Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 00:58:11
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door jandcargo
Vandaag om 00:12:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
23 July 2024, 23:39:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bas den Burger
23 July 2024, 23:38:18
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
23 July 2024, 23:26:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 July 2024, 23:19:15
19 Toen door Maarten.T
23 July 2024, 23:13:14
Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann? door bask185
23 July 2024, 23:13:02
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door NS264
23 July 2024, 23:12:31
Aachenau West door eitreb
23 July 2024, 23:08:47
Trafohuisje door eemstede
23 July 2024, 23:07:31
Overstap naar HTM? door GerardvV
23 July 2024, 22:50:02
Zee. Land. door Huup
23 July 2024, 22:12:02
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
23 July 2024, 22:09:13
NS Stoomverwarmingswagen door Rob Ellerman
23 July 2024, 22:01:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 July 2024, 21:50:47
Show je werkplek door Duikeend
23 July 2024, 21:40:30
Wat spoor 1 brouwsels door Rail-Kees
23 July 2024, 21:33:56
Roco kraan 41290 door RBlok
23 July 2024, 21:26:46
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
23 July 2024, 21:24:44
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door De eerste Ivo
23 July 2024, 21:15:32
Raadplaatje door BrightonBelle
23 July 2024, 21:15:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Joz
23 July 2024, 21:12:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2024, 21:11:29
Kortkoppelingen op oude Liliput rijtuigen door Ronald69
23 July 2024, 20:37:05
Kortsluiting baanplan door Knootje
23 July 2024, 19:31:19
FREMO RhB H0m Rueun door martijn v m
23 July 2024, 18:30:05
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Arjan6511
23 July 2024, 17:22:54
US diorama in H0 door Wim Vink
23 July 2024, 14:49:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
23 July 2024, 14:34:29
  

Auteur Topic: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.  (gelezen 1968 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Gepost op: 28 May 2023, 09:26:23 »
Ik heb een vraag over het kalibreren/ijken van mijn lok's.
Ik heb een test-rail die ik wil gaan inrichten om te kunnen ijken in i-train. De test-rail is separaat op de baan aangebracht en heeft een totale lengte van 210 cm. Ik wil de metingen gaan doen met een centrale melder en 2 zij-melders en als ik de handleiding bekijk van Hobbymakers.nl dan zijn er in mijn geval 2 denkbare opties. Enig idee wat de verschillen zijn in de praktijk?

Zoals ik denk het te gaan aansluiten


De uitleg van Hobbymakers.nl



C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2023, 10:35:25 »
Gebruik het zonder ongedetecteerde stukken, dus de onderste in jouw tekening.
Maak melder C niet te kort, voor H0 minstens tussen 1 meter en 1,5 meter ondanks dat er anderen zijn die vinden dat 50 cm lang genoeg is. Bij een langere melder C is de snelheidsmeting betrouwbaarder en stabieler.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2023, 11:03:56 »
Dank voor je reactie Koos. Ik kan de totale lengte niet langer maken dan 210 cm en had inderdaad ook gelezen dat een lengte van 50 cm voor melder C voldoende zou moeten zijn. In mijn geval kan ik de lengte voor melder C wel langer maken maar dat gaat vanzelfsprekend ten koste van de lengte van melder 1 en 2. Dus stel dat ik 90 cm voor Melder C zou aanhouden dan blijft voor melder 1 en 2 ieder 60 cm over. Is dat niet te weinig?

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2023, 18:50:02 »
Ed,

de lengte van melder 1 en 2 zijn minder belangrijk, die hoeven alleen maar per richting te zien dat de loc uit de middensectie komt. De meting begint als de middensectie bezet wordt en stopt als één van de zijmelders bezet wordt.

M.v.g. Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2023, 20:53:25 »
Naarmate de snelheid toeneemt, heb je meer ruimte nodig om de lok uit te laten rollen. Hetzelfde geldt voor starten, de lok moet op snelheid zijn gekomen voordat ze de meetsectie binnenrijdt. Ik vrees dat er in jouw tekening niet zoveel ruimte is om uit te rollen en aan te lopen.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1985
    • Baan in Los Angeles
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2023, 21:57:34 »
Ik gebruik hier 60 - 80 - 60, dus totaal 200 cm.

Zoals Joop al aangeef heb je in/uitrij ruimte nodig. Soms is die 60 cm net niet genoeg voor het uitrijden.
Zeker bij hogere snelheden/stappen, ik houd dan de loc handmatig tegen voordat hij het uiteinde haalt.
Het is me opgevallen dat dit enorm scheelt per loc en decoder. Onafhankelijk van de snelheid van het ding.

Voor langere samenstellingen, zoals een plan U, maak ik alles wat langer op een apart baantje dat ik dan op de vloer leg.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6384
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2023, 22:40:06 »
Ja kan de uitrijstrook ook onder een "op" helling leggen.

Dat remt ook behoorlijk.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #7 Gepost op: 28 May 2023, 23:03:10 »
Het is me opgevallen dat dit enorm scheelt per loc en decoder. Onafhankelijk van de snelheid van het ding.

Voor langere samenstellingen, zoals een plan U, maak ik alles wat langer op een apart baantje dat ik dan op de vloer leg.

Daarom is het raadzaam om CV3 en CV4 op 1 te zetten als je de trein door iTrain laat rijden.
V.w.b. de nieuwe Roco Plan U: Deze heeft een nieuw type Zimo decoder uit de MS serie. Dat is een draak om in te meten in iTrain met de standaard waarden van CV3 en CV4 vanaf fabriek. De waarde van CV4 moet ongeveer de helft zijn.

mvg spock

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2023, 03:27:26 »
Dank voor jullie uitleg. Nog even een kleine toevoeging is het volgende. Op mijn baan zal de maximum snelheid circa 70 km/h zijn.
Zoals ik het heb begrepen wordt deze zogenaamde V-max eerst globaal ingeregeld alvorens te ijken. Correct?
Maar hoe zit het dan met de start en stop vertraging? Worden die voor of na het ijken ingeregeld? Ergens heb ik gelezen dat indien deze decoder-parameters veranderd worden er opnieuw geijkt moet worden.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2023, 09:14:47 »
Ed,

Tijdens de snelheidsmeting cv3 en cv4 op nul. Na de snelheidsmeting zet ik cv3 en cv4 op drie of vier.
Je meet eerst op stap 28 en bepaal dan met cv5 of de max. snelheid ongeveer 70 km is, zoniet dan cv5 aanpassen. Daarna van stap 28 naar nul ijken.

M.v.g. Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2023, 13:15:24 »
Na het instellen van CV5 moet de instelling van CV2 gecontroleerd worden. -> Rijdt de loc nog wel in rijstand 1?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2023, 13:43:37 »
Koos en Martin bedankt. Deze info is meer dan welkom  (y)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2023, 14:52:11 »
Maar hoe zit het dan met de start en stop vertraging? Worden die voor of na het ijken ingeregeld? Ergens heb ik gelezen dat indien deze decoder-parameters veranderd worden er opnieuw geijkt moet worden.

In het kort:
Het ijken van locs in iTrain bestaat uit 2 stappen
1) Snelheidsmeting
2) Reactievertraging

Als je de CV's voor de snelheid wijzigt (bv 2,5,6, of die van de snelheidsstappen) , dan dient de snelheidsmeting opnieuw uitgevoerd worden.
Als je CV's voor het rijgedrag gaat wijzigen (bv 3,4), dan mag je de reactievertraging opnieuw gaan inmeten.

mvg spock

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1421
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2023, 22:48:43 »
a) Als je CV's voor het rijgedrag gaat wijzigen (bv 3,4),
b) dan mag je de reactievertraging opnieuw gaan inmeten.
a) Zorg dat de instellingen van CV3 en CV4 minder effect hebben dan de ingestelde Traagheidssimulatie bij respectievelijk Optrekken en Afremmen in iTrain.

b) De Reactievertraging is een afzonderlijke instelling in iTrain. Het is in feite een ander verhaal en staat (nagenoeg) los van punt a.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2023, 22:51:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
« Reactie #14 Gepost op: 30 May 2023, 01:03:55 »
Hallo martin,

Als je op positie wilt rijden zal je zowel de snelheid als de reactievertraging moeten inmeten.
Ik ben het met je eens dat cv3 en 4 zo laag mogelijk moeten staan. Zoals eerder vermeld op 1 (niet op 0, want er schijnen decoders te zijn die waarde 0 niet als geen regeling interpreteren, maar als "standaard").
Echter, je komt er niet onderuit om de waarde van CV4 te verhogen als je het remgeluid wilt horen bij een sounddecoder.
Cv3 en cv4 hebben wel degelijk een relatie met de reactievertraging.

Tijdens het ijken van de snelheid en reactievertraging hoort de optrek en afrem simulatie uit te staan. Nadat de lok is geijkt en stopt op de correcte plek, dan wordt de simulatie weer aangezet.

Mvg spock