Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Kleinvee  (gelezen 1506 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Kleinvee
« Gepost op: 03 april 2023, 14:03:16 »
KLEINVEE

Tot aan de eeuwwisseling kon je bij onze oosterburen nog steeds wagens met “luftdurchlassigen Seiten- und Stirnwanden (Lattenwanden) und met zwei Ladenboden” in de actieve dienst aantreffen. Deze wagens hadden Vh als wagencode! Nu zijn deze wagens, net als in Nederland, niet meer op het spoor te vinden. Alleen bij een enkele museumlijnen kan je nog kippenwagens en de oude veewagens tegenkomen. Het Spoorweg museum in Utrecht bezit nog een SS veewagen.

Varkens
Richtlijnen geven aan dat licht zieke en lichtgewonde varkens nog wel vervoerd mogen worden indien er tijdens het transport aan een aantal specifieke voorwaarden wordt voldaan:
op de vloer van de wagen bevindt zich voldoende strooisel;
is er in de wagen naargelang van de vervoerde diersoorten en de duur van de reis voldoende voeder aanwezig;
er is rechtstreekse toegang tot de dieren;
er is adequate ventilatie mogelijk die aan de (binnen- en buiten)temperatuur kan worden aangepast;
er zijn verplaatsbare schotten om aparte afdelingen in te richten;
het voertuig beschikt over een inrichting die tijdens haltes op voeder en water kan worden aangesloten;
voor het transport van varkens is voldoende water aan boord om de dieren tijdens de reis te drenken.

Reistijden
2. Wanneer spoorwagens worden gebruikt die voldoen aan de voorwaarden van punt 1, gelden de volgende reistijden
a) kalveren, lammeren, jonge geiten en niet gespeende veulens op melkvoeding alsmede niet gespeende biggen moeten na een reistijd van 9 uur een voldoende rusttijd van ten minste 1 uur krijgen, waarin zij gedrenkt en zo nodig gevoederd worden. Na deze rusttijd kunnen zij opnieuw gedurende 9 uur worden vervoerd;
b) voor varkens bedraagt de maximum reistijd 24 uur. Tijdens de reis moeten de dieren voortdurend toegang hebben tot water;
c) voor eenhoevige huisdieren (met uitzondering van geregistreerde paardachtigen in de zin van Richtlijn 90/426/EEG) bedraagt de maximum reistijd 24 uur. Tijdens de reis moeten zij om de 8 uur worden gedrenkt en zo nodig gevoederd.
d) runderen, schapen en geiten, andere dan bedoeld in 2a. moeten na een reistijd van 14 uur een voldoende rusttijd van ten minste 1 uur krijgen, waarin zij worden gedrenkt en zo nodig gevoederd. Na deze rusttijd kunnen zij opnieuw gedurende 14 uur worden vervoerd.
3. Na de vastgestelde reistijd moeten de dieren worden uitgeladen, gevoederd en gedrenkt, en moeten zij een rusttijd van ten minste 24 uur krijgen.
Niet gecastreerde volwassen mannelijke dieren moeten gescheiden worden gehouden van vrouwelijke dieren. Fokberen moeten van elkaar worden gescheiden. Dat geldt eveneens voor hengsten. Deze bepalingen zijn alleen van toepassing voor zover de dieren niet in bij elkaar passende groepen zijn opgefokt of niet aan elkaar gewend zijn geraakt.

Beladingsdichtheid
varkens moeten ten minste gelijktijdig kunnen gaan liggen en in hun natuurlijke houding kunnen staan. Om aan deze minimumeisen te voldoen mag de beladingdichtheid van varkens van ongeveer 100 kg tijdens het vervoer niet hoger zijn dan 235 kg/m2. Ras, grootte en fysieke conditie van de varkens kunnen een vergroting van deze vereiste minimum grondoppervlakte noodzakelijk maken; deze kan ook met maximaal 20 % worden vergroot in verband met de weersomstandigheden en de reistijd. :
Wat betreft schapen en geiten is het aantal vastgesteld op tien dieren. Voor varkens ligt de grens bij vijf volwassen dieren (< 25 kg). Voor paarden en ezels is de grens gelegd bij twee dieren

Pluimvee
Beladingdichtheid voor het vervoer van pluimvee in containers:
Categorie: Ruimte:
Eendagskuikens 21-25 cm2 per kuiken
Pluimvee van minder dan 1, 6 kg 180 a` 200 cm2/kg
Pluimvee van 1, 6 tot 3 kg 160 cm2/kg
Pluimvee van 3 tot 5 kg 115 cm2/kg
Pluimvee van meer dan 5 kg 105 cm2/kg
Deze getallen kunnen variëren, afhankelijk van niet alleen het gewicht en de grootte van de dieren, maar ook van hun fysieke conditie, de weersomstandigheden en de vermoedelijke reistijd.
Kuikenwagen
Link naar het BNLS artikel over de kuikenwagens
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61268.msg3221504694#msg3221504694

F= Veewagen
V= Vlees
L= Luchtleiding (tijdelijke aanduiding)
C= bodem opp. 21m2
K= Kunze-Knorr goederentreinrem
S= Stoomverwarming
W= Westinghauserem



041 Het beladen van Fokzeugen in een Duitse G(h)10 Gklm191 “München” Daar we hier niet met slachtdieren te maken hebben krijgen zij volgens de voorschriften de ruimte die nodig is om te slapen, te staan, te eten en om fatsoenlijk te kunnen drinken,. (foto Drehscheibe-online)


042 NS CHRKS , de Nederlandse uitvoering van de “Pruus”, zoals hier in het oosten de Duitsers genoemd worden, van de wagen in het voorgaande plaatje  (foto Utrechtse beeldbank)


043 Standaard h0-model van de Roco CHD. Door mij van de gebruikelijke gebruiks- en verouderingssporen voorzien.


044 Een Duitse G(h)10 voert de prijsschapen aan die deelnemen aan de grote Reichsbahn en 4e Reichsnährstandsaustellung die van 30 mei tot 6 juni 1937 in München gehouden is. (foto Drehscheibe-online)
 

045 Voor de aanvoer van deze tentoonstellingsdieren waren op korte termijn honderden wagens nodig. Daar er niet voldoende gespecialiseerde wagens voorhanden waren is een beroep gedaan op allerlei soorten gesloten wagens die dienst konden doen als veewagen. Dit resulteerde in een bonte verzameling van allerlei typen wagens zoals hier op de foto te zien is. (foto Drehscheibe-online)


046 Het waren niet alleen varkens en schapen die de wagens bevolkten, ook bokken en geiten, zoals hier te zien is, werden in grote getalen aangevoerd. Niet alleen moest er vers hooi en stro in grote getalen aangevoerd worden, maar eerst moesten de wagens van het gebruikte en vervuilde strooisel ontdaan worden. Voor alles is tijd nodig, vandaar de grote hoeveelheden mest op de laad en los weg. (foto Drehscheibe-online)


047 Niet alleen inheemse diersoorten waren op de tentoonstelling te zien, ook enkele exoten waren er te bewonderen zoals de nieuwsgierig naar buiten kijkende Lama! Als je goed kijk zie je hem/haar achter het rechtse open rooster zijn kop naar buiten steken (foto Drehscheibe-online)


048 In 1952 wordt deze V23 “Altona-Hamburg” over twee verdiepingen geladen met pas geschoren schapen. Daar de schapen hun jas hebben uitgedaan zal de reis waarschijnlijk eindigen in een langs het spoor gelegen slachthuis. Foto Stefan Karstens


049 Statiefoto van een moderne Hbs358/Hes 385. In November 1961 sprak men bij de DB nog van een Vlmms (foto Drehscheibe-online)


050 Model in h0 van de Hbs 358. Dit model is eenvoudig te realiseren uit een Roco model. Andere beschriftingen en veel kalk op de bodem laten aanbrengen.


051 Het beladen van een door werkspoor in 1909 voor de NS gebouwde veewagen FVAL NS 77863 te Utrecht. Volgens de voorschriften moeten de schapen ordentelijk kunnen instappen via een laadbrug met aan weerszijde hekken. Deze serie wagens was uitgerust met een zgn. neerslaande tussenvloer. Het handbediende mechanisme om deze vloer te kunnen bewegen was opgeborgen in de opbouw op het dak van de wagen. (verz Hans Reints)


052 Eigen tekening van de NS 77901—77904


053 Duitse V(h)14 Altona met remmershuis. Deze heeft dienst gedaan tot 1953. Maykel Kastelijn en Gerard van der Weerd hebben van deze wagen een Nederlands model in hun collectie.


054 Deze kleinveewagen FVAL uit de 77000 serie is ontstaan uit een omgebouwd Fleischmann model. De deur en het hijsmechanisme op het dak voor de beweegbare tussenbodem, zijn de meest in het oog springende ombouw activiteiten.


055 Schachenmodel heeft dit model van de NS 77848 FVA uitgebracht.


056 De drie in eigenbeheer omgebouwde modellen


057


058 Messingmodel ontstaan uit een etsplaat van Seinarm.nl


059 In de vorige eeuw kwam het vervoer, al dan niet tijdelijk, van kuikens en kippen veelvuldig voor..Op 26 augustus 1954 heeft J. Bonthuis in Utrecht deze foto gemaakt van een pluimveewagen van Van Rijn. De firmanaam is aangegeven op een bord aan de zijkant. Dat het niet gaat om een gewone NS-wagen blijkt ook uit de ‘P’ (particulier) achter het nummer H 565219. Let op de tekst ‘Gebr. V. Rijn, gevogelte – export, Bodegraven’


060 In Nederland is één pluimveewagen bewaard gebleven, namelijk bij de MBS Zo kwam deze S-CHR/CHRP/Hs bij de SHB


061






064 Diverse Hs en die op het spoor dienst hebben gedaan.


065 Het laatste door Artitec uitgebrachte model van een “Hongaar”als kippenwagen.


066 Tussen Nederland en Italië  heeft nog een kortstondige vervoer van eendagskuikens plaats gevonden. Voor dit transport werden twee stalen D-s omgebouwd. Na twee jaar was het alweer gedaan met dit transport en werden de D-s weer terug verbouwd naar bagagewagen. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61268.msg3221504694#msg3221504694
« Laatst bewerkt op: 05 april 2023, 09:54:54 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Kleinvee
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2023, 18:26:41 »

De kippenwagens van Koens uit een etsplaat van Gerard van de Weerd/Mitropa.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Kleinvee
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2023, 20:58:39 »


042 NS CHRKS , de Nederlandse uitvoering van de “Pruus”, zoals hier in het oosten de Duitsers genoemd worden, van de wagen in het voorgaande plaatje  (foto Utrechtse beeldbank)


Als dit een CHRKS is, waarom staat er dan CHEW onder het nummer?

Grtz, Ton

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kleinvee
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2023, 07:40:20 »
Na twee jaar was het alweer gedaan met dit transport en werden de D-s weer terug verbouwd naar bagagewagen.
Met de kanttekening dat beide wagens tot hun einde herkenbaar waren door de extra dakventilatoren en de deurroosters.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Kleinvee
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2023, 16:36:25 »

058 Messingmodel ontstaan uit een etsplaat van Seinarm.nl

@Hans Reints,

Toen ik het bovenstaande plaatje zag, dacht ik al dat er iets bekends aan was. Een aantal elementen op de achtergrond deed mij denken aan de rotzooi op mijn eigen werktafel.
Ik heb het vanmiddag even vergeleken met een plaatje dat ik op 22 maart heb gepost in jouw draadje "Vervoer van levende dieren". Die post heb jij destijds verwijderd, de tekst in een samenvatting gezet en de plaatjes weggelaten. Moet je zelf weten; het was jouw draadje.

Nu zie ik mijn foto, een beetje bijgesneden, terugkomen in dit draadje, zonder bronvermelding alsof je hem zelf hebt gemaakt en alsof het model tussen jouw eigen bouwsels hoort.

Ter vergelijking: dit was de foto die ik destijds heb gepost.



Als moderator een plaatje van iemand anders verwijderen en dat vervolgens als gebruiker posten alsof het van jezelf is, dat vind ik buitengewoon onfatsoenlijk, zeker op een forum waar al meermaals is gewezen op correcte bronvermelding.

En overigens: jouw onderschrift klopt niet. Het model heb ik jaren geleden gebouwd uit een kit van Philotrain, lang voordat de etsplaat van Seinarm uitkwam.

TonM

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Kleinvee
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2023, 18:32:42 »
Iets dergelijks bekroop mij bij het zien van plaatje 052. Dit stond in De Modelbouwer, die ook nog een actief copy right zal hebben.

Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Kleinvee plaatje 056: plagiaat
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2023, 19:08:25 »
Gevonden, die lompe stelbalk kwam me al zo bekend voor.





Nader onderzoek leert het volgende, waarbij enige toelichting.
Toen ik een halve eeuw geleden arme middelbare scholier was, kopieerde ik tekeningen uit ingebonden jaargangen van De Modelbouwer, waarbij ik de bijbehorende tekst overtypte op de Remington die we thuis hadden. Ik had dat spul keurig bewaard.

De tekening 052 die Hans als eigen werk presenteert is de tekening die Th.J. de Klerk, destijds de spoorwegredacteur van De Modelbouwer (verder: DM), publiceerde in DM januari 1968, vanaf blz. 28.

Wat het werk van Hans ‘eigen’ maakt is het verwijderen van allerlei maataanduidingen. Allerlei bijzonderheden (tekenstijl) zijn gelijk gebleven. Met een juridische bril bekeken is het gewoon plagiaat, ordinaire diefstal van intellectueel eigendom. De vraag is of dat een halszaak is.

Hans had even moeten vermelden dat hij zijn tekening baseert op de tekening van De Klerk en dat De Modelbouwer hem toestemming heeft gegeven die tekening te gebruiken.
In het enthousiasme is dat er vast bij in geschoten en is de grens tussen mijn en dijn vervaagd.
Maar een moderator behoort beter te weten. Misschien wordt het tijd die vrijwilligersfunctie op te geven.

Wolter Daniëls
Moins mais mieux.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Kleinvee
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2023, 19:39:49 »
Deze wagen is door mij voor een artikel in Railhobby nagetekend van een bestaande productie. Hierdoor vervalt het kopijrecht daar het een compleet nieuwe productie is.
De tekening heeft geen ander doel dan informatie te verschaffen aan de geïnteresseerde BNLS. Niets meer en niets minder. En als jullie het echt netjes hadden willen houden dan had je mij een PB of E-Mail gestuurd ipv het artikel te vervuilen.

Hans

PS, wat ik zo snel aan andere tekeningen van mijn hand kon vinden.


« Laatst bewerkt op: 17 mei 2023, 20:28:14 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Kleinvee
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2023, 19:50:47 »
@Hans Reints,

Ik spreek jou er op aan dat je als moderator foto's van mij uit een draadje verwijdert en een daarvan als gebruiker in een ander draadje zet. Zonder het aan mij te vragen en zonder bronvermelding, alsof het jouw eigen foto is van jouw eigen model. En dan klaag jij dat het niet netjes is dat ik dat niet per PB heb gedaan.  ???

Is dat jouw enige reactie?

Ton van Mastrigt

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Kleinvee
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2023, 20:23:35 »
@Hans Reints:
Als ik de muzieknotatie van ‘Eine kleine Nachtmusik’ twee tonen hoger maak, is het nog steeds de muziek van W.A. Mozart. Ik mag het niet presenteren als eigen werk.

Exact hetzelfde geldt voor jouw bewerking (vooral uitlakken van afmetingen) van de tekening van De Klerk. Die mag je niet presenteren als eigen werk.
En ik zie bij je voorbeelden bekende schetsen voorbijkomen uit ‘Voor elk vervoer een wagen’ en uit beladingsvoorschriften. Maar dat is nog steeds geen eigen werk. Je plukt uit intellectueel eigendom van anderen.

Het informeren van je medehobbyisten klinkt nobel, maar is geen rechtvaardiging voor wat niet mag.

Omdat je geen terughoudendheid hebt in het publiceren van andermans werk als je eigen, vind ik het op mijn beurt niet nodig je per PB te benaderen.

Wolter Daniëls




« Laatst bewerkt op: 17 mei 2023, 20:28:56 door Noordernet. Reden: Taalfoutje »
Moins mais mieux.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: Kleinvee
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2023, 20:51:39 »
Zucht, als we er allemaal zo over denken en moeilijk gaan doen, kunnen we BNLS wel opheffen  ::).
Natuurlijk is bijna alles al eens gepubliceerd, gefotografeerd, besproken enz enz.
Wat is er nu zo erg fout aan het verzamelen van allerlei informatie en dit te zetten onder één artikel zodat het een mooi geheel vormt?

Dat zelfde heb ik eens gedaan met alle NS seinen her en der gefabriceerd door diverse personen/fabrikanten. Lekker overzichtelijk, wie wat gemaakt heeft, in een groot vergelijk. Daar zat géén plaatje van mij zelf bij. Ja, ook ik ken die mafkezen die je voor de rechter slepen omdat je een foto als van wie dan ook gebruikt hebt zonder het te vragen, aan wie moet je dat dan ook wel vragen???? Vaak niet bekend. Ik zou bijna zeggen, het lijkt me een eer te zien dat er iemand een foto gebruikt van me om iets te verduidelijken (y).

Verder kunnen we de chips en de cola wel weer klaar zetten, dit gaat geheid weer escaleren.......
Ik oordeel verder niet of of Hans wel of niet goed zit en of andere wel of geen gelijk hebben ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Kleinvee
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2023, 21:33:08 »
Ik denk niet dat Hans de tekening van de Klerk heeft gekopieerd en daaruit dingen weggelakt. Als je de tekeningen naast elkaar legt en op details vergelijkt dan zijn er verschillen te zien.  De tekening van de Klerk is strakker.
Ik vermoed dat Reints en de Klerk dezelfde basisinformatie hebben gebruikt voor hun tekening. En daardoor lijken ze erg op elkaar.