Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door LMX
Vandaag om 01:03:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 01:01:19
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door FreekH
Vandaag om 00:45:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 00:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
23 November 2025, 23:52:01
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
23 November 2025, 23:08:38
Bf Kibronn door Benelux795
23 November 2025, 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
23 November 2025, 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
23 November 2025, 22:29:35
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
23 November 2025, 21:43:04
LS Models 2025 door Cegielski
23 November 2025, 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
23 November 2025, 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
23 November 2025, 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
23 November 2025, 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 November 2025, 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
23 November 2025, 21:00:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 November 2025, 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
23 November 2025, 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
23 November 2025, 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
23 November 2025, 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
23 November 2025, 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
23 November 2025, 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
23 November 2025, 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
23 November 2025, 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
23 November 2025, 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
23 November 2025, 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
23 November 2025, 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
23 November 2025, 15:09:54
  

Auteur Topic: Snelheid servo; grote verschillen per wissel  (gelezen 1495 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Gepost op: 24 May 2023, 20:41:06 »
Hallo,

ik heb Peco code 55, N-spoor, wissels.

Deze laat ik omgaan met de ESU Switch Pilot 3 Servo, met hartstukpolarisatie.
De servos  zijn ook van ESU en met de meegeleverde beugel gemonteerd.

Ik heb ingesteld dat de polarisatie met vertraging omgaat. (DELAY = ON)

Het valt mij op dat er per wissel grote verschillen zijn voor wat betreft de snelheid van omgaan.  De ene heb ik ingesteld op 15, de andere op 4.

Dit om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat, doordat het hartstuk al is omgeschakeld, terwijl de tongen nog aanliggen.

Komt dit door positie van de servo t.o.v. het wissel, zit deze dan bijvoorbeeld te ver links/rechts van het gat?

Hoe positioneer je de servo's optimaal?

Jeroen

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 414
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2023, 07:57:25 »
Hallo Jeroen,

Om de servo's eenvoudig te kunnen monteren, kijk eens op dit draadje;

Algemeen / servo montage onder wissel

groet

Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2023, 08:46:59 »
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26985
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2023, 10:08:27 »
Heb je dat snapveertje wel uit het wissel gehaald?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2023, 10:12:04 »
Jazeker.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2023, 08:37:05 »
Zo,

na een weekje rondkijken op het  web over montage tips hier nog eens naar gekeken.

Het voordeel van de ESU Switch Pilot is dat deze een schermpje heeft en knopjes voor het inregelen.

Eerst de decoder weer ingesteld op de middenstand voor de servo. Het armpje stond toen absoluut niet in de middenstand.
Dit gecorrigeerd.

Na montage weer aan het afstellen, en dat ging niet lekker.
Met veel turen, bijlichten, ontdekt dat verenstaal lang rand van gat schuurt.

Het gat verruimt, en het gaat nu al beter. Zit nog hoekje in dat ik moet wegboren, maar toen kwam er  iets tussen.

Weer wat  geleerd.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2023, 20:42:12 »
En nu het hoekje weggeboord, servo eronder. Afstellen.

Ik hoef niet eens de standaard snelheid aan te passen.

Belangrijkste les geleerd: nauwkeuriger boren.

Na proefleggen was de rails toch nog verschoven waardoor de gaten niet meer uitkwamen.

Gelukkig is het in mijn schaduwstation, dus de wat grotere gaten storen niet.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2024, 20:50:01 »
Duidelijk dat ik geleerd heb van dit.

Moest weer enkele servo's plaatsen. Deze keer met kleine boor begonnen en in stappen opgeboord.

Servo eronder, en hoefde nauwelijks af te stellen. De eindstanden paar tandjes terugzetten omdat anders het overlopen te lang duurde. Dan was het relais voor het ompolen al om en kreeg je dus kortsluiting.

Maar al met al zo gedaan.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.