….Daarnaast kan de trein de bielzien die-ie ziet tellen en weet je dus vrij precies hoe ver-ie is en hoe hard-ie rijdt.….
Ik zie het helemaal zitten!
Bij meerdere rijdende treinen is de DCC BUS altijd druk bezet met het versturen van herhalingsdrachten
Voor de PC software is er dan wel de uitdaging dat die exact dezelfde curve moet simuleren
dat brengt mij weer op een idee. De loc heeft naar onderen gericht een ir tx diode hierop niet een constante maar de diode geeft een code
Om een loc te tracken is dat misschien wel interessant. Elke loc laat je dan met de IR led een unieke reeks (ID) flashen (zoals de knoppen op een IR afstandsbediening) die ontvangers naast, boven of onder! de baan kunnen opvangen.
Bij McKinley Railway hebben ze RFID verregaand toegepast, zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=DXXYqRamxng
Zelfs als we het kunnen het om volautomatisch wagonnen weg te rangeren, zijnde met barcodes, IR, NFC, RFID, whatever. Wie zou dat eigenlijk willen? Dat is toch het leukste om zelf te doen ?
Ik had ook nog bedacht om een nabijheids sensor oid op een rangeer lok te plaatsen. De lok kan dan autonoom afremmen en aankoppelen. Zelfs als we het kunnen he om volautomatisch wagonnen weg te rangeren, zijnde met barcodes, IR, NFC, RFID, whatever. Wie zou dat eigenlijk willen? Dat is toch het leukste om zelf te doen ?
Met ABC zit je het het probleem dat een getrokken trein het ABC-signaal relatief laat moet zien, maar een geduwde trein veel eerder om met al die wagons voor de loc op de goede plek te stoppen. Hoe lossen anderen dit op?
Tja, de grote vraag is natuurlijk wat een bepaalde modelspoorbaander leuk vindt en wat niet
Zo kan je dus wel automatisch omlopen zonder bezetmelders.
Ik denk dat ik voor mezelf ook niks zou hebben aan unieke wagon detectie. Ik zou het leuk vinden om zoiets te ontwerpen, maar om te gebruiken...
Dan kan je de voorkant van iedere trein detecteren, of-ie nu stroom afneemt of niet.