Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door Montanbahn
Vandaag om 11:57:08
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 10:33:31
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 46448 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #105 Gepost op: 03 September 2024, 13:02:47 »
Erwin,

Ik moet het mijzelf ook af en toe vertellen, maar je word beter door te doen. Deze 2100 is een ambitieus project dus een pauze op z'n tijd is nooit gek.
Ga lekker door met bouwen van andere zaken, maak andere dingen af (doorloop eens alle stappen van bouwen assembleren en verven). En kom dan weer eens terug naar deze lok:)

Mvg,

Adriaan

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #106 Gepost op: 03 September 2024, 19:09:21 »
Thx, zal ik doen  ;)

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #107 Gepost op: 05 September 2024, 09:14:33 »
Komt vanzelf weer! De gemiddelde messingbakker heeft minstens 5 projecten tegelijk lopen.
Wat belemmert je om hem rijvaardig te maken, misschien kunnen we meedenken? Het onderstel is toch nog steeds een fabrieksmodel?

Ps: resultaat van een ovaalramer mag je ook best laten zien hoor  ;D

Groet, Mathyn
draadje gemaakt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112489.msg3222491917#msg3222491917

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #108 Gepost op: 12 January 2025, 22:31:18 »
Een half jaar stilte, gebruikt voor opdoen van ervaring en nadenken. Meerdere MK- pakketten gebouwd, twee Philotrains en de DJH's die ik nog ga maken in gedachten -tig keer. Deze pakketten, met alles dat al ongeveer past, zijn wel een stuk simpeler dan wat ik aan het doen ben. Reality check!
Het mch van mijn 2100, met de aansluitende wielkappen is niet naar mijn zin. Bestaat ook uit veel losse delen en daarmee lastig en lastig strak te solderen.
Daarmee nagedacht over hoe mijn bouwpakket opnieuw te bedenken. Lipjes enzo zal lastig worden maar vouwen etc kan wel natuurlijk.
Dus nieuwe tekening.
Linksboven zijkant  vuurkist
Rechtsboven uitsnede mch voorzijde om ketel incl om te vouwen deel van wielkap.
Onder schets totale mch, nog zonder lip boven ketel om aan aan elkaar vast te maken.


Het mch zal aan de voorkant om de ketel  heen gevouwen worden om de vorm van de vuurkist te kunnen volgen.
De zijkant van de vuurkist, die bak daar en de bovenkant van de wielkast worden ook één geheel. Scheelt gepiel 😁.
Dus dóór!
Oh ja, en de klinknagels worden decals, kostten een godsvermogen maar strakke lijntjes daarin is ook veel waard!
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 13:29:02 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #109 Gepost op: 15 January 2025, 13:22:23 »
Voortschrijdend inzicht: de buitenzijde van de wielkast in het mch kan wel met lipje aan mch waarmee het om te vouwen deel vervalt, de bovenzijde daarvan kan aan de zijkant vuurkist vast blijven. Scheelt weer een los onderdeel. Van 8 naar 4 per kant,  de moeite! Ik zal de stappen delen als de onderdelen klaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 13:29:53 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #110 Gepost op: 19 January 2025, 18:49:07 »
En de praktijk. Materiaal over, dus niet alleen nieuw mch maar ook een nieuwe ketel. Smallere ketelbanden, vuurkist netter etc.


De uitvoering van de tekening. Daarnaast de uitsnede van de wielkasten in de ketel - gaat met deze wielen niet anders - berekend in plaats van gokken. De wielkasten vormen een cilinder die de cilinder van de ketel doorsnijdt. De mal om af te tekenen blijkt een cirkel, logisch, het aanzicht is een ellips, een cirkel die rond gebogen is.
Beetje bijwerken en tevreden: van 8 delen naar 1.


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #111 Gepost op: 19 January 2025, 21:43:58 »
Ik blijf je doorzettingsvermogen en drang naar verfijning bewonderen. Prachtig! (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #112 Gepost op: 19 January 2025, 23:22:25 »
Thx Mathyn, zeker gezien ook wat jij zoal in elkaar hebt geknutseld!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #113 Gepost op: 26 January 2025, 21:20:22 »
Ketel verder bewerkt zodat de wielkasten er in vallen. De wielkasten zelf verder gemonteerd en op maat gemaakt. Om toekomstig uit elkaar vallen te voorkomen deze met zilversoldeer gedaan,  smeltpunt 630°C. Daarna op de voetplaat gepast, pas gemaakt en met brander en tin vastgezet.



Loopt vrij en soepel,  nu de linkerkant. Het gat is voor het vrijlopen van de drijfstang en valt na het plaatsen van het mch niet meer op.
Ketel pas gemaakt. Daar worden de ketelbanden ook met zilversoldeer gedaan, zodat die blijven zitten als de rest er op gaat.

« Laatst bewerkt op: 27 January 2025, 08:17:49 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #114 Gepost op: 27 January 2025, 08:14:57 »
Daarnaast de 10mm wielen in de bogie geplaatst. Optisch een wereldverschil en praktisch ook: de beide ketels onder de voetplaat liggen nu vrij, díe kortsluiting is daarmee opgeheven. De veerdruk van de bogie is nu te laag, maar dat is een detail voor de afwerking als al het gewicht en de verdeling ervan duidelijk is.

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #115 Gepost op: 02 February 2025, 23:35:56 »
Verder met de linkerkant.
Wilde niet meewerken, scheurde over de vouwnaad, dus moest opnieuw. Weer als deel met zilversoldeer, daar kun je 0,3mm messing overigens ook mee aan het smelten krijgen!, dus netjes werken en zorgen voor goede passing.
Binnenzijde wielkast links wordt nog geplaatst.



Ketel links ook nog op wat detailpunten bijgewerkt zodat die op de juiste diepte kwam. Zijkanten vuurkist voorlopig  bijgewerkt, later nauwkeurig.



Nu eerst de ketel verder, banden, appendages, etc en oppassen dat ik niet in een onbewaakt moment toch de logische volgorde verlies in wat je graag wil zien: VAST!!!



Voor het idee even proefpassen.
Wanneer de ketel klaar is en gemonteerd volgt mch nummer 4 (of 5, ben de tel een beetje kwijt). Messingplaat is niet duur, kost alleen wat meer tijd.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2025, 11:50:17 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #116 Gepost op: 04 February 2025, 10:15:49 »
Proef gedaan met ketelbanden en zilversoldeer, mislukt.
De ketel vraagt zoveel warmte van de brander dat de 1mm brede en 0,2mm dikke bandjes verschrompelen bij directe verwarming.
600ºC en meer was kennelijk teveel  :laugh:
Test 2 gaat volgen: verwarmen van binnenuit.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2025, 11:49:48 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #117 Gepost op: 05 February 2025, 10:19:16 »
Test twee op de oude kaalgemaakte ketel. Die 10 centimeter messingbuis vraagt zoveel warmte dat de brander de boel niet heet genoeg kreeg voor hardsolderen.
Twee kleine branders ook niet.
Dus de grote jongen gepakt die ik gebruikte voor het solderen van mijn waterleidingen.
En die gaf genoeg calorietjes om de boel te laten vloeien! Bizar om een brander waar de hele lok 10x in past te moeten gebruiken...



Wel heel goed poetsen om de boel weer schoon te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2025, 10:27:29 door Erwin 054 »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #118 Gepost op: 07 February 2025, 08:49:08 »
Hi,

Wat gedachten over de "boiler bands" in het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht van een aantal vooraanstaande britse locomotiefbouwers:

https://www.youtube.com/watch?v=VoNEQuWcrwE&list=PLRNeVD363uyIok6tkGR9OEvj5srsdnweE&index=32
Tony wright laat een methode zien met tape

Het boek Etched loco construction van Iain Rice (sowieso een aanrader samen met the 4mm engine a scratchbuilders guide), noemt het maken van een klein gaatje onderin om het begin van de band vast te zetten en daarna om de ketel heen te trekken en weer door het gaatje heen strak te trekken. Eventueel met een drupeltje lijm of soldeer bovenop.

Wellicht over het hoofd gezien maar wellicht sowieso een goed idee om de band erop te "zweten" door al een beetje soldeer al op de strip te hebben en daarna van buitenaf te verwarmen. Zilversoldeer ken ik niet maar ik zou verwachten dat als je last hebt om het fatsoenlijk vast te krijgen dat soldeer met een lager smeltpunt juist handig is omdat anders alles meer warmte nodig heeft.

ivm copywright heb ik wat fotos van het hoofdstuk naar je toegestuurd en niet hier geplaatst.

MVG,

Adriaan

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #119 Gepost op: 07 February 2025, 10:09:43 »
Dat zijn wel slimme ideeën die ik graag ga stelen! Zeker het gaatje om vanuit te beginnen en eindigen!
Die videos van Ian Wright kende ik niet. Boeiend om te zien! Merci.

Ik wil juist zilversoldeer gebruiken vanwege het hoge smeltpunt. Heb er - van lang geleden - ervaring mee vanuit edelsmeden, en het maakt dat je delen kunt maken die dan met normaal of zelfs daarna als groter geheel met lowmelt in elkaar kunnen worden gezet zonder risico van uit elkaar vallen of noodzaak van koelen.
Bij de eerste ketel vooral ruzie gehad met de ketelbanden: scheef, te dik, te veel soldeer, weer los, rommelig zootje.

Vandaar dat ik juist die nu eerst wil en dun en strak wil.

Gaande dit project worden de eisen die ik mezelf stel steeds hoger  ;)
Kijken of de realiteit bij de verwachtingen gaat passen!