Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07

Auteur Topic: De nieuwe Lenz starter set nader bekeken.  (gelezen 5254 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
De nieuwe Lenz starter set nader bekeken.
« Gepost op: 22 April 2023, 22:41:34 »
Hoi luitjes,

Al vele jaren ben ik een fervent en uiterst tevreden Lenz Digitaal gebruiker en heb enkele centrales in gebruik incl de nieuwe LZV00. Voor instappers heeft de firma nu een starter set gemaakt waar je voor een 100 euro met Lenz in kunt stappen. Die set is trouwens inruilbaar en je krijgt je volle aankoopbedrag terug als je een grote Lenz set koopt zoals de LZV200.
Deze starterset is simpel; een klein kastje, een regelaar specifiek voor deze set en niet compatibel met de grote sets plus een 3A adapter. De beperking van de set zit hem in de aansturing van maximaal 4 locs, 10 functies en 10 wissels. Ook kun je er verder geen CV's mee programmeren.

Maar omdat ik regelmatig wat van die kleine baantjes bouw leek het mij wel leuk deze set voor dit soort projectjes eens aan te schaffen om te kijken of het wat is om die kleine projecten mee te besturen. Dus bestelde ik via MTE Vlaardingen deze set en na een kleine 2 weken wachten kwam deze donderdag bij mij op de deurmat terecht (bedankt voor de service, Chris!!). Snel uit pakken en er komt een nette doos tevoorschijn:

20230421_164743 by Ronald Halma, on Flickr

Bij openen van de doos treffen we een duidelijke (Duitse) handleiding aan:

20230421_164853 by Ronald Halma, on Flickr

Als je de handleiding wegpakt zie je links de regelaar, in het midden een doosje met de voeding en rechts de compacte centrale:

20230421_164905 by Ronald Halma, on Flickr

De adapter zit netjes in het plastic en is een 3A adapter. Lenz garandeert die minimaal 3A:

20230421_164933 by Ronald Halma, on Flickr

Onder de regelaar ingepakt zit een open doosje met de kabel voor de regelaar. In tegenstelling tot wat de afbeelding op de doos laat zien is deze niet zwart maar wit:

20230421_164953 by Ronald Halma, on Flickr

De mini-centrale; aan1 kant de aansluitingen voor max 2 regelaars en de aansluiting voor de voedingsadapter:

20230421_165021 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de andere kant natuurlijk de railaansluiting een een ledje voor de power:

20230421_165027 by Ronald Halma, on Flickr

Een losse extra regelaar is inmiddels leverbaar voor een adviesprijs van 4 tientjes. Deze handregelaars zijn evenals de nieuwe LH101 regelaars vrij licht van gewicht. Daar moest en moet ik nog wel wat aan wennen immers zijn de LH90 en 100 handregelaars wel wat zwaarder van gewicht wat ik persoonlijk erg prettig vind. Deze nieuwe regelaars zijn zo licht dat je ze bijna niet voelt maar uiteindelijk zal dat gaan wennen.
Nog even de centrale en handregelaar en de grootte er van:

20230422_200258 by Ronald Halma, on Flickr

20230422_200253 by Ronald Halma, on Flickr

20230422_200228 by Ronald Halma, on Flickr

20230422_200223 by Ronald Halma, on Flickr

Komende dagen ga ik wat testjes doen en maak wat video's. Stay tuned! (y)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2023, 22:43:34 door Ronald Halma »

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
Re: De nieuwe Lenz starter set nader bekeken.
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2023, 22:48:22 »
Ben benieuwd Ronald of dat wat voor deze enorme digibeet is.....computers en digitale sh*t.. Brrr krijg er nare dromen van.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2023, 22:51:38 »
Ik ik gebruik al geruime tijd naar alle tevredenheid een lenz centrale. Dus ben benieuwd wat je er van vind.
Zo op het oog denk ik dat met max 4 treinen je snel tegen zijn limiet aan loopt.
En het niet kunnen programmeren is ook wel een min punt. Als je dan een tweede lok koopt als starter kun je hem zelf niet eens een adres geven. Heb je twee loks op adres 3.

Maar zoals gezegd, benieuwd naar wat je oordeel zal zijn.

Roelco

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2023, 23:20:24 »
Heldere eerste presentatie Ronald  (y).

Benieuwd naar je eerste gebruikservaringen. Zo wou eens alternatief voor de Roco multi maus kunnen zijn voor de in planning zijnde module(demo) baan. Daar zijn de 4 locs en 10 wissels meer dan voldoende voor.

Nadeel van de maus vindt ik de vaste 0-stand van de regelaar. Als je naar ander loc schakelt staat je regelaar 9 van de 9 keer in verkeerde stand en doet de loc bij eerste snelheidswijzging niet wat je wilt.
Vooral benieuwd hoe dat bij de Lenz regelaars werkt.

Gr Frank

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2023, 23:20:47 »
handregelaar is wel erg jaren 80 zeg pfff

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2023, 23:36:18 »
Adres programmeren kan heel gemakkelijk. Eigenlijk omgekeerd, je vertelt je regelaar de adressen van de 4 locs die je er in kunt zetten.

Jan, jaren 80? Misschien, maar wel duidelijk en no-bullshit  ;) Zoals Lenz al jaren doet.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2023, 00:51:18 »
Zeker interessant als je maar een paar loks tegelijk rijdt,En redelijk geprijsd ook.
British Rail diesel Fan

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2023, 09:41:50 »
Of de prijs redelijk is, hangt nogal van de mogelijkheden af. Ben benieuwd naar de ervaringen van Ronald.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2023, 10:18:15 »
Ben benieuwd Ronald of dat wat voor deze enorme digibeet is.....computers en digitale sh*t.. Brrr krijg er nare dromen van.
Ik denk dat het grootste misverstand is dat velen denken dat een digitaal systeem voor modeltreinen ook betekent dat je volledig met de computer moet gaan rijden, bezetmelders toe moet gaan passen en de wissels bedienen per computer moet gaan doen en dergelijke, terwijl dat helemaal niet waar is.

Je kan gewoon je treinen digitaal besturen met een losse handregelaar en als je je wissels en seinen gewoon met losse schakelaars wil blijven bedienen, kan dat gewoon. Niets verplicht je om zo'n digitaal systeem met een computer te verbinden.

Daar moet ik wel bij zeggen dat het ook bij mij een grens kent: voor een ombouwer kocht ik laatst een Lokpilot 5. Dat is (voor mij) de eerste decoder met adres-waardes groter dan 255. Ik weet hoe digitaal rekenen werkt, snap hoe dat zit met programmeren van CV's en dergelijke én snap hoe dat zit met de extra geheugenruimte om centrales die geen waardes, groter dan 255 kunnen programmeren tóch te kunnen programmeren, maar ik was steeds zo lang bezig dat ik uiteindelijk maar een Lokprogrammer aangeschaft heb. Het moet wel leuk blijven.
handregelaar is wel erg jaren 80 zeg pfff
Boeiend. Als het maar functioneel is. Ik heb daarnaast liever iets robuusts dan de toch wel kwetsbare behuizing van een Multimaus.

De mogelijkheden vind ik wel erg beperkt (dat je zelfs niets kan programmeren vind ik wel wat apart), maar als dit een gat opvult in de modelbouw-wereld, wat dan nog.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2023, 11:14:49 »
Goeiemorgen! Inderdaad zijn de mogelijkheden best beperkt. Het blijft bij rijden, schakelen tot en met die 10 wissels/seinen en max 10 functies. Voor mijzelf met een klein expo baantje meer dan genoeg. Ook vind ik het setje net te spartaans, je kunt bv niet zien welke functies in- of uitgeschakeld zijn. Maar ik heb er net even mee gespeeld en praktisch gezien doet het wat het moet doen.

Even getest op mijn kerstplankje  ;D De trafo even afgekoppeld en het setje er aan gehangen:

20230423_102917 by Ronald Halma, on Flickr

Adres toewijzen aan 1 van de 4 knoppen gaat snel en easy; draaiknop even een seconde indrukken zodat deze op noodstop gaat, knoppen P1 en P2 even een seconde indrukken, de gewenste 1 t/m 4 indrukken en voila, adres toegewezen. Je kunt direct rijden dan zonder verder iets te doen. Functies idem, 1x drukken is moment, 2x drukken is continu. Gaat ook op bij F0 verlichting, even dubbel drukken en je verlichting blijft aan. Voorwaarde in deze is dat je loc iig 28/128 stappen ondersteunt omdat deze centrale dat ook doet. Moet je dus vooraf ingesteld hebben op je loc.

Klik op de plaatjes voor het filmpje:

20230423_101212 by Ronald Halma, on Flickr

De eerste loc staat op adres 3, de 2e op 1095 dus een lang adres. Ook hier piece of cake, procedure uitvoeren en enkele tellen later staat deze op 2:

20230423_102500 by Ronald Halma, on Flickr

En even samen. Bij omschakelen van welke loc je rijdt laat de display dat mooi en helder zien. Ook de rijrichting wordt duidelijk met gele pijlen aangegeven:

20230423_102552 by Ronald Halma, on Flickr

Geen probleem dus, zijn ook geen hoog vermogende locjes. De adapter gaat tot 4A zegt Lenz waarbij ze 3A garanderen. Dat zit dus wel goed voor de kleinere baantjes.

Samenvatting;

- Netjes geprijsd setje.
- Mogelijkheden beperkt maar om puur te rijden prima. Max 10 functies is eigenlijk vaak goed, op shows rij ik zelf meestal met F0 t/m F4, daar zit alles wat ik nodig heb. Bij de grotere US locs kan ik tot F weet ik hoeveel maar die gebruik ik.... nooit :)
- Uitvoering simpel, kwaliteit zoals bij Lenz gewoon; degelijk, eenvoudig, doen wat het moet doen.
- loc toewijzing goed! Eenvoudiger kan het niet! 8)

Nadelen? Natuurlijk. Ik ben een beetje bevooroordeeld met Lenz omdat ik een meer dan tevreden gebruiker ben. Dat komt echt door de eenvoudige structuur in hun apparaten. Snelle leercurves, duidelijk overzicht.
- De F functies bij deze set worden niet getoond. Dat is even wennen als je die normaal in beeld hebt. Maar nogmaals, bij gebruik van de lagere functies bij bv geluidslocs geen heel groot manco.
- Snoertje tussen centrale en regelaar vind ik wat minnetjes. Ga ik zeker nog een mailtje aan wagen. Had voor mij liever een klein krulsnoertje mogen zijn. Ook wit vind ik niet aantrekkelijk, liever een zwart snoertje dan dat bij al hun regelaars gebruikt wordt.
- Niet kunnen programmeren; je hebt dus een externe bron/factor nodig om dat te doen. In mijn eigen geval geen probleem omdat ik een grotere centrale heb waarbij ik dat kan. En ik op tentoonstellingen nog weleens een losse LZ100 bij mij heb + een LH100 om evt te kunnen programmeren en niet op anderen terug te hoeven vallen. Als je begint in digitaal zul je dus of naar een winkelier moeten zoals lenz het voorstelt of je vraagt een vriendje om dat te doen.
- Geen bus systeem vanwege de beperkte uitvoering.

Eindcijfer 0 - 10: voor mij een 8. Dat geef ik puur uit gebruikersgemak, degelijkheid en eenvoud van het systeem. Er kan straks gewoon een 2e regelaar aan waarbij je dus dubbel fun hebt. Ik denk dat het idee dat Lenz hierbij heeft meer is dat het een grote "speelwaarde" heeft en je eenvoudig kennis laat maken met het fenomeen digitaal. Bijvoorbeeld op een zondagmiddag met je zoon of dochter op de vloer, rails leggen, aansluiten en karren maar! :)  Misschien niet wat wij willen maar wat wel gewoon nog steeds kan. Dat siert ze en is best een mooi idee.
Anderzijds zal het de digi-puristen die wij inmiddels geworden zijn teleurstellen vanwege de beperkte mogelijkheden. Als je zoals ikzelf regelmatig met kleine modelbaantjes stoeit op tentooonstellingen e.d. is het echter eigenlijk best een klein krachtig systeempje en bovenal ook nog eens klein gebouwd en makkelijk weg te werken. Ik zie daar zeker voordelen in maar ook de kracht.

Ik hou jullie wel op de hoogte over de verdere ervaringen. Tot nu toe valt het zeker mee  (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2023, 11:39:14 »
Mijn idee is dat de mogelijkheden zo beperkt zijn, dat zelfs een beginner er al snel aan tekort komt. Bijvoorbeeld, omdat er behalve het adres verder niets valt te programmeren of omdat mensen toch willen weten wat die hogere functies van de loc doen. Dan heb je dus al €100 uitgegeven, die je alleen van Lenz kan terugkrijgen als je de dikke centrale aanschaft. Dat kan je slim vinden van Lenz, maar ik vind het een instinker.

Dan heb ik toch meer waardering voor betaalbare instappers waar veel hobbyïsten eigenlijk nooit tekort aan zullen komen, zoals de Multimaussetjes.

Dit setje is een flinke stap terug in de tijd. Doet denken aan de setjes uit de vorige eeuw, zoals Delta, de Lokmaus 1 of de Lokboss. Ik vind de prijs dan ook niet laag voor wat je ervoor krijgt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 April 2023, 15:58:50 »
Ik heb nog zelfs met de lokmaus 2 geprogrammeerd. Het enige wat ik zelf ooit aanpas zijn ook maximumsnelheid, adres en optrek/remvertragingen.

Citaat
Nadeel van de maus vindt ik de vaste 0-stand van de regelaar. Als je naar ander loc schakelt staat je regelaar 9 van de 9 keer in verkeerde stand en doet de loc bij eerste snelheidswijzging niet wat je wilt.
Dit is niet al te lang geleden opgelost met de laatste update. Er zit een zgn catch functie op, je moet eerste de knop naar de huidige snelheid draaien voordat de multimaus een nieuwe snelheid/richting opstuurt. Zo kan je nooit meer ervaren dat je lok plots de verkeerde kant op gaat. Dit gaat wel ten kosten van de werking icm de booster kastjes, je hebt dan wel een z21 nodig als centrale.

Citaat
- Geen bus systeem vanwege de beperkte uitvoering.
Dus geen XpressNet meer  ??? dat is wel lichtelijk een achteruitgang  :-X.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 April 2023, 19:10:07 »
Als je het nodig hebt ja. Deze centrale kan zonder  ;)

Dan heb je dus al €100 uitgegeven, die je alleen van Lenz kan terugkrijgen als je de dikke centrale aanschaft. Dat kan je slim vinden van Lenz, maar ik vind het een instinker.

Of gewoon slimme marketing om nieuwe klanten te binden ;)

Sven

• Online Online
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2023, 01:08:27 »
Voor de meesten hier zal het veel te beperkt zijn, maar het lijkt me zo te zien wel een ideale controller om het passerende publiek in handen te schuiven. Vooral dat 1x drukken een momentdruk geeft is ideaal, want bij de Multimaus weten de mensen niet dat je de knop ook weer uit moet zetten voor een volgend gebruik. Verder kunnen ze verder weinig fout doen, terwijl ze (voornamelijk kinderen die alle knopjes gaan proberen) bij de Multimaus altijd een keer in de wisselstand terechtkomen en dan niks meer werkt. Het zou wel leuker zijn geweest als je ook een geavanceerdere controller kon aansluiten. Ik heb namelijk op een treinstel dat op beurzen rijdt het motorgeluid op F11 gezet, zodat die door de speler niet wordt uitgezet. Als je dat dan even met een pro controller kan aanzetten, was dat mooi geweest.

Ronald, als je de controller zwaarder wilt hebben, plak je achterop een metalen plaatje of schroef je 'm open om dat binnen in te plakken. Zo maken ze computermuizen ook zwaarder. Hij kan toch wel open geschroefd worden? Op het plaatje van de zijkant lijk is schroefgaten te zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2023, 08:34:15 »
Ik geef Sven gelijk/ ben het met hem eens.
Ook met Ronald Halma.

Als niet digitale rijder, zelf,  zou ik ook iets gaan aanschaffen dat eenvoudig te bedienen is en waarmee je een leerproces ingaat.
En voor de modulebakken (ModuleMOx bv....) zou dat volgens mij ook genoeg zijn.

Ik weet niet of Bask daar ook zijn handheld op heeft afgestemd, starters bedoel ik.

Een mooi opstapje dus naar meer, indien noodzakelijk.
Maar voor mij nog even niet. (y)

Ronald Visser
(ik heb geen treinbaan, nl)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...