Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
Vandaag om 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 22:50:41
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
  

Auteur Topic: Lima 1220  (gelezen 11306 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4642
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Lima 1220
« Gepost op: 14 April 2008, 08:49:53 »
Beste allen,

Onlangs eindelijk een bruine Lima 1220 gevonden. Zoals bekend is de trekkracht niet om over naar huis te schrijven. Om dat te verbeteren (inclusief een digitaliseringsslag) zie ik de 4 volgende alternatieven:

1. Modeltorque motor inbouwen
2. Een 2e Lima motordraaitsel inbouwen.
3. 1 of 2 draaistellen van en ander merk inbouwen.
4. Het complete onderstel vervangen door een ander.

ad 1. Naar ik begrepen heb, heeft deze motor nauwelijks meer kracht, en maakt alleen minder lawaai.
ad 2. Heb je i.i.g. 2x zoveel kracht, maar kun je 2 motoren op 1 decoder aansluiten?
ad 3. Welke en hoe? Er is wel een draadje waarin het eindresultaat wordt getoond, maar hoe e.e.a. precies gedaan is, dat wordt niet vermeld.
ad 4. Dat lijkt me het makkelijkst, alleen "even" de kap overbouwen, maar welk onderstel leent zich hier het beste voor wat betreft afmetingen?

Graag jullie meningen en vooral: ervaringen.

Marco

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #1 Gepost op: 14 April 2008, 09:44:46 »
Ik zou gaan voor optie 3 en er een ingekort onderstel van een Alco PB dieselloc van Athearn onder zetten.

Je krijgt dan een model met centrale motor wat op alle 6 assen is aangedreven. Het tweede voordeel hiervan is dat de draaistellen die van een 1200 zeer dicht benaderen, inclusief de verschillende as-afstanden onderling (bij Lima zijn die gelijk).

Als je deze koopt, kan je gelijk 3 loc's voorzien. Met de huidige lage dollarkoers voordeliger dan Model torque's
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 09:49:02 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima 1220
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2008, 10:28:09 »
Ik ben bezig bij een blauwe Lima 1200 1 Athearndraaistel in te bouwen in het bestaande Limachassis. Heb nog geen proefritten gemaakt en weet dus niet hoe het rijdt. De Athearn heeft geen verschillende asafstanden onderling (die van mij iig niet).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Lima 1220
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 10:39:15 »
Als je deze koopt, kan je gelijk 3 loc's voorzien.

Leuk bedacht, maar zijn die alle drie gemotoriseerd? Dat staat er nl. niet duidelijk bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2008, 11:42:35 »
Als het goed is, alleen de delen met de neus, maar ik kan het mis hebben. Je kan echter ook een loc maken met het bestaande Lima chassis en een loop en een gemotoriseerd draaistel. Dit heb ik ook reeds gedaan. Dan kan je van zo'n driedelige PA/PB dus drie gemotoriseerde 1200'en maken (of twee en één dummy).
« Laatst bewerkt op: 04 August 2008, 08:29:58 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Grtz!
Tedo

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Lima 1220
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2008, 12:48:44 »
De PA is gemotoriseerd. Er zit 1 PB dummy bij en een PB met aandrijving.

Ik zou alleen niet voor de Athearn gaan, maar een Proto nemen...

Merk trouwens op, dat deze advertentie voor ons nauwelijks interessant is wegens geen mogelijkheid tot betalen via Paypal of Creditcard...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 12:51:38 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2008, 13:12:42 »
Het was ook slechts een optie. Er staan er wel meer te koop. Paypal is aan te raden.
En ja; Proto kan ook ;-)

zie hier
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 13:15:20 door Tedo »
Grtz!
Tedo

ltenhoopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Lima 1220
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2008, 14:04:00 »
Ik heb een aantal lima 1200's opgeknapt en heb er ook één daarvan uitgerust met een modeltorque motor. Inderdaad stiller maar verder wat mij betreft een tegenvaller ivm de trekkracht. Ook de snelheid van de lok wordt er lastig mee te regelen, een heuvel of bocht remt de trein enorm af.

Uiteindelijk heb ik alle loks zoveel mogelijk verzwaard met lood (haal een rol voor het dak bij de bouwmarkt en je kunt het zo knippen met een blikschaar. Wel je handen wassen, ik meen dat het niet erg gezond is daar iets van binnen te krijgen) en heb ik de 4 aangedreven assen van anti-slipbandjes voorzien, de trekkracht is dan heel redelijk.
Verder alle overige wielen stroom-afnemend gemaakt en het anker van het motortje gebalanceerd (tip hier ergens op het forum gevonden, hij loopt dan wat stiller en soepeler).  Ook de tandwielen allemaal schoongemaakt en met een mini-druppeltje olie teruggezet. Als je wat olie op de draaipunten van het motortje doet wordt 'ie ook 'n stuk stiller, maar pas op dat je echt maar heel weinig olie gebruikt, het moet niet in de rest van het motortje komen.

Groeten,

Laurent

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Lima 1220
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2008, 16:33:28 »
trekkracht verbeteren: lok verzwaren.
loze ruimte in de lok voorzien van lood oid.

tinus

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Lima 1220
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2008, 16:42:01 »
Het linkje voor de amerikaanse loks geeft 2 dummy's en 1 aangedreven unit. (dummy PA en PB, motorised PA) Een A is een unit met neus en stoeltje voor machinist, een B is enkel een dikke motorwagon.. (voor als iemand dat nog niet wist)
Oorspronkelijk is de 1200 een amerikaanse lok, dus het idee om een Althearn ervoor te gebruiken is zo gek nog niet. Houd er wel rekening mee dat de wielen veel lagere flenzen hebben en er een veel groter vliegwiel op de motor zit dan bij bv roco. Vaak rijden ze 30cm of meer uit (ook na ontsporingen).. ::)

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: Lima 1220
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2008, 13:40:09 »
Zijn die Proto dingen niet in nederland op een beurs of zo voor een redelijke prijs te krijgen, ik heb ook wel belangstelling voor 1 of 2 van die apparaten maar zie erg op tegen al dat douane gedoe en 40 dollar verzendkosten werkt ook niet erg mee (wat ik bij die adv. zie).

Met Paypal heb ik trouwens ook geen ervaring.(eh, misschien toch wel, was de donatie naar Beneluxspoor soms ook per paypal)

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2008, 13:46:09 door prutser »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Lima 1220
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2008, 14:16:43 »
@Marco, ik kan je optie 2 -

Citaat
2. Een 2e Lima motordraaitsel inbouwen.

- ten zeerste afraden! Ik heb een keer via ebay een 1220 gekocht van iemand die dat niet vermeld had, maar heel creatief een tweede motordraaistel ingebouwd had. Nou dat rijdt dus voor geen meter! Het vonkte, dan deed de ene motor het niet en dan de andere weer niet. Bovendien maakt het dubbel zoveel kabaal. Vaak wil een motor harder of zachter dan de andere. Probleempunt is vooral de stroomafname.

Optie drie lijkt me de beste. Ik zou een Fleischmann draaistel willen aanraden vanwege trekkracht en geluid. Echter heb ik hier geen ervaring bij dus verder kan ik daar niets over zeggen.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest; laat je het weten tzt?



Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Lima 1220
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2008, 20:58:16 »
och, als de draden goed vast zitten en de motoren schoon zijn werkt t vast wel, dan vallen ze in elk geval alletwee tegelijk uit als ie stroomloos staat. Als ze los van elkaar uitvallen is er meer mis. Verder zal het nooit echt lekker rijden omdat je nooit 2 lima-motoren met dezelfde karakteristiek zult vinden, die dingen hebben nogal een persoonlijkheid over t algemeen, dat kun je dus echt vergeten.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Lima 1220
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2008, 22:30:47 »
Marco

Ik ben ook bezig geweest om een Lima 1200 van een ander onderstel te voorzien. Mijn keuze was gevallen op een (gebruikte) Roco Zwitserse elok Re 6/6.
Deze heeft ook twee drieassige draaistellen met spaakwielen.
Door de komst van de Trix 1200 ben ik hier mee gestopt.
Misschien dat ik nog eens verder gaat, want kwa rijeigenschappen kan de Trix niet tegen Roco op.

Stephan,

Ik denk dat je met IDeal betaalt heb.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2008, 22:53:54 »
Mijn keuze was gevallen op een (gebruikte) Roco Zwitserse elok Re 6/6.
Deze heeft ook twee drieassige draaistellen met spaakwielen.


Drie twee-assige draaistellen?? Of bedoel je een andere loc? Er zijn ook wel Roco DB 103's of 151's gebruikt voor dit doel.
Grtz!
Tedo