Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door erwinz
Vandaag om 20:55:49
Sggmrss 90 Gigawood inzet door Falcon10
Vandaag om 20:30:22
MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116 door DBCargo
Vandaag om 20:29:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 20:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
Vandaag om 20:21:33
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:04:45
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:56:46
Piko icm ESU lokpilot 5 Basic door MadhouseNL
Vandaag om 19:51:23
Containerdraagwagens door reMARKable
Vandaag om 19:49:51
Voordelige treinkaartjes door NL-modelspoor
Vandaag om 19:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:46:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:41:19
Welke seinen in station door fozziebear
Vandaag om 19:29:26
Rondom Charlois door basjuh1981
Vandaag om 19:27:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 19:22:28
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:19:38
hoeveel interesse is er nog in de oude marklin rails door Bahn-AG
Vandaag om 19:09:17
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:08:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 18:42:13
Laten we eens een DCC Servo decoder maken. door Menno
Vandaag om 17:43:52
BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 17:35:56
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door hrp
Vandaag om 17:10:27
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:08:51
Kleurcode NS groen modelcolor door spoorfan
Vandaag om 15:07:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:46:06
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 14:32:06
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 13:52:28
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Eric v C
Vandaag om 13:33:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 13:27:43
  

Auteur Topic: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.  (gelezen 1603 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5441
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Gepost op: 28 mei 2023, 09:26:23 »
Ik heb een vraag over het kalibreren/ijken van mijn lok's.
Ik heb een test-rail die ik wil gaan inrichten om te kunnen ijken in i-train. De test-rail is separaat op de baan aangebracht en heeft een totale lengte van 210 cm. Ik wil de metingen gaan doen met een centrale melder en 2 zij-melders en als ik de handleiding bekijk van Hobbymakers.nl dan zijn er in mijn geval 2 denkbare opties. Enig idee wat de verschillen zijn in de praktijk?

Zoals ik denk het te gaan aansluiten


De uitleg van Hobbymakers.nl



C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2023, 10:35:25 »
Gebruik het zonder ongedetecteerde stukken, dus de onderste in jouw tekening.
Maak melder C niet te kort, voor H0 minstens tussen 1 meter en 1,5 meter ondanks dat er anderen zijn die vinden dat 50 cm lang genoeg is. Bij een langere melder C is de snelheidsmeting betrouwbaarder en stabieler.

Koos Jabaaij.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5441
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2023, 11:03:56 »
Dank voor je reactie Koos. Ik kan de totale lengte niet langer maken dan 210 cm en had inderdaad ook gelezen dat een lengte van 50 cm voor melder C voldoende zou moeten zijn. In mijn geval kan ik de lengte voor melder C wel langer maken maar dat gaat vanzelfsprekend ten koste van de lengte van melder 1 en 2. Dus stel dat ik 90 cm voor Melder C zou aanhouden dan blijft voor melder 1 en 2 ieder 60 cm over. Is dat niet te weinig?

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2023, 18:50:02 »
Ed,

de lengte van melder 1 en 2 zijn minder belangrijk, die hoeven alleen maar per richting te zien dat de loc uit de middensectie komt. De meting begint als de middensectie bezet wordt en stopt als één van de zijmelders bezet wordt.

M.v.g. Koos Jabaaij.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2023, 20:53:25 »
Naarmate de snelheid toeneemt, heb je meer ruimte nodig om de lok uit te laten rollen. Hetzelfde geldt voor starten, de lok moet op snelheid zijn gekomen voordat ze de meetsectie binnenrijdt. Ik vrees dat er in jouw tekening niet zoveel ruimte is om uit te rollen en aan te lopen.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
    • Baan in Los Angeles
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2023, 21:57:34 »
Ik gebruik hier 60 - 80 - 60, dus totaal 200 cm.

Zoals Joop al aangeef heb je in/uitrij ruimte nodig. Soms is die 60 cm net niet genoeg voor het uitrijden.
Zeker bij hogere snelheden/stappen, ik houd dan de loc handmatig tegen voordat hij het uiteinde haalt.
Het is me opgevallen dat dit enorm scheelt per loc en decoder. Onafhankelijk van de snelheid van het ding.

Voor langere samenstellingen, zoals een plan U, maak ik alles wat langer op een apart baantje dat ik dan op de vloer leg.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5846
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2023, 22:40:06 »
Ja kan de uitrijstrook ook onder een "op" helling leggen.

Dat remt ook behoorlijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Genk 25 en 26 nov , Portugaal 2 dec en ook Houten 9 dec sta ik er weer. Ook met N-schaal

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2023, 23:03:10 »
Het is me opgevallen dat dit enorm scheelt per loc en decoder. Onafhankelijk van de snelheid van het ding.

Voor langere samenstellingen, zoals een plan U, maak ik alles wat langer op een apart baantje dat ik dan op de vloer leg.

Daarom is het raadzaam om CV3 en CV4 op 1 te zetten als je de trein door iTrain laat rijden.
V.w.b. de nieuwe Roco Plan U: Deze heeft een nieuw type Zimo decoder uit de MS serie. Dat is een draak om in te meten in iTrain met de standaard waarden van CV3 en CV4 vanaf fabriek. De waarde van CV4 moet ongeveer de helft zijn.

mvg spock

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5441
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2023, 03:27:26 »
Dank voor jullie uitleg. Nog even een kleine toevoeging is het volgende. Op mijn baan zal de maximum snelheid circa 70 km/h zijn.
Zoals ik het heb begrepen wordt deze zogenaamde V-max eerst globaal ingeregeld alvorens te ijken. Correct?
Maar hoe zit het dan met de start en stop vertraging? Worden die voor of na het ijken ingeregeld? Ergens heb ik gelezen dat indien deze decoder-parameters veranderd worden er opnieuw geijkt moet worden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 863
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2023, 09:14:47 »
Ed,

Tijdens de snelheidsmeting cv3 en cv4 op nul. Na de snelheidsmeting zet ik cv3 en cv4 op drie of vier.
Je meet eerst op stap 28 en bepaal dan met cv5 of de max. snelheid ongeveer 70 km is, zoniet dan cv5 aanpassen. Daarna van stap 28 naar nul ijken.

M.v.g. Koos Jabaaij.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2023, 13:15:24 »
Na het instellen van CV5 moet de instelling van CV2 gecontroleerd worden. -> Rijdt de loc nog wel in rijstand 1?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5441
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2023, 13:43:37 »
Koos en Martin bedankt. Deze info is meer dan welkom  (y)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2023, 14:52:11 »
Maar hoe zit het dan met de start en stop vertraging? Worden die voor of na het ijken ingeregeld? Ergens heb ik gelezen dat indien deze decoder-parameters veranderd worden er opnieuw geijkt moet worden.

In het kort:
Het ijken van locs in iTrain bestaat uit 2 stappen
1) Snelheidsmeting
2) Reactievertraging

Als je de CV's voor de snelheid wijzigt (bv 2,5,6, of die van de snelheidsstappen) , dan dient de snelheidsmeting opnieuw uitgevoerd worden.
Als je CV's voor het rijgedrag gaat wijzigen (bv 3,4), dan mag je de reactievertraging opnieuw gaan inmeten.

mvg spock

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2023, 22:48:43 »
a) Als je CV's voor het rijgedrag gaat wijzigen (bv 3,4),
b) dan mag je de reactievertraging opnieuw gaan inmeten.
a) Zorg dat de instellingen van CV3 en CV4 minder effect hebben dan de ingestelde Traagheidssimulatie bij respectievelijk Optrekken en Afremmen in iTrain.

b) De Reactievertraging is een afzonderlijke instelling in iTrain. Het is in feite een ander verhaal en staat (nagenoeg) los van punt a.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2023, 22:51:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #14 Gepost op: 30 mei 2023, 01:03:55 »
Hallo martin,

Als je op positie wilt rijden zal je zowel de snelheid als de reactievertraging moeten inmeten.
Ik ben het met je eens dat cv3 en 4 zo laag mogelijk moeten staan. Zoals eerder vermeld op 1 (niet op 0, want er schijnen decoders te zijn die waarde 0 niet als geen regeling interpreteren, maar als "standaard").
Echter, je komt er niet onderuit om de waarde van CV4 te verhogen als je het remgeluid wilt horen bij een sounddecoder.
Cv3 en cv4 hebben wel degelijk een relatie met de reactievertraging.

Tijdens het ijken van de snelheid en reactievertraging hoort de optrek en afrem simulatie uit te staan. Nadat de lok is geijkt en stopt op de correcte plek, dan wordt de simulatie weer aangezet.

Mvg spock