Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 22:09:24
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.  (gelezen 26043 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re: Het gele treintje van de cerdagne of le petit train jaune.
« Reactie #45 Gepost op: 30 April 2008, 20:56:33 »
En dit wil ik retourneren aan dhr. Christol:

Geachte heer Christol,

U wordt vriendelijk bedankt voor uw reactie.
Het is precies wat ik zocht.
Het sporenplan van Villefranche Vernet les Bains is het belangrijkst.
Een sporenplan van het gehele tracé is niet beslist noodzakelijk.
Een kaart van Michelin zou zeker handig zijn, maar dit is van later zorg.
Zijn er nog kosten aan verbonden?
Dan wil ik deze graag voldoen.
Mag ik nog vragen op welke wijze mijn vraag u heeft bereikt?
Nogmaals dank,

Met vriendelijke groet,

Altavista babelfish vertaalt:

Monsieur Christol censé,

Vous êtes remerciés gentiment pour votre réaction.
Le plan de trace de Villefranche Vernet les Bains est le plus important.
Un plan de trace du tracé entier n'est pas décide nécessairement.
Une carte de Michelin serait certainement habile, mais c'est du souci ultérieur.
Il y a encore les frais à attaché ? Alors je veux satisfaire volontiers ceux-ci.
Puis-je encore demander comment ma question vous avoir atteint ?
Une nouvelle fois le remerciement.

Meilleures salutations,
Ik heb al een trein

Onno Kuijken

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 30 April 2008, 22:29:29 »
En dit wil ik retourneren aan dhr. Christol:

Geachte heer Christol,

U wordt vriendelijk bedankt voor uw reactie.
Het is precies wat ik zocht.
Het sporenplan van Villefranche Vernet les Bains is het belangrijkst.
Een sporenplan van het gehele tracé is niet beslist noodzakelijk.
Een kaart van Michelin zou zeker handig zijn, maar dit is van later zorg.
Zijn er nog kosten aan verbonden?
Dan wil ik deze graag voldoen.
Mag ik nog vragen op welke wijze mijn vraag u heeft bereikt?
Nogmaals dank,

Met vriendelijke groet,

Dat zou zoiets worden:

Cher monsieur Christol,

Je vous remercie cordialement de votre réaction. C'est exactement cela dont j'avais besoin.
L'essentiel, c'est le plan de la gare de Villefranche=Vernet-les-Bains. Un plan du trajet entier n'est pas forcément nécessaire. Une carte Michelin serait utile, mais cela serait pour plus tard.

Y-a-t-il des frais liés à votre service? Dans ce cas-là je veux bien les payer.

Puis-je enfin demander comment vous avez appris de ma question?

Encore mes remerciements,

Meilleures salutations,

et cétera

Over de kaartjes zelf, en dan meer bepaald het onderste:

Geen idee wat de bovenste helft betekent, lijkt me iets met seinplaatsing of stopplaatsen o.i.d.. Het tweede stuk (de slingerlijn) geeft aan of het tracé in rechte lijn verloopt, in een boog naar rechts of in een boog naar links verloopt. Het getal in de slinger is dan ongetwijfeld de boogstraal, de twee getallen bij begin en einde van de slinger geven aan op welk punt de boog begint / eindigt (in meter vanaf de laatste hele kilometer, 509 - 514).

De laatste lijn tenslotte is een (hoogte)profiel, waarbij het getal boven de lijn de stijging aangeven (ik neem aan in promille) en het getal onder de lijn, de afstand waarover een bepaalde stijging optreedt.

In combinatie: bijvoorbeeld tussen km 510.658 en km 511.505 (dat is 847 m) gaat de lijn met 16 promille omhoog, en daarbij maakt hij een boog naar links (die al begint bij km 510.594) totaan km 510.773, met een straal van 300 m; dan recht tot km 510.886; dan een boog naar rechts, straal 300 m, tot km 511.069; dan weer een stukje recht, tot km 511.078 (slecht te lezen); dan een boog naar links met een straal van 600 m tot km 511.289; en tot slot recht tot voorbij het einde van deze helling

Anoniem

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 30 April 2008, 22:43:24 »
Een kleine verbetering op het briefje van Onno: het is-gelijk-teken in "Villefranche=Vernet-les-Bains" is een gebruik dat typisch is voor de Nederlandse spoorwegwereld. De beste man begrijpt daar waarschijnlijk niet veel van ;D. Ook ben ik meer fan van 'cordialement' i.p.v. 'meilleures salutations', maar dat is puur een kwestie van smaak ;).

Voor wat betreft je plaatjes is het inderdaad belangrijk op te merken dat het tweede plaatje (hoewel ik de bovenste helft ervan ook niet snap, voor de rest lijkt de visie van Onno mij de juiste) in ieder geval over de hele lijn gaat en dus minder interessant is voor jouw doel.

Overigens, ongetwijfeld ten overvloede, maar in de legenda van plaatje 1 geldt: BV = Bâtiment Voyageurs, oftewel ht stationsgebouw ;).

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 30 April 2008, 23:27:16 »
@@Onno en Wesley worden bedankt voor hun inhoudelijke bijdragen. De beide vertalingen heb ik verzonden; eerst die van babelfish en zo net die van Onno. De boodschap komt vast wel over. En dat wil ik ook graag, hij heeft mij een groot plezier gedaan.

Het tweede plaatje gaat over een deel van het traject richting Latour. Als VVB veel te groot blijkt te zijn om in model te gaan maken, kan het tweede plaatje wel nut hebben, bijvoorbeeld als ik een kleiner tussenstation verkies.

Ik ben iig erg blij met het sporenplan, heb er lang naar gezocht. En toch maar via internet gevonden. Ik kan nu de vele foto's erbij halen en het plan op me in laten werken. Station Villefrache-Vernet les Bains-Fuilla is groot, erg groot... Te groot?
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 01 May 2008, 10:54:20 »
Het tweede plaatje gaat over een deel van het traject richting Latour.

Zeker weten? Ria ligt aan de lijn naar PPN en ook de kilometerpunten kloppen met de normaalspoorlijn (VVB ligt op km 513.126, Ria op 510.517). Ook het Canal de Prades ligt alleen ten oosten van Villefranche de Conflent. Overigens denk ik dat de bewuste bovenste helft het een en ander aangeeft omtrent kunstwerken, toegestane aslast en/of maximumsnelheid, maar hoe dat precies werkt: geen idee ;D.

Edit: PPN is natuurlijk Perpignan

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 01 May 2008, 11:37:26 »
Natuurlijk Wesley, je hebt gelijk. Ik kwam tot de verkeerde conclusie omdat VVB op de kaart rechts is afgebeeld. Als je een kaart bekijkt ligt deze meestal met de noordkant naar boven gericht. In dit geval ligt de kaart een beetje 'ondersteboven'. Sherp gezien! Een kenner kan er zeker veel uithalen. Dit zal ik echter niet allemaal nodig hebben.

Wel vraag ik me af of het normaalspoor uit PPN altijd elektrisch is geweest, of dat er vroeger misschien stoom gereden heeft. Op station VVB moet ik nl ook nog bovenleiding over het normaalspoor-gedeelte aanbrengen, en enkele elektrische loccen opscharrelen.

Op de aflevering van Rail Away is in het begin een electrische loc met trein te zien, met wat beelden van de verlaten mijnbouwsporen. Op de 1e kaart is bovenaan nog een stukje daarvan getekend. Ook een boeiend stukje om erbij te betrekken.

Nog even over de schaalgrootte: in Sm zou dit niet te doen zijn, veel te groot en veel te veel werk om alles zelf te moeten maken. Ook heb ik de voor's en tegen's, door jullie aangedragen, overwogen... Nu kom ik dus toch weer terug op H0m. Nu kan ik de normaalsporen gewoon gaan leggen. En de 12 mm sporen met derde rail wil ik zelf gaan maken. De bielzen van het meterspoor zijn namelijk plm even lang als de normale bielzen. Ze steken dus naast de sporen wat verder uit dan de standaard 12mm rails. Om de vijf á zes bielzen ligt een extra lange biels, waar op het uiteinde een blok zit, met daarop weer de steun voor de stroomrail. Over het gehele traject liggen de bielzen ook wat onregelmatig, de ene biels steekt verder uit dan de andere, nergens ligt het strak in lijn, dus ook een uitdaging om het zelf na te maken.

Ik heb al een trein

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #51 Gepost op: 01 May 2008, 12:34:18 »
zet stroom op de zijrail voor constante verlichting bij analoog rijden  ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 01 May 2008, 12:50:27 »
Huub, als je denkt dat het te groot is, kun je een soort 'interpretatie' van het geheel maken, waarbij wel alle (of in ieder geval de belangrijkste) elementen terugkomen, maar niet op precies de juiste afstanden. Het is immers een model, je moet altijd concessies doen.

Neem bijvoorbeeld bovenleiding: in model zouden die 80 cm uit elkaar moeten staan, maar dat ziet niet uit, dus zet men ze 40 cm uit elkaar.

Als je echt precies alles op schaal zou willen maken, zou je Nm (N-schaal op 6,5 mm rail, even wijd als Z-rails) kunnen overwegen, maar dat zal geen sinecure worden. Of misschien TTm in 1:120, dan moet je zelf de rails van 8,3 mm bouwen, maar ja, dat was je toch al van plan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 01 May 2008, 13:09:02 »
Wel vraag ik me af of het normaalspoor uit PPN altijd elektrisch is geweest, of dat er vroeger misschien stoom gereden heeft. Op station VVB moet ik nl ook nog bovenleiding over het normaalspoor-gedeelte aanbrengen, en enkele elektrische loccen opscharrelen

Wel, het antwoord is nee, de lijn van PPN naar VVB is niet altijd elektrisch geweest. Je moet er wel ver voor terug in de geschiedenis. Belangrijke data:
1868: opening van de lijn PPN - Ille sur Têt
1870: verlenging tot in Bouleternère
1877: verlenging tot Prades-Molitg-les-Bains
1883: maatschappij failliet, concessie overgedragen aan de Compagnie du MIDI
1895: verlenging tot in VVB
1910: opening van de Ligne de Cerdagne tot aan Mont-Louis-La Cabanasse, ook door de MIDI
1911: verlenging tot Bourg-Madame
1912 (!): elektrificatie van de lijn met 12 kV 16 2/3Hz wisselstroom, gebruik van treinstellen Z 4900 en loc 1C1 3901 (dit zijn de SNCF-nummers, bij de MIDI werden ze anders genoemd)
1920: wettelijke verplichting om spoorlijnen met 1500 V gelijkstroom te elektrificeren, maar PPN - VVB wordt niet omgebouwd
1928: verlenging van de Ligne de Cerdagne tot in Latour
1959: afvoer van de 1C1 3901, de Z 4900-en verzorgen ook alle goederenverkeer
1971: afvoer van de Z 4900-en, lijn wordt spanningsloos. Inzet van dieseltreinstellen
1984: reëlektrificatie van de lijn (1500 V gelijkstroom) is gereed, inzet van vooral treinstellen type "Z2".

Kortom: tot 1912: stoom, 1912-1971: het 12 kV-materieel, 1971-1984: diesel, 1984-heden: 'gewoon' 1500 Voltspul.

Wat je aan materieel moet opscharrelen, hangt dus van je periode af. 1C1 3901 en Z4900-en zullen lastig tot niet verkrijgbaar zijn, een Z2 moet lukken, met bijvoorbeeld een dieselloc a la BB 63500 voor het goederenverkeer of zo. Misschien in de tijd vlak na 1984 ook nog elocs type BB "Midi" (4100/4200/4600/4700), maar daar ben ik niet zeker van.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2008, 13:11:01 door Wesley »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 01 May 2008, 13:48:51 »
En zie, wederom drie waardevolle bijdragen. Ik ben zo blij met dit draadje, vrij van gechat, maar Met heel veel waardevolle handreikingen, geweldig bedankt allemaal tot nu toe!

@Peter, goed idee van het compromis; ik kan eens gaan schuifelen met wat rails en wat gaan tekenen. Concessies in de lengte en breedte moeten goed te doen zijn.
Om nog kleiner dan H0m te gaan, zie ik niet zitten. Met de wielstellen van 12 mm en het verdere gepriegel in 1:87 zal ik al moeite genoeg hebben.

@Floris, top-tip! Ik had al iets met schakelen met die 3e rail, bijv de overweg, maar dit is een veel beter idee, en niet moeilijk uitvoerbaar. Dank!

@Wesley, dank voor 't onderzoek, ik had wel gekeken, maar slechts een gedeelte gevonden van wat jij hebt. Tp 1895 tot 1912 dat wordt 'm niet hoor! Dus gewoon electrisch rond 1980 en wat voor - en na die tijd. Immers kan er zoals je zegt, wel diesel op het electrische spoor rijden, dus dat schept genoeg keus.

Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 01 May 2008, 14:09:04 »
Dus gewoon electrisch rond 1980 en wat voor - en na die tijd. Immers kan er zoals je zegt, wel diesel op het electrische spoor rijden, dus dat schept genoeg keus.

Maar tot '84 zag je dus geen elektrisch materieel op de lijn, en vanaf '84 geen dieseltreinen meer (althans voor het reizigersverkeer, de buurtgoederentrein zal wel zijn blijven dieselen). Je zult dus wel moeten kiezen voor óf het een, óf het ander 8).

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 01 May 2008, 14:35:36 »
@Wesley, ik heb idd een stukje van jouw lijst boven, overgeslagen, nl dat van het de-electrificeren van de lijn in 1971 to 1984. Heb er gewoon overheen gelezen en gedacht dat ze tot 1984 doorgereden waren met de wisselspanning. Waarschijnlijk zal de bovenleiding wel overeind gebleven zijn in die periode, maar dan zonder spanning? Als ze de bovenleiding wel weggehaald hebben, wordt dat wel een interessante periode.
Natuurlijk geef ik mezelf direct een antwoord: dieselen dus. Het wordt ergens tussen 1971 en 1984 (het jaar van George Orwell, waar we middenin zitten). Later kan ik altijd nog overgaan tot electrificatie.
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 01 May 2008, 15:59:11 »
Waarschijnlijk zal de bovenleiding wel overeind gebleven zijn in die periode, maar dan zonder spanning?

Bij mijn weten wel ja, al zal ergens in '82 of '83 natuurlijk wel de boel omgebouwd moeten zijn. Overigens levert de wisselstroomhistorie wel wat grappige dingen op, zoals de oude (nogal afwijkende) bovenleidingportalen die je her en der nog vindt, en vooral in Ille sur Têt (ook op deze foto). En zo zal er nog wel het een en ander aan minder bekende rariteiten te vinden ijn op de lijn.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 01 May 2008, 18:40:27 »
Wel heel apart zeg, die portalen... aardige foto's ook weer. Over dat deel van de lijn is minder bekend. En zeker over die episode. Ook over een zijlijn, de mijnlijn, is niet veel info. Op de tekening van het station is een spoor - 11 - dat meterspoor is. Het is een ertsstortinrichting. Op nummer 1 van de tek. is ook een stukje mijnspoor te zien, maar dat gaat volgens mij in de richting van PPN, de eloc uit de railaway-aflevering rijdt erlangs.

Dan heb ik weer een bericht van monsieur Christol:

Bonjour Monsieur Van Ginhoven
suite à votre mail, je vous adresse deux pièces jointes,
une de la reproduction d'une Carte Routière Michelin au 1/200 000 ème, on l'on retrouve bien le tracé en un trait noir du Train jaune de Cerdagne entre Villefranche et La Tour de Carol, au centre droite de la carte pour aboutir au bas gauche de celle-ci.
Tout cela avec le plaisir de vous rendre service, et avec, en prime une photo que j'ai prise en août 2006, avec un croisement de rames du train Jaune montant à la gare d'OLETTE, et qui va peut-être paraître dans le prochain livre sur le Train jaune de Cerdagne, devant sortir en fin juin 2008,
et bien amicalement,
si vous aviez une photo de tramways hollandais à m'adresser par mail, cela me ferait plaisir..
J.C CHRISTOL

Wie wil dit vertalen? Er zit geloof ik een vraag over foto's van tramlijnen uit Nederland bij...
« Laatst bewerkt op: 01 May 2008, 18:44:54 door HuubvG. Reden: Namen waren verkeerd gespeld »
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 01 May 2008, 18:49:36 »
Ja, die kaart, die heb ik ook wel :P. En inderdaad, de beste man vraagt om foto's van Nederlandse trams. Over twee maanden moet er dus blijkbaar een boekje verschijnen over de ligne de Cerdagne...