Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 07:48:00
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Contact gegevens Roco NL door thijs
Vandaag om 07:34:23
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 61914 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #525 Gepost op: 31 March 2025, 19:04:45 »
Stop de persen! Een complot! ;D Afijn, als het zo verder gaat; sluit maar :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3285
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #526 Gepost op: 31 March 2025, 19:23:49 »
Hierbij is aanbevolen om een voorziening te treffen die de maximum treinsnelheid bewaakt."

De genoemde voorziening is er blijkbaar niet..? En als die er wel is, doet tie het bljkbaar niet? Wederom gek dat ze daar niets over zeggen; of ik kan er althans niets over terugvinden. 

Daar was ik destijds ook verbaasd over toen die trein in Apeldoorn ontspoorde. De voorziening (lees: ATB) grijpt in bij het overschrijden van de baanvaksnelheid, niet als de trein harder rijdt dan bv technisch is toegestaan voor dat betreffende materieel. Dus in vergelijking met auto's, de ATB is zeg maar de flitscamera die bij 120 flitst, niet omdat er een vrachtwagen met 100 voorbij komt waar die 80 mag.

In dit voorbeeld, als de baanvaksnelheid 140 is, grijpt de ATB niet in als de goederentrein 97 rijdt terwijl die maar 80 mag.

Groeten,
Rogier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #527 Gepost op: 31 March 2025, 20:42:19 »
Daar was ik destijds ook verbaasd over toen die trein in Apeldoorn ontspoorde. De voorziening (lees: ATB) grijpt in bij het overschrijden van de baanvaksnelheid, niet als de trein harder rijdt dan bv technisch is toegestaan voor dat betreffende materieel. Dus in vergelijking met auto's, de ATB is zeg maar de flitscamera die bij 120 flitst, niet omdat er een vrachtwagen met 100 voorbij komt waar die 80 mag.

In dit voorbeeld, als de baanvaksnelheid 140 is, grijpt de ATB niet in als de goederentrein 97 rijdt terwijl die maar 80 mag.
Zo is ATB ooit opgezet, het bewaakt alleen snelheidstrappen, meer niet. Het 'gat' van 80 tot 130 is bij iedereen bekend en daar heb je rekening mee te houden. ETCS gaat dat ooit oplossen.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen Apeldoorn en Voorschoten; in Apeldoorn was de mcn niet bij de les en reed te hard door een wissel dat die snelheid niet aan kon, hier is het een meer theoretische discussie over aslast/tonmetergewicht. Te hard rijden is nooit goed, maar in dit geval m.i. niet veiligheidskritisch omdat de reizigerstreinen ("een aantal spoorvoertuigtypen") hier wel 140 km/h met 22,5 ton aslast mogen rijden.
En wat was er gebeurd als die goederentrein er niet was geweest, was het dan net goed gegaan of had de reizigertrein dan alsnog de krol geknuffeld?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #528 Gepost op: 31 March 2025, 23:31:07 »
was gewoon een doofpot reden om  een sluitend rapport te krijgen ,  de kraan machinist had geen toestemming   om over spoor 2 en 1 te rijden.

daarom maar sluiten denk ik zo
Knap dat jij dat zo weet, naar dat een Onderzoeksraad dat dus niet kan bewijzen. Heel bijzonder.

En misschien ook even ophouden met het roepen dat het hier gesloten kan worden, als andere mensen er wel over willen discussiëren is dat prima hun recht en zie ik niet in waarom jij dat moet verbieden...

Over de discussie omtrend het te hard rijden en de inhaalsnelheid, ik moet even bekennen dat ik het stukje van de snelheidsbeperking door de aslast even had gemist. In dat geval beperkt de infrastructuur dan de maximale snelheid van de trein, en kan de inhaalsnelheid ook nooit hoger gepland zijn dan wat die beperking van de aslast toelaat.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 516
  • 🇳🇴
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #529 Gepost op: 01 April 2025, 08:24:09 »
@GerardH

Stellige uitspraken die je doet, enige grond waar je die op baseert?
Ik heb het rapport niet gelezen maar tenzij er opnamen zijn weet je niet wat voor toestemming er exact is gegeven aan de krol machinist. De persoon die de toestemming heeft gegeven zal een bias hebben om te getuigen in zijn voordeel. Hoe de krol machinist de toestemming heeft begrepen zullen we nooit weten.
Med venligst hilsen,

Lennert

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3285
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #530 Gepost op: 01 April 2025, 08:41:12 »
Zo is ATB ooit opgezet, het bewaakt alleen snelheidstrappen, meer niet. Het 'gat' van 80 tot 130 is bij iedereen bekend en daar heb je rekening mee te houden. ETCS gaat dat ooit oplossen.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen Apeldoorn en Voorschoten; in Apeldoorn was de mcn niet bij de les en reed te hard door een wissel dat die snelheid niet aan kon, hier is het een meer theoretische discussie over aslast/tonmetergewicht. Te hard rijden is nooit goed, maar in dit geval m.i. niet veiligheidskritisch omdat de reizigerstreinen ("een aantal spoorvoertuigtypen") hier wel 140 km/h met 22,5 ton aslast mogen rijden.
En wat was er gebeurd als die goederentrein er niet was geweest, was het dan net goed gegaan of had de reizigertrein dan alsnog de krol geknuffeld?

Hee Tim,

Misschien kwam het niet duidelijk uit mijn reactie, maar ik dacht destijds dat ATB werkte op de maximale snelheid van de trein, en niet het baanvak.  Dat ontdekte ik nav het ongeluk in Apeldoorn. Een verdere vergelijking met Apeldoorn is verder niet terecht, dat bedoelde ik puur om mijn eigen ontdekking te duiden.

Wat betreft je laatste punt, het wordt een beetje een als....als....als... verhaal. Feit is wel dat de goederentrein een forse klap heeft gemaakt met de Krol. Bij een lagere snelheid was die impact (uiteraard) wel minder geweest. Was daarmee het ongeluk voorkomen of waren er dan geen doden gevallen? Dat is daaruit niet op te maken.

Groeten,
Rogier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8037
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #531 Gepost op: 01 April 2025, 09:39:49 »
Dus in vergelijking met auto's, de ATB is zeg maar de flitscamera die bij 120 flitst, niet omdat er een vrachtwagen met 100 voorbij komt waar die 80 mag.

Dat zouden de vrachtwagenchauffeurs wel willen  ;D
Flitscamera's zijn inmiddels kunstmatig intelligent genoeg om dat soort verschillen te kunnen herkennen.
(Ja, ook je personenauto met aanhanger).  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #532 Gepost op: 01 April 2025, 12:01:34 »
Op basis van kenteken gegevens kan dat ook prima, bij treinen waar dus veel meer verschillende zaken die bepalen wat de maximum snelheid is van die trein is dat veel lastiger.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #533 Gepost op: 01 April 2025, 20:02:45 »
Dacht dat we eruit waren dat dit vermeld staat op het dienstkaartje. Dus als je het daarvoor kan vaststellen, moet het digitaal toch ook lukken... denk dat de uitdaging meer zit in betrouwbaarheid van systeem.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8037
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #534 Gepost op: 01 April 2025, 20:07:54 »
Ik mag toch aannemen dat dat soort uitgebreide mogelijkheden wel in ERTMS zitten?

Maar voordat dat geheel uitgerold is ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 945
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #535 Gepost op: 02 April 2025, 09:50:55 »
Voor D4 treinen geld op dat baanvak een snelheid van 80 km/h. Ook een losse BR193 mag daar maar 80 km/h. Ingeven in de ETCS wordt lastig want op andere baanvakken mag weer 100 km/h (BetuweRoute zelfs 120 km/h) gereden worden en als de in de treindata 80 km/h wordt ingevuld dan zal het nergens harder gaan dan 80 km/h.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #536 Gepost op: 02 April 2025, 10:49:18 »
Zoiets vermoedde ik al, maar toch wel appart dat onderstaande aanbeveling maar dan 20 jaar later nog geen concrete invulling heeft... (rapport zal iets later zijn geweest, maar laat het 15 of zelfs 10 jaar zijn).

"Na deze ontsporing is aan Railion Nederland (het huidige DB Cargo Nederland) aanbevolen om het veiligheidsmanagementsysteem zodanig te verbeteren dat de risico’s van het rijden met een goederentrein voldoende worden onderkend. Hierbij is aanbevolen om een voorziening te treffen die de maximum treinsnelheid bewaakt."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4491
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #537 Gepost op: 02 April 2025, 10:57:36 »
Tja het is en blijft een aanbeveling.
Je kan niet alles uitsluiten.

Helaas gaan de “kantoormensen” m.i. al te ver met aanbevelingen doorvoeren.

Bijvoorbeeld is bij oNS het remcriterium verzwaard omdat er soms een trein door een rood sein gaat.
Mcn heeft niet goed opgelet maar zegt dan “ik had mijn remcriterium “

De uitwerking is dat veel treinen nu te hard remmen om comfortabel te remmen en met juist kans op glijden..

Dus om alles in te gaan dekken…
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #538 Gepost op: 02 April 2025, 15:26:03 »
Wat zijn kantoormensen toch ook eikels! Ja, alle kantoormensen! Eikels, stuk voor stuk.
 ( ;D)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #539 Gepost op: 02 April 2025, 15:46:49 »
Sterker nog; onder etcs mag er vaak harder gereden worden dan onder ATB.