Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
cor_b
Vandaag
om 20:57:39
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:39:47
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Weerd
Vandaag
om 20:35:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Hans1963
Vandaag
om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc
door
Ben
Vandaag
om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 18:18:06
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
Vandaag
om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:58:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:54:23
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
Vandaag
om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:22:26
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 17:20:26
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:02
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:07:49
Opstelbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
dennie
Vandaag
om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:41:05
Dat overkomt mij niet.
door
wob
Vandaag
om 14:14:13
The Summer of 69
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:08:55
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 12:30:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima 1220
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lima 1220 (gelezen 10993 keer)
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Lima 1220
«
Reactie #15 Gepost op:
15 April 2008, 23:54:56 »
Ik wilde ook graag een Trix 1200 kopen, maar vind die belachelijk duur, en begrijp dat de motor niet echt geweldig is. Ik heb dus eerst een blauwe Lima 1200 gekocht, en die voorzien van een Modeltorque motor. Dat kostte mij € 28,-- en het was een fluitje van een cent om die in te bouwen. Daardoor liep hij weliswaar mooier, maar hij was nog steeds niet stil. Met de digitale decoder en JMRI Decoder Pro heb ik de snelheid afgeregeld, en nu loopt hij max. ca. 120 i.p.v. 1200 km/u. Het is best een mooi ding geworden, maar het kan natuurlijk veel beter.
Ik heb elders op dit forum gelezen, dat iemand een 1200 omgebouwd had met een Proto 2000 onderstel van een Alco PA. Ik heb dus zo'n lok gekocht op Ebay voor € 40,--, Nadelen: 1) je moet wel erg veel aan het onderstel veranderen, omdat hij flink ingekort moet worden, 2) de Alco PA heeft geen spaakwielen (Weet iemand misschien uit het hoofd, wat de asdiameter is van de Proto 2000? Is dat misschien 1,5 mm? Ik weet niet of er spaakwielen zijn met deze asdiameter) en 3) de draaistellen lijken wel op die van de 1200, maar er zijn verschillen. Ik heb ooit in Houten naar Fleischmann draaistellen gezocht, maar kon ze niet vinden. Ik meende dat die ik op de lok zag een beetje weinig reliëf hadden, ze leken een beetje vlak, klopt dat? Ik vond het iig geen extra € 85,-- waard.
Dit project staat nu dan ook even op de lange baan. Ik wil t.z.t. eerst proberen, of ik zelf van metaal een korter chassis kan bouwen. Het lijkt me te doen, het moeilijkste is het verlaagde gedeelte in het midden waar de motor in moet. Verder moet je gewoon de gaten voor de draaistellen erin maken. De buitenmaten kun je overnemen van de plastic Lima chassisplaat.
Daarna in Houten nog een oude Lima op de kop getikt voor € 25,--, zo'n oude met blikken pantografen waar de draaistellen niet symmetrisch van zijn. Volgens mij klopt de maatvoering van deze draaistellen beter dan die van de latere versie, en er zit geen gat in de zijkant van de lokbehuizing, dat is ook een bonus. Nadat ik de lok uit elkaar had, brak de gammele plastic onderplaat. Toen heb ik me gelijk voorgenomen, om bij deze Lima eerst gewoon de bodemplaat te vervangen door een metalen plaat, de motor door een nieuwe Modeltorque, en de wielen door Alan Gibson spaakwielen (ruim € 3,-- per stel). Die hebben een asdiameter van 2 mm en moeten dus een beetje opgeruimd worden, want de as van de Lima is 2,5 mm dik. Of ik zou een ander tandwiel voor de 2 mm as moeten kunnen vinden. Inmiddels ligt er een stapel aluminium plaatjes van 2 en 3 mm klaar voor het chassis om bij te vijlen en te boren. Het zal wel niet in 1 keer goed gaan.
De kap is gaaf, maar dof en moet opnieuw beschilderd worden (ik hoop dat dat goed lukt na een airbrushcursus), en er moeten nieuwe pantografen op. Geen idee welke trouwens, maar dat is van later zorg. Ik wil er ook ledjes in maken voor de verlichting. Dit lijkt me dan, op het schilderen na, een eenvoudiger project om mee te beginnen dan het project met het Alco onderstel. Ik wil bovendien kijken of ik d.m.v. geluiddempend materiaal de Lima overbrenging wat geruislozer kan krijgen. Heeft iemand een idee?
Volgens mij heb je met dit alles een behoorlijke lok, al is het natuurlijk nog geen Proto 2000. Maar je moet ergens beginnen. De enige vraag die ik heb, is of de trekkracht voldoende zal zijn, vooral als er nog wat gewicht toegevoegd wordt (de Gibson wielen hebben geen rubberen bandjes).
Voorlopig is de lok vanwege andere projecten (ik rijd Engels stoom op 00 spoor en ben mijn baan aan het bouwen, de NS uit de jaren '50 doe ik er uit nostalgie een beetje bij) nog niet klaar, het zal nog wel een paar maanden duren. Ik denk wel dat ik snel de chassisplaat klaar kan hebben.
Het valt me trouwens op dat de blauwe Lima 1200'en steeds zeldzamer worden. Ik heb bij Rail in Houten aan REZ gevraagd wanneer ze/Hornby met een nieuwe versie komen, en hij zei dat ik de eerste was die erom vroeg. Dat wordt dus voorlopig nog even knutselen.
«
Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 00:15:24 door Leen
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Lima 1220
«
Reactie #16 Gepost op:
16 April 2008, 09:44:19 »
Misschien eens kijken naar roco-locs met de goede asafstanden in de draaistellen? draaistellen ophangen in een zelfgemaakt frame is niet zo heel moelijk en roco-locs hebben al 2mm-assen dus je kunt er eventueel die gobson-wielen op zetten. Die lima-aandrijving is nooit echt stil te krijgen... en cardanaandrijving op 2 draaistellen loopt gewoon mooier.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Deetrein
Offline
Berichten: 1657
Re: Lima 1220
«
Reactie #17 Gepost op:
16 April 2008, 11:08:37 »
Oeps,
de lok was natuurlijk een SBB
Ae
6/6 (Roco nr. 43535)
Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
RobertvM
Offline
Berichten: 112
Re: Lima 1220
«
Reactie #18 Gepost op:
16 April 2008, 11:20:23 »
Zag net op de site van GM&S dat zij een draaistel met motor verkopen welke geschikt zou zijn voor de Lima 1200. Wordt wel een heel geknutsel, maar dat is zo te lezen met bovenstaande oplossingen ook het geval...
Robert
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4577
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Lima 1220
«
Reactie #19 Gepost op:
24 April 2008, 10:30:06 »
Bedankt voor alle reacties zover. Ik dacht zelf al bij voorbaat dat alternatief 1 en 2 niet tot het gewenste resulaat zouden leiden.
Ik zal me eens op een Proto gaan richten. Ik ben alleen nog benieuwd in hoeverre iemand van jullie ooit een NOHAB-onderstel heeft overwogen? 6-assig, en wat lengte betreft komt het ook heel aardig in de buurt.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Roelof
Gast
Re: Lima 1220
«
Reactie #20 Gepost op:
24 April 2008, 10:44:26 »
Ergens in dit bericht las ik over spaakwielen. Volgens mij zijn er na de 1000 geen E-locs meer uitgerust met spaakwielen en we praten over een E-loc uit de jaren'50, niet jaren '30.
Groet, Ronald.
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima 1220
«
Reactie #21 Gepost op:
24 April 2008, 10:52:39 »
toch had/heeft de 1200 wel degelijk spaakwielen. In de jaren '50 en zelfs '60 zijn er nog spaakwielen toegepast op locs.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
wibi
Offline
Berichten: 590
Re: Lima 1220
«
Reactie #22 Gepost op:
24 April 2008, 11:42:17 »
Vorig jaar ben ik nog in Praag geweest, en natuurlijk veel tijd doorgebracht op verschillende stations, tijdens het fotograferen viel mij op dat veel lok,s spaakwielen hebben, deze Skoda,s zijn niet de nieuwste machines die ik gespot heb, je zou even moeten goegelen om de diverse bouwjaren uit dat land te weten te komen, is trouwens een aanrader om daar eens te kijken, met de trein te doen, en het eten kost geen drol! Wim
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5352
Team Mitropa - OHMB
Re: Lima 1220
«
Reactie #23 Gepost op:
24 April 2008, 11:50:12 »
Voor Ronald: closeupje van de 1201 van Werkgroep 1501/ Stichting Klok
Ook handig om een kloppend H0 draaistel in de USA te zoeken
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Roelof
Gast
Re: Lima 1220
«
Reactie #24 Gepost op:
24 April 2008, 13:26:01 »
@Besselspoor, dank hiervoor.
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8510
Spoor N
Re: Lima 1220
«
Reactie #25 Gepost op:
24 April 2008, 14:04:18 »
Citaat van: Besselspoor op 24 April 2008, 11:50:12
https://images.beneluxspoor.net/bnls/1201.jpg
Met spaakwielen.
Een aantal draaistellen is later voorzien van 'gewone' wielen, er waren nieuwe nodig en de spaakwielen werden niet meer gemaakt.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima 1220
«
Reactie #26 Gepost op:
29 April 2008, 20:20:55 »
Zo ziet bij mij de aandrijving er op het moment uit:
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291849.jpg
Bij het loopdraaistel moeten de radstanden worden aangepast, en alle wielen moeten vervangen worden door spaakwielen. Het rijdt nog voor geen meter, maar volgens mij komt dat mede doordat de originele Athearn wielen van zamac zijn gemaakt. Zoals je ziet, hebben de Limawielen ook het e.e.a. meegemaakt
.
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Roelof
Gast
Re: Lima 1220
«
Reactie #27 Gepost op:
29 April 2008, 20:42:07 »
@Leen, pantografen van Sommerfeldt nr 933 kun je het beste nemen.
Groet, Ronald.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima 1220