Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
Schrootplaats door defender
Vandaag om 23:32:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 248555 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #30 Gepost op: 10 juni 2008, 16:54:10 »
Vakantie en veel nadenken en uitwerken van het baanplan hebben de afgelopen periode veel van mijn tijd gevergd. Maar na wat vallen en opstaan (vooral de geometrie zorgde voor veel omschakelingen) is er een baanplan ontstaan. Dat kun je zien in het draadje baanplannen. Omdat je hier laat zien, wat je aan het bouwen bent, plaats ik een 3D-versie van de baan. Rechtsboven ligt de spiraal die naar een ander niveau gaat. Dat is toekomstwerk. Links aan de lange zijde zou je denken dat de rails aan de rand van de tafel lopen. Niks van waar. Om het planmatig beter op te zetten, heb ik het blad met dik 20 cm ingekort. Daardoor kan station Bonn (wat dan natuurlijk geen Bonn gaat heten) hier neergezet worden.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #31 Gepost op: 02 juli 2008, 19:09:29 »
Weer een tijdje niks van me laten horen. Er waren wat technische mankementen aan mijn loks, maar die zijn nu verholpenb. Feit is dat ik de afgelopen weken slechts één lok kon laten rijden, dus heb ik het baanplan maar eens uitgelegd (wat nog een paar wijzigingen opleverde) en oude huisjes van 35 jaar terug een plaats gegeven. Niet dat ze straks zo komen te staan, want ik ga onder een groot stationsemplacement bouwen en boven meer een dorp. Maar het levert toch altijd ideetjes op. Dus zal ik er een paar plaatsen.

Maar eerst een foto van de drie loks naast elkaar: een BR185 van Trix, een BR218 van Fleischmann en de EK-Taurus van Hobbytrain.























Alle huisjes zijn inmiddels weer van de tafel verwijderd. Ik ga nu eerst de baan helemaal afbreken om een testovaal voor Koploper uit te leggen. Als ik dat enigszins onder de knie heb, wordt het sporenplan weer opgebouwd, inclusief de elektronica en het soldeerwerk.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

ReesCees

  • Gast
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #32 Gepost op: 02 juli 2008, 19:31:47 »
Nou ziet er aardig groot uit Martin!

Succes met solderen dan maar!

Kees-Jan

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #33 Gepost op: 02 juli 2008, 19:34:36 »
Dank je Reel-Cees, ook voor het helpen met het leren van hoe te solderen!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #34 Gepost op: 02 juli 2008, 19:45:16 »
Met de foto's is het al mooi te zien ,erg interessante baan Martin!

Mijn huisjes van heeeeeeeeeel lang geleden ook zeker 35 jaar hebben het door de jaren het niet overleefd!  :) ...tja had ik maar niet zoveel moeten verhuizen  ;D

sucses met de weder afbraak en opbouw!   :D

Gr, Gerhard

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2008, 20:02:11 »
Even stil aan het front geweest, maar er zijn ontwikkelingen gaande die een verregaande invloed hebben op mijn baan. Aanvankelijk wilde mijn vrouw toch wel de helft van de zolder kunnen gebruiken, waardoor het eerder getoonde baanplan uit de bus kwam. Nu heeft ze besloten om zich terug te trekken van de zolder. Zonder dwang van mijn kant overigens. De beslissing was geheel vrijwillig. Afgezien van een hoge boekenkast, een stereomeubel met elpees, een stoel en een bureau is de zolder leeg voor de treinbaan. Ik ben dus al weer bezig met nieuwe plannetjes te bedenken. Hoewel, de elpees moesten beneden ruimte maken voor mijn vrouw, dus die ben iok de ruimte onder het stereomeubel aan het wegzetten. Dan zie je al die oude zwarte schijven weer en komen opeens namen bovendrijven van artiesten die je niet op cd hebt vervangen, zoals The Style Council, Sheila E, The Eurogliders, The Stranglers, The Byrds en 10 CC. Dan is het wel moeilijk om aan baanplannen te denken. Als ik hier een excel had kunnen plaatsen, dan had ik aan kunnen tonen hoe groot de ruimte nu aan het worden is. Zeker is wel dat er meer langere rechte sporen bij kunnen komen en een zijlijnstationnetje. Wordt vervolgd, waarschijnlijk eerst bij baanplannen en dan weer hier.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #36 Gepost op: 16 juli 2008, 20:17:24 »
Dan zie je al die oude zwarte schijven weer en komen opeens namen bovendrijven van artiesten die je niet op cd hebt vervangen, zoals The Style Council, Sheila E, The Eurogliders, The Stranglers, The Byrds en 10 CC.

Je weet dat ze tegenwoordig ook platenspelers hebben die t geluid omzetten in MP3? Op je pc zetten en branden maar!

Al moet ik wel zeggen, dat ik mijn lp-verzameling ook liever krakend hoor dan vn n cd...
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #37 Gepost op: 16 juli 2008, 22:23:33 »
Dan neem je ze toch gewoon op met zo'n USB platenspeler zonder filters e.d. die proberen dat gekraak eruit te halen (uitschakelen in software). Kun je ze branden op CD met gekraak...  ;)

Verder altijd fijn als je vrouw vrijwillig 'meewerkt', ik heb dat zeer recent net iets anders aangepakt.  ;D
Ik heb vorig weeken m'n (N) baan doorgetrokken tot in een grote wandkast. Extra schap erin gejast vlak onder een bestaande, +/- 25 meter flexrails gehaald en 't begin voor een groot schaduwstation in de kast is er... Toen m'n meisje thuis kwam van 't vaste zaterdagje boodschapjes doen, winkelen e.d. werd ze gelokt door de timmergeluiden. Ik was net bezig met de laatste rail-spijkers, je had haar reactie eens moeten zien toen ik met m'n kop in de kast aan 't timmeren was...  ;D ;D ;D Zolang de kast blijft vindt ze alles goed, dus... Goede oplossing dacht ik zo..  ;) ;D

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

  • Gast
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #38 Gepost op: 16 juli 2008, 22:46:02 »
Zolang de kast blijft vindt ze alles goed, dus... Goede oplossing dacht ik zo..

Ow das bedoeld met: Uit de kast komen, jajaja nu snap ik het.

psssssssst Martin mail dat excel bestand eens naar me dan tover ik het hier te voorschijn.

Kees-Jan

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #39 Gepost op: 16 juli 2008, 23:07:52 »
Ow das bedoeld met: Uit de kast komen, jajaja nu snap ik het.

 ;D ;D ;D

Yup... Een goed praktijk-voorbeeld zonder nare gevolgen.  ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

  • Gast
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #40 Gepost op: 16 juli 2008, 23:29:47 »
De Excel bestanden van Martin:

Plan 1: Doe maar klik

Plan 2: Doe ook maar klik

Kees-Jan

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #41 Gepost op: 03 november 2008, 21:19:11 »
Zo, ik zat net eens even terug te lezen naar mijn allereerste bouwzaken rond Hookyville. Doordat mijn vrouw de helft van de zolder aan mij schonk, zodat ik de hele zolder heb, moest er natuurlijk aardig gebrainstormd worden. Hoe gaan we hier gebruik van maken op een positieve manier.

In mijn hoofd heb ik wel een deel van het plan gereed, in de praktijk moet dat nog maar bewezen worden. Ik ben geen held met verhoogde delen in WinTrack, dus ik heb niets uitgetekend, behalve het schaduwstation.

Daarom ben ik ook met de bouw van het schaduwstation en het daar bovenop liggende deel begonnen. Met een expert als opzichter, want het is na de spiraal pas mijn tweede echte houtproject waarbij gezaagd moet worden.

Goed, de spiraal blijft gewoon staan, al heeft 'ie iets langere pootjes gekregen. Dat was gisteren bij de allereerste bouwdag.

De hoogte van de ingang van het schaduwstation werd gelijkgetrokken met de ingang van de tweesporige spiraal.



Er werd gewerkt met kruislingse verbindingen en veel lattenwerk. Via slotbouten werden deze twee delen aan elkaar gekoppeld. De latten voor het bovenstuk van de ingang van het schaduwstation is al wel in elkaar gezet, echter deze wordt pas geplaatst als de plaat in het frame is gelegd.



Vervolgens hebben we eerst het linkerdeel in elkaar gezet. Hier komt een 180 graden bocht in het schaduwstation te liggen. Daarna het smallere tussenstuk dat via bouten aan de andere delen is bevestigd. Zo kan ik er zowel van voren als aan de achterkant bij. Omdat dit deel niet enorm diep is, zal het bovenliggende deel dat ook niet zijn. Zo kan ik daar ook makkelijk bij de sporen van het hier geplande grote station.

Hier even een aanzicht van de achterkant van het schaduwstation in de richting van de spiraal:



En zo ziet het er van voren uit. Okay, er zijn nog wat delen niet geplaatst, maar die komen er als alle platen liggen:



Om links ook bovenin makkelijk erbij te kunnen, is er in de plaat van het schaduwstation een mangat gemaakt. Dan kan ik daar rustig staan en mijn werk bovenin doen. Het geeft me meteen een idee hoe de bocht bovenin kan lopen.



Deze week alle platen op maat zagen en plaatsen en de kruislingse verbindingen weer bevestigen. Daarna ga ik eerst eens de rails uitleggen volgens het baanplan van het schaduwstation en gewoon eens even wat rijden. Misschien blijkt in de praktijk dat een of twee extra opstelsporen nog best mogelijk zijn. Als dat achter de rug is, dan komt het elektronicawerk: solderen van draadjes, ringleiding maken, wissels aansluiten, blokken en secties maken en het geschikt maken van het schaduwstation voor Koploper. Gezien mijn tempo kan dit nog wel even duren.

Destijds gad neudalstadhausenbahn (oftewel Michiel) aan dat Hookyville niet echt Duits klonk. Ik vind het wel okay verder, maar op mijn recente vakantie in Sauerland kwamen we bij Finnentrop langs. Misschien de naam nog aanpassen naar Hookytrop?
« Laatst bewerkt op: 03 november 2008, 21:20:59 door Hookies »
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Lollol3r

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #42 Gepost op: 04 november 2008, 10:06:49 »
Het word nog een groots project! Ziet er goed uit man.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #43 Gepost op: 04 november 2008, 21:36:48 »
Vandaag in de weer geweest om de bodemplaten van het schaduwstation te plaatsen. Moest nog wel wat bijzagen om het passend te krijgen en ook even wat latjes van het frame tijdelijk losmaken, maar het is gelukt. Ik kan nu een overzicht presenteren van hoe de situatie er hier uitziet.

Aan de rechterkant van het frame staat de spiraal die vanuit het schaduwstation te bereiken is.


Het middenstuk waar de opstelsporen komen. Het bovenframe moet ik nog terugzetten.


Uiterst links het deel met het mangat, waar de 180 graden bocht komt te liggen.


Later deze week nog een kruisverband maken voor het linkerbovendeel en het middenstuk terugkoppelen. Dan is het frame helemaal gereed. Toch eerst maar eens wat rails los uitleggen en even rijden, want daar gaat het toch ook om.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #44 Gepost op: 07 november 2008, 19:14:22 »
Zo, het frame is af. Gisteren en vandaag bezig geweest met het kruisverband bouwen en in het frame hangen. Ook het bovenste deel van het middenstuk is met behulp van slotbouten vastgezet. Tot slot is in de spiraaltafel een mangat gezaagd, zodat het nu een kwestie van opruimen en schoonmaken is voor ik wat rails los ga neerleggen. Eerst maar eens even wat rijden en de maat opnemen van het baanplan van het schaduwstation. Misschien is er nog wel ruimte voor 1 of 2 extra opstelsporen.

Het laatste kruisverband:


Het frame vanaf een afstand bezien:


Spiraaltafel met gat, dat nog enigszins bijgeschuurd moet worden:
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.