Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 13:47:06
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Op Zuid (NL H0) door tothebeach
Vandaag om 13:37:18
Pendel module door bask185
Vandaag om 13:36:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:40:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
  

Auteur Topic: Testdiorama  (gelezen 35160 keer)

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #270 Gepost op: 30 September 2023, 17:29:50 »
Ik heb de twee slippende loks gerepareerd met een klein beetje secondenlijm dat ik voorzichtig met een cocktailprikkertje in het (metalen en niet gebroken) tandwiel heb gebracht. Dat lijkt goed gegaan te zijn: de loks blijven vooralsnog rijden, ook helling op. Bedankt voor de tips ! In het filmpje hieronder zie je de loks rijden, en ook de nieuwe vrachttrein met 3 nieuwe containerwagons (FLM 5232, 5233 en 5234).

https://youtu.be/9Ef5NPBDutc?si=v_a3r_2WqW1zHXGT

Ik heb nu drie mooie treinen (en nog het kleine treintje in het diorama, en wat losse lokjes en karretjes). Daar ga ik maar eens mee beginnen.









Volgende week komt deze lokomotief nog om de vrachttrein te trekken:


« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 20:52:16 door Cyril Mariën »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7304
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testdiorama
« Reactie #271 Gepost op: 30 September 2023, 21:55:16 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #272 Gepost op: 30 September 2023, 22:30:19 »
Ik heb de grote loks, en vooral de twee 'slippende', eens even wat langer laten rijden. Daarvoor moest ik eerst provisorisch de tafel verbreden. De gerepareerde loks lijken het goed vol te houden: zie het filmpje. Wel valt me op dat de elektrische TEE lok (de wit-blauwe) veruit de sterkste is.

De treinen haperen weer af en toe, maar er liggen nu weer wat vieze rails tussen.

https://youtu.be/IiqkWTqHsVI?si=gI34wuvm-jcKhnRJ
« Laatst bewerkt op: 30 September 2023, 23:09:57 door Cyril Mariën »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Testdiorama
« Reactie #273 Gepost op: 02 October 2023, 10:07:44 »
wat bij mij flink hielp was (na het schoonmaken van de rails) een minuscuul beetje ATF (automatische versnellingsbak olie) smeren op een stukje rails. De locs nemen dat mee en verspreiden dat over de baan. Echt met een wattenstaafje een klein spoortje van een paar cm oid. dat is al voldoende. Daarna rijdt t spul een heel stuk beter!

Groeten,
Rogier

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #274 Gepost op: 02 October 2023, 21:58:17 »
Ik heb eens zitten testen hoe dat nou met die 'draadbruggen' in de wissels zit. Dat werkt gaaf, maar in het echt kan ik beter met geïsoleerde baanvakken gaan werken.

Met de draadbruggen in de wissel krijgt de baan overal spanning; zonder draadbrug schakel je de kant waar de wissel NIET heenrijdt uit. Tenzij er van de andere kant in de kring stroom op de rails staat, maar ik moest toch achter de wissel (op de foto links) nog een aansluitrail plaatsen. Ik heb de wissel gewoon nog even met de hand bediend.

Leuk om te doen, een trein parkeren en met een andere verder rijden !






« Laatst bewerkt op: 02 October 2023, 22:07:17 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #275 Gepost op: 02 October 2023, 22:57:45 »
Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek, maar ik vind het weer echt gaaf.

Filmpje: https://youtu.be/QWObs3Tq1f0?si=P-dRS1HP29i3EBvn

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #276 Gepost op: 03 October 2023, 13:24:14 »
Mooi lokje om de goederenwagons te trekken (FLM 4230).







spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Testdiorama
« Reactie #277 Gepost op: 03 October 2023, 13:30:56 »
Hoi Cyril,

Die "denkende" wissels kunnen zeker wel handig zijn. Hiermee kan je bv ook een schaduwstation maken. Een stuk stroomloos maken (met bv van die kunststof raillasjes) zodat het laatste stuk van het spoor (bv 40cm) stroomloos is. Door het goed zetten van de wissels kan je dan aangeven welke trein gaat rijden. De treinen die binnenkomen stoppen dan vanzelf (mits je de wissels goed hebt staan. Het is een vrij simpel mechanisme, maar het besturen ervan vergt wel wat aandacht  ;D. Maar het kan zeker praktisch zijn!

Groeten,
Rogier


Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #278 Gepost op: 03 October 2023, 19:07:24 »
Rijdende diesellok:

https://youtu.be/8zKjHnlv82Y?si=syuQz5Ho7qD5VB_1

Ik bedien de wissels in de testopstelling nu elektrisch. Dat werkt ook al goed.



Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #279 Gepost op: 10 October 2023, 17:13:09 »
Ik besef dat ik behoorlijk off topic aan het zwieren ben. Maar ik heb wat triplex gezaagd om de testbaan op zolder in de bocht te laten stijgen. Ik wil op een meter of drie 9 cm omhoog; dat is de 3% die overal als norm wordt gegeven. De halve bocht is maar 130 cm, dus de oprit moet al eerder beginnen, of in moet een helix gaan maken. Dat kan ook.

Een van mijn beste investeringen ooit is mijn lintzaagje, een paar jaar geleden voor € 110,- aangeschaft. Ik gebruikte het veel voor het bouwen van elektrische gitaren, maar nu komt het weer goed van pas. Ik zie me nog niet zo'n bocht met een figuurzaagje uitzagen.






« Laatst bewerkt op: 10 October 2023, 17:17:52 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #280 Gepost op: 10 October 2023, 18:29:43 »
Nou, weer veel geleerd van deze test. Achter tegen de muur stijgt de baan in een krappe halve meter met 3 cm: veel te steil natuurlijk. De meeste loks halen dat wel, zij het met wagons erachter met wat moeite. Het is alleen raar dat het nieuwe diesellokje, dat het beste rijdt, de steile klim tegen de muur niet haalt. Ik zag dat er maar 2 slipbandjes onder zitten, één op ieder aandrijfasje.
De bocht voor aan de tafel stijgt geleidelijker, ongeveer 3 cm op ruim een meter. Dat gaat goed, ook met het diesellokje. 3% stijging is dus wel het maximum.

Filmpje:

https://youtu.be/q9cAnhH66WI?si=horkWfio2xnzHsaK
« Laatst bewerkt op: 10 October 2023, 18:34:23 door Cyril Mariën »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Testdiorama
« Reactie #281 Gepost op: 10 October 2023, 21:22:04 »
Nou, weer veel geleerd van deze test. Achter tegen de muur stijgt de baan in een krappe halve meter met 3 cm: veel te steil natuurlijk. De meeste loks halen dat wel, zij het met wagons erachter met wat moeite. Het is alleen raar dat het nieuwe diesellokje, dat het beste rijdt, de steile klim tegen de muur niet haalt. Ik zag dat er maar 2 slipbandjes onder zitten, één op ieder aandrijfasje.
De bocht voor aan de tafel stijgt geleidelijker, ongeveer 3 cm op ruim een meter. Dat gaat goed, ook met het diesellokje. 3% stijging is dus wel het maximum.

Met steiler dan 3cm op de 100cm is gewoon je lokjes vernaggelen. Dat moet je echt niet doen. Gewoon maximaal 3cm per 100cm aanhouden. Zie ook Encyclopedie hellingen en klimspiralen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #282 Gepost op: 10 October 2023, 21:34:46 »
Doe ik zeker hoor, die max 3%. Alles wat je tot nu toe ziet is testen en uitproberen, zodat ik goed beslagen ten ijs kom als ik met de 'echte' bouw begin.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7304
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Testdiorama
« Reactie #283 Gepost op: 10 October 2023, 21:38:51 »
Volg inderdaad het advies max 3% liefst iets minder (2,5 %)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: Testdiorama
« Reactie #284 Gepost op: 11 October 2023, 17:05:38 »
Ik heb wat nauwkeuriger een 3% 'oprit' gemaakt, van achter links in de hoek tot de bocht rechts. Echt grote hoogte overbrug je zo niet, en die hoogte moet ook weer omlaag. Als ik echt de hoogte in zou willen moet ik een (2 eigenlijk) helix maken.

Om even te laten zien hoeveel baan je nodig hebt om van 0 (linker buitenbocht) naar een hoogte van 60 mm (in het midden van de bocht rechts) te komen:






« Laatst bewerkt op: 11 October 2023, 21:31:38 door Cyril Mariën »