Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
Vandaag om 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
Vandaag om 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:00:48
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
  

Auteur Topic: Snelheid servo; grote verschillen per wissel  (gelezen 1358 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Gepost op: 24 May 2023, 20:41:06 »
Hallo,

ik heb Peco code 55, N-spoor, wissels.

Deze laat ik omgaan met de ESU Switch Pilot 3 Servo, met hartstukpolarisatie.
De servos  zijn ook van ESU en met de meegeleverde beugel gemonteerd.

Ik heb ingesteld dat de polarisatie met vertraging omgaat. (DELAY = ON)

Het valt mij op dat er per wissel grote verschillen zijn voor wat betreft de snelheid van omgaan.  De ene heb ik ingesteld op 15, de andere op 4.

Dit om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat, doordat het hartstuk al is omgeschakeld, terwijl de tongen nog aanliggen.

Komt dit door positie van de servo t.o.v. het wissel, zit deze dan bijvoorbeeld te ver links/rechts van het gat?

Hoe positioneer je de servo's optimaal?

Jeroen

N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 403
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2023, 07:57:25 »
Hallo Jeroen,

Om de servo's eenvoudig te kunnen monteren, kijk eens op dit draadje;

Algemeen / servo montage onder wissel

groet

Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2023, 08:46:59 »
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2023, 10:08:27 »
Heb je dat snapveertje wel uit het wissel gehaald?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2023, 10:12:04 »
Jazeker.
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2023, 08:37:05 »
Zo,

na een weekje rondkijken op het  web over montage tips hier nog eens naar gekeken.

Het voordeel van de ESU Switch Pilot is dat deze een schermpje heeft en knopjes voor het inregelen.

Eerst de decoder weer ingesteld op de middenstand voor de servo. Het armpje stond toen absoluut niet in de middenstand.
Dit gecorrigeerd.

Na montage weer aan het afstellen, en dat ging niet lekker.
Met veel turen, bijlichten, ontdekt dat verenstaal lang rand van gat schuurt.

Het gat verruimt, en het gaat nu al beter. Zit nog hoekje in dat ik moet wegboren, maar toen kwam er  iets tussen.

Weer wat  geleerd.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2023, 20:42:12 »
En nu het hoekje weggeboord, servo eronder. Afstellen.

Ik hoef niet eens de standaard snelheid aan te passen.

Belangrijkste les geleerd: nauwkeuriger boren.

Na proefleggen was de rails toch nog verschoven waardoor de gaten niet meer uitkwamen.

Gelukkig is het in mijn schaduwstation, dus de wat grotere gaten storen niet.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Snelheid servo; grote verschillen per wissel
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2024, 20:50:01 »
Duidelijk dat ik geleerd heb van dit.

Moest weer enkele servo's plaatsen. Deze keer met kleine boor begonnen en in stappen opgeboord.

Servo eronder, en hoefde nauwelijks af te stellen. De eindstanden paar tandjes terugzetten omdat anders het overlopen te lang duurde. Dan was het relais voor het ompolen al om en kreeg je dus kortsluiting.

Maar al met al zo gedaan.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.