Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing  (gelezen 27900 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
« Reactie #75 Gepost op: 08 April 2024, 21:49:54 »
@Jos,

Mooi werk. Welke ballast heb je gebruikt? Dezelfde als ik, Koemo?

Gr, Hans

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #76 Gepost op: 08 April 2024, 22:02:18 »
Wees maar zuinig op de Koemo ballast. De eigenaar is met de site gestopt... ik moet voor Surava ook op zoek naar wat anders...

Eddy

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 08 April 2024, 22:04:14 »
@Eddy,

Ik ben net klaar met ballasten. 😀

Gr, Hans

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #78 Gepost op: 08 April 2024, 22:04:54 »
Dank Hans.

Ik weet dat er veel respectabele modelspoorders hier op dit forum lyrisch zijn over Koemo, maar ik heb hier Minitec gebruikt (via Unique Modelbouw)  :P
Goed te verwerken steentjes. Drijven niet weg tijdens het lijmen.

De grote pot voor de ballast, de kleine voor het schouwpad. Die laatste had achteraf misschien iets fijner gekund, die hebben ze ook.

Voor mijn Beekbergen modules gebruik ik het huismerk ballast van Bentink, ik dacht van Erik Wierenga.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2024, 22:08:53 door Joz »

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #79 Gepost op: 08 April 2024, 22:10:48 »
Mooi, minitec was mij ook al aangeraden door Huib.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 08 April 2024, 22:17:23 »
Hey Jos,

Goed bezig  (y) Naast 'draaien' wat gaat de module straks allemaal doen. Ga je dingen handmatig laten bewegen of automatisch, analoog of digitaal? Of all of the above  ::)?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
« Reactie #81 Gepost op: 08 April 2024, 22:26:38 »
Goeie vraag  ;D

De ambitie is "all of the above"  8)
De module wordt ingepast in een analoge baan, dus de hoofdsporen zijn analoog. Er moeten af en toe ook analoge locs de draaischijf op gestuurd kunnen worden.

Als er even geen analoge bediening plaatsvindt, dan lijkt het mij wel leuk als geparkeerde locs soms uit zichzelf de schijf oprijden en een ander opstelspoor kiezen. Dat gaat naar mijn mening alleen betrouwbaar werken met digitale locs. Daar had ik ergens ook nog zo'n DCC-EX motorschield voor in bestelling staan, geloof ik.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 08 April 2024, 22:44:54 »
Dat kan analoog ook wel hoor  :)

Als je de schijf zelf detecteert met 1x stroomdetectie en de andere sporen ongedetecteerd laat, kom je volgens mij een heel end. Door de rest geen diodeschakelingen te geven, wordt de detectie pas actief als alle stroomafnemende assen op de schijf staan. Dat geeft je een deels nauwkeurige methode om te bepalen of de loc in zijn geheel op schijf staat.

Dan rijd je naar de schijf toe tot de detectie aanspringt + nog een beetje.
En naar opstelsporen toe, rijd je tot de detectie afvalt + nog een beetje.

Anders kan je de schijf nog wel opdelen in 2 melders die je split in het midden, maar dat betekent een extra sleepcontact

De opstelsporen zelf kan je evt nog 'afzekeren' met een diode fuik, maar voor digitaal is dat no bueno tenzij je ze doet overbruggen (wat kan met 1 hele schakelaar). En als je echt fancy wilt doen, kan je lichtsluisjes plaatsen voor de uiteindes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
« Reactie #83 Gepost op: 08 April 2024, 23:23:08 »
Mee eens. Grootste voordeel van digitaal vind ik dat je locs mooi langzaam kunt laten rijden. Nou lukt me dat met jouw Arduino Weistra oplossing ook wel aardig, maar blijft per model toch te veel afwijkend qua snelheid voor dit doel.

Lichtsluisjes, ja daar heb ik zelfs een hele fancy oplossing voor in de vorm van een TOF sensor op een pcb'tje ter grootte van een biels. Er kleven qua aansluiten wat nadelen aan, maar 100% bedrijfszeker, zelfs bij de koppelingen worden treinen ononderbroken gedetecteerd en nagenoeg onzichtbaar.  8)

En sleepcontacten, ja dat is ook nog een dingetje..
Ik heb in de deksel dus een voorziening getroffen voor vier stroomafnemers. Het idee was om er een koperdraadje met solide kern door het gaatje te steken en helemaal terug om te buigen.

Bovenop de deksel komt een printplaat met 4 sporen waar ook alle benodigde elektronica op zou kunnen. Een paar maandjes geleden kwam ik ongeveer tot hier:

Ik heb ook gekeken naar pogo pins van 2,5 of 3mm, toevallig net vandaag binnen gekregen, maar donders, wat zijn die klein haha...

En ik moet nog een keer goed naar mijn eisenlijstje kijken.
Met mijn eerder uitgelegde idee van de besturing via een rotary encoder en een led ring, heb ik nodig dat de besturingsunit terugkoppeling uit de aandrijfunit krijgt. Loconet lijkt daarvoor geschikt, zowel in deze analoge omgeving (want stand-alone bruikbaar met een extra stroombron), als in mijn digitale loconet omgeving.
DCC zou dan overbodig zijn, bovendien weet ik niet of een Nano dat wel allemaal tegelijk aan kan. Wellicht helemaal teveel van het goede als ik bijvoorbeeld ook nog geluid via een Dfplayer Mini Mp3 Module zou willen toevoegen..

Dat dat allemaal past joh in die pruttelpan hier.. oef..

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 09 April 2024, 09:25:22 »
Wat betreft sleepringen, wij hebben dit toegepast, werkt betrouwbaar:
https://a.aliexpress.com/_EIWCu6L

Leuk gedaan die TOF sensoren!
Heb je een link?
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 09:30:01 door Bert55 »
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

bask185

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 09 April 2024, 10:14:18 »
Citaat
maar blijft per model toch te veel afwijkend qua snelheid voor dit doel.
Ik had laatst een PWM regelaar gemaakt en die had een minimale en maximale snelheid knop. Door die per lok af te stellen, kon ik de regelknop hetzelfde gebruiken voor loks met erg verschillende rij-eigenschappen. Je moet alleen per lok onthouden wat de standen zijn van die 2 knoppen, maar dit is niet anders dan dat je je adres onthoudt van je digitale lok.

Bovenstaande kan je combineren met profieltjes voor je locs. Dan kan je in software een bepaalde loc selecteren met de juiste settings. Dan geef je analoge locs iets van een pseudo adres om ze uit elkaar te houden. Kan je ook evt een digitaal adres opnemen zodat je redelijk makkelijk kan wisselen tussen analoog en digitale treinen. Kan je alles aansturen met een Xnet of Lnet handregelaar om een optie te noemen.

Als je dan met je multimaus oid een adres kiest, wordt automatisch de keuze gemaakt tussen analoog en digitaal.

Video van PWM regelaar

Je kan met die DCC EX code in een soort scriptje kloppen wat je dan in de arduino moet flashen. Dan speelt je centrale het scriptje af. Ik vind het zelf alleen wel een beetje omslachtig en het is tamelijk inflexibel. voor elke wijziging moet je opnieuw de arduino programmeren.

Ik ben zelf fan geworden van programmaatje opnemen en afspelen. Voor zowel digitaal (filmpje) als analoog (filmpje).

In het laatste filmpje zit een afwijking in stoplocaties. Hij stopt elders dan waar ik hem ingeleerd heb. Ik denk dat dat komt door een te lange tijd 'blind' te rijden. Een sensor ergens voor de stop locatie zou dat oplossen. Ik heb nooit echt de nauwkeurigheid getest.

Maar dit is ook een oplossing voor de afwijkende snelheden. Dat doe je gewoon met je eigen hand regelen en het apparaat doet jou gewoon na  ::)

EDIT:
Nog een leuk filmpje in dezelfde spirit. Analoog, multimaus en segmentdraaischijf
https://www.youtube.com/watch?v=3G728iXSDtY

Mvg,

Bas

Maar de software voor dat opnemen is redelijk flexibel, je kan dus zelf een hele cyclus inleren door zelf je treinen en draaischijf en wissels en relais met je handen aan te sturen en dan kan je op een demodag dat afspelen. Dan kan je ook drukknopjes gebruiken als sensor. Het programma kan dan pauzeren totdat iemand op dat knopje drukt. Zo kan je publiek dingen laten doen zonder het te verrampineren.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 10:20:21 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
« Reactie #86 Gepost op: 09 April 2024, 21:31:36 »
Mooie techniek allemaal Bas  (y)
Maar ik ga eerst maar eens zien of ik het analoog aan de praat krijg. Jouw idee dat slechts één sensor nodig is (op de brug) is dan wel weer interessant.

Tegelijkertijd zet dit mij ook aan het denken, of de opstelsporen een aan/uit schakelaar nodig hebben.
Als de richting van de rijregelaar naar rechts staat, en de brug is niet bezet, dan kan het alleen maar zo zijn dat er iets vanaf links de brug op wil, dus de opstelsporen aan de rechterkant kunnen allemaal afgeschakeld worden. De controller kan bijhouden welk opstelspoor bezet is en of dat een analoge of een digitale loc is. Dus op het moment dat de loc op de brug komt, kan het tegenoverliggende spoor ook worden ingeschakeld als die niet bezet is.

Dit is het schakelpaneel wat ik hiervoor ontworpen heb.
De rode knopjes zijn aan/uit met een RGB-led ernaast. De zwarte knopjes toggelen de wissels, waarbij tegenoverliggende wissels ook meegeschakeld worden. De ledjes geven de actuele stand aan.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 09 April 2024, 22:47:25 »
Citaat
De zwarte knopjes toggelen de wissels, waarbij tegenoverliggende wissels ook meegeschakeld worden
Goed idee  (y). Ik zou dan ook nog de wissels aan de andere kant meenemen. Als je bijvoorbeeld de wissel bij 3 gebogen zet, dat de wissel bij 4 automatisch recht gaat staan etc.

Citaat
Tegelijkertijd zet dit mij ook aan het denken, of de opstelsporen een aan/uit schakelaar nodig hebben.
Ik denk dat het niet nodig is. Om aan de hand van de stand van de schijf, de melder(s) van de schijf en je rijgbewegingen kan je inderdaad bijhouden waar wie staat.
Gelijktijdig kan je misschien ook de wissel knopjes gebruiken om evt relais in en uit te schakelen.

Die schakelaar kan je ook gewoon gebruiken om de schijf naar dat spoor te laten draaien. Stof om over na te denken  :P

Wat je wel nodig ga hebben, is dan 1 spoor waar je treinen in en uit het systeem kan halen. En waarbij je kan vertellen of die trein digitaal of analoog is. Als je je zelfbouw centrale DCC adres 0 (= DCC broadcast adres) kan laten gebruiken, dan luistert elke digitale lok er naar en dan doen de 'echte' adressen er niet meer toe.

Om even door te sparren...
Ik heb ooit een concept ontworpen, waarbij je dus analoog als ook digitaal kan rijden met een multimaus. Het idee was dat de spoortjes die je kan afschakelen ook een stroomsensor hebben. Als je dan met je multimaus een lok ergens naar toe rijdt, dan onthoudt het systeem welke lok het is en welke sensor als laatst actief was. Wanneer je dan van adres wisselt op je mausje, wordt dat spoor uitgeschakeld en het spoor waar je trein staat met het nieuw gekozen adres zou dan automatisch worden ingeschakeld. Sporen zonder trein staan gewoon aan. Het is dan net of je digitaal rijdt, want je gebruikt wel adressen, maar de treinen zijn analoog (of digitaal  :P).   

Loks moet je dan toevoegen op een bepaald spoor. Dan druk je op het 'ADD' knopje, je stuurt een adres aan met de maus en die lok krijgt dan dat adres. En wil je die loc digitaal bedienen ipv analoog? Dan zet je de verlichting aan met je maus en bam digitaal.

Dat idee is, denk ik, hier ook toepasbaar. Of je het wilt, ik gok zo van niet, maar wie weet, krijg je er nog een idee van  :P

Stel je bent hier lok #2 van schijf naar dat spoor aan het rangeren. De software houdt dan bij dat #2 op dat spoor staat. Als je dan (met de maus) wisselt naar adres 12. Dan kan je automatisch, het spoor onder loc #2 uitzetten, de schijf kan de kortste route naar het spoor van #12 draaien en het relais onder #12 kan je laten inschakelen. En selecteer je lok #7? Dan kan je ook meteen die wissel rechts van lok #7 op rechtdoor zetten.

Ik vind dit zelf wel een geinig concept omdat de implementatie eigenlijk ontzettend ingewikkeld is, maar de uitwerking erg simpel. Je selecteert een adresje en de baan doet voor jou de wissels, relais en draaischijf goed zetten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
« Reactie #88 Gepost op: 09 April 2024, 23:17:27 »
Als je je zelfbouw centrale DCC adres 0 (= DCC broadcast adres) kan laten gebruiken, dan luistert elke digitale lok er naar en dan doen de 'echte' adressen er niet meer toe.

Dat wist ik niet. Kan DCC-EX dat?
In mijn beleving was adres 0 ervoor om analoge locs te laten rijden op digitale spanning. Mijn kennis wat dat betreft stamt wel uit de nineties met mijn good old Lenz Digital Plus versie 2.0 systeem...
Die functie heb ik nooit gebruikt overigens.

Als je dan (met de maus) wisselt naar adres 12. Dan kan je automatisch, het spoor onder loc #2 uitzetten, de schijf kan de kortste route naar het spoor van #12 draaien en het relais onder #12 kan je laten inschakelen.

Mooie gedachtengang...
Echter het is niet de bedoeling om een Maus te gaan gebruiken.
Ik dacht met een 10 seconden push op de rotary encoder van de draaischijf in een digitaleloctoevoegmodus te komen. Digitale loc op de brug te plaatsen (daardoor gedetecteerd) en dan met de regelaar links een adres in te stellen en rijrichting en klaar.

Analoge locs komen alleen rijdend binnen.
De stand van de brug en bezet ja/nee en de rijrichting van de regelaar, bepaalt welke loc moet rijden en dus welke sporen van analoge of digitale spanning moeten worden voorzien.

De Engelse wissel is overigens geen Engelse wissel, maar een Single Slip  :D

bask185

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 10 April 2024, 11:53:09 »
Citaat
Dat wist ik niet. Kan DCC-EX dat?
Waarschijnlijk, is redelijk simpel te achterhalen. Commando sturen via de terminal en kijken of hij adres 0 op de baan zet. Als er 2 of meer treinen tegelijk gaan rijden, is het goed.

Ik heb anders zelf ook wat DCC 'opwek' code die het wel kan. Dat DCC ex programma is tamelijk aan de grote kant voor een atmega328.  Sommige dingen worden niet eens mee gecompileerd. En je moet hem aansturen met seriële berichten via Rx/Tx pinnen.

Mvg,

Bas

Ik zal kijken of ik je shield kan prepareren eerdaags.
Train-Science.com
Train-Science github