Bluetooth heeft wel wat, maar ik denk niet dat het de ultieme oplossing is…..…..Ik zou dan liever gaan voor iets gebaseerd op Matter en vergelijkbare technieken voor huisautomatisering. Dat gebruikt al een zeer efficiënt draadloos protocol dat zeker in de toekomst breed beschikbaar zal zijn.
Verslikt zo'n programma zich nooit?
Streepjescodes onder de wagens is al eens gedaan. Ik weet niet meer waar ik dat heb gezien.
Matter maakt gebruik van IPV6 en een beetje implementatie vereist zo een footprint van 1MByte Flash. Best wel pittig voor een decodertje. Erg efficient kun je m.i. matter niet noemen.
inderdaad 1 MB flash aan boord. Te krijgen voor minder dan een tientje.
.. simpelere ZigBee. Hue spullen heb je al voor zo'n 20 euro dus de kosten van de draadloze aansturing moeten meevallen.
gewoon voeding op de rails en de rest gebeurt draadloos.
dus geen aparte DCC-centrale nodig
Extra voordeel is dat je dan analoog en digitaal door elkaar kan laten rijden op dezelfde baan.
Dat kan je echter ook met Railcom terugmelders. Met railcom kan de trein je ook nog vertellen met welke snelheid hij rijdt. Ik snap tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat je moet met die informatie omdat je dat toch al weet. Je zet immers met je eigen duim de snelheid.. maar goed nfc..
Nfc denk ik lastig omdat er tijd nodig is eerst om de chip powerup, dan komt er een heel circus van datauitwisseling opgang om de chip te indentificeren en daarna pas iets doen...
bij albert hein duurt het ook minstens een 2 tal seconden...
Ik zat nog even na te denken, en een nog simpelere manier om kleine beetjes informatie over te dragen tussen spoor en materieel is met streepjescodes. Die zou je dus op de onderkant van je treinen kunnen plakken en dan met een fotodiode in het spoor uitlezen. (Waarschijnlijk een infrarode LED erbij om de onderkant van de trein te verlichten.)Dit zal waarschijnlijk beter werken met treinen op snelheid. En bonus: als je weet hoe groot de barcode is kan je aan de snelheid waarmee je 'm leest de snelheid van de trein aflezen. En de richting natuurliijk.
De barcode kan info over de lengte van de trein of wagon bevatten zodat je veel makkelijker aan de slag kan zonder al deze info handmatig in een computer in te voeren.