Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Welke centrale voor mijn Marklin baan  (gelezen 4360 keer)

Schieland

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Gepost op: 25 februari 2023, 17:50:41 »
Ik ben een beginner en bezit een marklin baan van zo’n 20 meter met een MS3. Ik wil het geheel via de pc laten rijden (en automatisch stoppen) zonder stroomloze secties. Met een 3 tot 4-tal treinen en 1 tot 2 stations. Welke centrales kan ik dan het beste kiezen? Voor de hand ligt CS3, maar uit de documentatie daar van begrijp ik dat die uitgaat van secties die stroomloos worden gemaakt bij een stopsein. Ik vond de Z21 interessant, maar als ik het goed begrepen heb kan die niet met ac spanning van marklin omgaan. Ik heb voor de software gekeken naar Itrain. Graag jullie advies in deze.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2023, 19:46:58 »
Als je
Ik wil het geheel via de pc laten rijden (en automatisch stoppen) zonder stroomloze secties.
kun je prima kijken naar een CS3. Of laat ik het anders zeggen: op je lijst zetten met centrales waar je een keuze uit gaat maken.

Voor de hand ligt CS3, maar uit de documentatie daar van begrijp ik dat die uitgaat van secties die stroomloos worden gemaakt bij een stopsein.
Dat is de Märklin-filosofie van digitaal gestuurd rijden met treintjes. Als je met iTrain gaat werken (of een ander programma) hoef je helemaal geen stroomloze secties te maken, zoals Märklin bedacht heeft. Het stoppen van treintjes wordt via de centrale door iTrain gedaan.

Het enige wat je wel moet doen is het maken van blokken (onderverdeeld in secties) op basis van massadetectie (S88N). Zodat de software weet waar welke trein is. Zodat hier eventueel acties uitgevoerd moeten worden.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Golfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • H0 en Spoor 1
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2023, 19:57:18 »
IiTrain en een CS3 gaan goed samen. Het is wat Bas zegt, stoppen in een blok is een kwestie van programeren geworden. Daarmee passeer je in het software programma even wat Märklin had meegegeven met het CS3.
Vriendelijke groet,
Michiel


H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2023, 21:52:55 »

Dat is de Märklin-filosofie van digitaal gestuurd rijden met treintjes. Als je met iTrain gaat werken (of een ander programma) hoef je helemaal geen stroomloze secties te maken, zoals Märklin bedacht heeft. Het stoppen van treintjes wordt via de centrale door iTrain gedaan.

Een cs3 kan precies hetzelfde als je voor ieder sein een gebeurtenis aanmaakt. Deze gebeurtenis leg je in de afloopfunctie van een lok vast. Via een volgende afloopgebeurtenis kun je dan een willekeurige lok deze gebeurtenis laten uitvoeren. Klinkt ingewikkeld maar is het niet. De CS3 weet op deze manier welke lok welke gebeurtenis triggert. Je hebt geen remmodules, railcom achtige melders e.d. nodig.
Je moet alleen omdenken en de pc manier vergeten. Een pc gokt waar een trein zich kan bevinden op basis van het programma. De cs3 leest melders uit en welke loks zich hierbij melden. Of het makkelijker is of flexibeler dan een programma? Nee, niet bepaald. Maar het kan wel.

Bart 

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2023, 22:17:16 »
Citaat
Ik vond de Z21 interessant, maar als ik het goed begrepen heb kan die niet met ac spanning van marklin omgaan
Dat heb je niet goed begrepen  ;). Je kan een Z21 prima gebruiken icm een 3-rail spoor.

Hoewel cs3 prima werkt met iTrain, vind ik het zelf een slechte keuze omdat je 90% van de functionaliteiten van dat ding niet ga gebruiken en je lapt er wel flink voor. + wat een cs3 kan, kan iTrain ook maar beter en meer. Dus je keuze voor iTrain =  (y)

Voor iTrain gebruik heb je een centrale nodig die slechts deze 2 dingen doet. DCC (en in jouw geval ook MM2) signalen uitsturen naar de baan en terugmelders uitlezen en doorsturen naar iTrain. De rest is allemaal extra... dus die rijregelknoppen en touchscreen van een CS3... extra. Je hebt het niet nodig, maar misschien vind je er iets van fijn?

Die Z21 heeft geen scherm, die verstop je ergens onder je baan en je hebt er geen omkijken meer aan. Je redt trouwens ook met een witte z21 alleen ben je gelimiteerd aan 'slechts' 192 (IIRC) terugmelders en dat moeten perse R-bus terugmelders zijn. Voor velen is dit meer dan toereikend, voor sommigen niet. De Z21 kan je ook nogvoorzien van can bus en loconet terugmelders.

Z21 werkt heeft ook een XpressNet en Loconet bus. Je kan er dus meerdere soorten bekabelde handregelaren op aansluiten en via WiFi ook draadloze. Dat kan handig zijn als je geen iTrain pro licentie heb. Maar ook dit is dus `extra`.

Dat marklin systeem bestaat uit niks meer dan een simpele link tussen een terugmeldcontact en een schakeldecoder die dan of met een relais een stuk spoor uitschakelt of een trein langzaam laten stoppen/afremmen dmv een remmodule. Opzich een erg goed en mooi idee, een zelf bedienend bloksysteem waarbij treinen langzaam stoppen en remmen, alleen de uitwerking is nodeloos duur en vooral omslachtig. Ik had daar zelf iets beters/veiligers/goedkopers voor bedacht. Dit heeft echter geen enkele drol te maken met iTrain  ::).

Dus heb je een kleine tot middelgrote baan, zou ik kiezen z21. Heb je een erg grote baan in de planning zou ik Z21 kiezen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2023, 22:33:12 »
stoppen in een blok is een kwestie van programmeren geworden.
Configureren ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2023, 22:34:42 »
Een centrale die geen mfx ondersteund is ouderwetse meuk in een marklin omgeving. Ik wil geen 5 adressen per lok moeten gebruiken om alle functies te kunnen aansturen.
Eerlijk gezegd is er niet echt iets te koop dat een doorgeefluik is tussen baan en pc.
CS, ecos, IB2 met MFX...allemaal overkill (te duur dus) voor een pc besturing.
Beste lijkt ne dan nog een Tams redbix.

Bart

Schieland

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2023, 09:13:50 »
Bedankt voor de reacties, daar heb ik wat aan.
Ok, ik heb nu begrepen dat er meer mogelijkheden zijn en dat beide Z21 en CS3 geen stroomloze secties nodig hebben. Dan blijft bij mij de vraag hoe een Z21 de AC spanning voor de rails kan leveren.

Moet er dan nog een apparaatje tussen?


Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5762
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2023, 09:40:57 »
Voor slechts 3 - 4 treinen in automatisch bedrijf is een CS3 errug duur, evenzo de iTrain licentie. Het loopt dan al richting de €1000 in aanschaf en dan moet je wel echt een diehard Marklinist zijn. Maar ze bestaan want ik ken ze, bij naam en toenaam.  ;D

Handiger is dan DCC te gaan rijden, desnoods door die paar decoders te vervangen als die geen DCC aan boord hebben en een goedkope (desnoods 2e hands) DCC centrale aan te schaffen in combinatie met een gratis PC besturingsprogramma.

Gr, Ben.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2023, 09:56:19 »
Lees je eens in in het digitaal besturen van een modelspoorbaan. Je snapt daarna dat het oude AC verhaal niet meer van toepassing is.

Zie bijvoorbeeld de Beneluxspoor encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • mijn baantje Dinant
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2023, 13:43:49 »
Bedankt voor de reacties, daar heb ik wat aan.
Ok, ik heb nu begrepen dat er meer mogelijkheden zijn en dat beide Z21 en CS3 geen stroomloze secties nodig hebben. Dan blijft bij mij de vraag hoe een Z21 de AC spanning voor de rails kan leveren.

Moet er dan nog een apparaatje tussen?

neen, er moet niks tussen;

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2023, 17:56:06 »
Misschien heb je wat aan deze videoserie: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Welke centrale je kiest heeft vooral te maken met welke protocollen je wilt gebruiken om je treinen te laten rijden.
Als je het MFX protocol wil blijven gebruiken zijn de mogelijkheden wat beperkt.
Een aantal mogelijkheden (waarbij ik zeker weet dat ik niet volledig ben):
Je kunt eventueel een stukje hardware in je MS2/3 (laten) bouwen waardoor je deze via het netwerk met je PC (met Rocrail of iTrain) kunt verbinden.
Voor meer info: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0.

Je kunt de MS2/3 ook gebruiken met de modules van http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys3&modul=46#GB.

Je kunt een tweedehands Tams Redbox kopen, dan kun je het MFX protocol omzetten naar het M3 protocol van Tams. Dat heeft bij mij prima gewerkt met de voorloper van de Redbox , de MasterControl. Let wel even goed op welke uitvoering je koopt. Je hebt ze met en zonder ingebouwde booster.

De fa. Tams brengt ook een nieuwe centrale op de markt, de MC2 die ook werkt  met het M3 protocol.

Uhlenbrock brengt een nieuwe centrale uit die ook MFX ondersteunt, kijk op de website voor meer info.

Een (tweedehands) CS2 koop je voor rond de € 250,-

Er zijn meerdere centrales die wel het Märklin Motorola protocol en het DCC protocol ondersteunen waaronder de Roco (zwarte) Z21 en de (witte) z21. Voor deze laatste heeft de firma Digikeijs een bezetmelder voor de R-bus waar je meerdere S88N bezetmelders op kunt aansluiten. Dat is een stuk goedkoper.
 
Als je al je locomotieven aan kunt sturen met het DCC protocol dan heb je veel meer keuze.

Ik kan je verder alleen maar aanraden om je goed te (laten) informeren voordat je wat koopt. Op 23 maart is er in Houten een beurs waar ook de HCC staat met 1 of meerdere banen. Die kunnen je veel meer vertellen.





Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Schieland

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2023, 12:44:11 »
Beste forumleden.
Ik ben blij met jullie reacties, hoewel ik zelf mogelijk wat weinig verdere info heb gegeven. Ja, mijn c-rail baan bevat meerdere mfx locs. De bedoeling is dat ik nu de kale baan (nog geen seinen etc., maar wel een 12-tal  marklin wissels met reeds ingebouwde decoders) dus ombouw naar een volledig digitale baan met nog aan te schaffen seinmateriaal e.d.

Gezien mijn leeftijd (75) wil ik niet meer teveel experimenteren met knutselconstructies. Dus eerst wil ik kiezen voor een digitaal systeem zoals de Z21 of CS3, maar ook een ander kant en klaar systeem kan natuurlijk. De Z21 spreekt mij nog wel het meeste aan, na een aantal reacties van jullie kant. De andere merken die ik voorbij heb zien vliegen zijn mij nog niet bekend.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2023, 12:57:37 »
Ik weet dat de Ecos ook geschikt is voor 3-rail gebruikers. Zelf rijd ik 2-rail maar wilde op mijn 65-ste niet weer een computerprogramma moeten leren kennen. Daarom koos ik voor de (prijzige) Ecos waar met twee fysieke rijregelaars bijna oneindig veel treinen zijn te bedienen en waarbinnen ik ook alle schakelconfiguraties doe.

Rian

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2023, 12:59:46 »
Een centrale die geen mfx ondersteund is ouderwetse meuk in een marklin omgeving.

Ik ben het met Bart eens dat een centrale die niet met mfx overweg kan, op een hedendaagse drierailbaan op zijn minst onhandig is.

Wellicht ten overvloede, maar termen als mfx, Motorola of DCC slaan op het gebruikte protocol, zeg maar de talen die centrale en decoders kennen. Centrale en decoders moeten hetzelfde protocol kunnen gebruiken.

Die z21 van Roco praat Motorola en DCC, geen mfx.
Alle locdecoders voor mfx kunnen ook met Motorola overweg. Maar Motorola kent belangrijke beperkingen. Het wordt bijvoorbeeld erg onhandig, zo niet onmogelijk, de hedendaagse uitgebreide licht- en geluidfuncties te gebruiken. De rijeigenschappen zijn wat minder wegens minder rijstappen.
Met DCC kan dat allemaal wel, maar pas de laatste jaren bouwt Märklin locdecoders in locs die ook DCC begrijpen. Ik weet niet of je zin hebt oudere locs om te (laten) bouwen.

Zoals Albert al schrijft, je moet bedenken welke protocollen je wilt gebruiken. Met mfx is de keuze beperkt (misschien ook weer een voordeel  :)) en aan de dure kant.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.