Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 14:28:02
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
  

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56470 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #525 Gepost op: 31 March 2025, 19:04:45 »
Stop de persen! Een complot! ;D Afijn, als het zo verder gaat; sluit maar :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #526 Gepost op: 31 March 2025, 19:23:49 »
Hierbij is aanbevolen om een voorziening te treffen die de maximum treinsnelheid bewaakt."

De genoemde voorziening is er blijkbaar niet..? En als die er wel is, doet tie het bljkbaar niet? Wederom gek dat ze daar niets over zeggen; of ik kan er althans niets over terugvinden. 

Daar was ik destijds ook verbaasd over toen die trein in Apeldoorn ontspoorde. De voorziening (lees: ATB) grijpt in bij het overschrijden van de baanvaksnelheid, niet als de trein harder rijdt dan bv technisch is toegestaan voor dat betreffende materieel. Dus in vergelijking met auto's, de ATB is zeg maar de flitscamera die bij 120 flitst, niet omdat er een vrachtwagen met 100 voorbij komt waar die 80 mag.

In dit voorbeeld, als de baanvaksnelheid 140 is, grijpt de ATB niet in als de goederentrein 97 rijdt terwijl die maar 80 mag.

Groeten,
Rogier

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #527 Gepost op: 31 March 2025, 20:42:19 »
Daar was ik destijds ook verbaasd over toen die trein in Apeldoorn ontspoorde. De voorziening (lees: ATB) grijpt in bij het overschrijden van de baanvaksnelheid, niet als de trein harder rijdt dan bv technisch is toegestaan voor dat betreffende materieel. Dus in vergelijking met auto's, de ATB is zeg maar de flitscamera die bij 120 flitst, niet omdat er een vrachtwagen met 100 voorbij komt waar die 80 mag.

In dit voorbeeld, als de baanvaksnelheid 140 is, grijpt de ATB niet in als de goederentrein 97 rijdt terwijl die maar 80 mag.
Zo is ATB ooit opgezet, het bewaakt alleen snelheidstrappen, meer niet. Het 'gat' van 80 tot 130 is bij iedereen bekend en daar heb je rekening mee te houden. ETCS gaat dat ooit oplossen.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen Apeldoorn en Voorschoten; in Apeldoorn was de mcn niet bij de les en reed te hard door een wissel dat die snelheid niet aan kon, hier is het een meer theoretische discussie over aslast/tonmetergewicht. Te hard rijden is nooit goed, maar in dit geval m.i. niet veiligheidskritisch omdat de reizigerstreinen ("een aantal spoorvoertuigtypen") hier wel 140 km/h met 22,5 ton aslast mogen rijden.
En wat was er gebeurd als die goederentrein er niet was geweest, was het dan net goed gegaan of had de reizigertrein dan alsnog de krol geknuffeld?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #528 Gepost op: 31 March 2025, 23:31:07 »
was gewoon een doofpot reden om  een sluitend rapport te krijgen ,  de kraan machinist had geen toestemming   om over spoor 2 en 1 te rijden.

daarom maar sluiten denk ik zo
Knap dat jij dat zo weet, naar dat een Onderzoeksraad dat dus niet kan bewijzen. Heel bijzonder.

En misschien ook even ophouden met het roepen dat het hier gesloten kan worden, als andere mensen er wel over willen discussiëren is dat prima hun recht en zie ik niet in waarom jij dat moet verbieden...

Over de discussie omtrend het te hard rijden en de inhaalsnelheid, ik moet even bekennen dat ik het stukje van de snelheidsbeperking door de aslast even had gemist. In dat geval beperkt de infrastructuur dan de maximale snelheid van de trein, en kan de inhaalsnelheid ook nooit hoger gepland zijn dan wat die beperking van de aslast toelaat.

Loki

  • Online Online
  • Berichten: 489
  • 🇳🇴
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #529 Gepost op: 01 April 2025, 08:24:09 »
@GerardH

Stellige uitspraken die je doet, enige grond waar je die op baseert?
Ik heb het rapport niet gelezen maar tenzij er opnamen zijn weet je niet wat voor toestemming er exact is gegeven aan de krol machinist. De persoon die de toestemming heeft gegeven zal een bias hebben om te getuigen in zijn voordeel. Hoe de krol machinist de toestemming heeft begrepen zullen we nooit weten.
Med venligst hilsen,

Lennert

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #530 Gepost op: 01 April 2025, 08:41:12 »
Zo is ATB ooit opgezet, het bewaakt alleen snelheidstrappen, meer niet. Het 'gat' van 80 tot 130 is bij iedereen bekend en daar heb je rekening mee te houden. ETCS gaat dat ooit oplossen.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen Apeldoorn en Voorschoten; in Apeldoorn was de mcn niet bij de les en reed te hard door een wissel dat die snelheid niet aan kon, hier is het een meer theoretische discussie over aslast/tonmetergewicht. Te hard rijden is nooit goed, maar in dit geval m.i. niet veiligheidskritisch omdat de reizigerstreinen ("een aantal spoorvoertuigtypen") hier wel 140 km/h met 22,5 ton aslast mogen rijden.
En wat was er gebeurd als die goederentrein er niet was geweest, was het dan net goed gegaan of had de reizigertrein dan alsnog de krol geknuffeld?

Hee Tim,

Misschien kwam het niet duidelijk uit mijn reactie, maar ik dacht destijds dat ATB werkte op de maximale snelheid van de trein, en niet het baanvak.  Dat ontdekte ik nav het ongeluk in Apeldoorn. Een verdere vergelijking met Apeldoorn is verder niet terecht, dat bedoelde ik puur om mijn eigen ontdekking te duiden.

Wat betreft je laatste punt, het wordt een beetje een als....als....als... verhaal. Feit is wel dat de goederentrein een forse klap heeft gemaakt met de Krol. Bij een lagere snelheid was die impact (uiteraard) wel minder geweest. Was daarmee het ongeluk voorkomen of waren er dan geen doden gevallen? Dat is daaruit niet op te maken.

Groeten,
Rogier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #531 Gepost op: 01 April 2025, 09:39:49 »
Dus in vergelijking met auto's, de ATB is zeg maar de flitscamera die bij 120 flitst, niet omdat er een vrachtwagen met 100 voorbij komt waar die 80 mag.

Dat zouden de vrachtwagenchauffeurs wel willen  ;D
Flitscamera's zijn inmiddels kunstmatig intelligent genoeg om dat soort verschillen te kunnen herkennen.
(Ja, ook je personenauto met aanhanger).  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #532 Gepost op: 01 April 2025, 12:01:34 »
Op basis van kenteken gegevens kan dat ook prima, bij treinen waar dus veel meer verschillende zaken die bepalen wat de maximum snelheid is van die trein is dat veel lastiger.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #533 Gepost op: 01 April 2025, 20:02:45 »
Dacht dat we eruit waren dat dit vermeld staat op het dienstkaartje. Dus als je het daarvoor kan vaststellen, moet het digitaal toch ook lukken... denk dat de uitdaging meer zit in betrouwbaarheid van systeem.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #534 Gepost op: 01 April 2025, 20:07:54 »
Ik mag toch aannemen dat dat soort uitgebreide mogelijkheden wel in ERTMS zitten?

Maar voordat dat geheel uitgerold is ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #535 Gepost op: 02 April 2025, 09:50:55 »
Voor D4 treinen geld op dat baanvak een snelheid van 80 km/h. Ook een losse BR193 mag daar maar 80 km/h. Ingeven in de ETCS wordt lastig want op andere baanvakken mag weer 100 km/h (BetuweRoute zelfs 120 km/h) gereden worden en als de in de treindata 80 km/h wordt ingevuld dan zal het nergens harder gaan dan 80 km/h.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #536 Gepost op: 02 April 2025, 10:49:18 »
Zoiets vermoedde ik al, maar toch wel appart dat onderstaande aanbeveling maar dan 20 jaar later nog geen concrete invulling heeft... (rapport zal iets later zijn geweest, maar laat het 15 of zelfs 10 jaar zijn).

"Na deze ontsporing is aan Railion Nederland (het huidige DB Cargo Nederland) aanbevolen om het veiligheidsmanagementsysteem zodanig te verbeteren dat de risico’s van het rijden met een goederentrein voldoende worden onderkend. Hierbij is aanbevolen om een voorziening te treffen die de maximum treinsnelheid bewaakt."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4407
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #537 Gepost op: 02 April 2025, 10:57:36 »
Tja het is en blijft een aanbeveling.
Je kan niet alles uitsluiten.

Helaas gaan de “kantoormensen” m.i. al te ver met aanbevelingen doorvoeren.

Bijvoorbeeld is bij oNS het remcriterium verzwaard omdat er soms een trein door een rood sein gaat.
Mcn heeft niet goed opgelet maar zegt dan “ik had mijn remcriterium “

De uitwerking is dat veel treinen nu te hard remmen om comfortabel te remmen en met juist kans op glijden..

Dus om alles in te gaan dekken…
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5003
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #538 Gepost op: 02 April 2025, 15:26:03 »
Wat zijn kantoormensen toch ook eikels! Ja, alle kantoormensen! Eikels, stuk voor stuk.
 ( ;D)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #539 Gepost op: 02 April 2025, 15:46:49 »
Sterker nog; onder etcs mag er vaak harder gereden worden dan onder ATB.