Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Wissel schakelt soms niet....  (gelezen 1814 keer)

ronaldvd2000

• Offline Offline
Wissel schakelt soms niet....
« Gepost op: 06 May 2023, 10:55:58 »
Ik heb een probleempje op mjn testbaantje....   Ik ga het in het kort uitleggen, wellicht dat iemand mij op het goede spoor kan helpen  :-)  ?

Dit is mijn testbaantje:

Mijn centrale is een Z21 (zwarte dus) en ik gebruik Rocrail voor de aansturing.  Mijn probleem is dat af en toe een wissel niet schakelt en je dus een ghost trein situatie krijgt.  Ik heb wissel SW3 even als voorbeeld genomen. (soms ook een andere wissel die niet reageert.)  Wissels (Piko) worden geschakeld met een DR4018, de seinen met DK50018. De seinen zijn simpel groen/rood.
De DR4018 heeft een aparte voeding (17.8V DC) als power.  Met de railspanning als voeding krijg ik gelijke resulltaten vandaar dat ik nu maar een separate voeding gebruikt heb op de testbaan....

In principe rijd de trein rondjes en stopt elke keer in blokken 1, 2, 4 en 5 en trekt dan weer op om zo zijn rondjes te doen. Alles werkt perfect, inclusief seinen etc. Dit gaat goed totdat er een wissel niet schakelt.

Ik heb nu aan SW3 een actie gekoppeld (zeer handige youtubes van Albert waarvoor weer hartelijk dank) die bij rechtdoor SG9 op groen schakelt en bij afbuigen op rood staat. Dit om te controleren of het wissel commando + actie worden uitgevoerd.  Mijn aanname is dat een wissel commando wordt uitgevoerd en dus daarna ook de actie wordt verstuurd.  Dus als de aanname correct is wordt er vanuit de centrale naar de DR4018 (wissel commando)  en naar de DK50018 (sein commando) gestuurd.  De actie wordt elke keer correct uitgevoerd en geeft correct een groen led on bij rechtdoor en rode led bij afbuigen.

Ik heb elke keer geconstateerd dat in de "fout" situatie een wissel niet wordt omgezet/geschakelt maar het sein door de actie in SW3 wel wordt geschakeld naar de juiste kleur zoals ik dat heb geconfigureerd.

Ik heb de SW3 wissel ook al op een andere poort gezet van de DR4018 maar zelfde resultaat. In de fout situatie schakelt de wissel niet maar SG9 staat dan wel in de correcte kleur zoals het zou moeten....

- Kan ik nu concluderen dat de commando's wissel aansturen + actie uitvoeren worden verstuurd (immers de wissel wordt geschakeld en de actie wordt correct uitgevoerd)
- of mist de DR4018 soms een commando?
- Ik heb dit ook met andere wissels af en toe dus ik ga ervanuit dat de wissels ok zijn of haperen die ook wel eens?
- Als ik dit met een andere decoder zou testen, bijvoorbeeld een Yamorc YD8008, schakelt deze beter dan een DR4018 of maakt dat geen verschil?

Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden die ik als techneut (met een beroeps deformatie) nu mis qua mogelijkheden / oplossing en zien jullie nog andere dingen?  ;-)

Met vriendelijke groet,   Ronald

henk

• Offline Offline
Re: Wissel schakelt soms niet....
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2023, 11:07:08 »
Heb je het probleem ook als je handmatig via de computer wissels schakelt?
Hoeveel stroom kan de voeding leveren?
Ja sommige combinaties van wissel en aandrijving haperen weleens. Welke aandrijvingen gebruik je?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2023, 11:07:53 »
Mijn aanname is dat het wissel mechanisch weigert.
Het feit dat het sein omschakelt zegt niks. Het sein wordt apart aangestuurd en reageert onafhankelijk van de werkelijke stand van het wissel.

Er bestaat een schakeling waarbij je leds koppelt aan het eindafschakelcontact van het wissel. Dat geeft een betrouwbaarder terugmelding van de echte wisselstand. Ik moet alleen even zoeken hoe die schakeling ook alweer in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2023, 11:09:01 »
Mijn eerste gedachte is dat er problemen zijn door slechte afschakel contacten in de Piko wissels.
En als die niet gebruikt worden dan zou het een ander probleem zijn ,maar het verklikkersein  werkt wel zoals het moet.
 Sukses met fout zoeken.
Peter

@Klaas (Je was mij net voor )
Was dat niet met een ledje over het afschakel contact?
« Laatst bewerkt op: 06 May 2023, 11:11:19 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2023, 11:19:22 »
Deze, werkt prima, laat weigerachtige aandrijvingen zien, maar lost het niet op.

« Laatst bewerkt op: 06 May 2023, 11:24:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2023, 12:12:29 »
Henk, dat is de schakeling bij handbediening. Maar er bestaat een soortgelijke schakeling in combinatie met een decoder. Die is net iets anders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2023, 14:36:38 »
Gents,

Ik gebruik een Piko 55271 om de wissels te schakelen op de testbaan.  De voeding (17.8V DC) kan 3A leveren. Dat zou voor 4 wissels genoeg moeten zijn.

Doordat ik in de wissel definitie een actie heb gemaakt (groen / rood led) hoop ik te kunnen aantonen dat de wissel wel wordt aangestuurd omdat de actie vanuit de wissel configuratie wordt gestart. Dan zijn de Z21 en Rocrail dus niet het probleem. (Dat verwacht ik trouwens ook niet). 

De optie dat de wissel blijft hangen is inderdaad mogelijk.  Ik heb ook een paar MP1's liggen en ga proberen deze ene wissel te laten schakelen door een MP1. Das een karweitje daar de testbaan plat op de grond ligt maar met een paar houten latjes en een boortje gaat dat wel lukken...

Mocht de korte wissel puls of een mechanisch dingetje aan de wissel het probleem zijn dan gok ik dat de MP1 dat kan aantonen. Met de juiste preset wordt deze geschakeld. De MP1 schakelt vanzelf uit als die in de juiste positie staat heb ik van Klaas uit een eerder draadje begrepen  :-)

Als de MP1 wel goed blijft schakelen, mechanisch wissel probleem
Als de MP1 ook af en toe niet schakelt......  ander probleem....  (verder zoeken in de DR4018 / Z21 / Rocrail )

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2023, 16:32:22 »
Voordat je van alles aan aandrijvingen gaat veranderen kan je toch gewoon visueel checken of je wissel wel of niet omschakelt.  ::)
Geef een wisselcommando en kijk of de wissel omgaat. Zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Gebeurd er niets kan je toch even wat aansluitingen omwisselen en kijken of het op een andere uitgang wel werkt.
Of sluit even een losse wissel aan.

Maar zoals je in je openingspost al aangeeft helpt wisselen naar een andere aansluiting niet. Dan kan je toch wel aannemen dat er iets met de wissel niet in orde is. Test het met een andere wissel op die decoder aansluiting en werkt die wel dan weet je gelijk waar het probleem zit.
Gr.
Eric

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2023, 16:53:14 »
Kijk ook even naar je pulstijd als hij af en toe niet wil schakelen. Die moet dan wat groter gezet worden. Let op dat je dit zowel in Rocrail als in de 4018 kan aanpassen. De kortste tijd wint...

Maar het kan ook een mechanisch probleem zijn. Bijvoorbeeld in de FLM wisselsturingen zit een metalen veertje die meeschuift als het wissel wordt omgezet om te voorkomen dat het spoeltje die werd aangestuurd, doorbrandt bij een te lange puls of continue signaal.
De contacten waarop hij schuift kunnen vies zijn. Even schoonmaken met een glasvezel potlood. Dat is bij FLM een bekend probleem. Als je een beperkte pulstijd (zeg 250 ms) gebruikt kan het veertje eruit gesloopt worden met intern even een doorverbinding. Dan heb je daar geen last meer van. Ik schakel "veerloos" met 18VDC/0,25s en de wissels gaan met een 4018 als de brandweer  ;D

Met vriendelijke groet, Martin

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2023, 21:25:16 »
Ik kon het schema met de terugmelding in combinatie met een decoder niet vinden. Daarom maar een nieuw plaatje gemaakt zoals ik denk dat het zou moeten werken.
Twee leds met een weerstand. De weerstand gaat aan één van de voedingsdraden, welke dat is moet je even door proberen vaststellen.
Werkt uiteraard alleen bij een wisselaandrijving met een eindschakelcontact.
Eén van de leds hoort licht te geven. Als ze allebei uit zijn, dan wijst dat op een contactprobleem in het eindschakelcontact.

« Laatst bewerkt op: 07 May 2023, 08:23:52 door Klaas Zondervan. Reden: ander plaatje, leds stonden verkeerdom »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2023, 00:10:36 »
Je zou ook de uitgangsspanning kunnen meten. Ik kan het niet in de verschillende handleidingen van de DR4018 vinden, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de uitgangsspanning 12 V = is. Dat is voor sommige wissels wat weinig.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2023, 09:30:30 »
Je kunt in Rocrail zien of een wisselopdracht (of welke andere opdracht dan ook) wordt verstuurd.
Zet de Trace optie 'Monitor' aan en zet alle andere opties uit. (Menu Bestand - optie Trace)
Open dan het Trace venstere (Menu Beeld - Trace) en sleep de scheidingsbalk naar beneden zodat je baanplan weer zichtbaar wordt.

Als je dan in Rocrail op een wissel klikt zie je de wisselopdracht in het Trace venster verschijnen. Maar gaat het wissel dan ook om, dat is de vraag die al eerder gesteld is maar waar je nog geen antwoord op hebt gegeven.

Om te testen kun je de MP1 op de uitgang van de DR4018 aansluiten zonder hem onder te baan te monteren. Je moet dan alleen op het juiste moment met de hand het wissel omzetten als je ook wilt rijden. Maar dan kun je in ieder geval zien of de wisselaandrijving zijn werk doet.

Aanvulling:
In Rocrail moet je de wisseladressen invullen in het veld 'Adres', zie de wiki.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2023, 09:33:38 door AlbertG. Reden: Aanvulling toegevoegd »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

ronaldvd2000

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2023, 10:37:32 »
Allen hartelijk dank voor de reacties....      :-)   

In het kort:   Probleem getackeld. SW3 Piko aandrijving vervangen met de MP1. De MP1 & SW3 werken 90 minuten zonder problemen..   

Iets langer: 

@ Klaas:   Ik had in eerste instantie ook aan ledjes gedacht op de poorten van de 4018 maar.....   daar komt maar een korte puls op en die kun je wel eens missen zal ik maar zeggen.   Een relais schakeling erbij is inderdaad de perfecte methode om aan te tonen dat er geschakeld is. Immers de led permanent laat branden zou inderdaad precies aangeven of de wissel geschakeld zou zijn inderdaad...   (ik had geen relais in huis ......)  Vandaar dat ik een actie aan het wissel SW3 in Rocrail aan gekoppeld had die de leds zou schakelen.  De actie liet op de fout momenten zien dat de trigger werd verstuurd door SG9 te activeren. De trace optie liet ook het wisselcommando zien dat het verstuurd werd naar Sw3 & SG9.  Ik had de aanname gedaan dat de commando;'s verstuurd waren ivm dat ze zichtbaar waren in de trace...   

@Remunj:  SW3 schakelt in 99% correct op handbediening dus er is niets "permanent" stuk (helaas)  Behalve dat ik na 5 minuten handbediening wat RSI verschijnselen krijg  ;-)

@ AlbertG:  Ik had de trace optie al aan staan en zag dat het SW3 wissel adres in de trace, net zoals de actie SG9. Dus ik had eigenlijk Rocrail en de Z21 al uitgesloten van het probleem..  :-)

@ MartinH0:  Ik denk inderdaad dat de wissel (veertje of contactje) het probleem is geweest. Met de MP1 schakel ik dat uit en werkt het 90 minuten perfect.  De extra 50018 (geen 4018 maar dat maakt weinig verschil denk ik) die ik voor SW3 heb gebruikt deed het prima met de MP1.  De overige wissels met de 4018 gaven ook geen problemen. Ik heb SW3 al op een andere poort gezet en daar was het probleem ook aanwezig dus de 4018 heb ik ook voorzichtig uitgesloten.

Het wijst idd sterk naar de SW3 wissel zo lijkt het.

« Laatst bewerkt op: 07 May 2023, 10:44:40 door ronaldvd2000 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2023, 13:01:32 »
@ Klaas:   Ik had in eerste instantie ook aan ledjes gedacht op de poorten van de 4018 maar.....   daar komt maar een korte puls op en die kun je wel eens missen zal ik maar zeggen.
Dan begrijp je de werking niet goed. Juist op het moment dat de puls gegeven wordt gaat de led even uit. Maar daarna gaat de juiste led branden, als het wissel tenminste is omgeschakeld.
Vergelijk het met het schema dat Henk eerder plaatste. Daar wordt met een drukknop ook een puls gegeven, maar nadat je de knop loslaat brandt de led.

Het is een goede keus om de spoelenaandrijving te vervangen door een MP1. In een MP1 zit tenminste een behoorlijke microswitch, in tegenstelling tot het flutcontact wat doorgaans in een spoelenaandrijving zit.
Overigens werkt de truc met de twee leds ook bij een MP1. Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2023, 13:46:16 »
Om het te illustreren heb ik het plaatje aangepast. De pijlen geven aan hoe de stroom loopt. Dan zie je dat de pulsuitgangen 1 en 2 er niet aan te pas komen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel