Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal signaal ?  (gelezen 2639 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Ik heb 10 analoge  lokomotieven op mijn  schaal 0 baan. Die is niet zo groot ,ik rij ook maar met een lok tegelijk. De anderen staan dan stil op uitschakelbare secties , met een schakelaar wordt de rijspanning  geschakeld .
 Zou er een schakelmethode bestaan om met een DCC  signaal ïets"in de lok aan te sturen.
Een functie decoder zou dan b.v. een bistabiel relais moeten aansturen dat de motorstroom schakelt.
 Een DCC signaal kan ik  maken met de digitale besturing van mijn vroegere H0 baan (De MultiMaus van Roco .)
 Of kan het eenvoudiger ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 16:31:50 door Reinout van Rees. Reden: sinaal/signaal »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2023, 21:40:26 »
Ik snap niet veel van je verhaal als ik eerlijk mag zijn. In plaats van over 'de methode' te praten. Zullen we het hebben over het doel?

Wat is het doel wat je probeert te bereiken? Wat wil je kunnen doen?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2023, 21:47:55 »
Hoi Bas ,
Je bent er vlug bij ! :D
De bedoeling is om van al die sectie schakelaars af te komen, dat heb ik niet er bij verteld.
Er blijven dan alleen de stopsecties over bij de seinen die veilig komen als ik het wil en de er achter liggende wissels goed staan.
Mss maakt het niks uit in het aantal handelingen , mss heeft  b.v. de firma Lenz iets ,wat ik niet weet...
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2023, 21:51:21 »
Als je ingewikkeld een functiedecoder met relais in de locs wilt bouwen, waarom dan niet gelijk een locdecoder en rijden met de Maus?

In ieder geval kan je analoog en digitaal niet tegelijk op de baan zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2023, 22:40:39 »
Citaat
In ieder geval kan je analoog en digitaal niet tegelijk op de baan zetten.
Technisch gezien kan dat wel degelijk met de techniek die we kennen zoals zero-stretching, maar dit raad ik niet aan. Wss geeft dat meer problemen dan dat het oplost  :P. + het is eigenlijk moeilijk doen en lost Peters probleem niet eens op  ;D

Ik denk dat Peter bedoelt dat hij zijn analoge treinen digitaal wilt kunnen bedienen alsof ze digitaal zijn.

Buiten decoders inbouwen in je locs zijn er vier oplossing mogelijk die ik kan bedenken waarvan je er een niet wilt
1). Dinamo systeem + iTrain. Dit is de degene die je niet wilt omdat het erg duur is. Het is waarschijnlijk goedkoper je locs te digitaliseren. Dit is het enige commerciële systeem wat ik kan bedenken om je analoge loks zo aan te sturen. Maar laten we niet de lol verpesten door een computer met iTrain en een duur systeem  :P.

De volgende drie oplossingen zijn creaties van mij. Ze kunnen allemaal met je multimaus werken.

2). Ik bouw schakelpanelen die werken met Nx principe. Elk spoor waar je van of naar toe kan rijden, heeft een eigen drukknop. Als je gelijktijdig een beginspoor en een eindspoor knop indrukt, dan wordt er een route gelegd tussen die sporen. Hierbij kan je je relais ook opnemen in die route. Dus als je twee knoppen indrukt, worden alle relais uitgezet, behalve diegene die onder je begin en eindspoor liggen. Dan blijf je nog steeds hetzelfde doen als je nu doet, alleen de relais en wissels worden gelijktijdig goed gezet voor je met de druk op slechts 2 knopjes.

In dit draadje staat een filmpje van de werking met uitleg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96230.msg3222368956#msg3222368956

3). Dan heb ik nog een veel creatiever idee dan dat. Stel je voor dat je je sporen nog steeds schakelt met een relais, maar dat elk spoor tevens ook stroomdetectie heeft. Een controller die ik dan aanlever. Die houdt bij van elke lok in welke sectie die staat. Als jij dan met je multimaus een (pseudo) adres selecteert dan wordt het relais onder die lok ingeschakeld. En tevens elk relais waar geen trein op staat, staat standaard ingeschakeld. De lok is dan vrij om te rijden naar elk vrij spoor op je baan. Als jij dan met je multimausje van adres wisselt, dan gebeuren er twee dingen. Het relais onder je laatst aangestuurde lok, die valt af. En het relais onder de zojuist geselecteerde lok die wordt ingeschakeld.

De bediening is dus net alsof je digitaal rijdt. Je selecteert adressen net als elke andere muiltimaus rijder, alleen wordt er geen gebruik gemaakt van DCC maar van relais die onder je baan zitten.

Een van je spoortjes moet dan gebruikt worden om loks op de baan te zetten. Je moet immers dat systeem vertellen waar welke trein staat. Dat doe je door op een knopje (add-train) te drukken, en dan een adres aan te sturen met je multimaus. De controller denk dan dat de lok op dat ene spoor staat. De lok is dan present in het systeem. Met een ander knopje 'remove' kan je loks weer uit het systeem halen.

Dit is qua uitwerking het meest ingewikkelde idee van de drie, maar ik zie hier 0 risico in. In mijn hoofd is het al helemaal uitgedacht  ;) qua bediening zou het erg simpel moeten zijn.

4). Aanvullend op punt 2 en 3. Ik heb onder mijn eigen bak Rosedale Abbey een PWM regelaar (voor analoge loks) die ik met een multimaus kan aansturen. Deze baan heeft ook relais om stukken spoor in en uit te schakelen. Bij Rosedale kan ik met de lok functies van adres 1 alle relais aansturen. Elke functie bedient 1 relais. Dan kan ik ook nog alle wissels schakelen met de lok functies van adres 2. De rijregelknop werkt onder elk adres. Ofwel, de draaiknop.. die werkt gewoon altijd.

Link naar post met 2 filmpjes
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94212.msg3222270926#msg3222270926

Deze optie heb ik dus al werkend. En zelf vind ik het ook fijn werken. Ik heb maar 2 lok adressen in gebruik en ik hoef nooit ergens die shift knop voor in te drukken. Ik kan alles af met mijn duim. Rosedale Abbey krijgt echter ook een schakelpaneel. Het huidige systeem, heb ik nu over.

Dit is wat ik kon bedenken. It ain't rocket science

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2023, 23:22:56 »
Ik heb 10 analoge  lokomotieven op mijn  schaal 0 baan. Die is niet zo groot ,ik rij ook maar met een lok tegelijk. De anderen staan dan stil op uitschakelbare secties , met een schakelaar wordt de rijspanning  geschakeld .
 Zou er een schakelmethode bestaan om met een DCC  signaal ïets"in de lok aan te sturen.
Een functie decoder zou dan b.v. een bistabiel relais moeten aansturen dat de motorstroom schakelt.
 Een DCC signaal kan ik  maken met de digitale besturing van mijn vroegere H0 baan (De MultiMaus van Roco .)
 Of kan het eenvoudiger ?
Peter

Zou het onlangs aangekondigde Hornby HM7000 systeem misschien iets voor je kunnen zijn?
Daarmee zou je een ingebouwde HM7000-lokdecoder op een analoog DC-spoor of reeds digitaal spoor via bluetooth moeten kunnen aansturen met een app op je foon.
Geen idee of het allemaal zo gaat werken als aangekondigd, maar het zou je de mogelijkheden kunnen bieden.

Leen.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2023, 00:25:22 »
Dat moet geen Bi-sabiel relais zijn , een gewoon monostabiel relais is genoeg
Je schakelt een uitgang van de decoder met een DCC opdracht aan (v.b. aux1 ), en daaraan is dat relais gekoppeld, dat de motordraad onderbreekt of doorschakeld,
zo eenvoudig kan het zijn.
Je moet de decoder wel zo configureren dat hij reageert op DCC en DC ( staat in CV 29 - bits aanpassen )
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 00:29:40 door saskia »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2023, 02:22:54 »
Peter wil digitaal, maar weet het zelf nog niet. ;D

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2023, 07:35:26 »
Via infrarood of zelfs rc kan je iets in een loc schakelen. Voor autootjes bestaan die systemen wel. Voor tuinbanen ook geloof ik.

Maar ook dan geldt dat het niet gemakkelijker is dan de inbouw van een locdecoder. Als je telkens maar één trein tegelijk laat rijden, dan kan de Maus dat prima aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2023, 09:04:37 »
Wat Peter wil kan volgens mij heel goed.
Je hebt twee bronnen nodig: de analoge rijregelaar en een digitale centrale. Via een dubbelpolige omschakelaar koppel je de een of de ander aan het spoor, niet allebei tegelijk.

Stel, je rijdt met loc 1, en je wil met een andere gaan rijden. Je parkeert loc 1 op een geschikte plek. Dan schakel je om naar de digitale spanning. Loc 1 uitschakelen, loc 2 inschakelen. Terugschakelen naar de analoge rijspanning en met loc 2 gaan rijden.

In de loc heb je dan wel een bi-stabiel relais nodig. Een monostabiele zal afvallen als je omschakelt naar de analoge spanning.

De vraag is alleen of het niet simpeler is om helemaal digitaal te gaan.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2023, 09:07:40 »
..
Een functie decoder zou dan b.v. een bistabiel relais moeten aansturen dat de motorstroom schakelt.
..
 Of kan het eenvoudiger ?
Peter

Alvorens allemaal mooie alternatieven aan te dragen, misschien eerst eens antwoord op de vraag:
Als je al een functie decoder en relais wilt inbouwen, wat is dan het bezwaar om daar een loc decoder in te bouwen?

Ik lees in de vraag b.v. niet dat hij digitale loks en analoge loks door elkaar wil gebruiken.
Groet,
Roelco


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2023, 09:18:23 »
Goedemorgen,
Vandaag ben ik tot de avond weg, ik reageer dan pas.
 Ik zie dat Klaas precies snapt wat ik bedoel , ik vind het te kostbaar om voor zoveel loks decoders  te gaan kopen.
Bovendien ,als ik 100% digitaal zou gaan rijden moet ik de beveilging  bij wissels ook weer gaan aanpassen , Koploper wil ik  niet meer ,dat had ik wel voor de  H0 baan ,maar dat is zinloos voor die ene trein die er rjjden  zou.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2023, 09:42:12 »
Hallo Peter,

Als je digitaal gaat, kun je toch evengoed zelf handmatig rijden.
Heb je toch geen computerprogramma voor nodig.

Jos

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2023, 09:46:28 »
als ik 100% digitaal zou gaan rijden moet ik de beveilging  bij wissels ook weer gaan aanpassen
Die snap ik niet helemaal. Wissels kunnen gewoon handbediend of elektrisch zonder dat ze digitaal gemaakt worden?

Samengevat wil je je analoge locs 'aan' of 'uit' kunnen zetten en daarvoor tijdelijk een digitaal signaal op de baan zetten.
Een soort basisfunctionaliteit waarmee digitaal is begonnen; meerdere locs op de baan los van elkaar kunnen bedienen zonder stopsecties in de baan te hoeven bouwen. Vraag mij wel af of de stap tussen een functiedecoder in je locs bouwen of een eenvoudige locdecoder zo groot is, qua kosten.

Ander idee. Is er niets met een magneetschakelaar te doen? Er zijn rijtuigen op de markt waarbij je de binnenverlichting met een magneet vanaf de buitenzijde in- of uitschakelt door er met een magneet langs te gaan.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 09:58:43 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2023, 10:00:49 »
Citaat
Bovendien ,als ik 100% digitaal zou gaan rijden moet ik de beveiliging  bij wissels ook weer gaan aanpassen
Hoe dat zo? Maken je wissels kortstondig kortsluiting als er een trein over heen rijdt?

Ik zou een functie decoder ook niet overwegen, de gemiddelde Esu kost ook al iets van €20,-. En zelfs al heb je ze voor ~12€ ben je nog steeds €120 lichter.

Met mijn pwm regelaar oplossingen hoef je niks aan de loks te veranderen. Je mag die van Rosedale abbey wel lenen?

Citaat
Ander idee. Is er niets met een magneetschakelaar te doen?
Ik denk dat deze lastig wordt, omdat je een lok niet altijd op dezelfde plek neer zet. Waar plaats je dan de magneet?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)