Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Dick55
Vandaag om 18:49:05
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Martijn
Vandaag om 18:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:26:32
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:20:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:15:05
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door Bram w
Vandaag om 18:00:59
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door De eerste Ivo
Vandaag om 18:00:29
Marklin/Trix koploper door Martijn193
Vandaag om 17:56:27
Het eiland Doodstil in H0 <0,5m2 door Noordernet
Vandaag om 17:42:19
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 17:41:29
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 17:29:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 17:23:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 17:18:08
Storing op mijn Multimaus. door henk
Vandaag om 16:50:02
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:27:52
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:23:16
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:12:26
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 16:04:55
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door Overet
Vandaag om 14:28:21
Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo) door Josephes
Vandaag om 13:53:30
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
Vandaag om 13:42:26
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 13:33:23
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Robert39
Vandaag om 13:27:22
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 12:17:50
Piets Pieck Plein door Voorschot
Vandaag om 12:15:28
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 11:11:59
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:11:09
  

Auteur Topic: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen  (gelezen 7237 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #60 Gepost op: 18 april 2023, 13:51:39 »
Mooi werk! Wat ik tot nu toe gezien heb, allemaal enkel spoor. Op zich wel bijzonder, want kruisen etc is dan lastig. Ik vermoed dat de diverse locs hun eigen werkterrein hadden?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #61 Gepost op: 18 april 2023, 19:36:59 »
Rogier,

Veelal enkel spoor, ja.
Ben er nog mee bezig.

Eigen werkterrein?
Als je de luchtfoto's bekijkt zie je meestal bassins vol water en amper of geen treinen...

Hiervoor beschreef ik het zo:
...Vanaf die dijk had je goed zicht op de bassins.
Op de dammen materieel , onder andere kipkarren.
Er was weinig beweging, met de kennis van nu is dat wel duidelijk.
Het bezinksel in de  bassins werd periodiek leeggehaald.
Dat zal geen dagelijks werk zijn geweest.
Vanaf de dijk was geen zicht wat er gebeurde rond de kade, watertoren en filtergebouwen.


Langs de haven was vervoer van over water aangevoerde kolen naar het ketelhuis.
Verder vervoer van tankjes chloor met kleine plattewagons. (foto: zie post 54)

Wat anders, enigszins off-topic.
Er waren vier benzineloks. Nummers 121/124.

Zoekend naar een verklaring - die ik dus niet vond - van deze a-typische nummering trof ik een artikel in Op de Rails 1964:
"De lokomotieven van de gasfabriek van Rotterdam".
Ook daar een vreemde nummering, zoals de auteur opmerkt.
Drie normaalspoor loks kwamen later terecht bij de Tram Stichting. (SHM)
Er waren ook smalspoorloks, spoorbreedte 70 cm.
Aardig om te lezen...
Een van de normaalspoorloks kwam van de gasfabriek in Kralingen, min of meer in de buurt van de DWL.



« Laatst bewerkt op: 18 april 2023, 19:56:04 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #62 Gepost op: 19 april 2023, 13:33:26 »
Dat is een bijzondere foto!

Helaas zijn smalspoorstoomlocomotieven (wat een scrabblewoord...) niet echt mijn specialiteit, maar de locs lijken mij aardige gelijkenis met loc 5 van de Stoomtrein Katwijk Leiden, een 20pk (relatief lichte) loc, gebouwd door O&K.

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/stoomloc-0005/

De schoorsteen is afwijkend (maar loc 1 heeft wel weer zo'n rechte schoorsteen en is ook van O&K) maar vooral de in de cabine liggende kolenvoorraad lijkt wel erg. Dat herken ik niet direct bij andere smalspoorlocs.

De nummering zou erg goed oplopend kunnen zijn geweest, dus bv dat de normaalspoorlocs 2, 4 en 5 waren. Dat herken ik wel van andere fabrieken. Het naslagwerk van Henk Sluiters (te vinden via Industriespoor http://www.industriespoor.nl/Hoofdstuk%2029.pdf ) rept nergens over deze locs. Ik kan het boek Industrieboek van Hans de Herder eens naspitten?

Maar, gaaf! Ze hebben daar in elk geval veel locs gehad. De stoomlocs snap ik, want kolen waren er volop aanwezig. De vuurloze loc is dan minder logisch (hoewel stoom volop aanwezig was), die werden in principe ingezet bij in gebieden waar vuur gevaarlijk was. Is dat hier het geval geweest?

Kortom, nog genoeg open eindjes  ;D.

Groeten,
Rogier

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #63 Gepost op: 19 april 2023, 15:47:27 »
smalspoorstoomlocomotieven (wat een scrabblewoord...)

Woordwaarde 40.

Groet,
      Ronald

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
« Laatst bewerkt op: 19 april 2023, 18:40:39 door Jeronimos »
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #65 Gepost op: 20 april 2023, 08:31:26 »
@Ronald: prachtig! Wat heb ik nu gewonnen?  ;D

@Jeronimo: mooie plaatjes. Het valt mij op dat het bouwspoor licht is, 700mm lijkt (gezien de voeten van de mannen in en rondom het spoor) en dat daar geen locs te zien zijn. Dat zal dan wel tijdelijk bouwspoor zijn verwacht ik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #66 Gepost op: 20 april 2023, 09:32:05 »
@Ronald: prachtig! Wat heb ik nu gewonnen?  ;D

@Jeronimo: mooie plaatjes. Het valt mij op dat het bouwspoor licht is, 700mm lijkt (gezien de voeten van de mannen in en rondom het spoor) en dat daar geen locs te zien zijn. Dat zal dan wel tijdelijk bouwspoor zijn verwacht ik.

Gewonnen ....  Bij volgend spel mag je als eerste beginnen!!
Weer wat beelden boven tafel.  :) :)
Het spoor en wissels op de eerste foto oogt ook licht.
Dat zal inderdaad aannemersmaterieel zijn met onder meer die betonbak.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2023, 09:43:10 door hrp »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #67 Gepost op: 20 april 2023, 09:43:50 »
Was deze al langs geweest?


Groet,
      Ronald

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #68 Gepost op: 20 april 2023, 18:05:07 »
Jeroen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #69 Gepost op: 20 april 2023, 18:19:05 »
 :)
Groet,
      Ronald

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3159
    • nederlof.net
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #70 Gepost op: 24 april 2023, 10:30:37 »
Helaas zonder smalspoor erin getekend.

Wel weer leuk om de sporen "aan de overkant" te zien. Daar lag ook heel wat. Inclusief werkplaatsen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #71 Gepost op: 24 april 2023, 12:24:15 »
Van dat kaartje heb ik ook dankbaar gebruik gemaakt voor de sporensituatie in de Hillestraat eo.:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.3480

"Daar lag ook heel wat."
« Laatst bewerkt op: 24 april 2023, 12:26:01 door Alewijn »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #72 Gepost op: 14 mei 2023, 13:47:47 »
Een filmpje van een andere DWL.

https://www.youtube.com/watch?v=JjaucHpCNSY&ab_channel=Dunea

Vooral het eerste gedeelte lijkt mij interessant.
Jeroen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 3564
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #73 Gepost op: 14 mei 2023, 14:14:35 »
Leuk.
Loodgieterswerk in Haagse loopgraven. :)
Groet,
      Ronald

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Smalspoor DWL Rotterdam Kralingen
« Reactie #74 Gepost op: 15 mei 2023, 08:38:50 »
Bijzonder overigens dat in Den Haag een soortgelijke loc reed. In de film is ook mooi de verdampingskoeling te zien, regelmatig een emmer water toevoegen!  ;D