Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 10:32:29
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:29:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:43
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 09:59:44
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Frank 123
Vandaag om 09:57:54
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
  

Auteur Topic: Lima 1220  (gelezen 11328 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Lima 1220
« Gepost op: 14 April 2008, 08:49:53 »
Beste allen,

Onlangs eindelijk een bruine Lima 1220 gevonden. Zoals bekend is de trekkracht niet om over naar huis te schrijven. Om dat te verbeteren (inclusief een digitaliseringsslag) zie ik de 4 volgende alternatieven:

1. Modeltorque motor inbouwen
2. Een 2e Lima motordraaitsel inbouwen.
3. 1 of 2 draaistellen van en ander merk inbouwen.
4. Het complete onderstel vervangen door een ander.

ad 1. Naar ik begrepen heb, heeft deze motor nauwelijks meer kracht, en maakt alleen minder lawaai.
ad 2. Heb je i.i.g. 2x zoveel kracht, maar kun je 2 motoren op 1 decoder aansluiten?
ad 3. Welke en hoe? Er is wel een draadje waarin het eindresultaat wordt getoond, maar hoe e.e.a. precies gedaan is, dat wordt niet vermeld.
ad 4. Dat lijkt me het makkelijkst, alleen "even" de kap overbouwen, maar welk onderstel leent zich hier het beste voor wat betreft afmetingen?

Graag jullie meningen en vooral: ervaringen.

Marco

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #1 Gepost op: 14 April 2008, 09:44:46 »
Ik zou gaan voor optie 3 en er een ingekort onderstel van een Alco PB dieselloc van Athearn onder zetten.

Je krijgt dan een model met centrale motor wat op alle 6 assen is aangedreven. Het tweede voordeel hiervan is dat de draaistellen die van een 1200 zeer dicht benaderen, inclusief de verschillende as-afstanden onderling (bij Lima zijn die gelijk).

Als je deze koopt, kan je gelijk 3 loc's voorzien. Met de huidige lage dollarkoers voordeliger dan Model torque's
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 09:49:02 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima 1220
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2008, 10:28:09 »
Ik ben bezig bij een blauwe Lima 1200 1 Athearndraaistel in te bouwen in het bestaande Limachassis. Heb nog geen proefritten gemaakt en weet dus niet hoe het rijdt. De Athearn heeft geen verschillende asafstanden onderling (die van mij iig niet).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Lima 1220
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 10:39:15 »
Als je deze koopt, kan je gelijk 3 loc's voorzien.

Leuk bedacht, maar zijn die alle drie gemotoriseerd? Dat staat er nl. niet duidelijk bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2008, 11:42:35 »
Als het goed is, alleen de delen met de neus, maar ik kan het mis hebben. Je kan echter ook een loc maken met het bestaande Lima chassis en een loop en een gemotoriseerd draaistel. Dit heb ik ook reeds gedaan. Dan kan je van zo'n driedelige PA/PB dus drie gemotoriseerde 1200'en maken (of twee en één dummy).
« Laatst bewerkt op: 04 August 2008, 08:29:58 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Grtz!
Tedo

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Lima 1220
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2008, 12:48:44 »
De PA is gemotoriseerd. Er zit 1 PB dummy bij en een PB met aandrijving.

Ik zou alleen niet voor de Athearn gaan, maar een Proto nemen...

Merk trouwens op, dat deze advertentie voor ons nauwelijks interessant is wegens geen mogelijkheid tot betalen via Paypal of Creditcard...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 12:51:38 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2008, 13:12:42 »
Het was ook slechts een optie. Er staan er wel meer te koop. Paypal is aan te raden.
En ja; Proto kan ook ;-)

zie hier
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 13:15:20 door Tedo »
Grtz!
Tedo

ltenhoopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Lima 1220
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2008, 14:04:00 »
Ik heb een aantal lima 1200's opgeknapt en heb er ook één daarvan uitgerust met een modeltorque motor. Inderdaad stiller maar verder wat mij betreft een tegenvaller ivm de trekkracht. Ook de snelheid van de lok wordt er lastig mee te regelen, een heuvel of bocht remt de trein enorm af.

Uiteindelijk heb ik alle loks zoveel mogelijk verzwaard met lood (haal een rol voor het dak bij de bouwmarkt en je kunt het zo knippen met een blikschaar. Wel je handen wassen, ik meen dat het niet erg gezond is daar iets van binnen te krijgen) en heb ik de 4 aangedreven assen van anti-slipbandjes voorzien, de trekkracht is dan heel redelijk.
Verder alle overige wielen stroom-afnemend gemaakt en het anker van het motortje gebalanceerd (tip hier ergens op het forum gevonden, hij loopt dan wat stiller en soepeler).  Ook de tandwielen allemaal schoongemaakt en met een mini-druppeltje olie teruggezet. Als je wat olie op de draaipunten van het motortje doet wordt 'ie ook 'n stuk stiller, maar pas op dat je echt maar heel weinig olie gebruikt, het moet niet in de rest van het motortje komen.

Groeten,

Laurent

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Lima 1220
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2008, 16:33:28 »
trekkracht verbeteren: lok verzwaren.
loze ruimte in de lok voorzien van lood oid.

tinus

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Lima 1220
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2008, 16:42:01 »
Het linkje voor de amerikaanse loks geeft 2 dummy's en 1 aangedreven unit. (dummy PA en PB, motorised PA) Een A is een unit met neus en stoeltje voor machinist, een B is enkel een dikke motorwagon.. (voor als iemand dat nog niet wist)
Oorspronkelijk is de 1200 een amerikaanse lok, dus het idee om een Althearn ervoor te gebruiken is zo gek nog niet. Houd er wel rekening mee dat de wielen veel lagere flenzen hebben en er een veel groter vliegwiel op de motor zit dan bij bv roco. Vaak rijden ze 30cm of meer uit (ook na ontsporingen).. ::)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: Lima 1220
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2008, 13:40:09 »
Zijn die Proto dingen niet in nederland op een beurs of zo voor een redelijke prijs te krijgen, ik heb ook wel belangstelling voor 1 of 2 van die apparaten maar zie erg op tegen al dat douane gedoe en 40 dollar verzendkosten werkt ook niet erg mee (wat ik bij die adv. zie).

Met Paypal heb ik trouwens ook geen ervaring.(eh, misschien toch wel, was de donatie naar Beneluxspoor soms ook per paypal)

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2008, 13:46:09 door prutser »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Lima 1220
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2008, 14:16:43 »
@Marco, ik kan je optie 2 -

Citaat
2. Een 2e Lima motordraaitsel inbouwen.

- ten zeerste afraden! Ik heb een keer via ebay een 1220 gekocht van iemand die dat niet vermeld had, maar heel creatief een tweede motordraaistel ingebouwd had. Nou dat rijdt dus voor geen meter! Het vonkte, dan deed de ene motor het niet en dan de andere weer niet. Bovendien maakt het dubbel zoveel kabaal. Vaak wil een motor harder of zachter dan de andere. Probleempunt is vooral de stroomafname.

Optie drie lijkt me de beste. Ik zou een Fleischmann draaistel willen aanraden vanwege trekkracht en geluid. Echter heb ik hier geen ervaring bij dus verder kan ik daar niets over zeggen.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest; laat je het weten tzt?



Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Lima 1220
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2008, 20:58:16 »
och, als de draden goed vast zitten en de motoren schoon zijn werkt t vast wel, dan vallen ze in elk geval alletwee tegelijk uit als ie stroomloos staat. Als ze los van elkaar uitvallen is er meer mis. Verder zal het nooit echt lekker rijden omdat je nooit 2 lima-motoren met dezelfde karakteristiek zult vinden, die dingen hebben nogal een persoonlijkheid over t algemeen, dat kun je dus echt vergeten.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Lima 1220
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2008, 22:30:47 »
Marco

Ik ben ook bezig geweest om een Lima 1200 van een ander onderstel te voorzien. Mijn keuze was gevallen op een (gebruikte) Roco Zwitserse elok Re 6/6.
Deze heeft ook twee drieassige draaistellen met spaakwielen.
Door de komst van de Trix 1200 ben ik hier mee gestopt.
Misschien dat ik nog eens verder gaat, want kwa rijeigenschappen kan de Trix niet tegen Roco op.

Stephan,

Ik denk dat je met IDeal betaalt heb.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Lima 1220
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2008, 22:53:54 »
Mijn keuze was gevallen op een (gebruikte) Roco Zwitserse elok Re 6/6.
Deze heeft ook twee drieassige draaistellen met spaakwielen.


Drie twee-assige draaistellen?? Of bedoel je een andere loc? Er zijn ook wel Roco DB 103's of 151's gebruikt voor dit doel.
Grtz!
Tedo