Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Kopstation met goederen en schaduw op zelfde niveau  (gelezen 4278 keer)

Treetosser

• Offline Offline
Kopstation met goederen en schaduw op zelfde niveau
« Gepost op: 25 April 2023, 16:54:02 »
Beste Allemaal,

Eerste post so bear with me.

Ik zou graag jullie meningen horen over valkuilen en fouten. Ik weet dat er een keerlus in zit, de diodes zijn onderweg.

Het idee is als volgt: Heeeeeeeel losjes gebaseerd op een ouder Den Helder doen de sporen 1, 2 en 3 dienst als reizigerssporen. Omdat er geen mogelijkheid is om de loc op te rijden bij getrokken treinen, wordt er een verse loc aangekoppeld die klaar staat op spoor 7 of 8. Treinstellen hebben uiteraard dit probleem niet.

Sporen 4, 5, 6, 8 en 10 zijn voor goederenvervoer en opstelsporen/uithaal sporen. 4 is voor aankomst en opstellen, 9 voor een rangeerloc, 10 moet een PTT post worden en 5 en 6 worden voor loods/overslag of iets dergelijks gebruikt. Nader te bepalen.

De trein vanuit het stationscomplex loopt via wissel H, rechtsrijdend omloog, links, naar beneden de paradebaan op. Wissel F rechtdoorstand is het doorgaande spoor, afbuigend naar twee opstelsporen. Via D weer op de baan en via B rechtdoorgaand or B afbuigend naar nog een opstelspoor of direct via A weer richting paradebaan.

R rechtdoor om rodnjes te kunnen rijden, afbuigend om weer richting station te gaan. Nog steeds rechtsrijdens via H het station in.

Nu weet ik dat er een aantal wissels direct na de boog liggen. Maar mijn redenatie was dat de wissel in afbuigende stand in dezelfde kromming ligt.

Het aantal opstelsporen moet nog uitgebreid worden.

Belangrijk om te beseffen dat alles boven de zwarte lijn, en ook de verticale delen  afgeschermd gaan worden. De tafel heeft geen mogelijkheid om naar beneden te gaan voor een schaduwstation.

Graag jullie meningen, suggesties en de rest.

Alvast Dank

Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Kopstation met goederen en schaduw op zelfde niveau
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2023, 17:16:02 »
Ik weet dat er een keerlus in zit, de diodes zijn onderweg.
Dat duidt er op dat je analoog rijdt?

Het ziet er redelijk doordacht uit. Je hebt in ieder geval voor ogen hoe je de zaak wilt exploiteren.

Langs de onderkant heb je doorgaande sporen die om het station heen lopen. Dat is iets wat in het groot niet voor zal komen. Je kunt het optisch los van elkaar krijgen door het station iets hoger te leggen. Een paar centimeter is genoeg om de illusie te wekken dat die doorgaande sporen niks met het station te maken hebben.
Achter de coulisse, vanaf punt H naar rechts, heb je genoeg lengte om het hoogteverschil te overbruggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2023, 17:21:05 »
leuk doordacht
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2023, 18:27:54 »
paar kleine zaken, die ook wel wat persoonlijk zijn, dus hang ook beetje af wat je wilt afbeelden.

Links het binnenkomende spoor zou ik dubbelsporig houden tot in het station. Dat geeft je de mogelijkheid om zowel een trein binnen te laten komen en te laten vertrekken. ( zoals gezegd persoonlijk, maar ik vind dat altijd een mooi beeld op een station )

dan zou ik het station iets scheef leggen. Heb nu de rechterkant iets naar boven laten doorbuigen. Geeft een iets minder strak beeld dan alles recht langs de tafelrand.

En omdat dan dan nog wat meer naar voren te laten komen, in je parade deel voorlangs iets een bocht leggen. Hoeft maar heel iets te zijn om toch een iets speelser geheel te krijgen. Zeker als je dat kunt combineren met wat Klaas ook al aangaf, toch een beetje hoogte verschil tussen station en je parade spoor.

Extra opstel sporen is geen probleem, daar kun je er zo nog een paar naast leggen.

Treetosser

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2023, 10:00:57 »
Dank jullie.

Ik had ook een versie gemaakt met hoogteverschil van 10cm, waarbij station hoog ligt, de rest laag. Maar een paar centimeter kan natuurlijk ook, daar had in niet aan gedacht.

Dubbelspoor en scheef leggen ga ik eens uittekenen (op de pc dan).

Wat ik vergeten ben te zeggen is dat er nog meer oppervlak is, afmetingen op de tekening is dus echt waar de rails tot de rand kan liggen, in realiteit zit er dan nog een paar centimeter tot de echt rand.

Vraag me wel af waarom het analoog rijden ineens duidelijk is. Ik wil eventueel later wel digitaliseren. Houdt dat dan ook in dat dit plan daarvoor niet geschikt is?

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2023, 10:25:01 »
Wanneer je het hebt over diodes in je baan (keerlus), dan kan het eigenlijk alleen maar over analoog rijden gaan. :angel:
Wanneer je dat in een later stadium wilt veranderen door toch digitaal te gaan rijden, dan werkt de combinatie met diodes niet. Dan moet je iets van een keerlus module gaan gebruiken. De aansluiting daarvan hoeft niet moeilijk te zijn maar vraagt wel al een iets andere denkwijze bij je baanontwerp. De langste trein moet dan volledig in het keerlusspoor kunnen. Anders kun je problemen krijgen met kortsluitmeldingen. :police:
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2023, 10:34:46 »
Hallo Rob,
Als je op termijn digitaal wilt gaan rijden zou ik daar nu met de bouw rekening houden, zeker ook als je een computerprogramma wilt gebruiken. Zorg er voor dat je de baan indeelt in blokken, (eenzijdig) geïsoleerd van elkaar en wissels mogen (in de meeste gevallen) geen onderdeel van het blok zijn.
Ik zou daarvoor zeker de "ensieklopie" van Beneluxpoor.net raadplegen. Daar kun je veel kennis vergaren. Ik zou met de bouw wel degelijk met de mogelijkheid van digitaal rijden.
Er zijn natuurlijk ook veel goede boeken op het gebied van modelspoorwegbouw. Die zijn meestal niet goedkoop en per definitie gedateerd omdat de ontwikkelingen op digitaal gebied niet stil staan.

Verder heb je op dit forum natuurlijk een schat aan informatie van de verschillende gebruikers, zeker als het gaat om zeer gedetailleerde onderwerpen.
Hartelijke groet,
Joop

PS: zo te zien heb je er ook een paar keerlussen in je baanplan. Als je tweerail DC rijdt moet je daar wel rekening mee houden.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2023, 11:03:11 »
hoe zo een paar?

Hij heeft toch al aangegeven dat er 1 in zit. en dat klopt ook, dus weet niet waar jij er meer ziet.

En als iemand digitaal wil gaan rijden wil dat nog niets zeggen over computergestuurt. En ook niet of er dan blokken nodig zijn.

Als je weet dat je dat doet kun je er op voorbereiden. Maar ook later is dat nog prima te regelen. Zeker als je alles op hetzelfde nivo hebt.

Treetosser

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2023, 20:09:15 »
Aantal aanpassingen naar aanleiding van de commentaren gedaan.

Het station is nu 4 cm hoger dan de rest.
Een boog in de paradebaan.
Heb alvast de wissels ingetekend die er nog bij moeten komen voor schaduw station.
Schaduwstation wat hoger en strakker op tafel gelegd om rond het zichtbare gedeelte meer ruimte te hebben voor scenery
En de boogwissels voor de continue rondjes weggehaald.

Heb ook gekeken naar dubbelspoor naar het station, maar dat kost best veel ruimte die ten koste gaat van de spoorlengtes last het perron.
Het gedraaid leggen heeft eigenlijk hetzelfde effect, kost hoop ruimte. Zelf slechts 7,5 graad

En de lijnen van het zichtbare gedeelte aangepast.

Commentaren blijven welkom!

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2023, 21:06:21 »
Je zou nog kunnen overwegen het spoor van het station toch nog wat hoger te leggen dan de paradebaan op de voorgrond. Het voordeel zou zijn dat je de kopsporen van het station iets langer kan maken omdat ze dan, over de boog rechts voor naar de paradebaan, heen kunnen komen te liggen. Je wint hierdoor nog wat lengte voor treinen langs het perron of misschien net de extra lengte om het station toch een tikje schuin te leggen, wat het plan wat dynamischer maakt.
Ik vind het laatste plan wel een stuk logischer ogen zo op het eerste gezicht.

Succes, groet Dennis

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #10 Gepost op: 27 April 2023, 00:18:08 »
hoe zo een paar?

Hij heeft toch al aangegeven dat er 1 in zit. en dat klopt ook, dus weet niet waar jij er meer ziet.

En als iemand digitaal wil gaan rijden wil dat nog niets zeggen over computergestuurt. En ook niet of er dan blokken nodig zijn.

Als je weet dat je dat doet kun je er op voorbereiden. Maar ook later is dat nog prima te regelen. Zeker als je alles op hetzelfde nivo hebt.
Een beetje vriendelijker kan ook.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 00:26:53 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

spock

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 April 2023, 07:48:50 »
In aanvulling op de tip van Dennis over het schuinleggen van het station. Als je het station spiegeld (voorkant/achterkant), dan kan je hem nog iets schuiner laten lopen.

Mvg spock

Treetosser

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 April 2023, 13:17:52 »
Ik moet zeggen dat ik schuin wel snap, maar recht eigenlijk zelf wel 'prettiger' vind. Heb het op de tafel nu uitgelegd, alleen nog aan de linkerzijde een extra boogwissel en boog tot achter de toekomstige scenery voor een pendeltrein.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 April 2023, 13:21:45 »
waarom kom je gewoon niet dubbelsporig binnen in je station want dat kost je amper 10 cm meer links ? Gewoon de lokspoortjes wat verleggen via een extra wissel en je hebt veel meer mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 13:23:44 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Treetosser

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 April 2023, 14:07:17 »
Als ik dat uitteken met anyrail, kost het een stuk meer dan 10 cm. 40cm voor de twee wissels en de grotere boogstraal van de buitenboog daar nog bij. Of ik mis iets...