Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 12:07:53
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Ervaringen met cad-tekenen gevraagd  (gelezen 23134 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Ervaringen met cad-tekenen gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2008, 19:07:46 »
Ik neem aan dat je het tegen mij had, dan heet ik nu maar even Ruud :).
Het was inderdaad een pesterijtje, maar ik ben wel van mening dat sommige programma's onnodig ingewikkeld gemaakt worden.
neem nou een ander teken programma, Illustrator, dat is inderdaad zwoegen om het ook maar een beetje onder de knie te krijgen, maar zelf werk ik met Easysign ( een combinatie van Illustrator en Photoshop), en ik durf zomaar te beweren, dat als ik iemand met dit programma laat werken, dat hij of zij binnen 1 avond een huisje tekent, en na een weekje oefenen het zelfs snel kan.
Ik heb zelfs verstokte Illustrators met easysign laten werken en er ging een wereld voor hun open.
Toegegeven, Easysign is niet zomaar te koop, alleen via de signbranche, en niet goedkoop, en zonder dongel gebeurt er niks

Ik ken zelf helemaal geen CAd, maar om nou iemand gelijk te ontmoedigen lijk me ook wel weer wat overdreven, hij hoeft immers niet gelijk een 3D ontwerp te maken, 2D is meer dan zat, en als je weken bezig bent om dat onder de knie te krijgen, dan blijf ik van mening dat het programma niet deugt, of in ieder geval niet logisch gemaakt is.
ik zou zeggen gewoon proberen en wat aanrommelen, wat heb je te verliezen ??
Mvg Marty,

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2008, 19:38:58 »

Hier een ervaren cad-tekenaar. Voor het maken van plots en etsfilms enzo is niet heel veel cad kennis nodig. Met 5% van het totale programma kan je alles wat je wilt met autocad. Het gaat eigenlijk alleen om lijnen tekenen met bepaalde afmetingen, bogen maken met bepaalde afmeting, lijnen en bogen vershcuiven/kopieren met bepaalde afstanden etc. Dat zijn allemaal hele simpele functies. Het lagenprincipe van autocad is vrij uitgebreid, maar met 3 lagen volsta je meestal wel, dus dat maakt het ook niet nodeloos moeilijk. Voor personen die redelijk hadnig zijn met autocad zijn die soort functies wel in 1 a 2 dagen te lereb denk ik.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2008, 19:43:57 »
@nscargo
Naar ik mag aannemen had je het tegen Marty.
Ik ging hier namelijk al vanuit dat dit een deel van een cursus/opleiding was, er is namelijk helemaal geen cursus/opleiding die dit 5 x 8 uur in de week geeft.
Dit is meestal een onderdeel van een opleiding.
Ik heb namelijk ook een opleiding gehad met daarin het onderdeel ACAD Basis en heb ook Acad Advance gedaan, dit duurde ook een jaar (dit zegt iets van mij ;) ;D).
Maar hiermee is Paul zijn probleem niet mee opgelost, is er iemand die hem op weg kan helpen?

Mvg
Ruud

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2008, 20:14:46 »
Excuus voor de naamverwisseling.
ja de basis heb je snel onder de knie. Ik weet niet op welk niveau je moet kunnen tekenen om een plot te kunnen maken
Is het gewoon een kwestie van pendiktes instellen en tekenen in layers?
dat is inderdaad snel geleerd.
Illustrator is inderdaad een heel ander verhaal, al is het wel zo dat als je AutoCad onder de knie hebt, illustrator wel gemakkelijker wordt.
Maar om te beginnen. teken eens een vierkant met bepaalde maten. Begin nog niet met pendiktes en zo. Eerst dat vierkantje. dan daar een kruis intekenen.En vervolgens een dakje erop.
Laat je het kruisje weg, of je haalt  het weg, teken dan eens een raam en een deur in het huisje.
Het komt mischien over als een kinderachtige tekening, maar het is wel een leuke oefening. Wil je nog meer weten, je hebt gezien dat er wel mensen zijn die je willen helpen. Zo help ik onze medebezoeker Roco         ( Jos) met de basis van AutoCad.
Harm

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2008, 20:48:02 »
Ook ik ben op zoek geweest naar een (free-) CAD programma. Ik had nog nooit met een CAD prgramma gewerkt, maar ben redelijk snel op gang gekomen met :

Programma A9CAD - Zie http://www.a9tech.com/
Beginners handleiding - Zie http://home.planet.nl/~verku088/A9cad.htm

A9CAD is een kloon-achtige van AutoCAD. Zowel beschikbaar in een Free versie als in een betaalbare Pro versie.

roco

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2008, 20:57:48 »
Hallo 

Ik heb de eerste cursus van Gerco meegedaan . Daar maakte ik er niets van . Totaal geen ervaring met autocad . Het ging te vlug voor mij . Met hulp van Harm ben ik al weer op weg om een woning te tekenen . Ik kan veel oefenen na werktijd als ik overblijf . Teken nu de woning in een paar uur tegen een dag bij de eerste keer (alleen de 4 wanden met ramen en deuren enz ) .
Na aankomende week hoop ik weer een iets bij te leren en dan weer oefenen .

Jos

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2008, 21:23:13 »
@Santerdam,

Dát begint er op te lijken. Een mooi oefenprogramma en een bruikbare geillustreerde handleiding voor noobs!

Dat huisje (met een kruisje) gaat er komen hoor. Iedereen bedankt.

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Tom

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2008, 22:14:44 »
Hallo Paul,

Net als jij zit ik ook tegen programma's als AutoCAD aan te hikken. Ik had me meer dan een jaar geleden al voorgenomen om daar eens mee te beginnen, maar het is er nooit van gekomen.
Wat me tegenhield:
- Ik heb geen bouw-technische opleiding gevolgd, dus ik heb gewoon geen flauw idee waar het allemaal over gaat.
- Ik heb zelf geen snijplotter, dus ik krijg niet de benodigde feedback of de tekening klopt.
- Ik lees weleens verhalen dat styreen krom trekt tijdens het verwerken.

P.S. In een vlaag van overmoed/grenzeloze zelfoverschatting heb ik gereageerd op het draadje 'Een Plan U in geplot styreen', maar ik heb maar snel weer afgehaakt. :-)

Waarschijnlijk zijn er veel meer mensen die op een relatief eenvoudige manier graag zelf hun huisjes etc. zouden willen ontwerpen en laten plotten, maar de drempel lijkt vooralsnog te hoog te zijn.

Met vriendelijke groet,

Tom

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 April 2008, 22:41:46 »
Paul,
Zoals Beusi al aangaf, schaf een AutoCAD boek aan, bijvoorbeeld "AutoCAD voor Dummies". Of werk de opdrachten door van de Help-info van je CAD-programma, maar ga hoedanook ermee aan de slag! In het begin zal het tegenvallen, maar gaandeweg raak je erin thuis. Nadat je de betekenis van een aantal icoontjes eigen hebt gemaakt en je weet hoe je een tekening moet opslaan en terughalen en met papierinstellingen en schaalgroottes kan omgaan, begin je met het tekenen van een eenvoudig recht-toe-recht-aan huisje en dergelijke. Je zal merken dat na verloop van tijd je de smaak te pakken krijgt. Het heeft niets te maken of je wel of geen technische opleiding hebt, doorgaan met je hobbie op een heel andere manier, dat werkt.

Gerard

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2008, 23:51:03 »
Er bestaat sinds jaren het "Leerboek Autocad voor het mto en hto". Wordt in het technisch onderwijs gebruikt en is goed tweedehands verkrijgbaar. Heb het zelf ook liggen. Ik heb wel makkelijk praten want met een technische opleiding tekenen moeten leren en ik heb vanaf de eerste Acad versie ermee kunnen spelen. Ik vind het ideaal voor alle knutselwerk.
Mvrgr
Koopmans

Piet van Dorssen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 April 2008, 10:46:42 »
Santerdam,

Is er ook bekend of de tekeningen van dit programma (A9CAD) kunnen worden geplot op een snijplotter?
Dan zou dit wellicht een mooi programma zijn om mee te oefenen.
Als een gelukkige eigenaar van een snijplotter dan ook nog eens bereid zou zijn deze, tegen vergoeding, te laten gebruiken om styreen te plotten krijgt onze hobby een nieuw perspectief.

Piet van Dorssen
NS tijdperk 3; Lenz Digital Plus; station Meppel; Koploper in voorbereiding

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2008, 11:00:14 »
Piet, ja de bestanden van A9CAD kunnen gewoon ingelezen worden in AutoCAD. Het bestandsformaat is identiek. En, voor zover ik weet, werken 'de heren plotters' met AutoCAD.

Wel moet je er rekening mee houden, dat hetgeen je tekent aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Zoals lijndikte's, werken met lagen enz. Dat kan allemaal met A9CAD.

Piet van Dorssen

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 April 2008, 13:29:37 »
dat is mooi. Dan langzamerhand me maar eens gaan inlezen en oefenen. Wat ik wil is het station Meppel, waarvan ik de tekeningen heb, gaan tekenen en "laten" plotten.
Het resultaat zal echter nog wel even op zich laten wachten.
Voordat ik in staat ben om een cad tekening te maken rijden er nog heel wat treinen over de baan.

Piet
NS tijdperk 3; Lenz Digital Plus; station Meppel; Koploper in voorbereiding

martinmack

• PKP liefhebber
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2008, 13:50:41 »
Hallo,

Citaat
Wel moet je er rekening mee houden, dat hetgeen je tekent aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Zoals lijndikte's, werken met lagen enz. Dat kan allemaal met A9CAD.

Bedoel je hier mee hoe diep de graveerder moet graveren of hoe breed het lijntje zelf is?
En wat bedoeld u met lagen..

Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 April 2008, 16:39:57 »
Oeff, dat is lastig te beantwoorden door een 'niet-plotter'. Maar ik kwam veel te weten op http://www.sleutelspoor.nl/ --> Techniek --> Plotter.

Daar, en op de in links genoemde pagina's lees je over de snij en graveertekening. Je ziet dat uitgewerkt in een voorbeeld.