Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:11:41
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 18:09:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:58:52
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo door Hasenwald
Vandaag om 17:42:08
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)  (gelezen 2317 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Gepost op: 12 April 2008, 23:09:15 »
Volgens mij is dit al wel eens ter sprake geweest, ik kon het echter niet (meer) terug vinden.

Ik heb sterk mijn twijfels over de manier van kortsluitbeveiliging en melding bij een Tams B-2 booster. Als er een kortsluiting komt, meldt de booster dit netjes aan de centrale welke vervolgens het data-signaal weg neemt en de baanspanning afgeschakeld wordt. Ok, dit werkt al tijden perfect en probleemloos... Maar nu... Als je vervolgens de booster weer in wilt schakelen en het data-signaal hervat terwijl de kortsluiting nog niet verholpen (of gevonden) is, lijkt het er op of de kortsluiting nu niet gemeld wordt aan de centrale. Althans, ik zie dat niet gebeuren terwijl ik 100% zeker weet dat de detectie in de centrale verder in orde is.

Dit type booster wordt ingeschakeld door een drukknop in te houden tot het relais bekrachtigd wordt en de led fel rood gaat branden. In mijn geval wordt dit door de centrale gedaan en maak ik geen gebruik van een drukknop.

Met deze waarnemingen zijn er een paar opties mogelijk:

1- Er is iets niet goed met de booster, dit zou geen probleem moeten zijn en er dient gewoon een kortsluitmelding plaats te vinden als je de baan opnieuw in wilt schakelen terwijl er nog een kortsluiting is.

2- Dit is 'normaal' gedrag van deze Tams boosters, een andere booster (LDT ?) handelt dit wel correct af.

3- De meeste boosters geven geen kortsluitmelding als je de baan opnieuw inschakelt terwijl er nog een kortsluiting is. Lijkt me stug, maarja... Buiten een paar (kleine) zelfbouwboostertjes heb ik zelf geen ervaring met andere merken.

4- Ik zie iets (anders) over het hoofd...

Mogelijk kan er iemand hier een zinnig antwoord op geven.  ;)

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 12 April 2008, 23:13:12 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2008, 20:09:31 »
Niemand !?  :-|  :'(

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2008, 21:19:14 »
Dave,

Ik zal een voorzetje geven ;-)

Op de site van TAMS zag ik dat er een nieuwere versie is van betreffende booster.
Als je in de "Anleitung" en dan met name de pagina daar waar het schema van de schakeling staat, kijkt van beide boosters (oud en nieuw) dan zie je een verschil bij de terugkoppeling van de kortsluitmelding. Ik heb beide schema's nog niet echt goed bestudeerd maar het doet vermoeden dat er daar wat gewijzigd is wat mogelijk met jouw probleem te maken heeft.  Zelf heb ik LDT (Littfinski) Boosters en was/ben me nog niet bewust van het beschreven probleem. Ik ga het maar eens proberen te simuleren.

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 22:41:22 »
Er is inderdaad een aanpassing gedaan in het kortsluit-meld gedeelte van de booster. Echter is dit volgens mij alleen een aanpassing in compatibiliteit m.b.t. 2 verschillende methoden van terugmelding, welke in te stellen is middels een jumper. Kennelijk is er een verschil in terugmelding tussen een DCC en een Motorola of multi-protocol centrale, want met deze jumper geef je aan of je een DCC of Motorola centrale gebruikt.

Maar feitelijk veranderd er volgens mij niets aan het probleem wat ik omschreven heb. Enkel de verandering dat de kortsluitmelder niet alleen de lijn 'hoog' maakt, maar nu ook bij een kortsluiting kan sinken. Oftewel simpel gezegd een geïnverteerde werking is nu aanwezig en te selecteren middels een jumper.

Heeft er echt niemand ervaring met dit probleem / deze boosters? Of de mogelijkheid om eens te kijken of het gedrag wat ik beschrijf zich ook voordoet?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

gerard wo

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2008, 00:08:06 »
Beste Dave,

Afgelopen zaterdag had ik een sluiting, in eerste instantie reageerde de kortsluitbeveiliging van de booster.
Na wat speurwerk dacht ik de sluiting te hebben gevonden, kon dan ook de booster weer gewoon met behulp van de drukknop aanzetten.
Maar ik merkte toch dat het niet helemaal goed zat.
Bij het meten bleek er nog steeds een sluiting te zijn.
Heb de sluiting nog niet opgelost, maar dat komt wel weer goed.
Wel het zelfde verschijnsel met de B2 Booster.

MvG.

Gerard. 

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2008, 20:20:49 »
Nou... Dat aanzetten gaat hier toch ook iets anders...

Baanspanning komt er wel, maar relais wordt niet (volledig?) bekrachtigd. Maar ook geen kortsluitmelding, terwijl er nog steeds een kortsluiting is.

Het verbaast me een beetje dat er tot nu toe nog niemand een concrete optie zoals in de start-post beschreven kan aanwijzen, of wat meer informatie kan verschaffen...  :-|

Hoe zit dat met andere boosters (optie 2) b.v. een LDT?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.