Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door spoorzeven
Vandaag om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 10:59:08
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
Kersttrein door 008200
Vandaag om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)  (gelezen 2368 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Gepost op: 12 April 2008, 23:09:15 »
Volgens mij is dit al wel eens ter sprake geweest, ik kon het echter niet (meer) terug vinden.

Ik heb sterk mijn twijfels over de manier van kortsluitbeveiliging en melding bij een Tams B-2 booster. Als er een kortsluiting komt, meldt de booster dit netjes aan de centrale welke vervolgens het data-signaal weg neemt en de baanspanning afgeschakeld wordt. Ok, dit werkt al tijden perfect en probleemloos... Maar nu... Als je vervolgens de booster weer in wilt schakelen en het data-signaal hervat terwijl de kortsluiting nog niet verholpen (of gevonden) is, lijkt het er op of de kortsluiting nu niet gemeld wordt aan de centrale. Althans, ik zie dat niet gebeuren terwijl ik 100% zeker weet dat de detectie in de centrale verder in orde is.

Dit type booster wordt ingeschakeld door een drukknop in te houden tot het relais bekrachtigd wordt en de led fel rood gaat branden. In mijn geval wordt dit door de centrale gedaan en maak ik geen gebruik van een drukknop.

Met deze waarnemingen zijn er een paar opties mogelijk:

1- Er is iets niet goed met de booster, dit zou geen probleem moeten zijn en er dient gewoon een kortsluitmelding plaats te vinden als je de baan opnieuw in wilt schakelen terwijl er nog een kortsluiting is.

2- Dit is 'normaal' gedrag van deze Tams boosters, een andere booster (LDT ?) handelt dit wel correct af.

3- De meeste boosters geven geen kortsluitmelding als je de baan opnieuw inschakelt terwijl er nog een kortsluiting is. Lijkt me stug, maarja... Buiten een paar (kleine) zelfbouwboostertjes heb ik zelf geen ervaring met andere merken.

4- Ik zie iets (anders) over het hoofd...

Mogelijk kan er iemand hier een zinnig antwoord op geven.  ;)

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 12 April 2008, 23:13:12 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2008, 20:09:31 »
Niemand !?  :-|  :'(

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2008, 21:19:14 »
Dave,

Ik zal een voorzetje geven ;-)

Op de site van TAMS zag ik dat er een nieuwere versie is van betreffende booster.
Als je in de "Anleitung" en dan met name de pagina daar waar het schema van de schakeling staat, kijkt van beide boosters (oud en nieuw) dan zie je een verschil bij de terugkoppeling van de kortsluitmelding. Ik heb beide schema's nog niet echt goed bestudeerd maar het doet vermoeden dat er daar wat gewijzigd is wat mogelijk met jouw probleem te maken heeft.  Zelf heb ik LDT (Littfinski) Boosters en was/ben me nog niet bewust van het beschreven probleem. Ik ga het maar eens proberen te simuleren.

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 22:41:22 »
Er is inderdaad een aanpassing gedaan in het kortsluit-meld gedeelte van de booster. Echter is dit volgens mij alleen een aanpassing in compatibiliteit m.b.t. 2 verschillende methoden van terugmelding, welke in te stellen is middels een jumper. Kennelijk is er een verschil in terugmelding tussen een DCC en een Motorola of multi-protocol centrale, want met deze jumper geef je aan of je een DCC of Motorola centrale gebruikt.

Maar feitelijk veranderd er volgens mij niets aan het probleem wat ik omschreven heb. Enkel de verandering dat de kortsluitmelder niet alleen de lijn 'hoog' maakt, maar nu ook bij een kortsluiting kan sinken. Oftewel simpel gezegd een geïnverteerde werking is nu aanwezig en te selecteren middels een jumper.

Heeft er echt niemand ervaring met dit probleem / deze boosters? Of de mogelijkheid om eens te kijken of het gedrag wat ik beschrijf zich ook voordoet?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

gerard wo

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2008, 00:08:06 »
Beste Dave,

Afgelopen zaterdag had ik een sluiting, in eerste instantie reageerde de kortsluitbeveiliging van de booster.
Na wat speurwerk dacht ik de sluiting te hebben gevonden, kon dan ook de booster weer gewoon met behulp van de drukknop aanzetten.
Maar ik merkte toch dat het niet helemaal goed zat.
Bij het meten bleek er nog steeds een sluiting te zijn.
Heb de sluiting nog niet opgelost, maar dat komt wel weer goed.
Wel het zelfde verschijnsel met de B2 Booster.

MvG.

Gerard. 

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2008, 20:20:49 »
Nou... Dat aanzetten gaat hier toch ook iets anders...

Baanspanning komt er wel, maar relais wordt niet (volledig?) bekrachtigd. Maar ook geen kortsluitmelding, terwijl er nog steeds een kortsluiting is.

Het verbaast me een beetje dat er tot nu toe nog niemand een concrete optie zoals in de start-post beschreven kan aanwijzen, of wat meer informatie kan verschaffen...  :-|

Hoe zit dat met andere boosters (optie 2) b.v. een LDT?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.