Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: De HTM Stadler TINA tram in H0  (gelezen 19435 keer)

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #15 Gepost op: 03 March 2023, 19:02:43 »
Zeer mooi. Ik teken graag in voor een model.  (y)

Ik ook,

Groet,
Niek

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2023, 01:03:59 »
Had al het één en ander gehoord over deze nieuwe tram. Leuk om er nu een beeld bij te hebben. Hij heeft wel iets Randstadrail-RegioCitadis-achtigs. Fraai ontwerp weer (y)
Als er nog ruimte is op de intekenlijst ben ik ook zeker geïnteresseerd  8)

Grt
Marc

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #17 Gepost op: 10 March 2023, 18:16:52 »
Alle cosmetische ontwerpen zijn af, voor zover die bekend zijn. We moeten ermee rekening houden dat er nog zaken veranderen in de loop van de design fase met Stadler.

We kunnen in elk geval beginnen met het ontwerp van het chassis. Voor nu nog op basis van Halling draaistellen. Ik wil eerst eens zien of het mogelijk is de aandrijving te voorzien in de C-bak. Dan ligt alles centraal en zijn er minder draden nodig om alles aan elkaar te knopen.

Of heeft er iemand ervaring en eventueel tegenargumenten om de gemotoriseerde draaistellen in het midden te hebben?


Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2023, 22:41:06 »
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?

Middenbak lijkt met het beste. 4 aangedreven assen.

En ongeacht de rijrichting 1 kop duwend en 1 trekkend.

Maar doordat er dan 2 draaistellen zitten wat minder ruimte.

Al zijn de motortjes niet zo heel groot meer tegenwoordig.

Komt er een stekker voor de decoder in?

Zimo maakt ze met direct een powerpack erop. Allicht een idee? Of in iedergeval voorbereiding om het te plaatsen in het chassis?

Next18 is mooi compact en genoeg functie aansluitingen. 

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1201
    • Modelspoor Design
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2023, 00:12:34 »
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?


Als Stadler dezelfde bakcodering aanhoud zoals bij de treinen is de A en B bak altijd een kopbak en C, D etc de tussenbakken. Dus gok dat de C bak de tussenbak is.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #20 Gepost op: 11 March 2023, 11:31:03 »
Normaal bij trams ook, de A-bak en B-bak zijn de kopse kanten, de C-bak is de middelste.
Geld ook voor de GTL-tram, dus de B-bak is de achterkant.

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2023, 16:28:19 »
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?

Ik had van een tram-criticus natuurlijk beter verwacht! :-P Zoals al aangegeven; de kopbakken zijn altijd A en B, en alles ertussen de rest. Avenio is bijvoorbeeld A-C-D-B.

Het gaat er dus om dat de aandrijving in de middenbak zit inderdaad. De vraag is echter of de on-aangedreven draaistellen van de kopbakken daardoor niet 'gek' zullen doen. Er zal vast een reden zijn waardoor in andere modellen of in de echte bedrijf dat niet wordt toegepast. Ik ga gewoon een proto-chassis ontwerpen en de functionaliteit testen.

Komt er een stekker voor de decoder in?

Zeker; zie eerste post. We gaan de printplaten zelf ontwerpen dus een stekkeraansluiting is dan kleine stap. Gezien de functionaliteiten is Next18 onnodig maar misschien wel goede voorbereiding.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2023, 16:30:10 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2023, 18:08:56 »
Ach. Meeste kennis is bij mij GVB. En tot voor kort was dat voornamelijk 1 richtings materieel.

Hoorde nooit wat over A of B bak.



Aandrijving van een Combino zit ook in de middenbak. Gat prima.

Next18 is mooi compact. Bemo past het toe in de H0m modellen. En in N spoor ook veel gebruikt meen ik.

En gezien in trams de ruimte ook schaars is.

En bijvoorbeeld een zimo staco2a kan je zo een next18 decoder inpluggen. En direct een powerpack.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #23 Gepost op: 12 March 2023, 11:29:26 »
Bij een GTL is de volgorde ook altijd al A+C+B geweest dus het is geen nieuw iets...  ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #24 Gepost op: 12 March 2023, 14:03:57 »
Nog steeds geen GVB 😆
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

pduvekot

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #25 Gepost op: 13 March 2023, 16:07:28 »
Ik ook,

Groet,
Niek

Ik ook

Groet

paul duvekot

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #26 Gepost op: 14 March 2023, 07:02:27 »
Staan allemaal genoteerd!
Check ook mijn Facebook

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #27 Gepost op: 14 March 2023, 08:54:15 »
Nooit gedacht dat ik nog eens sentimenteel zou worden bij de uitfasering en vervanging van de GTL's. Als tiener wachtte ik soms 2 trams om nog maar eens in een ouwe PCC car te mogen meerijden  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #28 Gepost op: 14 March 2023, 09:27:40 »
Als tiener - 50 jaar geleden - dacht ik dat de toenmalige nieuwe trams in Rotterdam en Den Haag de laatste zouden zijn, erna alleen maar bussen en metro's.
Zoals elders al de situatie was: Engeland, VS, Frankrijk..
Ronald
Groet,
      Ronald

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2023, 11:14:59 »
Logische gedachte. Gelukkig kwam er een stevige trendbreuk!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!