Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?  (gelezen 11100 keer)

RobVille

  • Gast
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #60 Gepost op: 27 mei 2023, 16:00:56 »
Bericht verwijderd, voorstel niet geschikt!
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2023, 11:47:24 door RobVille »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #61 Gepost op: 27 mei 2023, 17:36:53 »
Een vraag die misschien beter direct aan het begin gesteld had kunnen worden, nl. welke schaal trein heb je gekregen? Is dat H0 of 0 of N?
Kom op zeg, een beetje verhoudingen moet je toch wel kunnen inschatten al bij dat eerste plaatje.
Zeker met dat ruitjes patroon!
Voor schaal N zouden dat grote radii en grote wissels zijn, daar begint een beginneling niet mee.

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2023, 17:39:02 door VictorPM »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #62 Gepost op: 29 mei 2023, 22:46:57 »
Marvin,

Lukt het of zie je door de bomen ( 50 reacties...) het bos niet meer?
Groet,
      Ronald

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #63 Gepost op: 30 mei 2023, 11:17:39 »
Twee plannen uit een grijs verleden. Ontworpen voor fleischmann modelrails. De afmetingen van de bovenst zijn 150x90 cm.. De onderste is iets groter 200x100cm.. Niet echt Nederlands, maar misschien is het wel te gebruiken als een basis voor een idee?




Ik vind deze wel heel erg leuk, zeker voor een startende modelspoorder in de dop als onze jonge topicstarter. Rondjes rijden en toch wat speelmogelijkheid op een klein oppervlak. Hoeft allemaal niet zoals wij het allemaal zouden doen, we moeten ons verplaatsen in die 11-jarige jongen die wij zelf ook ooit zijn geweest. Ikzelf had toen wat hulp en sponsoring van ouders en zo lag ook ik op de vloer van de zolder met mijn Hema set + wat aanvulling van rails te rotzooien.

Dus ga lekker bouwen, Marvin!  (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #64 Gepost op: 30 mei 2023, 12:09:34 »
Dit is inderdaad een leuk idee. Zelf zou ik de twee wissels bovenin direct achter elkaar leggen, zodat je langere opstel en uithaalsporen krijgt (je kan nu een trein van maximaal 2 standaardlengtes linksaf sturen, dat is misschien wat krap).

Het idee van een muur dwars over je plaat kan ook in deze situatie. aan de ene kant van de "muur" kan je dan een stad maken (onderin) en aan de andere kant bv een dorp of industrie. Zo voorkom je dat je zichtbaar rondjes rijdt en kan je toch veel doen aan aankleding. Al is het maar bv 30 cm. Net zoals bv Len de Vries destijds met zijn baantje "Marvallon" heeft gedaan. Zie onderstaande foto op dit forum:



Aan de ene kant is een stadje, aan de andere kant (in dit geval) een stuk landschap.

Foto van Peter Sonius uit dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=81518.75

Succes met bouwen!

groeten,
Rogier

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #65 Gepost op: 30 mei 2023, 12:34:14 »
Ik vind deze wel heel erg leuk, zeker voor een startende modelspoorder in de dop als onze jonge topicstarter. Rondjes rijden en toch wat speelmogelijkheid op een klein oppervlak. Hoeft allemaal niet zoals wij het allemaal zouden doen, we moeten ons verplaatsen in die 11-jarige jongen die wij zelf ook ooit zijn geweest. Ikzelf had toen wat hulp en sponsoring van ouders en zo lag ook ik op de vloer van de zolder met mijn Hema set + wat aanvulling van rails te rotzooien.

Dus ga lekker bouwen, Marvin!  (y)

Precies!
Verplaats je in de leefwereld van een tiener.
Zo'n foto als Rogier plaatst lijkt me geen haalbare kaart voor onze jonge vrind...
Groet,
      Ronald

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #66 Gepost op: 30 mei 2023, 13:20:45 »
Net zoals bv Len de Vries destijds met zijn baantje "Marvallon" heeft gedaan. Zie onderstaande foto op dit forum:

Rogier

Kleine correctie; het baantje was niet van Len maar van zijn vrouw Anneke ;)

@Ronald; dat is het. Wij kijken inmiddels heel anders dan dat we op jonge leeftijd deden... dat moeten we niet vergeten  :)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #67 Gepost op: 30 mei 2023, 14:05:23 »
De foto was puur bedoeld ter illustratie, niet om de lat direct hoog te leggen  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #68 Gepost op: 31 mei 2023, 09:48:50 »
Twee plannen uit een grijs verleden. Ontworpen voor fleischmann modelrails. De afmetingen van de bovenst zijn 150x90 cm.. De onderste is iets groter 200x100cm.. Niet echt Nederlands, maar misschien is het wel te gebruiken als een basis voor een idee?



Ik vind deze wel heel erg leuk, zeker voor een startende modelspoorder in de dop als onze jonge topicstarter. Rondjes rijden en toch wat speelmogelijkheid op een klein oppervlak. Hoeft allemaal niet zoals wij het allemaal zouden doen, we moeten ons verplaatsen in die 11-jarige jongen die wij zelf ook ooit zijn geweest. Ikzelf had toen wat hulp en sponsoring van ouders en zo lag ook ik op de vloer van de zolder met mijn Hema set + wat aanvulling van rails te rotzooien.

Dus ga lekker bouwen, Marvin!  (y)

Het ontwerp was ooit bedoeld voor een soort van tijdschrift, waarbij je met eenvoudige middelen (lees alledaagse en goedkope middelen) een heel leuk baantje kon bouwen. Ook is er de mogelijkheid om met speelgoedautootjes over de weg te rijden.
Misschien komt dat tijdschrift er later ooit eens van. De naam van mijn blog komt wel van dit en het andere ontwerp.. (zie origineel bericht)
Dank voor je compliment Ronald!

@Spoorijzer: die bochten zitten er in, omdat ik ander landschapswijs er niet lekker uitkwam. Nu is er net ruimte voor een goed ogende tunnel in een heuvel. Anders wordt het een molshoop met een gat.
Daarnaast kunnen er twee fleischmann starterswagons en een lokje (V42-03/-02) staan. En meer kan je ook niet kwijt bij de loods links. dus er is voldoende capaciteit :). Dus ik zie daar het probleem niet. Het echte probleem is eerder dat je het losspoor leeg moet halen, om de loods links te bereiken. Maar ach, dat maakt het rangeren weer leuker.

Maar ik ben eerder benieuwd naar Marvins ervaringen en ideeën. Want deze is ook leuk, voor zijn ideeën:

ik wil kunnen rijden en ik wil een echt Hollands dorpje bouwen met een mooi groot perron. dat lijkt mij het leukst.
en het liefst wil ik dat de trein rondjes kan rijden en dat ik plaats heb om wat treinen opgesteld te hebben.


Groet,
michel

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #69 Gepost op: 31 mei 2023, 10:50:54 »
Hoi Michel,

Het leuke vind ik eraan dat het in elk geval dynamisch oogt omdat de sporen niet alleen maar evenwijdig liggen (aan de plaat en aan elkaar). Ik weet niet of Piko een meegebogen wissel heeft, maar misschien zou je het 2e wissel kunnen vervangen door een meegebogen wissel. Dan krijg je wel de bijbehorende schuine sporen, maar dat scheelt wat centimeters.

Ik ben zo vrij geweest (ik vind het een erg leuk baantje)  het plaatje van je te gebruiken om het idee van de achtergrondplaat te schetsen. De blauwe lijnen staan dan voor de achtergrondplaat. Her en der wat groen toegevoegd om wat verdwijnpunten te maken of de achtergrondplaat niet te opvallend. Of het wat is...... ?



Uiteindelijk ben ik benieuwd wat Marvin ermee wil en wat voor een treinen hij rijdt. Als hij korte treinen rijdt, dan is het een prima sporenplan. Rijdt hij met 6 lange rijtuigen, dan wordt het een ander verhaal.

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #70 Gepost op: 31 mei 2023, 15:07:25 »
Met alle respect hoor ;) Maar dat is wat WIJ willen, en hoe WIJ het zouden bouwen. Een jongen van 11 die net begint kijkt daar heel anders tegenaan en zal t een biet zijn of je in 1 keer over de hele baan kunt kijken  8)

Laat 'm lekker klooien, ben benieuwd wat hij zelf vindt en uiteindelijk gaat doen  :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #71 Gepost op: 31 mei 2023, 15:40:53 »
Laat 'm lekker klooien, ben benieuwd wat hij zelf vindt en uiteindelijk gaat doen  :)
Precies, want dat is het recept van alle modelbouwers :D

Groet,
michel

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #72 Gepost op: 31 mei 2023, 20:44:59 »
Wat een opmerkingen allemaal. " verplaats je in de wereld van een tiener " en " laat hem lekker klooien, want het is een jongen van 11 "

Die jongen vraagt hier om hulp en meerdere mensen doen hun best om die hulp te geven. Zodat Marvin niet de fouten hoeft te maken die veel beginners al hebben gemaakt.

Soms is de logica hier moeilijk te volgen......

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

MJ11

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • hoi ik ben Marvin en 12 jaar oud ben treinen fan
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #73 Gepost op: 06 juni 2023, 18:21:15 »
Hoi allemaal,
Sorry dat ik lang niet gereageerd had op jullie berichten. Ik ben druk bezig geweest om een nieuw ontwerp te maken. Maar uiteindelijk was dat niet nodig. Want toen ik bij mijn opa en oma kwam om een nachtje te logeren. Kreeg ik van mijn opa heel veel rails. En vanuit daar heb ik weer wat ontworpen. Dit is het baanplan:
 
Ik ben hier heel blij mee met de rails. Ik ben nu bezig om een tafel te maken. En dan ga ik de baan leggen. En de elektronica doe ik deels zelf en een beetje hulp van mijn vader en opa.

Groet,
Marvin
Met Vriendelijke Groet,
Marvin Janssen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
« Reactie #74 Gepost op: 06 juni 2023, 18:38:31 »
Veel plezier.
Succes !
Groet,
      Ronald