Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: Welke centrale voor mijn Marklin baan  (gelezen 4364 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #30 Gepost op: 01 maart 2023, 07:14:49 »
Hi Schieland

Volgens mij ben je heel goed bezig en bijna daar waar je wil zijn. Mijn tip: maak op basis van wat jij wil een wensenlijstje. De vraag die het meest objectief is, is dan: kan een centrale dat? Als er dan een centrale tussenzit die iets niet kan, dan valt die sowieso af.

Dat je daarna een vraag stelt wat de ervaringen zijn (dus wat iemand vindt) met argumenten erbij is prima. Dan kan je zelf bepalen of jij dat een steekhoudend argument vindt, of dat ook voor jou geld etc. Bijvoorbeel, wat jij gestructureerd en overzichtelijk vindt, is voor de ander super gecompliceerd.

De reden dat ik dit zeg is tweeledig: als je vraagt wat er aangeraden wordt dan krijg je vaak de oplossing die mensen zelf thuis hebben staan. Dat hoeft niet de beste keus voor jou te zijn. Tweede punt: op dit forum worden meningen nogal eens verkocht als feiten. Meningen hebben net zoveel waarde als feiten, maar voor jouw keuze is het wel handig om dat in het achterhoofd te houden.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #31 Gepost op: 01 maart 2023, 10:14:51 »
Ik had even een tabel in elkaar geflanst met relevante opties.

Feitelijk, alles werkt met iTrain.

Je hebt een knoop door te hakken op wel of geen mFx. Als ik dan naar de prijzen kijk, zou ik zonder mFx nog steedsw z21 nemen en met mFx komt de tams redbox als goedkoopste uit de bus. Het scheelt gewoon €400.

Andere knoop: hoewel je met iTrain wilt rijden, is het misschien wel of niet leuk of handig om er iets van een fysieke rijregelknop er naast te hebben. Zowel z21 als redbox hebben geen fysieke knoppen en daarbij dien je een (2e hands €60,-) multimaus in de XpressNet bus te pluggen. Die Tams heeft dan nog de mogelijkheid om je MS2 daarvoor te gebruiken met een sniffer apparaat. Alleen kost dat ding net zoveel als een multimaus  ::)

Als je zo'n bakkie wilt met 2 mooie mooie knoppen -> IB2 NEO. Je kan overigens ook nog 2e hands IB II zonder mFx vinden op MP voor €150~€250


Toevoeging die zwarte Z21 is tegenwoordig ook alweer €600+. Onproportioneel duur geworden, zo geweldig is die ook weer niet  ;)

Ik zag ook nog een goedkope Cs1 voorbij komen voor €150,- Volstaat ook  ;D

Citaat
Wat bedoel je daarmee? Omzetten naar wat?
TS ging proberen om mFx uit te zetten op de MS2 om te kijken welk van zijn mFx treinen op DCC rijden.

Ik kan behalve een z21 ook een redbox uitlenen, maar dat is een zonder booster en zo'n booster heb ik niet los liggen. Een oude marklin booster uit 6021 tijdperk werkt er ook op.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #32 Gepost op: 01 maart 2023, 10:21:23 »
Aangezien je aangeeft dat je wel ervaring in elektronica en programmeren hebt, wil ik eens een andere toer op gaan, die in een fors lagere prijsklasse: SRSEII. Dat is een toevoeging aan de gleisbox zoals je al hebt, waarmee je dit een uitgebreide centrale maakt. Hobby makers.nl hebben een goede beschrijving staan, het voegt voor mij weinig toe die hier nogmaals op te gaan schrijven.

https://hobbymakers.nl/blog/modelspoor/centrale/srseii/
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #33 Gepost op: 01 maart 2023, 10:59:58 »
Ik had even een tabel in elkaar geflanst met relevante opties.

Die Redbox is ondertussen bij Tams niet meer leverbaar Bas. In plaats daarvan heeft Tams een Mastercontrol 2 in de aanbieding. Met alweer een heel ander prijskaartje van tegen de €600. Puur op basis van de specificaties lijkt het wel een aardig apparaat.

https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/EasyControl/mc2
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #34 Gepost op: 01 maart 2023, 11:52:59 »
Jawel ze hebben er nog een paar. Ik zag er vandaag 1 te koop staan voor 250 op tams hun website
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #35 Gepost op: 01 maart 2023, 11:59:00 »
Slotpleidooi mijnerzijds.
Wat ik nog steeds niet zie terugkomen is dat een CS3 de enige centrale is die autonoom een geautomatiseerde baan kan draaien. Het enige dat je nodig hebt zijn terugmelders.
In de aanschafprijs van de andere centrales mis ik soft- en hardware. Een pc met beeldscherm bijvoorbeeld om i-train op te draaien.
Tel je alles bij elkaar op dan is een cs3 opeens veel minder duur t.o.v. de concurrentie.

Bart

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5763
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #36 Gepost op: 01 maart 2023, 12:39:55 »

Tel je alles bij elkaar op dan is een cs3 opeens veel minder duur t.o.v. de concurrentie.


De vraagsteller wil met de PC gaan rijden zegt hij en hij overweegt iTrain. Dan heeft de ingebouwde functionaliteit ten aanzien van de ingebouwde automatisering van het CS3 geen meerwaarde. Da's mijn slotpleidooi. ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #37 Gepost op: 01 maart 2023, 13:06:24 »
Amen to that  ;D ;)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #38 Gepost op: 01 maart 2023, 14:37:16 »
Slotpleidooi mijnerzijds.
Wat ik nog steeds niet zie terugkomen is dat een CS3 de enige centrale is die autonoom een geautomatiseerde baan kan draaien. Het enige dat je nodig hebt zijn terugmelders.
In de aanschafprijs van de andere centrales mis ik soft- en hardware. Een pc met beeldscherm bijvoorbeeld om i-train op te draaien.
Tel je alles bij elkaar op dan is een cs3 opeens veel minder duur t.o.v. de concurrentie.

Bart


Hallo Bart,
Dit is niet zo'n nuttig slotpleidooi voor de TS. De vraagsteller heeft er niets aan want het sluit helemaal niet aan bij zijn vraag. Lees ff het topic door en met name bericht no.1.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #39 Gepost op: 01 maart 2023, 15:50:29 »
Ik heb een tijdje terug mijn TamsMC (de voorloper van de Redbox) verruild voor een ESU Ecos en daar ben ik dik tevreden over.
Natuurlijk is de centrale de interface tussen Rocrail en mijn baan maar heeft ook zeker een aantal mogelijkheden waar ik dankbaar gebruik van maak.
- Twee grote draaiknoppen om treinen te laten rijden.
- Treinen selecteren op basis van afbeeldingen en categorie in plaats van een veel te korte naam
- Het programmeren van locomotieven op het programmeerspoor gaat een stuk makkelijker dan met de Tams.
- Daarnaast heb ik ook de draaischijf toegevoegd waardoor ik deze zonder Rocrail kan bedienen.
- Dat geldt ook voor een aantal wisselstraten.

Dus als je puur beschouwt als interface dan is het overkill. Mijn ervaring is dat ik de extra mogelijkheden vanzelf ga gebruiken.
Hoe was het ook al weer: elk aanbod schept zijn eigen vraag. (Wet van Say)



Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Schieland

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #40 Gepost op: 01 maart 2023, 21:26:01 »
Forumleden,
Ik ben te rade gegaan bij een bezitter van een z21, een stukje rail meegenomen en een mfx loc.
Nadat de z21 bezitter de zaak had ingeregeld reed de trein, alleen een groot aantal functies deed het niet en bleek ook niet aanroepbaar.
Mijn besluit staat daarna vast, ik heb (tegen een heel mooie prijs) de CS3+ besteld.
Dit omdat ik na het lezen van het large manual Controlling Digitally wih the Central Station 3 van Marklin de opzet van de centrale heel gestructureerd en logisch vind. Daarnaast verwacht ik wanneer ik binnen het merk blijf niet tegen verrassingen aan te lopen.

Ik dank jullie voor jullie meedenken en soms wat minder subtiele inventiviteit bij sommige forumleden die ook positief hebben bijgedragen aan mijn inzicht hierin. Ik blijf dit forum dan ook met interesse volgen.

Johan

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #41 Gepost op: 01 maart 2023, 22:07:39 »
Veel plezier ermee!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Welke centrale voor mijn Marklin baan
« Reactie #42 Gepost op: 02 maart 2023, 17:15:48 »
Veel plezier ermee. Kleine controlevraag: Heb je ook een voeding meebesteld? ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de