Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
06 November 2025, 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 November 2025, 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
06 November 2025, 15:38:16

Auteur Topic: Moet modelspoor aan de NFC?  (gelezen 7565 keer)

iljitsch

• Offline Offline
Moet modelspoor aan de NFC?
« Gepost op: 02 May 2023, 16:33:10 »
Nog steeds niet één modeltreintje gekocht maar toch al weer flink wat weken bezig met nadenken over deze hobby. En dan lijkt het er toch op dat met de hedendaagse technieken er een hoop meer mogelijk is dan wat we nu in gebruik hebben.

Een interessante relatief recente techniek is NFC. Hiermee kan je op korte afstand een kleine hoeveelheid data uitlezen van iets zo simpel als een sticker van 22 mm doorsnee van 1 euro.

Je zou dus zo'n sticker onder iedere locomotief en wagon kunnen plakken en dan met een NFC-lezer in het spoor precies zien wat er op welk moment langs komt rijden. Of het nou een digitale of analoge loc is of een stroomloze wagon.

Je zou zo zelfs een baan in kunnen richten dat als er zich alleen digitale locs binnen een bepaald gebied bevinden eea digitaal gevoed wordt maar zodra een analoge loc binnenkomt de voeding omschakelt naar analoog.*

Of omgekeerd: NFC-stickers op de rijbaan en een NFC-lezer gekoppeld aan de decoder van een locomotief. Die locomotief kan dan instructies krijgen over snelheid, stoppen of keren, of om via RialCom terug te melden dat-ie een bepaald stuk spoor passeert.

Er zijn wat goedkope USB NFC-lezers van een paar tientjes. Maar volgens mij als je ze kan integreren in een bestaand systeem nemen de kosten relatief snel af, en het kan allemaal ook flink klein. In elk geval passend voor H0, met misschien wat verhoging tussen het spoor of verlaging van de buik van een loc/wagon voor de juiste afstand. N is waarschijnlijk nog een uitdaging met materieel van 19 mm breed en de kleinste (na 10 seconden zoeken met Google) NFC-stickers 22 mm diameter.

* Sowieso lijkt het mij tijd voor een update van DCC die werkt op basis van PWM bij gelijkblijvende polarisatie, wat geen problemen voor analoge locs oplevert, zodat digitaal en analoog beter kunnen samenleven.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Moet modelspoor aan de NFC?
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2023, 17:16:06 »
Zelf op je eigen baan lekker met NFC klussen: niets houd je tegen. Loks detecteren kan met DCC ook al wel. Wagens en rijtuigen zonder decoders: daar zou meerwaarde kunnen zitten qua automatische administratie (mocht je dat willen).

Tijd voor een update van DCC: lijkt me lastig, voor zoiets moet je "iedereen" meekrijgen. Of het moet backwards-compatible te maken zijn. Een nieuw systeem als je er nieuwe apparatuur en nieuwe loks/decoders voor nodig hebt: da's nogal een stap.

Waar ik eerder heil in zie is om naast DCC een nieuw soort aansturing te verzinnen. Zeg maar "loks via wifi aansturen". En dan nog wel de standaard DCC voeding via de rails gebruiken. Dan kan gelijk de bestaande DCC door blijven pruttelen.

(Zelf blijf ik nog wel even met m'n eenvoudige multimaus rijden :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2023, 17:26:01 »
@Reinout,

Zoiets schijnt Hornby uitgebracht te hebben. Maar dan via Bluetooth.
Zie: https://uk.hornby.com/hm7000

Gr, Hans

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2023, 17:32:11 »
Bij McKinley Railway hebben ze RFID verregaand toegepast, zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=DXXYqRamxng

Groeten, Jos

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2023, 17:49:33 »
Bluetooth heeft wel wat, maar ik denk niet dat het de ultieme oplossing is. Bijvoorbeeld, die Hornby-decoder kan maar met één apparaat tegelijk gekoppeld zijn. Een soort centrale in het midden die meerdere locs plus baanonderdelen aanstuurt en meerdere bestuurders toestaat is toch wel handig.

Ik zou dan liever gaan voor iets gebaseerd op Matter en vergelijkbare technieken voor huisautomatisering. Dat gebruikt al een zeer efficiënt draadloos protocol dat zeker in de toekomst breed beschikbaar zal zijn.

Zoals ik het zie is aansturing van wissels en seinen relatief volwassen: dat kan gewoon met apparaten die naar DCC luisteren. Maar terugmelden van baanbezetting is een veel zwakker punt. Hierbij kan je niet alleen DCC gebruiken, maar heb je nog een extra protocol zoals LocoNet nodig en de hardware die dat toegankelijk maakt naar een computer of soortgelijk.

Dus ofwel een loc die NFC-tags op de baan detecteert en via DCC/RailCom terugrapporteert ofwel een NFC-lezer op het spoor die NFC-tags onder locs/wagons detecteert zou toegevoegde waarde kunnen hebben.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2023, 18:25:46 »
Er zijn er die aan een analoge trafo en wat schakelaars genoeg hebben.
Anderen redden zich met een multimaus, en een slaaf of wat.
Ken er ook die hun spulletjes aansturen met een Ecos.
Of met de laptop.

Misschien verstandig eerst eens wat te bouwen, zodat je weet waar je precies behoefte aan hebt. Het aantal mogelijkheden is momenteel namelijk al onoverzichtelijk groot.

Dromen is goed.
Dromen verwezenlijken is beter.

Hup, bouwen!  ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2023, 18:40:37 »
En er zijn er ook die het leuk vinden om met opwind-treinen te rijden (waarbij Märklin trouwens een slecht figuur slaat):
https://youtu.be/T7SQBi8pp10
<a href="https://www.youtube.com/v/T7SQBi8pp10" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/T7SQBi8pp10</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2023, 18:59:54 »
NFC heeft als voordeel tov een 'normale' melder dat je behalve weet dat er een trein is, ook welke trein dat is.

Als je rijdt met een programma heb je daar weinig aan omdat het programma bijhoudt waar wie is.

Dat kan je echter ook met Railcom terugmelders. Met railcom kan de trein je ook nog vertellen met welke snelheid hij rijdt. Ik snap tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat je moet met die informatie omdat je dat toch al weet. Je zet immers met je eigen duim de snelheid.. maar goed nfc..

Het enige voordeel wat Nfc biedt, is dat je geen zaagsnedes hoeft te zetten in je rails. Dus in dat opzicht zou het wel iets van toegevoegde waarde hebben. Ik weet niet hoe de prijs zich zou verhouden tussen nfc en een railcom melder. Geen van beiden zal goedkoop zijn.

En het andere al genoemde voordeel is dat je elke wagon een nfc sticker kan geven. Losse wagon detectie is vrij uniek. Hoewel het wel leuk klinkt, kan ik zo niet bedenken wat ik er mee zou willen ???

Het zou wel gaaf zijn als je in een programma een wagon kan slepen van A naar B en het programma automatisch de sik stuurt om het te doen  :police:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2023, 20:21:54 »
Nfc denk ik lastig omdat er tijd nodig is eerst om de chip powerup, dan komt er een heel circus van datauitwisseling opgang om de chip te indentificeren en daarna pas iets doen... bij albert hein duurt het ook minstens een 2 tal seconden... dan is die trein al een meter verder...zelf heb ik fantasieen over ir reflectie die de 'vingerafdruk' van een passerende trein 'leert'. Iedere trein zal zijn eigen patroon van reflectie hebben... wie weet mischien ga ik daar wel eens mee stoeien...
Rob

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2023, 20:30:39 »
Misschien off-topic, misschien niet maar  ::)

Ik vond dat camera systeem van Faller ook wel interessant, die stond weer in Ontrax. Ze hadden drie camera's verkleed als satelliet boven een auto baan gehangen die al die auto's kon tracken en bijsturen.

Het zou lastig zijn voor schaduwstations natuurlijk, maar wie weet voor in het zicht zou het wel leuk kunnen zijn. Dan kan je ook nog precies zien hoever de sik nog moet rijden om aan te koppelen. Je kan dan waarschijnlijk alleen geen onderscheid maken als wagons teveel op elkaar lijken.

Hackerstore verkoopt ook een camera met beeldherkenning die je dingen kan inleren. Ik heb hem nooit gekocht vanwege het prijskaartje, maar aan de video's te zien, zag het er veel belovend uit voor in de modeltreinwereld.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2023, 20:39:55 »
Volgens mij is dat faller met gps schitteren mooi maar erg duur..en ik denk niet te doen voor zelfbouw...

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2023, 20:53:32 »
Barcodes, fotocel, Arduino? ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 May 2023, 21:47:39 »
Ik vond dat camera systeem van Faller ook wel interessant, die stond weer in Ontrax. Ze hadden drie camera's verkleed als satelliet boven een auto baan gehangen die al die auto's kon tracken en bijsturen.
Dan ben jij de enige die dat gezien heeft. ::)

Als je goed opgelet had, had je geweten dat het niet met camera's werkt maar met ultrasoon. Niets verkleed dus.
Daarom hebben de auto's helaas nog zo'n opvallende gat in de daken om de ontvanger/zender contact te laten maken met de satellieten.
Ze zijn wel bezig om dat te verbeteren naar minder opvallend maar vindt het niet echt mooi.
En het nadeel dat er altijd "zicht" op de satellieten moet zien voor een betrouwbare werking
Gr.
Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2023, 22:16:36 »
Ik zag een camera beeld van boven af met bewegende auto's en een vakje er om heen ingevuld door een computer. En dacht zodoende: 'hey wat leuk, een camera systeem'.  Nou snap ik wel waarom er drie satellieten boven hingen. Ultrasoon zou ik zelf nooit aan beginnen.  Ik zou voor die toepassing iets van een pulserende IR led pakken oid, maar voor wagons gaat dat nooit werken als je geen elektronica wilt inbouwen. + locatie bepaling wordt zo ook lastig.

Om een loc te tracken is dat misschien wel interessant. Elke loc laat je dan met de IR led een unieke reeks (ID) flashen (zoals de knoppen op een IR afstandsbediening) die ontvangers naast, boven of onder! de baan kunnen opvangen. Een IR ledje onder een loc moet niet zo'n probleem zijn.

Citaat
Niets verkleed dus.
Die ontvangers leken ook op echte satellieten met zonnepanelen en al. Ze waren niet super gedetailleerd verder, maar wel aangekleed... tenzij die dingen zo uit de doos komen  :-X Dan is het gwn ontwerp.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2023, 22:38:52 »
Er zijn er die aan een analoge trafo en wat schakelaars genoeg hebben.
Hier heb je er een. Nou ja, iets ingewikkelder.

Als je rijdt met een programma heb je daar weinig aan omdat het programma bijhoudt waar wie is.
Verslikt zo'n programma zich nooit? Dan is zo'n NFC misschien een middel om het weer in de pas te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.