Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal signaal ?  (gelezen 2641 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2023, 10:46:14 »
Ik vraag mij ook af welke decoders gelukkig worden van die zware messing zelfbouw locomotieven van jou die allemaal anders zijn. Even een willekeurig ESU'tje er in wippen wordt het sowieso niet.
Boomshanka!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2023, 10:51:20 »
o.a. de esu XL versies, maar die kosten tegen de €70 ofzo.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2023, 11:02:24 »
Ja, dat kan een overweging zijn om geen locdecoders te willen inbouwen.
Dan is de oplossing van Klaas denk het gemakkelijkst.

Een mogelijkheid is misschien nog infrarood. Hier een voorbeeld bedoeld voor autootjes. Het systeem kan veel, maar met infrarood alleen iets aan of uit zetten kan er ook mee. Moet je je wel weer in verdiepen.

http://dc-car.de/wiki_nl/index.php?title=Starten_met_het_DC-Car_Systeem#Lange_afstand_infrarood_ontvanger
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2023, 11:05:50 »
ik vind het te kostbaar om voor zoveel loks decoders  te gaan kopen.

Peter, als je 10 spoor 0 locs hebt zullen die samen al wel het een en ander gekost hebben.... ik heb er zelf een aantal en echt goedkoop zijn die niet. Dan vind je een decoder te duur? Die snap ik dan niet, met alle respect. In jou geval zoals je het beschrijft is volledig digitaal toch een veel betere oplossing?


mss heeft  b.v. de firma Lenz iets ,wat ik niet weet...
Peter

Een mooie centrale met voldoende vermogen (5A met de passende voeding) om met 1 loc te rijden en de rest in ruststand op spanning te kunnen laten staan :) :



https://www.lokschuppen-berlinski.de/elektronica/bediening-en-schakeling/digitaal-plus-bedieningspaneel-lzv200-incl-eindversterker/Cj0KCQjw8qmhBhClARIsANAtboftwvlhehkfpxgjzJ4yWDt4aNr2l_hPtSfl1wwd9WL-iM0UgwI6m3AaAmvjEALw_wcB?geo=NL

Bijna 100 euri's goedkoper dan de adviesprijs  (y) Een decoder zonder geluid kost ook geen godsvermogen en dan hoef je niet allerlei kunstjes uit te voeren met wat jij nu wilt.

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2023, 11:45:07 »

 Een DCC signaal kan ik  maken met de digitale besturing van mijn vroegere H0 baan (De MultiMaus van Roco .)
 Of kan het eenvoudiger ?
Peter

Peter het kan zeker eenvoudiger,

Neem een arduino ESP deze is voorzien van WiFi en bleuthoot.

hierop kun je een webpagina programmeren waarbij je drukknoppen & vensters kunt samenstellen die je koppelt aan de in & uitgangen van de ESP.

dus 10 drukknoppen naar 10 uitgang relay's middels serieel of parallel, waarbij je de track's kunt inschakelen.
Als je de baanspanning op een analoge ingang aansluit kun je middels een venster in je webpagina de "snelheid" aflezen.

Je opent de pagina met b.v. http://mijnbaan.local of anderzins.
Die webpagina kun je openen in iedere browser (phone of tablet)

Zomaar 'n idee, kost weinig geen gesleep met muizen, kastjes en/of andere apparaten en altijd beschikbaar.
geen modifikatie van de locomotieven en baan  nodig en je bent hyper modern ;D

Gr Caspar
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 11:51:43 door Mar-Cas. Reden: Modern toegevoegd »
Greetz Caspar

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2023, 11:53:43 »
Mar-Cas, wat jij beschrijft is precies wat Peter niet wil. Jij gaat nog steeds uit van het schakelen van spoorsecties. Maar daar wil Peter juist van af, hij wil in de locs de motor kunnen uitschakelen.

Ik denk dat we ons moeten concentreren op wat Peter wil, en geen alternatieve oplossingen verzinnen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6489
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2023, 12:01:04 »
Peter, als je 10 spoor 0 locs hebt zullen die samen al wel het een en ander gekost hebben.... ik heb er zelf een aantal en echt goedkoop zijn die niet. Dan vind je een decoder te duur? Die snap ik dan niet, met alle respect. In jou geval zoals je het beschrijft is volledig digitaal toch een veel betere oplossing?


Peter bouwt alles zelf from scratch en uit de platte plaat messing. Dat kost natuurlijk ook geld en vooral heel veel tijd, maar dat merk je toch minder  :)
Boomshanka!

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2023, 13:16:17 »
Je parkeert loc 1 op een geschikte plek. Dan schakel je om naar de digitale spanning. Loc 1 uitschakelen, loc 2 inschakelen. Terugschakelen naar de analoge rijspanning en met loc 2 gaan rijden.

En wat gebeurt er op het moment dat je de lok (op de dan nog digitale spanning) inschakelt? Hetzelfde bij het uitschakelen.

Bart

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2023, 13:34:33 »
Citaat
Maar daar wil Peter juist van af
Dit weten we dus helemaal niet zeker, Klaas.

Er is soms een verschil met dat wat mensen 'vragen' en dat wat mensen echt 'willen'. Dit zien we vaak gebeuren met klanten.

Zelf denk ik, en dit mag Peter ons vanavond vertellen of ik gelijk heb of niet natuurlijk ;), dat hij eigenlijk een 'makkelijke (en goedkope) bediening' zoals een multimaus wilt en misschien denkt dat een functie decoder met relais in 10 treinen te klooien dat dat de 'makkelijkste' manier is.

Zelf vind ik dat mijn overbodig geworden PWM regelaar een makkelijke oplossing is. Daarom raad ik hem ook aan  :P (+ ik wil er van af  ;D)
1). Je kan rijden met een multimaus
2). Je kan al je relais bedienen met de 10 cijfertjes onder je duim.
3). Je hoeft niks aan je treinen te sleutelen.

Ik heb er zelf mee redelijk veel mee gereden, ik vond het een waar genot. Super gebruikersvriendelijk  ::). Je sluit hem ook makkelijk aan  ;)

@ Ronald, die XL decoders van esu zijn wel een whopping €70,-. Dat x 10 vind ik zelf best een prijzige gelegenheid. Die centrale van je van 5A, vind ik met €315 ook een beetje extreem duur als ik eerlijk mag zijn.. zelfs met 100€ korting. Daar kan je 2 nieuwe loks van kopen. Prijs terzijde er wordt toch maar met 1 trein tegelijk gereden en dan is 5A een beetje overkill  ::). 2.5A de helft is al meer dan genoeg voor een enkele lok.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #24 Gepost op: 03 april 2023, 14:34:37 »
@ Klaas,

In de laatste zin in zijn openingspost "Of kan het eenvoudiger ?" lees ik dat als er andere mij alternatieve  systemen of mogelijkheden zijn, laat het me dat ook weten.

Dit is zoals ik het lees, mag dat?
Dank u.

Caspar
Greetz Caspar

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #25 Gepost op: 03 april 2023, 15:17:36 »
Wat Peter m.i. voor ogen heeft is waar in de jaren '80 mee geëxperimenteerd werd: een hoogfrequent signaal naar een loc sturen waarmee een relais werd ingeschakeld wat de betreffende loc activeert. De "adressering" geschiedde met kristallen die een andere frequentie aan elke loc toewezen. Een beetje zoals het Trix EMS systeem, maar er waren meerdere (dure..)varianten op dat thema.
Dat is echter behoorlijk achterhaalde techniek en het zou voor Peter beter én voordeliger zijn met een digitale basis te starten, gewoon een mulitimuis en basale decoder in elke loc, dan moet je je even verdiepen in hoe dat werkt maar heb je een systeem wat precies doet wat hier gevraagd wordt.
RETROBAHN A.G.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #26 Gepost op: 03 april 2023, 15:27:48 »
Is ook een beetje mijn idee. Als er niet al te veel toeters en bellen (sound, rook) op je spoor 0 loc zitten kun je bijvoorbeeld met een Locpilot  5 Basic van ESU uit de voeten en die kosten iets van € 28,--. Een functiedecoder is maar een paar euro goedkoper (iets van € 26,-), en daar moet dan nog een relais bij en vooral aangesloten worden.
Maar goed, adviezen genoeg inmiddels. Het is wachten op input van Peter.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2023, 17:02:23 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #27 Gepost op: 03 april 2023, 16:28:05 »
Maar het gaat dus over zelfgebouwde messing schaal 0 locs. Goede kans dat die wat meer stroom vragen dan een gewone Lokpilot kan leveren. Dan zit je vast aan de decoders voor de grotere modellen en die zijn nogal duurder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #28 Gepost op: 03 april 2023, 16:48:39 »
Dit weten we dus helemaal niet zeker, Klaas.
Dat weten we wel zeker want dat schrijft hij zelf in reactie #2.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zou ik een analoge lok aan of uit kunnen zetten met een digitaal sinaal ?
« Reactie #29 Gepost op: 03 april 2023, 16:49:34 »
En wat gebeurt er op het moment dat je de lok (op de dan nog digitale spanning) inschakelt? Hetzelfde bij het uitschakelen.
Niks