Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.  (gelezen 26047 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.
« Reactie #15 Gepost op: 19 April 2008, 10:36:13 »
Probeer het anders eens met http://maps.live.com/
Foto's zijn daar soms scherper en je kunt het beeld draaien en een birds-eye view er op los laten.

Da ken met google earth ook hoor.. 8) Jammer is alleen dat enkel het landschap volgt en niet de bebouwing als je vanaf vogelvlucht perspectief kijkt..

ronald56

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 19 April 2008, 12:25:54 »
Huub,

Er bestaat ook een leuk boekje over met veel foto's ( 64 blz )

Titel : Le Train Jaune - De Villefranche-de-Conflent a Latour-de-Carol
uitgever : Editions Objectif Sud - ( 2, rue Carnot 66160 Le Boulou )
ISBN nr : 2-9519712-4-9    (1999)

Ronald

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 April 2008, 19:34:25 »
Bedankt allemaal voor de reakties, met deze info kan ik voorlopig vooruit.

Het gele treintje wordt idd ook wel de Canari genoemd.

@ Wesley, als je station Latour de Carol wilt bouwen in N, hoe doe je dat? er zijn drie verschillende spoorbreedtes: meterspoor (Canari), normaalspoor (SNCF) en breedspoor (RENFE). Misschien iets voor Michiel om het daar eens over te hebben? Je hebt in N wel de mogelijkheid om een groter station te realiseren...

Villefranche-les Bais Fuillet - zoals het station idd heet, bestaat uit een kopstation in twee richtingen, het lijkt echter op een lang doorgaand station. De Canari komt aan de linkerkant het station binnen en vertrekt ook weer naar links, op smalspoor dus, gevoed met een derde rail en ik dacht met 850 V. Naar rechts vertrekken de treinen naar Perpignan op normaalspoor met bovenleiding. Ik moet me nog in het sporenplan van het station verdiepen, maar het lijkt of alles daar door elkaar rijdt. Er is ook  goederenvervoer uit de richting Perpignan. Bovendien de werkplaats van de Canari.

Ik ben van plan een module te maken van zowel de ene- als de andere zijde van het station. Het station is symmetrisch en recht, dus ik zou er gewoon modules tussen kunnen zetten om zo het station te verlengen.

Nu was ik van plan oom eens te proberen met een oude h0-flexrail, zelf een 12 mm spoor te maken, met een derde voedingspoor op h0-breedte, aldus een klad in Paint:

De gele spoorstaaf is op 12 mm wijdte tov de onderste spoorstaaf van een h0-rail. Grijs is dus de twee h0-spoorstaven, blauw de bielzen, die ingekort worden bij het h0mgedeelte. De bovenste grijze gaat op het h0mtraject als derde - voedings - rail dienen. Dat wordt spijkeren en zagen. Ik zou dan theoretisch met zowel h0 als h0m-materieel kunnen rijden op hetzelfde spoor. Echter niet tegelijk, want ik rij analoog. Het is geen gezicht als ze tegenover elkaar komen te staan; de h0mtrein zal uit het midden staan, dus scheef tov de h0trein. Maar ik zal eens een stukje gaan proberen. Zo langzamerhand eens vorm gaan geven aan de plannen.

Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2008, 20:14:32 »
In Latour is het op zich niet eens zo erg moeilijk, de verschillende spoorbreedtes kruisen elkaar nauwelijks (bij mijn weten is er één kruising tussen normaal- en smalspoor) en er zijn geen moeilijke drie- of vierrailsituaties. Zie hier voor het sporenplan. Nm-spoor is verkrijgbaar, het gebruik van Z-railmateriaal is ook een optie. Als ik iets met Latour zou gaan doen (daar ben ik nog niet over uit), zou ik mij in ieder geval niet al te druk maken over het verschil tussen het UIC-spoor en het Spaanse spoor, dat scheelt nauwelijks in N...

Er zou wel relatief veel ruimte nodig zijn, zowel het emplacement als het stationsgebouw ('la cathédrale du désert') zijn nogal ruim opgezet van afmetingen ;D.

HuubvG

• Offline Offline
Sporenplan gevraagd van Villefranche Vernet in de fransePyreneeën.
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2008, 22:28:45 »
Jij hebt geluk dat je het sporenplan van Latour de Carol gevonden hebt.

Tot nu toe heb ik echter geen sporenplan van Villefranche kunnen ontdekken. Mijn frans is zo ontoereikend, dat ik de fransen liever niet aanspreek hierover. De vertaalsite zou me misschien kunnen helpen, maar misschien weet iemand wel: is er een site waar dat station met sporenplan hoogstwaarschijnlijk te vinden is?

'Villefranche-Vernet les Bains-Fuillet' smalspoorbaan 'Le petit train jaune' of 'Canari'.
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 22 April 2008, 04:12:39 »
Ik ken hem niet...nu wil dat natuurlijk niet alles zeggen, maar toch ;D. Ik geef mijzelf een redelijke kans dat er niet een dergelijke site is. Ik weet niet of je Train Simulator of iets dergelijks hebt, maar de routes daarvoor schijnen soms behoorlijk accurate sporenplannen te hebben... heb ik ook wel eens wat mee geprobeerd.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 April 2008, 22:09:54 »
Deze site (van de SNCF, in het Frans dus) vertelt wat over de Train Jaune en dat ze met Stalders gaan rijden. Dat zou het bouwen al wat simpeler maken. :)

Maar om nou te zeggen dat ze even leuk zijn als het oude treintje...

(Bron: RailFanEurope)

Hier staan nog veel meer plaatjes van de Train Jaune, inclusief de Stadlers.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 23 April 2008, 09:53:46 »
De beide links had ik al uitgeplozen. De eerste, van de SNCF, is er ook in het nederlands. Verder heb ik nog veel sites met foto's gevonden, waaronder particuliere en model- en grootspoorsites met forums. Ik heb toch maar een paar zinnetjes door de vertaalsite Babel Fish gehaald en deze geplaatst in verschillende franse fora. Nu maar afwachten en verder speuren. Er zal toch ergens een sporenplan van die lijn, dat station op moeten duiken?

En die nieuwe treinstellen? Ik vergelijk ze wel eens met de Spurt, die hier in Hoogezand eo de Wadloper vervangen heeft; ik was er in vijf minuten op uitgekeken, geef mij die Wadloper dan maar weer...
De oude treinstellen hebben er al zo'n 90 jaar rondgereden en zijn al die tijd opgeknapt en onderhouden. Laat ik zeggen dat de nieuwe Stadlers buiten het tijdperk vallen...

Nu zou ik zowel de plattegrond van het station, als de afmetingen van de gele treinstellen zelf, van de vele afbeeldingen kunnen 'aflezen'. Daar sluipen dan wel onzuiverheden in, dus blijf ik balletjes naar de fransen gooien. Overhaast beginnen is nergens goed voor. Het is een hobby dus ik neem de tijd.

In tussentijd kan ik alvast met een module beginnen waar zo'n kunstwerk op komt. Tevens zijn er langs het traject verschillende kleine stations die ook de moeite waard zijn.
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23 April 2008, 10:02:46 »
Gelukkig blijft het bij deze twee Stadlers ;). De oudjes staan namelijk op de Franse lijst van 'monuments historiques' en mogen dus in ieder geval niet gesloopt worden. De SNCF heeft (zij het niet officieel) haar commitment uitgesproken om de Z 100-jes gewoon in dienst te houden, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. In zekere zin verlengen de Stadlers ook het leven van de Z 100-en, die worden nu minder intensief gebruikt. Uit het blote hoofd zeg ik dat de Z 150 de ochtendslag naar Latour maakt en in de middag terugkeert naar VVB. Alle andere diensten (de tegentrein dus, de slag VVB - Font-Romeu en alle toegevoegde diensten in de zomer) vallen toe aan de Z 100-en.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #24 Gepost op: 23 April 2008, 10:39:57 »
wel laffe stadlers zeg, die dingen die in NL rijden vind ik nog wel leuk, daar is tenminste echt vormgeving aan te pas gekomen, dit is uh... nou ja, best hip voor een jaren '70-tram. Wat een suf ontwerp zeg.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 April 2008, 12:23:45 »
Aan de andere kant is het een kleurrijk anachronisme: die moderne, knalgele trein in een oud en dor (zelfs Malta is groener, daar staan tenminste redelijk wat bomen) landschap.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 23 April 2008, 19:23:07 »
Peter, op die foto staan zat bomen, het is alleen winter ;D.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #27 Gepost op: 23 April 2008, 21:34:08 »
wel laffe stadlers zeg, die dingen die in NL rijden vind ik nog wel leuk, daar is tenminste echt vormgeving aan te pas gekomen, dit is uh... nou ja, best hip voor een jaren '70-tram. Wat een suf ontwerp zeg.
Het heeft idd de charme van een hardgekookt ei..
Het zal waarschijnlijk ook enkel zijn om de klanten een wat betere stoel te bieden op de toch stiekem best lange reis..

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 April 2008, 22:16:12 »
Groen landschap...

met de oude trein, waar ik het liever over wil hebben. Nu wil ik bezig gaan met het schatten van de afmetingen van de treinstellen, heeft iemand daar nog tips en truuks voor?
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 23 April 2008, 22:17:07 »
De reis duurt maar twee uur en drie kwartier, die mensen moeten niet zeuren ;D.

@Huub: Een Z 100 is in ieder geval 14.384 mm lang 'hors-tout', over de koppelingen dus. Meer maten zoek ik voor je op (zonder garantie dat ik ze kan vinden overigens) :).
« Laatst bewerkt op: 23 April 2008, 22:19:00 door Wesley »