Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 248476 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2008, 23:03:42 »
Inmiddels weer een stukje verder. Na wat mails met Santerdam ben ik op de oplossing voor het aansluitstuk van de spiraal gekomen. Er komt een stukje hout van 30 cm lengte, 13 cm breed en oplopend van 0 mm tot 8 mm. Dat zorgt voor een geleidelijke overgang naar de spiraal en geen rare knikjes in de baan. Als het meezit, is dat blokje morgen gereed.

Vandaag de laatste likjes verf op de spiraaldelen aangebracht. Morgen gaatjes terugboren, om het zo maar te zeggen. En stukken van de draadeinden afzagen.



Vandaag ook flink in de weer geweest met het tekenen van het baanplan. Verdraaid lastig om ergens een station neer te zetten. Zeker als je dat niet meteen hebt gedaan. Zie mijn baanplantopic. Advies altijd welkom.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #16 Gepost op: 07 mei 2008, 07:41:29 »
hallo hookies,
ik ben je draadje met plezier aan het volgen.
als ik de foto van de spiraal goed bekijk,dan zie ik dat deze is opgebouwd uit 4 ringen.
wat ik mij nu afvraag? kom je dadelijk niet in de problemen met de geboorde gaten?
als je de ringen op hoogte zet,dmv de draadeindes,dan wordt de rijweg ook iets langer,(door het hoogte verschil) om weer op de uitrit uit te komen.en de (uitrit) zal dan ook een aantal grades verdaaien.
 verbeter mij als het niet zo is.
groeten,marco

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #17 Gepost op: 07 mei 2008, 08:19:20 »
Hallo Marco,

De spiraal telt naast vier ringen ook een aanrijstuk met een halve ring en een afrijstuk met een halve ring. Ik heb hem met behulp van iemand die zelf een spiraal heeft gemaakt. Of beter gezegd: ik heb gewoon toe staan kijken hoe hij de delen zaagde en de gaatjes er al in boorde. Als ik alles volgens plan monteer, zal het omwentelingsverschil zo'n 7 cm zijn en - even er van uitgaand dat we van niveau 0 naar het bovengelegen niveau 1 rijden - eindigen we dus 180 graden naar links. Onderin dan helemaal rechts op de plaat startend. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel of heb ik je vraag niet zo goed begrepen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2008, 10:53:52 »
Marco, als je een boog van 180 graden schuim omhoog laat lopen, blijft het 180 graden. Zo'n hoek draait echt niet. Waar jij op doelt is een lengte-verschil (met de bekende stelling van Pytagoras makkelijk uit te rekenen) maar je krijgt nooit een hoekverdraaiing.


mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #19 Gepost op: 07 mei 2008, 15:41:30 »
ik bedoelde inderdaad het lengte verschil.  met die 7 cm extra rijlengte,is het mij nu wel duidelijk.
groeten,marco

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #20 Gepost op: 09 mei 2008, 22:24:59 »
Twee dagen geleden vertelde ik nog waar de spiraal zou komen. Maar inmiddels is er heel wat veranderd in de plannen. De spiraal nam toch flink wat ruimte in. Niet op het grote stationsniveau 0, zoals dat was voorzien, maar de inrijstrook hakte de plaat van 2.10 bij 1.20 op niveau 1 behoorlijk door midden. Ja, zelfs bij N-spoor geeft dat eigenlijk problemen en meer dan een rondje met de klok mee en dan weer terug de spiraal in zat er niet in. Kortom, wikken en wegen en uiteindelijk besloten om het toch anders aan te pakken.

Jaja, nog voor er een rail op de baan heeft gelegen, wordt het al weer helemaal anders. Ik heb een tekening in wintrack gemaakt van de platen en die staat hieronder. Was wel even passen en meten met alles wat normaal ook al op de zolder staat. De kamer is nog net niet van mij alleen, maar mijn vrouw vond het allemaal prima. 'Leef je lekker uit', zei ze na het zien van de nieuwe plannen.



Zoals je ziet, komt de spiraal helemaal achter in de hoek en op een aparte tafel. Die tafel heb ik gisteren gehaald en vandaag in elkaar gezet. De andere tafels zijn enigszins op hun nieuwe plaats gezet (90 graden draaien maar). Ook druk in de weer geweest met borgmoeren voor de spiraal. Wat een klereklus zeg, maar ik moet zeggen dat de draadeinden nu wel heel solide staan en niet meer zo zwabberen, zeker als je een tikkie op de tafel gaf of iets anders wat trillingen veroorzaakte. Morgen de andere helft van de draadeinden aanbrengen.

Dit weekend hoop ik nog wat proefstukjes te kunnen solderen. Gaat dat goed, dan zit de kans erin dat op korte termijn de eerste ring van de spiraal de hoogte ingaat. Uiteraard wel even het bochtenwerk testen voor ik het neer ga leggen, want de bochten 9130 en 9135 zijn bijna allemaal tweedehands. Zou lullig zijn als je de rails al hebt vastgemaakt (met boekbinderslijm) en er komt geen stroom bij. De spiraaltracks, tweesporig, worden zodanig ingericht dat ze een keerlus kunnen vormen. Het hoeft niet, want het aansluitwerk op dit moment zijn voedingsdraadjes en die heb je ook voor een keerlus nodig, maar ik vind het wel leuk om kleine, lichte treintjes op het dalende spoor te laten klimmen. En twee treinen tegelijk in een daling mag ik ook graag zien.

In ieder geval wordt mijn lokomotievenpark binnenkort uitgebreid. Er komt een speciale EK-Taurus uit Oostenrijk over in de 'lay-out' van Nederland. Mijn treinenboer mailde vanavond rond dat die trein er in N komt en dat hij een aantal in de verkoop gaat doen. €99 euro.

Van Neudalhausenstadbahn kreeg ik nog de tip om de naam Hookyville te verduitsen. Hij kwam met een paar leuke voorbeelden, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen. Hookyville (spreek uit Hoekie, zie mijn nick en mailadres) is voor mij iets meer dan zo maar een naam. Het tweede dorpje gaat Esdorf heten, naar de meisjesnaam van mijn vrouw. Dat lijkt me wel wat Duitsers hebben. Maar goed, ik ga toch het nodige door elkaar rijden. NS rijdt ook naar Hookyville, hoewel ze in het echt ook over de grens komen. Die Taurus straks natuurlijk en ik heb nog de Regional Express van de DB uit de startset en een diesellokje van Trix. Een beginnetje pas, maar het zal nog wel even duren eer er daadwerkelijk gereden gaat worden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2008, 13:22:17 »
Het zal nog even duren eer de spiraal de hoogte in gaat. Bij de berekeningen was een foutje gemaakt, waardoor de spiraal alleen maar enkelsporig zou zijn en dat is niet de bedoeling. Jaja, die twee linkerhanden evan mij en een winterslaapje van 35 jaar werken niet echt mee. Enfin, ik zal een nieuwe spiraal gaan zagen. Weet nu hoe het moet. Dus voorlopig even bouwrust, want ik heb de decoupeerzaag nog niet in huis staan.

Ondertussen ben ik wel verder gegaan met een baanplan voor het onderste niverau. Dit is hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10703.30terug te vinden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2008, 16:31:51 »
Dat is erg jammer! Maar zoals je zegt, je weet nu hoe je het moet zagen!

Veel succes en plezier met opnieuw zagen!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2008, 20:25:32 »
Je hebt nu 1 keer goed geoefend met zagen dus nu gaat de 2e keer perfect! ;)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2008, 12:44:15 »
Dank heren, maar ik heb de eerste keer alleen maar staan toekijken hoor Rob. Niettemin vanochtend aan de slag gegaan. Maten opnieuw opgenomen en hup met die decoupeerzaag. Dat is wel even wennen als je dat voor het eerst doet zeg. Hier en daar is het dan ook niet helemaal cirkelvormig, zoals je op onderstaande foto kunt zien.



Maar goed, als je vanuit de hoogte kijkt, valt dat nog wel mee, zoals je kan zien op deze foto van bovenaf. Duidelijk is ook dat de rails (ze liggen alleen maar proef te draaien voor de maat) nu veel beter liggen en geen problemen gaan krijgen met de draadeinden. Omdat de plankbreedte nu 18 cm is geworden in plaats van de oude 13 cm en ik slechts de helft van de draadeinden wilde verplaatsen, komt er nu op 30 cm van het einde van de plank nog een draadeinde iets meer dan 2 cm van de kant te staan. Maar, ik ben natuurlijk wezen testen, dat geeft toch geen probleem, want aan de ene kant is het hier nog rechtdoor rijden, dus geen last van de draadeinden, en er wordt ook nog niet gezwenkt door de lange rijtuigen. Ik moet wel zeggen dat dit een tricky punt was, maar goed opgelost, al zeg ik het zelf.



Voor iemand met twee linkerhanden en een kennis aan handvaardigheid die dateert van de lagere school (minstens 32 jaar geleden) ben ik best tevreden en ook trots op mezelf.

Ook mijn spiraalzaagleermeester heeft me al gecomplimenteerd!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2008, 14:55:08 »
Weekje niets gemeld, maar ondertussen is de bouw toch nog wel een beetje doorgegaan. De uitgezaagde spiraaldelen zijn eerst bekleed met 3 mm blauw ondervloer. Daarna is de ondervloer in de primer gezet en vervolgens donkerbruin geverfd. Dat is toch wel een betere kleur dan dat paarsachtige van de eerste spiraal (ik heb alle delen nog wel, dus als iemand nog een eensporig N-spiraaltje wil hebben). De zijkanten van de spiraal zijn nog niet aangepakt, maar daar wacht ik nog even mee. Hangt er ook een beetje vanaf wat ik nu met die zijkanten wil gaan doen.



Zoals je op bovenstaande foto al kunt zien, ligt de eerste (bijna volle) ring met een stijgingspercentage in de buitenbaan van 2,8%. Doordat de spiraal breder is geworden, moest ik wel de binnenste draadeinden meer naar het midden gaan verplaatsen. Aangezien ze onderop met borgringen waren gesloten, was dat nog even een heftig werkje.

De meeste moertjes moeten nog wel worden aangedraaid. Ook de rails liggen nog niet vast. Maar dat ga ik tussen de draadeinden doen, in elk geval voordat ik een nieuwe ring ga aanbrengen. Naast het lijmen van de rails (met boekbinderslijm), moeten de beide spoorstaven in de eerste ring op in elk geval twee plekken compleet geïsoleerd worden. Dit in verband met het aanbrengen van een keerlus in beide sporen. Dat betekent meteen solderen van voeding. Dat wil ik per volledige ring op drie plaatsen doen en dan via een ringleiding naar beneden laten lopen en daar weer koppelen aan de ringleiding onder de tafel. Betekent dus solderen. Meteen dus weer een nieuwe uitdaging, want dat heb ik volgens mij sinds de lagere school niet meer gedaan.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #26 Gepost op: 23 mei 2008, 19:51:13 »
De afgelopen dagen meer tijd besteed aan het indelen van de baan in blokken en secties, welke railstaaf ik moet isoleren en hoe ik verder wil met bezetmelders/terugmelddecoders. Ik heb gekozen voor de BMD16-SD versie 2 van Huib Maaskant. Voor de keerlus wil ik wel voor de ultieme keerlus van Funky gaan. Moet nog even goed uitzoeken hoe dat dan aangesloten moet worden (Huib zal met een tekening hulp bieden) en vooral waar ik die keerlusoplossing vandaan moet halen. Zelfbouw volgens de site van Funky is iets waar ik mijn vingers niet aan wil branden. Iemand hier een idee voor?



Vandaag nog even twee oude rijtuigen van de Trans Europ Express, die ik ooit in een kast vond toen mijn ouders het huis aan mij hadden overgedaan, achter de lok van de Regional Express gezet en op beide sporen van de spiraal laten klimmen en dalen. Morgen gaat dat railtraject op de schop, want dan wordt het eerste stuk gelijmd tot ik een rail tegenkom waar gesoldeerd moet worden. Maar dan ligt er in elk geval een stuk rails vast en kan ik zien hoe dat boekbinderslijm zich houdt.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2008, 20:09:12 »
Voor de keerlus wil ik wel voor de ultieme keerlus van Funky gaan. Moet nog even goed uitzoeken hoe dat dan aangesloten moet worden (Huib zal met een tekening hulp bieden) en vooral waar ik die keerlusoplossing vandaan moet halen. Zelfbouw volgens de site van Funky is iets waar ik mijn vingers niet aan wil branden. Iemand hier een idee voor?

Denk dat daar best wel een oplossing voor is, klik maar eens op het wereldbolletje naast dit bericht. En volg de link naar de ultieme keerlus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2008, 23:17:42 »
Na wat inzicht in de geometrie van de Fleischmann Piccolo rails verkregen te hebben, ben ik weer verder gegaan met het aanleggen van wat delen van de baan. Eerst maar eens kijken of alles past, of er ruimte is voor een groot stationsgebouw en daarna pas de ondervloer gaan leggen en rails gaan lijmen. En solderen niet te vergeten.

Als eerste is de spiraal aan de zijkant een beetje aangepast. Draadeinde naar binnen verplaatst en wat van de spiraal afgezaagd. Omdat er een laag bovenop komt (wel vier) zie je dat straks van bovenaf niet, maar het gaf mij wel de kans om het rondgaande spoor eerder van een wissel te voorzien en een langere keerlus te maken en dus langere treinen (tot anderhalve meter ofzo) in te zetten. Bovendien kon ik daardoor het spoor iets meer van de rand van de tafel weghalen.

Hier twee foto's van voor het aanpassen van de spiraal:





En hier zoals het nu is:




Vanmiddag bezig geweest om de buitenbaan gewoon eens even uit te leggen en te kijken of ik rare passtukjes nodig heb of niet. Ik zat namelijk met een 9104 midden in een bocht linksonder en dat beviel me niet. Daarom zit de 9104 nu in het rechte stuk aan de andere kant (tussen twee tegenbogen in) en is er aan de linkerkant op het rechte spoor een 9103 bij geplaatst. Het ziet er geometrisch veel beter uit en de trein haalt met deze twee rijtuigen de topsnelheid zonder problemen.

Ik moest wel even in het spoor rond de spiraal met een anti-oxidatieblokje aan de slag. Niet zo gek als je weet dat ik gisteren bij de spiraal met een boor en een decoupeerzaag bezig ben geweest. Dat geeft me een troep.

Het mooie is ook dat de vrijgehouden ruimte voor het stationsgebouw iets ruimer uitpakte. Ik had 18 cm nodig, was uitgegaan van 20 en uiteindelijk heb ik bijna 25 cm over. Kan ik mooi het station wat meer uitlichten en een leuke scenery aanleggen.

Hier wat foto's van vanavond:













Gelukkig dus toch nog wat kunnen doen deze week. Morgen kan ik de rijtuigen van de Regional Express ophalen. Die zijn dan ook voorzien van interieurverlichting. Kan de lok eindelijk weer zijn eigen bakken trekken in plaats van deze Trans Europ Express rijtuigen die ik ooit in de kast van mijn vader vond. Hij had alles laten staan toen mijn ouders gingen verhuizen en ik het ouderlijk huis introk. En daarna op vakantie, met wat treinbladen en het Fleischmann N-piccolo modellbahnbuch (in het Nederlands).
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2008, 15:14:54 door Hookies »
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Hookyville (schaal N)
« Reactie #29 Gepost op: 01 juni 2008, 22:19:00 »
Vrijdagavond even wat extra rondjes op de baan gelegd. Ik wilde het aan mijn vrouw laten zien met wat scenery erop en dan geen licht aan en alleen het licht van de Regional Express rijtuigen. Dat was een fraai gezicht.

Hieronder even wat foto's van dit moment:













En zaterdag de hele middag bezig geweest met leggen. De buitenring had ik wel gelegd. Gek genoeg kan ik hem wel aansluiten en de trein rond laten lopen, maar zowel Wintrack als AnyRail geven aan dat het niet past. Wordt waarschijnlijk dus zoeken naar een oplossing met flexrails, want het lijkt me wel zo handig als het plan ook echt passend is.

Niettemin een paar foto's. Let wel, er ligt geen isolatie onder de rails, want dat moet allemaal nog komen. Het was gewoon leggen om te kijken of het ergens op leek en of ik niet wat vergeten was. Een wisselcombinatie dus, want ik kon van spoor 3 niet meer terug naar spoor 1 en 2, tenzij ik de dubbele keerlus (nu nog niet aangesloten, want ik wil geen kortsluiting) zou nemen. Dus toch maar twee extra wissels aangebracht.

Links ligt een houten plank met rails. Dit wordt de plek voor het grote station. Ik denk hiervoor aan het imposante station Bonn van Faller.



In het midden de niet aangesloten keerlus. Onder een wisselcombinatie. Het opstelspoor met de Trans Europ Express rijtuigen wordt straks gevuld met een draaischijf en de eerder gekiekte lokloodsen.



De situatie bij de in-, dan wel uitgang van de spiraal. Er moet nog een aanrijstrookje voor de spiraal komen om de 8 mm hoogte te overbruggen.



Vooraanzicht op het station. De trein kan mooi langs het perron rijden. Bij spoor 3 en spoor 2 is hier nog geen wissel.



En die wisselcombinatie ligt er nu wel.



Dat was het voorlopig echt even, want ik ga een weekje op vakantie. Daarna ga ik alle maten van de rails van deze legging noteren en in WinTrack invoeren. Kijken of het dan nog klopt. En ik kan nu al zeggen dat er rechtsonder een spoor bijkomt, zodat er twee sporen de brug over gaan en bij de spiraal drie sporen aankomen, die langzaam overgaan in één spoor. Mag Koploper goed gaan nadenken hoe dit moet worden opgelost.











Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.