Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ton013
Vandaag om 21:23:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:30:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11

Auteur Topic: Moet modelspoor aan de NFC?  (gelezen 7561 keer)

spock

• Offline Offline
Re: Moet modelspoor aan de NFC?
« Reactie #30 Gepost op: 03 May 2023, 18:37:25 »
Dat doen ze bij het DCCar systeem al jaren, werkt goed.

Mvg spock

henk

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 03 May 2023, 18:52:39 »
Uhlenbrock heeft iets dergelijks voor treinen ontwikkeld genaamd Lissy.
Ik heb ook nog ergens EditsPro locdecoders waar een ir-diode op kan worden aangesloten. Werkt uiteraard alleen met de EditsPro centrale en bijbehorende software.

Het kan allemaal en is vast leuk om te ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2023, 18:57:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 03 May 2023, 20:08:58 »
….

Daarnaast kan de trein de bielzien die-ie ziet tellen en weet je dus vrij precies hoe ver-ie is en hoe hard-ie rijdt.
….
Wat ook kan. Meet de omwentelingen die de motor maakt met een hallsensor o.i.d. Geeft je een perfecte indicatie van afgelegde weg en snelheid. Voor DC motoren met koolborstels kan je de snelheid ook meten adhv commutator spikes. Stuur info terug via Railcom en je weet de positie in een blok.

Ander idee: Bij meerdere rijdende treinen is de DCC BUS altijd druk bezet met het versturen van herhalingsdrachten. Daarnaast komen nog de opdrachten voor het vertragen en versnellen. Je zou de DCC BUS behoorlijk kunnen ontlasten met een nieuwe DCC opdracht die gewenste nieuwe snelheid  en massavertragingsimulatie doorgeeft aan de decoder. Versnellen of vertragen doet de loc dan zelfstandig. Voor de PC software is er dan wel de uitdaging dat die exact dezelfde curve moet simuleren  om de positie in het blok bij te houden. Vereist ook dat de snelheidsijking ook gekend is door de decoder.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

meino

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 03 May 2023, 23:57:50 »
Misschien is dit interessant: Using RFID on modelrailroads

Groet Meino

Ben

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 04 May 2023, 10:17:54 »

Ik zie het helemaal zitten!

Aan de slag dan en laat maar eens zien of je complexe treinbewegingen zoals afkoppelen, omlopen, rangeren, lokwissel, een goederen sleep splitsen, etc. kunt realiseren door dwarsliggers te tellen. O ja, en klinkers tellen bij straatspoor....?

Ik lees het met belangstelling want de techniek gaat voort maar ik denk gelijk: wat kan het mij brengen wat ik nu niet kan?

Gr, Ben.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2023, 12:36:05 »
Citaat
Bij meerdere rijdende treinen is de DCC BUS altijd druk bezet met het versturen van herhalingsdrachten
Iets wat met Railcom moet kunnen, is dat decoders hun pakketten bevestigen. Als ze na het eerste pakket het bericht vatten, hoeft de centrale niet nog 19x hetzelfde bericht te sturen. Dat zou wat moeten schelen. Ik zou nog de bit lengtes halveren.

Op een pakket met acceleratie waardes te sturen, vind ik ook wel een goede.
Citaat
Voor de PC software is er dan wel de uitdaging dat die exact dezelfde curve moet simuleren
Dat doen ze nu ook al? het verschil met jouw idee is dat je niet elk snelheidsstapje op de bus moet plempen.

Citaat
dat brengt mij weer op een idee. De loc heeft naar onderen gericht een ir tx diode hierop niet een constante maar de diode geeft een code
Volgens mij had ik al dips op dat idee  :P Dan moet het vast een goed idee zijn  ;)

Citaat
Om een loc te tracken is dat misschien wel interessant. Elke loc laat je dan met de IR led een unieke reeks (ID) flashen (zoals de knoppen op een IR afstandsbediening) die ontvangers naast, boven of onder! de baan kunnen opvangen.

Ik had ook nog bedacht om een nabijheids sensor oid op een rangeer lok te plaatsen. De lok kan dan autonoom afremmen en aankoppelen.

Zelfs als we het kunnen he om volautomatisch wagonnen weg te rangeren, zijnde met barcodes, IR, NFC, RFID, whatever. Wie zou dat  eigenlijk willen? Dat is toch het leukste om zelf te doen ;)?

bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2023, 14:10:28 »
Je kan al dat andere 'gedoe' beschouwen als een 'ander' deel van de hobby, naast het 'met treintjes spelen'  :) :)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 04 May 2023, 23:43:10 »
Of treintjes als een manier om thuis met elektronica bezig te zijn. Versterkers bouwen begint na een tijdje misschien ook wel te vervelen  ;)
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 05 May 2023, 09:00:47 »
Bij McKinley Railway hebben ze RFID verregaand toegepast, zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=DXXYqRamxng
Op de modelspoorbeurs in Southampton eind januari stonden ze met een demobaantje en heb ik (met Sven) een tijdje met ze staan praten. Ze gebruiken RFID vooral om te weten waar materieel op de baan staat, met name omdat ze als club nogal wat materieel hebben. Het materieel stond al in een database dus dat was relatief eenvoudig aan elkaar te koppelen. De RFID oplossing is ontstaan uit de wens om te weten waar materieel op de baan staat zonder alles te moeten voorzien van decoders. RFID chips zijn goedkoop en ze hebben een producent gevonden die er de lol van in zag en wat onderdelen wilde produceren.
Opvallend was dat ze verder op DCC gebied heel erg Europees gericht waren. Er stond naast de RFID-demo ook een DCC-demobaan met ESU onderdelen.

Zelfs als we het kunnen het om volautomatisch wagonnen weg te rangeren, zijnde met barcodes, IR, NFC, RFID, whatever. Wie zou dat  eigenlijk willen? Dat is toch het leukste om zelf te doen ;)?
De bovengenoemde club gebruikt het systeem ook om rangeeropdrachten te controleren. Een loc mag pas weg bij een station als wagon A, B en C op het juiste spoor zijn gezet. Dus handmatig rangeren met een digitale controle. Op die manier kun je ook een nieuw aspect aan het gebruik van RFID toevoegen.
No dress rehearsel, this is our life.

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 05 May 2023, 10:49:02 »
Ik had ook nog bedacht om een nabijheids sensor oid op een rangeer lok te plaatsen. De lok kan dan autonoom afremmen en aankoppelen.

Zelfs als we het kunnen he om volautomatisch wagonnen weg te rangeren, zijnde met barcodes, IR, NFC, RFID, whatever. Wie zou dat  eigenlijk willen? Dat is toch het leukste om zelf te doen ;)?
Tja, de grote vraag is natuurlijk wat een bepaalde modelspoorbaander leuk vindt en wat niet. Als we het even beperken tot het rijden, want het bouwen is nog veel ingewikkelder:

Getrouw de echte wereld nadoen is moeilijk omdat je vanaf boven / opzij een relatief kleine baan, of een relatief klein stuk van een grotere baan overziet. Het rijden van een vooraf vastgelegde route is dus eigenlijk direct saai, en ook moeilijk realistisch te doen omdat zelfs als je de seinen kan zien het zien van de borden/seinen met snelheidsbeperkingen heel erg lastig wordt.

Wat leuk kan zijn is rangeren met goederen. Dat kan op een relatief korte baan die ook niet diep hoeft te zijn omdat alle sporen min of meer parallel kunnen liggen. Ook heb je aan één of twee locs waarschijnlijk genoeg.

Bij een wat langere baan met meerdere bestemming waartussen treinen rijden (kan bij vracht, min of meer verplicht bij passagierstreinen) is één trein natuurlijk snel saai. Aan de andere kant is alles automatisch door een computer laten doen ook saai. ??? (Totdat het echt een heel grote baan wordt waarbij allerlei dingen zich geautomatiseerd afwisselen.) 

Dus: wat is een redelijke tussenvorm voor de berijders van een niet heel kleine, maar zeker niet erg grote baan?

Dat kan je dan op twee manieren aanvliegen:

• Een simpel systeem uitbreiden met automatisering om de saaie dingen eruit te halen
  • Een computergestuurd systeem uitbreiden met handmatige opties... om de saaie dingen eruit te halen  ;)

Nadeel van de eerste optie is dat als je langzaan allerlei dingen toevoegt je op een gegeven moment met een onontwarbare kluwen kan komen te zitten en wellicht onnodig geld uitgeeft.

Nadeel van de tweede optie is dat je gelijk flink geld uit moet geven en veel tijd moet spenderen en het resultaat wellicht tegenvalt.

Met dat alles in het achterhoofd en een aantal sessies met iTrain is mijn conclusie dat baanvakbescherming met terugmelders voor mij waarschijnlijk aanzienlijk teveel van het goede is. Wellicht is het wel een optie om zo'n programma te gebruiken om de wissels en seinen aan te sturen door in één klik een rijweg in te stellen. Of met de z21 app.

Wat ik in elk geval wil doen is automatische remming met ABC-schakelingen toepassen. Zo kan ik een trein naar een station sturen en stopt-ie daar automatisch en hoef ik dus niet de trein handmatig netjes te laten stoppen. In plaats daarvan kan ik mijn aandacht dan op een andere trein richten voordat die eerste stilstaat.

Bij een kopstation bouw je zo'n schakeling gewoon permanent in  8), bij een station langs de vrije baan kan je een sein neerzetten en de status van de ABC aan het sein koppelen. Of het sein overslaan en de ABC koppelen aan een stroomvoerende wissel. Dus als de wissel goed staat mag de trein rijden, als-ie verkeerd staat niet.

Dan nog een enkel sein + ABC waar zich belangrijke conflicten kunnen voordoen. In het geval van het baanplan dat ik eerder postte voor de kruising waarmee je van de buitenlus de binnenlus op kan om bij de keerlus, kopstaion en opstel/rangeersporen te komen.

Maar dus wel "handmatig" opletten dat als er een trein voor een sein staat te wachten een andere trein 'm vanachter ramt, bij gebrek aan baanvakbescherming.

Ik ben benieuwd naar andere zienswijzen.  8)

Nog even over streepjescodes enzo: in bovenstaand systeem zou je die mooi in kunnen gebruiken om een trein netjes aan het eind van een perron te laten stoppen doordat de code de stopafstand kan doorgeven en de trein dan weet hoe lang-ie voor en achter de streepjescodelezer is.

Met ABC zit je het het probleem dat een getrokken trein het ABC-signaal relatief laat moet zien, maar een geduwde trein veel eerder om met al die wagons voor de loc op de goede plek te stoppen. Hoe lossen anderen dit op?

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 05 May 2023, 11:02:48 »
Met ABC zit je het het probleem dat een getrokken trein het ABC-signaal relatief laat moet zien, maar een geduwde trein veel eerder om met al die wagons voor de loc op de goede plek te stoppen. Hoe lossen anderen dit op?
Omdat ik op mijn voorlopig vrij kleine baan ook wat wil gaan "ontwikkelen" (lees: ontdekken hoe iets werkt)  heb ik het ABC systeem een beetje bestudeerd.  Uit de gegevens van de Lenz onderdelen begrijp ik, dat een geduwde trein geen enkel probleem heeft om op tijd te stoppen, als de eerste wagon (dus een stuurstand of zo) maar stroom afneemt.  Dan stopt de hele trein precies hetzelfde alsof de lokomotief voorop rijdt.

Ik heb mijn centrale nog niet binnen dus ik kan nog geen bevestiging geven uit de praktijk.  Maar misschien kan iemand anders dat wel ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 05 May 2023, 11:41:00 »
Dat is niet zo heel moeilijk. Wat je met ABC moet doen, en dit zit in die BM2 meen ik, is ABC pas inschakelen nadat de trein in zijn geheel al op de sectie is en niet daar voor.

Daarvoor heb je een buffersectie nodig die langer is dan je langste (duwende) trein. Pas wanneer het voorste rijtuig (die stroom afneemt) de sensor bereikt En de ABC module op 'onveilig' staat pas dan wordt ABC ingeschakeld. Zo krijg je dan een grotendeels gelijke remweg of je nu trekt of duwt,

Ik heb hiervoor een tweetal zelfbedienende blokmodules op de tekentafel, eentje met en eentje zonder buffer. Die BM2 zijn leuk, maar echts veels te duur voor wat het is.

Citaat
Tja, de grote vraag is natuurlijk wat een bepaalde modelspoorbaander leuk vindt en wat niet
True, sommige zijn helemaal weg van iTrain en volautomatisch rijden. Mij verveelt dat in 3 minuten. Ik deel verder je mening over hoe je baan wilt aansturen. ABC voor kopsporen en bloksystemen en de rest: Zelf doen.

Daarbij vind ik het dan wel een beetje leuk dat sommige dingen wel automatisch kunnen. Ik heb zelf ooit met een arduino een soort logger ding gemaakt. Die hang je aan de XpressNet bus en die neemt dan op wat jij doet met je multimaus die dat dan later kan afspelen. Zo kan je dus wel automatisch omlopen zonder bezetmelders. (of dat goed werkt, is dan vraag 2  ;) ). Ja en een sik die je richting wagons kan sturen maar wel zichzelf kan laten afremmen aankoppelen, vind ik dan wel ook wel geinig klinken. Nodig heb je het niet natuurlijk.

Mijn ideale manier van treinbaan besturen zou zijn het handmatig stellen van rijwegen en seinen ed. En dat de treinen dan grotendeels zelfstandig over de blokmodules kunnen rijden. Ik vind het leuk als je dan een uitrijsein op groen zet, dat de trein dan uit zichzelf gaat rijden.

Ik denk dat ik voor mezelf ook niks zou hebben aan unieke wagon detectie. Ik zou het leuk vinden om zoiets te ontwerpen, maar om te gebruiken... meh ik rangeer zelf wel  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 05 May 2023, 13:01:54 »
MartinRT en bask185:

Ja, inderdaad als je via een spoorbezetterugmelder de ABC inschakelt dan ben je van dit probleem af. Maar dat is weer extra spul. Wat ik in gedachten heb voor die kopstationsporen is gewoon een sectie spoor permanent aan een ABC-schakeling te zetten. Dan ben je met vijf dioden klaar. Sterker nog, volgens mij kan ik dan allevier de sporen op één zo'n schakeling aansluiten. Ben je voor hooguit een euro klaar.  8)

En dan bij twee sporen de ABC aan het begin van het spoor in laten gaan en bij de andere twee sporen meer naar het eind. Wel even opletten dat je de getrokken treinen en geduwde treinen naar de juiste sporen stuurt.

Terugmelders met stroomdetectie ("current detection") zijn relatief ingewikkeld begrijp ik, maar wellicht dat er iets simpelers te fabrieken is met een IR-sensor die dan de ABC inschakelt. Dan kan je de voorkant van iedere trein detecteren, of-ie nu stroom afneemt of niet.

Het schijnt dat er mensen aan dit forum deelnemen die goed zijn met electronica, wellicht een kleine business opportunity?  ;)

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 05 May 2023, 14:29:19 »
Zo kan je dus wel automatisch omlopen zonder bezetmelders.

Wat natuurlijk niks te maken heeft met het echte spoor, waar dit een zeeer handmatige procedure is. Dit is een filmpje wat ik ooit maakte op spoor 1 van Den Haag HS toen dat het begin/eind was van de beneluxtrein, en de loc dus moest omlopen.

(Bij gebrek aan ICR-stuurstandrijtuigen op schaal N ben ik wel gedwongen de mogelijkheid tot overlopen op te nemen in mijn baanplan...)

Citaat
Ik denk dat ik voor mezelf ook niks zou hebben aan unieke wagon detectie. Ik zou het leuk vinden om zoiets te ontwerpen, maar om te gebruiken...

Toen ik aan iTrain begon leek me dit een vrij belangrijk iets maar dat programma houdt gewoon bij hoe de wissels staan, welke kant welke trein op rijdt en welke bezetmelders er dan activeren. Zo weet-ie dus eigenlijk altijd welke trein waar is.

Lijkt me wel handig voor hele grote banen waar heel veel verschillende treinen rijden. Zeker als bijvoorbeeld bij een modelspoorvereniging mensen zelf wat meenemen om eens op de clubbaan te laten rijden. Als je dan automatisch leert welke DCC-adressen waar de baan op komen maakt dat alles wel makkelijker, lijkt me.

Maar in het algemeen natuurlijk geen slechte zaak dat als je een trein op de baan zet je die automatisch op het scherm ziet verschijnen in plaats van dat met de hand in te moeten voeren. Bespaart wat gedoe, maar moet dus zelf geen nieuw gedoe toevoegen anders heb je er weinig aan...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 05 May 2023, 14:39:41 »
Dan kan je de voorkant van iedere trein detecteren, of-ie nu stroom afneemt of niet.
De simpele oplossing is dus om te zorgen dat de voorkant altijd stroom afneemt. Zo moeilijk is dat niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.