Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 01:23:30
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47

Auteur Topic: Het gaat niet goed met Märklin  (gelezen 66402 keer)

Ries

• Offline Offline
Re: Het gaat niet goed met Märklin
« Reactie #45 Gepost op: 16 April 2008, 09:40:29 »
Citaat
Maar kennelijk is die mevrouw na 40 jaar niet verder gekomen dan treintjes in elkaar te schroeven.

En dus,..... jammer joh, eigen schuld dikke bult, typische managers opmerking van de huidige tijd, wel even vergetend, dat mevrouw 40 jaar lang knaken heeft binnengebracht.
Want wat kost 5 dagen en een goudenspeld én een warme handruk.
Inderdaad, dat kost respect opbrengen en menselijk zijn.

Vervolgens lult de manager iets over "commitment and dedicated to the job" en vind hij het uiterst teleurstellend, dat er dit gebeurd:
Citaat
Zeker als in de pers breed wordt uitgemeten dat je personeel ontevreden is en en masse vertrekt.

Wie weet wat een ons motivatie kost?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #46 Gepost op: 16 April 2008, 10:43:58 »
Citaat
@Peter ik denk dat je bedoelt een lagere omzet
Dat denk ik niet. Peter schreef:
Citaat
Maar dan vraag ik mij af of zij kaas hebben gegeten van de economische realiteit. Lagere prijzen betekent een hogere omzet en nog meer verlies.
Door meer te verkopen (wat je al verlies opleverde) voor lagere prijzen naar de consument toe gaat deze laatste groep meer kopen. Daardoor stijgt je verkoop en daarmee je omzet, maar maak je meer verlies. Waarom? Omdat je al verlies maakte...
En dat is wat ze al deden...
Zoals al eerder geschreven; je kunt een bult omzet maken, maar dat zegt niets over de evt winst of zelfs verlies. Het bedrijf waar ik werk heeft jaren geleden op het randje van de afgrond gestaan. Ondanks een uitstekende produktie werd er geen winst gedraaid, ja zelfs verlies. Produkten werden onder kostprijs geproduceerd om ten minste de vaste klanten te behouden. Dat hou je niet lang vol, tenzij het tij keert. Dat deed het bij ons gelukkig wel, maar of dat bij Maerklin ook gebeurd.... Ik hoop, maar betwijfel het...

Just my 2 cents.

Grtz,  8) Ronald 8)

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 16 April 2008, 11:05:46 »
(....)  Produkten werden onder kostprijs geproduceerd (....)
Dat lijkt me lastig ........

Overigens is verkopen onder de kostprijs, met als doel omzet-aantallen te verhogen, een vaker toegepaste management-aanpak. De grotere aantallen openen de weg naar andere productie-methoden, meer efficiency, massafabrikage en uiteindelijk lagere kostprijzen.
Tevens haal je een deel van de consumenten 'uit de markt'. Die consument kan immers maar 1 keer z'n geld uitgeven. Je dwingt op deze manier je concurent een keuze te maken, meedoen of afhaken. (Kijk maar wat AH bereikte met de structurele prijsverlagingen. Anderen, met een iets minder lange adem, werden gedwongen in te krimpen)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #48 Gepost op: 16 April 2008, 11:20:38 »
Citaat
Produkten werden onder kostprijs geproduceerd
U snapt wel wat ik bedoel.... ;) .
Citaat
Overigens is verkopen onder de kostprijs, met als doel omzet-aantallen te verhogen, een vaker toegepaste management-aanpak.
Dit dus...

Feit was wel dat er geld bij moest en niks verdiend werd. En daar ging het om in dit draadje.

Je bent goed wakker trouwens.... ;D ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 16 April 2008, 12:42:17 »
En dus,..... jammer joh, eigen schuld dikke bult, typische managers opmerking van de huidige tijd, wel even vergetend, dat mevrouw 40 jaar lang knaken heeft binnengebracht.
Want wat kost 5 dagen en een goudenspeld én een warme handruk.
Inderdaad, dat kost respect opbrengen en menselijk zijn.

Dat zal best, maar als je na 40 jaar nog steeds ongeschoold werk doet, moet je niet vreemd staan kijken als iemand anders hetzelfde werk, maar veel goedkoper gaat doen. Dat van menselijkheid klopt allemaal, maar de consumenten willen een zo laag mogelijke prijs betalen. Die twee zijn niet met elkaar te rijmen en het is veel gemakkelijker om een goedkoper iemand aan te nemen dan om een klant terug te winnen.

Nog niet zo heel lang geleden werkte je je hele leven bij dezelfde baas. Dat is tegenwoordig anders, voor iedereen. En als je vooruit wil komen (en stilstand is in dit geval zeker achteruitgang) dan zul je daaraan moeten werken. Want loonkosten zijn toch wel een molensteen in West-Europa.

Dat is eigenlijk wat me een beetje stoort aan het artikel in Handelsblatt, dat het namelijk een beetje tendentieus is. Kennelijk wordt het in Duitsland nog wel vanzelfsprekend geacht dat je je hele leven hetzelfde werk blijft doen. De nadruk ligt heel erg op de ontevredenheid van het personeel.

Daar is overigens wel goede reden toe, maar het artikel zou kritisch gelezen moeten worden en niet als zoete koek geslikt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #50 Gepost op: 16 April 2008, 12:53:05 »
Tja, daarom is dit ook een forum vol universitair geschoolde economen.
t blijft gewoon zuur voor die lui die eruit gemikt worden, goeie kans dat die dus geen baan meer vinden. Verder zal t me een biet zijn of marklin blijft bestaan of niet, ze maken toch weinig interessants.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #51 Gepost op: 16 April 2008, 13:19:07 »
Dat zal best, maar als je na 40 jaar nog steeds ongeschoold werk doet, moet je niet vreemd staan kijken als iemand anders hetzelfde werk, maar veel goedkoper gaat doen. Dat van menselijkheid klopt allemaal, maar de consumenten willen een zo laag mogelijke prijs betalen................

- Peter
Ik zou dan wel eens willen zien wat de kwaliteit van die "nieuwe goedkopere"werknemer is.
En je moet ook maar in de gelegenheid worden gesteld om je binnen het bedrijf te verbeteren. Ik vind bovenstaande opmerking wat te kort door de bocht.
Iemand die 40 jaar hetzelfde werk doet heeft daar een binding mee, en heeft waarschijnlijk een hoog tot zeer hoog werktempo. Dat kan die nieuwe werkracht niet en ook die binding heeft die niet.Die zal een instelling hebben van ok ik moet dit draadje daaraan solderen en dat doet ie ook. Voor de rest zal het hem een zorg zijn.De oude werknemer doet dat ook, maar kijkt ook even naar de rest . Ik heb dat zelf meerdere malen gezien en meegemaakt.
En dan gaat het plotseling over kwaliteit..
In het buitenland alles laten maken is ook niet heilig.
In heel veel landen zoals bv China stelt een contract niet zo veel voor.
Levertijden zijn daar slechts een indicatie. Komt er een grotere order dan die van jou, waar ze meer aan kunnen verdienen, dan gaat die voor, contact of niet.
Ben je het er niet mee eens, dan maar niet.
Deze instelling is ook al een tijdje aan de gang. Zie bv maar de problemen bij Artitec en hun DE.
Ik heb een tijd bij Philips gewerkt en die heeft een fabriek in Polen gesloten en de producktie snel weer naar Nederland gehaald.
Levering van gronstoffen en de instelling van de werknemer was dusdanig slecht dat het beter was om de productie weer hier heen te halen
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #52 Gepost op: 16 April 2008, 13:29:25 »
Ik heb een kennis die bij een bussenfabriek werkte, geen conservenbussen, maar stadsbussen en touringcars.
Ik ga geen naam noemen maar het bedrijf is gevestigd in Heerenveen.  ;)
Ze deed haar werk goed en er waren geen klachten.
Toch is ze op een geniepige wijze ontslagen, ondanks protesten van haar collega's.
De direcie had er echter geen boodschap aan en ze is ontslagen.
De werknemers waren zo kwaad dat ze een stipheidsactie hebben gehouden.
Zo van, o ik moet ergens achterlicht aansluiten, best. Geen achterbumper aanwezig, dan maar niet. Die hoef ik niet te plaatsen en dus werden de achterlichten aangesloten gewoon aan de stekkertjes en bungelden gewoon op de grond. Reed de bus achteruit, ja dan reed ie er overheen. Maar ook dat was toch niet zijn probleem, hij had de achterlichten gemonteerd en daarmee was zijn klus klaar , hup naar de volgende bus.
Ik denk dat zoiets ook bij Marklin aan de gang is. Een mevrouw die daar al 40 jaar werkt, blijkbaar naar volle tevredenheid ontsla je gewoon n iet een paar dagen voor je jubileum. Doe je dat toch, als arogante bedrijfsleiding, ja dan kun je problemen verwachten.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biels

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 16 April 2008, 13:43:13 »
Ik vind het jammer dat zo’n icoon in moeilijkheden zit. Feit is dat de markt voor modelspoor afneemt en veel fabrikanten moeite hebben het hoofd bovenwater te houden. Dan vind ik het dan jammer dat zij aan dubbelontwikkeling doen en zo de omzet verlagen. En bij Märklin heb ik wat zaken gezien waar maar weinig modelspoorders op zitten te wachten. Als voorbeelden bijvoorbeeld de platina krokodil en de videotrein. Wat ik erg dom van Märklin vind, is dat ze hun imago van kwaliteit en betrouwbaarheid aan het verspelen zijn. Ik hoop dat Märklin het gaat redden, anders wordt het voor mij wel een heel vreemde “belevingswereld” in Göppingen.

Ik vond nog een interessante link over Märklin:  http://www.onderde18.vrijeschooldenhaag.nl/site/binnen/economie/marketing_maerklin

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 16 April 2008, 13:43:41 »
@ Peter K:

Wat ik dus bedoelde is dat wanneer de kosten uit de pan rijzen door onzorgvuldig te werk te gaan met geld, dat als eerste de werknemer op de werkvloer er het slachtoffer van wordt en niet de bakken met geldverslindende managers, directeuren en accountants.

Okee, de kosten voor de produktie processen op zich zijn wel duurder geworden, wat als gevolg zal hebben dat de prijzen per verkochte trein of deel daarvan ook omhoog gaan.
Het ' grappige ' van een kostenbezuiniging is dat het als eerste uitgevoerd wordt op de werkvloer en onder de mensen die daar het geld moeten verdienen.

De directeuren, accountants en managers (ook als er daarvan veelal teveel rondlopen) zullen over het algemeen buiten schot blijven, en kunnen lekker doorgaan met van allerlei kosten opvoeren voor bijvoorbeeld zogezegde 'zakenreisjes' die ze moeten maken, maar wel de gehele familie gaat ampersant mee, waarvan alle kosten gedeclareerd worden op de zaak.
Ook worden de duurste auto's inclusief het onderhoud eraan op de zaak verhaald...
En dan na afloop van een belastingjaar maar klagen dat er teveel is uitgegeven......ze vergeten even hun enorme zogenaamde ' onkosten'.
Tenslotte kun je elke euro maar een keer uitgeven....
De bewering gaat altijd dat ZIJ het geld verdienen voor de hele toko....
Geld verdienen door meer uit te geven.....da's lekker tegenstrijdig met elkaar.....

Ietwat minder hebberig zijn en minder bakken met geld verslinden door de grote mannen zou helpen om de kosten die een bedrijf ' maakt' te verminderen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Kor

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 16 April 2008, 13:58:02 »
Om op deze wijze met personeel om te gaan is meer dan erg . Om deze vrouw die dit werk bijna 40 jaar gedaan heeft en onze hobbytreintjes in elkaar heeft gezet te verwijten dat ze zich niet verder geschoold heeft vind ik nog erger . Er zijn mensen die niet de middelen gehad hebben in hun leven zich verder te scholen en zeer tevreden zijn met wat ze doen of deden . Kijk even uit het raam als de vuilnisman een week staakt maar hou het raam wel dicht. Niet iedereen is met de zelfde hersens geboren . Waarschijnlijk heeft deze vrouw dit werk zeer goed uigevoerd anders had ze dit geen 40 jaar mogen doen . De marklin treinen zijn altijd goed van kwaliteit geweest en het moet in de toekomst nog maar blijken of dit zo blijft . Meestal gaat een bedrijf ten onder door fouten van het management en niet door personeel op de werkvloer .
Het motiveren dan wel gemotiveerd houden van mensen waardoor ze plezier hebben in hun werk en kwaliteit leveren is helaas iets uit het verleden .
Door dit soort management praktijken willen mensen niet eens meer lang bij een bedrijf werken en hoppen van baas naar baas , ook op management nivo is dit al jaren zo. Jammer dat ook Marklin hieraan ten onder gaat.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #56 Gepost op: 16 April 2008, 14:03:50 »
We blijven even bij de hobby.
Als al het werk  naar de goedkope productie landen verhuist, dan is er hier geen werk meer. Dit betekend ontslag voor de (productie) werknemer(s) wat inhoud dat zij in het begin een lager inkomen krijgen en er dus zuiniger geleefd moet worden. Doordat al het werk verhuist is  verdagen zij in de bijstand en staken al hun hobby aankopen. Wat heeft het dan nog voor nut om het product door te blijven produceren? Er zijn immers geen afnemers meer. ?
SK
« Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 14:15:30 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #57 Gepost op: 16 April 2008, 15:01:28 »
Gelukkig verdiend (jij, ik en nog veeeeeeeeeele anderen) niet iedereen z'n brood in de hobby. In ieder geval is mijn werk niet mijn hobby (ik vind het wel heel erg leuk, maar da's een ander verhaal). Dus voorlopig blijven er genoeg potentiële kopers over. Misschien is de prijs-kwaliteitsverhouding bij de grote rode M hetgene wat ze uiteindelijk toch een beetje de das omdoet?
« Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 15:42:52 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Tbinnebarretije…

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #58 Gepost op: 16 April 2008, 15:10:38 »
Nee dat bedoel ik niet, Als jij of ik of die heeeeeeeeeeeeelveeeeeeeeeel anderen de zak krijgen bij hun werkgever, dan is er geen geld meer om de hobby te kunnen uitvoeren.
Je moet dan alle zeilen bijzetten om te kunnen overleven.
Dat bedoel ik
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #59 Gepost op: 16 April 2008, 15:31:51 »
Het is natuurlijk wel zo dat die 100 mensen allemaal een taak hadden.
Stuur je ze naar huis, dan blijven er 100 taken liggen.
En dan laat je 100 anderen twee keer zo hard werken, probleem opgelost.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.