Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 14:28:02
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57

Auteur Topic: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023  (gelezen 56447 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: Ongeluk Voorschoten 4-4-2023
« Reactie #45 Gepost op: 04 April 2023, 20:59:36 »
Je opvatting over niet naar buiten gaan in zo'n geval kan ik het niet helemaal mee eens zijn, ik begrijp het risico wat je schetst van elektrocutie gevaar maar binnen blijven is ook niet bepaald het meest veilige.

Er is ook altijd nog een risico dat er wat in de brand vliegt bij zo'n ongeval en dat is hier ook nogeens gebeurd, dan wil je echt niet binnen blijven...

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 04 April 2023, 21:10:06 »
Zorgt de kortsluiting die ontstaat wanneer de draden de trein of rails raken dan ook niet voor dat er ergens een zekering klapt? Anders zou toch op veel meer plekken schade/brand ontstaan door die kortsluiting en de slap hangende draden zijn dan ook op andere plekken (perrons, overwegen) een gevaar.

Over die filmende jongen, op NOS staat een interview met de jongen, waarin hij vertelt wat hij meemaakte tijdens en in de momenten net na de ontsporing, mijn in ziens zeker geen sensatie makerij. Mijn eerste reactie zou niet zijn om te gaan filmen, maar goed, als het dan wel is gebeurt snap ik best dat de nieuwsbrengers dat graag publiceren, immers zijn er 10 miljoen mensen die zich afvragen wat zich afspeelde in de trein en die hebben nu antwoord.

Groeten Edwin.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #47 Gepost op: 04 April 2023, 21:39:36 »
Vergeet ook niet dat jongeren met een telefoon in hun hand geboren worden inmiddels. Alles wat je kan ermee gebruiken ze ook. En delen het direct. Dat kun je ze niet kwalijk nemen dat zijn gewoon veranderingen die bij het leven horen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 April 2023, 22:00:31 »
Ik wil mijn deelneming betuigen naar de echtgenote, kinderen en familie van de 65e jarige kraan machinist.
Zo vlak voor zijn pensioen  :'(

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 April 2023, 22:57:03 »
Je opvatting over niet naar buiten gaan in zo'n geval kan ik het niet helemaal mee eens zijn, ik begrijp het risico wat je schetst van elektrocutie gevaar maar binnen blijven is ook niet bepaald het meest veilige.

Er is ook altijd nog een risico dat er wat in de brand vliegt bij zo'n ongeval en dat is hier ook nogeens gebeurd, dan wil je echt niet binnen blijven...

Inderdaad mag je normaal gesproken niet zo maar de trein uit als de bovenleiding op de trein ligt...

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2023, 23:04:39 »
Staat nu op NOS:

Wat ik opmerkelijk vind: het lijkt wel of de bovenzijde van de cabine naar voren getrokken is. Kan ook optisch bedrog zijn. Heeft iemand een foto van de linkerzijde van de cabine?

NB. Ik heb mij in mijn beginjaren bij NS bezig gehouden met botsveiligheid van materieel, ben op diverse ongevalssites geweest en kijk dus met de blik van een deskundige (dit zeg ik er maar bij voordat ik het verwijt krijg dat ik als leek niet moet speculeren).
« Laatst bewerkt op: 04 April 2023, 23:10:04 door mDDM »

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2023, 23:17:41 »
Volgens mij zitten de buffers en bovenkant van cabine nog aardig op originele positie.

En uiteraard met alle respect, het aanwezig zijn op ongevalssites zegt in feite niets over expertise..? Je mag het ook gewoon zeggen zonder expertise :angel:

PS Als je de redelijk intacte contour aan linkerzijde van boven naar buffer, ook aan rechterzijde projecteert, kom je op zelfde positie van buffer aan die zijde.

« Laatst bewerkt op: 04 April 2023, 23:51:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2023, 23:26:58 »
Vergeet ook niet dat jongeren met een telefoon in hun hand geboren worden inmiddels. Alles wat je kan ermee gebruiken ze ook. En delen het direct. Dat kun je ze niet kwalijk nemen dat zijn gewoon veranderingen die bij het leven horen.

Ik neem het de filmer ook niet kwalijk, maar de journalistiek.
Ik blijf erbij dat wat er in de trein gebeurt niks met verslaggeving te maken heeft. Journalistiek is objektieve verslaggeving over het ongeval dat hier gebeurt is. Wat er dan naderhand in zo'n trein gebeurt voegt niks toe aan het feit behalve het "smeuig" maken van het gebeurde.

Bart

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 04 April 2023, 23:41:39 »
...
En uiteraard met alle respect, het aanwezig zijn op ongevalssites zegt in feite niets over expertise..?
....

Ik was daar voor onderzoek.  :)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #54 Gepost op: 04 April 2023, 23:44:08 »
Zelfs dat hoeft per definitie geen causaal verband te hebben met expertise, maar voordeel van de twijfel dan... :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 05 April 2023, 06:55:16 »
Allereerst sterkte voor familie, vrienden en collega's van de omgekomen kraanmachinist en de mensen die gewond zijn geraakt.

Verder wil ik alleen zeggen dat ik opmerkingen over in de trein blijven niet begrijp. Die mensen zijn zich helemaal kapot geschrokken van een harde knal, de zijdelingse verplaatsing en heftige trillingen van de trein. Ze zitten opeens in het donker en alles om hen heen is kapot en van de ene op de andere minuut heerst er chaos. Ergens in de trein is brand. Het enige wat je dan denkt is wegwezen. Op dat moment wil je alleen vaste grond onder je voeten en denk je niet aan gevaar van bovenleidingskabels op de trein de rails of de grond. Pure paniek. Je kunt op zo'n moment niet kalm op een bankje zitten en nadenken wat er precies is gebeurt of wat de gevaren zijn. De trein staat enorm scheef voorover en je wilt eruit......

De jongen die heeft gefilmd heeft nog aardig kalm gehandeld, maar toch wilde hij ook zo snel mogelijk weg. Out, out ,out, come everybody out !!!

Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 05 April 2023, 07:01:23 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #56 Gepost op: 05 April 2023, 07:36:58 »
Zo'n filmpje is alleen maar sensatie kweken. Voegt werkelijk helemaal niks toe.

Bart

Zeker wel, het is een ooggetuigeverslag en daarmee nieuwswaardig.

Het

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #57 Gepost op: 05 April 2023, 07:53:05 »
Ik neem het de filmer ook niet kwalijk, maar de journalistiek.
Ik blijf erbij dat wat er in de trein gebeurt niks met verslaggeving te maken heeft. Journalistiek is objektieve verslaggeving over het ongeval dat hier gebeurt is. Wat er dan naderhand in zo'n trein gebeurt voegt niks toe aan het feit behalve het "smeuig" maken van het gebeurde.

Bart

Objectieve verslaggeving houdt ook in dat je met ooggetuigen spreekt en ze hun verhaal laat doen. Zo'n filmpje is een ooggetuigenverslag en voegt daarmee wat toe aan het verslag. Het geeft een directe inkijk in hoe de ooggetuige het geheel heeft ervaren en hoe het is om zo iets mee te maken.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 05 April 2023, 07:53:56 »
Dus behalve dit ongeval zal het gehele onderzoek dus ook een onderzoek naar de algehele veiligheid moeten doen. Het kan toch niet zo zijn dat de passagiers aan de voor of achterkant worden geroosterd bij een calamiteit. Iedereen wil na zo een klap en een brandje eruit en als je dan geëlektrocuteerd wordt is dat toch een fundamentele fout in het systeem. Bij zo een klap hoort toch de stroom aan alle zijden afgeschakeld te worden zonder hulp van een handige Henkie die apart moet komen om een knop om te zetten.
Medeleven voor de overledene en alle gewonden en toch bewondering dat alle hulpdiensten snel en adequaat hebben gewerkt.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #59 Gepost op: 05 April 2023, 07:57:51 »
Hoe zie je dat voor je dan? De eerste minuten na zo'n klap zijn chaos. Niemand weet wat er gebeurd is en waar het gebeurd is. Voor dat iemand uberhaupt na kan denken over het uitschakelen van de stroom, is er al heel veel gebeurd. Mensen zijn verward, in paniek, en willen weg van de plaats van het ongeval.