Ten eerste zijn er modellen gemaakt die nog niet eens gemaakt konden worden in 1970 omdat ze in grootspoor nog niet eens bestonden.
On topic:Zou je dit misschien iets beter willen uitleggen? Ik begrijp het nog niet helemaal maar wat ik er van begrijp is dat de modellen die de werknemers hebben gemaakt van slechte kwaliteit zijn of niet correct. Of is het iets anders?
Maar om even terug te gaan over Marklin, wat ik er nu van begrijp is dat de personeelskosten te hoog zijn en de opbrengst te laag. Hoe kan dat? De werknemers zijn toch niet lui ofzo?
Dat probleem speelt veel minder met modeltreinen, omdat zo'n beetje iedere halve gare zo'n ding in elkaar kan zetten.Maar goed, het probleem is dus de hoge lonen in de EU. Fijn dat je allemaal een groot- en breedbeeld TV aan de muur hebt hangen, maar zo prijs je jezelf ook uit de arbeidsmarkt.- Peter
Nee, het is veel simpeler: Duitse werknemers zijn zo'n beetje de duurste in de hele EU. Handwerk is in zo'n land niet rendabel te krijgen.
...........als hobby e-locs van bijvoorbeeld Piko voor zo'n 60 Euro geleverd worden, en de modellen van Roco of Märklin drie keer zo duur zijn, dan is dat prijsverschil alleen maar aan de betere detaillering te danken ?.....
Als ik adviseur bij marklin was liet ik benelxspoor uit de lucht halen! veel te kritisch en er wordt ook veel te veel gezeurd
oh ja peter die van die platte kijkbuis die aan mijn muur zou hangen, die snap ik dan weer even niet