Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Eric v C
Vandaag
om 12:07:53
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:54:54
Dat overkomt mij niet.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:01
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 11:10:30
Lokpilot 4 defect
door
Menno
Vandaag
om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:52:54
Raadplaatje
door
Prutsert
Vandaag
om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
RobVille
Vandaag
om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VAM65
Vandaag
om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0
door
jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie) (gelezen 2271 keer)
Dave van der Locht
Offline
Berichten: 1064
Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
«
Gepost op:
12 April 2008, 23:09:15 »
Volgens mij is dit al wel eens ter sprake geweest, ik kon het echter niet (meer) terug vinden.
Ik heb sterk mijn twijfels over de manier van kortsluitbeveiliging en melding bij een Tams B-2 booster. Als er een kortsluiting komt, meldt de booster dit netjes aan de centrale welke vervolgens het data-signaal weg neemt en de baanspanning afgeschakeld wordt. Ok, dit werkt al tijden perfect en probleemloos... Maar nu... Als je vervolgens de booster weer in wilt schakelen en het data-signaal hervat terwijl de kortsluiting nog niet verholpen (of gevonden) is, lijkt het er op of de kortsluiting nu niet gemeld wordt aan de centrale. Althans, ik zie dat niet gebeuren terwijl ik 100% zeker weet dat de detectie in de centrale verder in orde is.
Dit type booster wordt ingeschakeld door een drukknop in te houden tot het relais bekrachtigd wordt en de led fel rood gaat branden. In mijn geval wordt dit door de centrale gedaan en maak ik geen gebruik van een drukknop.
Met deze waarnemingen zijn er een paar opties mogelijk:
1- Er is iets niet goed met de booster, dit zou geen probleem moeten zijn en er dient gewoon een kortsluitmelding plaats te vinden als je de baan opnieuw in wilt schakelen terwijl er nog een kortsluiting is.
2- Dit is 'normaal' gedrag van deze Tams boosters, een andere booster (LDT ?) handelt dit wel correct af.
3- De meeste boosters geven geen kortsluitmelding als je de baan opnieuw inschakelt terwijl er nog een kortsluiting is. Lijkt me stug, maarja... Buiten een paar (kleine) zelfbouwboostertjes heb ik zelf geen ervaring met andere merken.
4- Ik zie iets (anders) over het hoofd...
Mogelijk kan er iemand hier een zinnig antwoord op geven.
Groetjes,
Dave
«
Laatst bewerkt op: 12 April 2008, 23:13:12 door Dave van der Locht
»
Gelogd
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.
Dave van der Locht
Offline
Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
«
Reactie #1 Gepost op:
13 April 2008, 20:09:31 »
Niemand !? :-|
Groetjes,
Dave
Gelogd
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.
Theo Maassen
Offline
Berichten: 51
HEST - Estorf
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
«
Reactie #2 Gepost op:
13 April 2008, 21:19:14 »
Dave,
Ik zal een voorzetje geven ;-)
Op de site van TAMS zag ik dat er een nieuwere versie is van betreffende booster.
Als je in de "Anleitung" en dan met name de pagina daar waar het schema van de schakeling staat, kijkt van beide boosters (oud en nieuw) dan zie je een verschil bij de terugkoppeling van de kortsluitmelding. Ik heb beide schema's nog niet echt goed bestudeerd maar het doet vermoeden dat er daar wat gewijzigd is wat mogelijk met jouw probleem te maken heeft. Zelf heb ik LDT (Littfinski) Boosters en was/ben me nog niet bewust van het beschreven probleem. Ik ga het maar eens proberen te simuleren.
Theo.
Gelogd
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.
Dave van der Locht
Offline
Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
«
Reactie #3 Gepost op:
14 April 2008, 22:41:22 »
Er is inderdaad een aanpassing gedaan in het kortsluit-meld gedeelte van de booster. Echter is dit volgens mij alleen een aanpassing in compatibiliteit m.b.t. 2 verschillende methoden van terugmelding, welke in te stellen is middels een jumper. Kennelijk is er een verschil in terugmelding tussen een DCC en een Motorola of multi-protocol centrale, want met deze jumper geef je aan of je een DCC of Motorola centrale gebruikt.
Maar feitelijk veranderd er volgens mij niets aan het probleem wat ik omschreven heb. Enkel de verandering dat de kortsluitmelder niet alleen de lijn 'hoog' maakt, maar nu ook bij een kortsluiting kan sinken. Oftewel simpel gezegd een geïnverteerde werking is nu aanwezig en te selecteren middels een jumper.
Heeft er echt niemand ervaring met dit probleem / deze boosters? Of de mogelijkheid om eens te kijken of het gedrag wat ik beschrijf zich ook voordoet?
Groetjes,
Dave
Gelogd
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.
gerard wo
Offline
Berichten: 32
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
«
Reactie #4 Gepost op:
15 April 2008, 00:08:06 »
Beste Dave,
Afgelopen zaterdag had ik een sluiting, in eerste instantie reageerde de kortsluitbeveiliging van de booster.
Na wat speurwerk dacht ik de sluiting te hebben gevonden, kon dan ook de booster weer gewoon met behulp van de drukknop aanzetten.
Maar ik merkte toch dat het niet helemaal goed zat.
Bij het meten bleek er nog steeds een sluiting te zijn.
Heb de sluiting nog niet opgelost, maar dat komt wel weer goed.
Wel het zelfde verschijnsel met de B2 Booster.
MvG.
Gerard.
Gelogd
Dave van der Locht
Offline
Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
«
Reactie #5 Gepost op:
17 April 2008, 20:20:49 »
Nou... Dat aanzetten gaat hier toch ook iets anders...
Baanspanning komt er wel, maar relais wordt niet (volledig?) bekrachtigd. Maar ook geen kortsluitmelding, terwijl er nog steeds een kortsluiting is.
Het verbaast me een beetje dat er tot nu toe nog niemand een concrete optie zoals in de start-post beschreven kan aanwijzen, of wat meer informatie kan verschaffen... :-|
Hoe zit dat met andere boosters (optie 2) b.v. een LDT?
Groetjes,
Dave
Gelogd
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)