Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door Ronald Halma
Vandaag om 01:42:54
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.  (gelezen 2790 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5710
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Gepost op: 28 May 2023, 09:26:23 »
Ik heb een vraag over het kalibreren/ijken van mijn lok's.
Ik heb een test-rail die ik wil gaan inrichten om te kunnen ijken in i-train. De test-rail is separaat op de baan aangebracht en heeft een totale lengte van 210 cm. Ik wil de metingen gaan doen met een centrale melder en 2 zij-melders en als ik de handleiding bekijk van Hobbymakers.nl dan zijn er in mijn geval 2 denkbare opties. Enig idee wat de verschillen zijn in de praktijk?

Zoals ik denk het te gaan aansluiten


De uitleg van Hobbymakers.nl



C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2023, 10:35:25 »
Gebruik het zonder ongedetecteerde stukken, dus de onderste in jouw tekening.
Maak melder C niet te kort, voor H0 minstens tussen 1 meter en 1,5 meter ondanks dat er anderen zijn die vinden dat 50 cm lang genoeg is. Bij een langere melder C is de snelheidsmeting betrouwbaarder en stabieler.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5710
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2023, 11:03:56 »
Dank voor je reactie Koos. Ik kan de totale lengte niet langer maken dan 210 cm en had inderdaad ook gelezen dat een lengte van 50 cm voor melder C voldoende zou moeten zijn. In mijn geval kan ik de lengte voor melder C wel langer maken maar dat gaat vanzelfsprekend ten koste van de lengte van melder 1 en 2. Dus stel dat ik 90 cm voor Melder C zou aanhouden dan blijft voor melder 1 en 2 ieder 60 cm over. Is dat niet te weinig?

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2023, 18:50:02 »
Ed,

de lengte van melder 1 en 2 zijn minder belangrijk, die hoeven alleen maar per richting te zien dat de loc uit de middensectie komt. De meting begint als de middensectie bezet wordt en stopt als één van de zijmelders bezet wordt.

M.v.g. Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2023, 20:53:25 »
Naarmate de snelheid toeneemt, heb je meer ruimte nodig om de lok uit te laten rollen. Hetzelfde geldt voor starten, de lok moet op snelheid zijn gekomen voordat ze de meetsectie binnenrijdt. Ik vrees dat er in jouw tekening niet zoveel ruimte is om uit te rollen en aan te lopen.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2151
    • Baan in Los Angeles
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2023, 21:57:34 »
Ik gebruik hier 60 - 80 - 60, dus totaal 200 cm.

Zoals Joop al aangeef heb je in/uitrij ruimte nodig. Soms is die 60 cm net niet genoeg voor het uitrijden.
Zeker bij hogere snelheden/stappen, ik houd dan de loc handmatig tegen voordat hij het uiteinde haalt.
Het is me opgevallen dat dit enorm scheelt per loc en decoder. Onafhankelijk van de snelheid van het ding.

Voor langere samenstellingen, zoals een plan U, maak ik alles wat langer op een apart baantje dat ik dan op de vloer leg.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7382
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2023, 22:40:06 »
Ja kan de uitrijstrook ook onder een "op" helling leggen.

Dat remt ook behoorlijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2023, 23:03:10 »
Het is me opgevallen dat dit enorm scheelt per loc en decoder. Onafhankelijk van de snelheid van het ding.

Voor langere samenstellingen, zoals een plan U, maak ik alles wat langer op een apart baantje dat ik dan op de vloer leg.

Daarom is het raadzaam om CV3 en CV4 op 1 te zetten als je de trein door iTrain laat rijden.
V.w.b. de nieuwe Roco Plan U: Deze heeft een nieuw type Zimo decoder uit de MS serie. Dat is een draak om in te meten in iTrain met de standaard waarden van CV3 en CV4 vanaf fabriek. De waarde van CV4 moet ongeveer de helft zijn.

mvg spock

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5710
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2023, 03:27:26 »
Dank voor jullie uitleg. Nog even een kleine toevoeging is het volgende. Op mijn baan zal de maximum snelheid circa 70 km/h zijn.
Zoals ik het heb begrepen wordt deze zogenaamde V-max eerst globaal ingeregeld alvorens te ijken. Correct?
Maar hoe zit het dan met de start en stop vertraging? Worden die voor of na het ijken ingeregeld? Ergens heb ik gelezen dat indien deze decoder-parameters veranderd worden er opnieuw geijkt moet worden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2023, 09:14:47 »
Ed,

Tijdens de snelheidsmeting cv3 en cv4 op nul. Na de snelheidsmeting zet ik cv3 en cv4 op drie of vier.
Je meet eerst op stap 28 en bepaal dan met cv5 of de max. snelheid ongeveer 70 km is, zoniet dan cv5 aanpassen. Daarna van stap 28 naar nul ijken.

M.v.g. Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2023, 13:15:24 »
Na het instellen van CV5 moet de instelling van CV2 gecontroleerd worden. -> Rijdt de loc nog wel in rijstand 1?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5710
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2023, 13:43:37 »
Koos en Martin bedankt. Deze info is meer dan welkom  (y)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2023, 14:52:11 »
Maar hoe zit het dan met de start en stop vertraging? Worden die voor of na het ijken ingeregeld? Ergens heb ik gelezen dat indien deze decoder-parameters veranderd worden er opnieuw geijkt moet worden.

In het kort:
Het ijken van locs in iTrain bestaat uit 2 stappen
1) Snelheidsmeting
2) Reactievertraging

Als je de CV's voor de snelheid wijzigt (bv 2,5,6, of die van de snelheidsstappen) , dan dient de snelheidsmeting opnieuw uitgevoerd worden.
Als je CV's voor het rijgedrag gaat wijzigen (bv 3,4), dan mag je de reactievertraging opnieuw gaan inmeten.

mvg spock

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2023, 22:48:43 »
a) Als je CV's voor het rijgedrag gaat wijzigen (bv 3,4),
b) dan mag je de reactievertraging opnieuw gaan inmeten.
a) Zorg dat de instellingen van CV3 en CV4 minder effect hebben dan de ingestelde Traagheidssimulatie bij respectievelijk Optrekken en Afremmen in iTrain.

b) De Reactievertraging is een afzonderlijke instelling in iTrain. Het is in feite een ander verhaal en staat (nagenoeg) los van punt a.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2023, 22:51:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #14 Gepost op: 30 May 2023, 01:03:55 »
Hallo martin,

Als je op positie wilt rijden zal je zowel de snelheid als de reactievertraging moeten inmeten.
Ik ben het met je eens dat cv3 en 4 zo laag mogelijk moeten staan. Zoals eerder vermeld op 1 (niet op 0, want er schijnen decoders te zijn die waarde 0 niet als geen regeling interpreteren, maar als "standaard").
Echter, je komt er niet onderuit om de waarde van CV4 te verhogen als je het remgeluid wilt horen bij een sounddecoder.
Cv3 en cv4 hebben wel degelijk een relatie met de reactievertraging.

Tijdens het ijken van de snelheid en reactievertraging hoort de optrek en afrem simulatie uit te staan. Nadat de lok is geijkt en stopt op de correcte plek, dan wordt de simulatie weer aangezet.

Mvg spock