Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:41:53
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:28
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:17:15
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)  (gelezen 2338 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Gepost op: 12 April 2008, 23:09:15 »
Volgens mij is dit al wel eens ter sprake geweest, ik kon het echter niet (meer) terug vinden.

Ik heb sterk mijn twijfels over de manier van kortsluitbeveiliging en melding bij een Tams B-2 booster. Als er een kortsluiting komt, meldt de booster dit netjes aan de centrale welke vervolgens het data-signaal weg neemt en de baanspanning afgeschakeld wordt. Ok, dit werkt al tijden perfect en probleemloos... Maar nu... Als je vervolgens de booster weer in wilt schakelen en het data-signaal hervat terwijl de kortsluiting nog niet verholpen (of gevonden) is, lijkt het er op of de kortsluiting nu niet gemeld wordt aan de centrale. Althans, ik zie dat niet gebeuren terwijl ik 100% zeker weet dat de detectie in de centrale verder in orde is.

Dit type booster wordt ingeschakeld door een drukknop in te houden tot het relais bekrachtigd wordt en de led fel rood gaat branden. In mijn geval wordt dit door de centrale gedaan en maak ik geen gebruik van een drukknop.

Met deze waarnemingen zijn er een paar opties mogelijk:

1- Er is iets niet goed met de booster, dit zou geen probleem moeten zijn en er dient gewoon een kortsluitmelding plaats te vinden als je de baan opnieuw in wilt schakelen terwijl er nog een kortsluiting is.

2- Dit is 'normaal' gedrag van deze Tams boosters, een andere booster (LDT ?) handelt dit wel correct af.

3- De meeste boosters geven geen kortsluitmelding als je de baan opnieuw inschakelt terwijl er nog een kortsluiting is. Lijkt me stug, maarja... Buiten een paar (kleine) zelfbouwboostertjes heb ik zelf geen ervaring met andere merken.

4- Ik zie iets (anders) over het hoofd...

Mogelijk kan er iemand hier een zinnig antwoord op geven.  ;)

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 12 April 2008, 23:13:12 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2008, 20:09:31 »
Niemand !?  :-|  :'(

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #2 Gepost op: 13 April 2008, 21:19:14 »
Dave,

Ik zal een voorzetje geven ;-)

Op de site van TAMS zag ik dat er een nieuwere versie is van betreffende booster.
Als je in de "Anleitung" en dan met name de pagina daar waar het schema van de schakeling staat, kijkt van beide boosters (oud en nieuw) dan zie je een verschil bij de terugkoppeling van de kortsluitmelding. Ik heb beide schema's nog niet echt goed bestudeerd maar het doet vermoeden dat er daar wat gewijzigd is wat mogelijk met jouw probleem te maken heeft.  Zelf heb ik LDT (Littfinski) Boosters en was/ben me nog niet bewust van het beschreven probleem. Ik ga het maar eens proberen te simuleren.

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 22:41:22 »
Er is inderdaad een aanpassing gedaan in het kortsluit-meld gedeelte van de booster. Echter is dit volgens mij alleen een aanpassing in compatibiliteit m.b.t. 2 verschillende methoden van terugmelding, welke in te stellen is middels een jumper. Kennelijk is er een verschil in terugmelding tussen een DCC en een Motorola of multi-protocol centrale, want met deze jumper geef je aan of je een DCC of Motorola centrale gebruikt.

Maar feitelijk veranderd er volgens mij niets aan het probleem wat ik omschreven heb. Enkel de verandering dat de kortsluitmelder niet alleen de lijn 'hoog' maakt, maar nu ook bij een kortsluiting kan sinken. Oftewel simpel gezegd een geïnverteerde werking is nu aanwezig en te selecteren middels een jumper.

Heeft er echt niemand ervaring met dit probleem / deze boosters? Of de mogelijkheid om eens te kijken of het gedrag wat ik beschrijf zich ook voordoet?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

gerard wo

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2008, 00:08:06 »
Beste Dave,

Afgelopen zaterdag had ik een sluiting, in eerste instantie reageerde de kortsluitbeveiliging van de booster.
Na wat speurwerk dacht ik de sluiting te hebben gevonden, kon dan ook de booster weer gewoon met behulp van de drukknop aanzetten.
Maar ik merkte toch dat het niet helemaal goed zat.
Bij het meten bleek er nog steeds een sluiting te zijn.
Heb de sluiting nog niet opgelost, maar dat komt wel weer goed.
Wel het zelfde verschijnsel met de B2 Booster.

MvG.

Gerard. 

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Kortsluitbeveiliging en melding Tams boosters (B-2 oude versie)
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2008, 20:20:49 »
Nou... Dat aanzetten gaat hier toch ook iets anders...

Baanspanning komt er wel, maar relais wordt niet (volledig?) bekrachtigd. Maar ook geen kortsluitmelding, terwijl er nog steeds een kortsluiting is.

Het verbaast me een beetje dat er tot nu toe nog niemand een concrete optie zoals in de start-post beschreven kan aanwijzen, of wat meer informatie kan verschaffen...  :-|

Hoe zit dat met andere boosters (optie 2) b.v. een LDT?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.