Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:54:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09

Auteur Topic: Een plan maken voor de scenery. Hoe doen jullie dat?  (gelezen 2593 keer)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Een plan maken voor de scenery. Hoe doen jullie dat?
« Gepost op: 20 February 2023, 16:02:11 »
Ik ben al een tijdje bezig met scenery op een deel van mijn baan maar ik kom niet veel verder dan dit.
En dat komt vooral omdat ik geen duidelijk plan heb. Wat er ligt is zo'n beetje 'organisch' gegroeid.
Ik heb genoeg foto's liggen van andere banen met scenery, dat is het probleem niet. Ik vind het lastig dit te vertalen naar mijn eigen hoekje

Hoe doen anderen dat? Maak je eerst een plan of tekening voor de scenery? En hoe doe je dat dan?

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Een plan maken voor de scenery. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #1 Gepost op: 20 February 2023, 16:38:00 »
Ik maak van tevoren geen tekening van de scenery. Ik plan wel wat zaken, b.v. viaducten . Maar verder laat ik het tijdens de bouw ook organisch groeien. Daarbij moet je bedenken dat echte steden en dorpen aanvankelijk ook zo zijn ontstaan. Pas later werd er gepland. Een bekend voorbeeld is de grachtengordel van Amsterdam.

Ik raad je wel aan om het strakke een beetje los te laten. In de hoek op de foto volgen de sporen al heel rechtvaardig de tafelranden en het stratenplan is ook heel rechthoekig. Je zou daar een flauwe slinger in kunnen maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2023, 16:48:10 »
Het advies van Klaas is al heel nuttig. De echte wereld is maar een zooitje. Niks past of komt mooi uit. Dat moet je zien te vertalen naar model. Dus bijvoorbeeld een slootje loopt niet haaks onder een brug door, maar in een flauwe hoek, een weg kronkelt, etcetera.

Daarnaast is het een goed idee om je baan op te delen in losse scene's, die je dan later weer aan elkaar kan verbinden. Ter inspiratie ook "gewoon" veel kijken naar (foto's van) 1:1 situaties, of andere banen die je leuk/mooi/lelijk/inspirerend vind. Die opslaan en dan proberen te deconstrueren waarom de situatie je aanspreekt en welke elementen daarin bepalend zijn. Als je die elementen weer meeneemt naar een plannetje voor de scene waar je aan werkt dan wordt het allemaal al veel meer te behappen.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2023, 17:42:24 »
Je sporen kronkelen nu om een klein woonwijkje heen. Dat is op zich niet erg, maar natuurlijk niet heel realistisch. Door de huizen zo’n eind uit elkaar te zetten, maak je alleen maar dat het nóg kleiner oogt. Je kunt delen van het spoor mogelijk aan het zicht onttrekken door dat spoor te camoufleren, waar de trein dan af en toe tussendoor zichtbaar is. Dit kan met bijvoorbeeld een rij hoge bomen of hogere gebouwen waar het spoor achter loopt. Daarnaast kun je op deze ruimte veel meer huizen kwijt, waardoor het groter lijkt. En wat anderen ook al schreven, maak het speelser. Een lapje gras als achtertuin is lekker makkelijk en snel, maar ook erg saai. Bedenk tafereeltjes uit het dagelijks leven en pas die in. Probeer doorkijkjes te creëren. Je hoeft niet alles in één oogopslag te zien. Het leukste is als iemand al een half uur naar je baan staat te kijken en ineens verrast zegt: “oh kijk, daar staat iemand in z’n achtertuin zijn fietsband te plakken, zie ik nu pas!” Dan gaat je baan leven!

Hou tenslotte ook het totaaloverzicht in de gaten. Ik zie op dit baangedeelte veel jaren ‘30 woninkjes. Is je baan van de jaren ‘70 of jonger, dan heb je veel te kleine bomen toegepast. Die zijn veel groter geworden in al die jaren dat die wijk al aangelegd is.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 February 2023, 20:13:31 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2023, 18:05:28 »
Je bouwt een beetje zoals ik vroeger, en velen met mij, ook zijn begonnen. Eerst de rails neerleggen en dan de restruimte opvullen met scenery. Als ik tegenwoordig iets bedenk gaan railplan en scenery hand in hand. Scherpe bogen in het zicht moet je voorkomen en al tekenend kom je er vaak achter dat gebouwen en wegen meer plek in nemen dat je denkt. Veel kijken naar voorbeelden en op Google Earth wat zaken opmeten helpt ook.
Neem een voorbeeld. Dat hoeft niet per sé één plek te zijn maar kan ook een thema zijn, bijvoorbeeld een jaren ’30 wijk of een VINEX-wijk, als je Nederlands bouwt. Dat lijkt door het hele land toch op elkaar.
De scherpe bogen die er nu liggen passen beter bij een trambaan (óók leuk  ;)) dan een spoorbaan en ook verder naar de achtergrond zie ik veel sporen. Bedenk vooral waar je zelf gelukkig van wordt. Zijn dat veel sporen en rijmogelijkheden of ben je meer van het realistisch landschapsbouwen?
Overigens ogen de huisjes nogal klein ten opzichte dan de sporen. Ik zou bijna denken dat je h0 en N mixt?
« Laatst bewerkt op: 20 February 2023, 18:08:50 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2023, 18:38:22 »
Dit zijn kibri kitjes. Naar Nederlands voorbeeld, ik meen uit Geleen.
Hele leuke kitjes om en jaren '30 wijk of een vinexwijk vorm te geven.

Maar ze zijn destijds wel in een kleinere schaal gemaakt. Eerder 1:120 dan 1:87.
Daarmee zijn ze wel uitstekend geschikt om aan de achterkant van je baan te plaatsen.
Door hun kleinere schaal geven ze daarmee extra diepte.
Oftewel: geforceerd perspectief.

Vooral als je er autootjes en figuren in schaal TT bij plaatst is dit een overtuigend effect.

En verder: wat Marc zegt.
Geen kleine boogstralen in het zicht.
Doseer de hoeveelheid sporen.
Zorg voor een logische opbouw van je baan, waarbij je het landschap vanaf het eerste begin meeneemt

succes
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2023, 18:50:58 »
Een andere manier van kijken (planologische architectuur), b.v. de engelse landschaps stijl (engelse tuin), brengt je bij de vraag of de mens de natuur moet beheersen of niet, en daarmee hoe de planologie gestuurd wordt door een bepaald idee over sfeer makende elementen.

Kenmerkend voor "engelse" slingertuinen is het verschil in hoogte en het 'kronkelige' verloop van waterpartijen, borders en voetpaden. Zo heb je ook Duitse, Franse, Japanse, etc stijlen gehad.

En als ik gewoon kijk naar jouw "planologie" dan lijkt die het meest op Frans classicisme.
En dat is een stijve, wijdse, vlakke stijl van aanpak. Niet gek dat dit niet bevredigt. Er mist iets: sfeer.

Denk na over kijkperspectief, verdwijnpunten, reliëf, achtergrond.
Vaak zijn een concrete foto's van een buurt die je aanspreekt, genoeg om streefpunten te vinden, en om kleine scenes te benoemen die de sfeer gaan bepalen.

In mijn geval een verlaten tennis-court, tussen 5-etage hoge woonkazernes, waar onkruid door de graffel groeide. Toen ik 8 jaar later dezelfde plek (van de foto's) passeerde, waren de tennisbanen vervangen door 2 torenflats.

Jouw woonwijkje doet mij denken aan de Cort van der Lindenlaan in Naarden, ongeveer net zo saai, ware het niet dat er achter de huizen een sloot was met daarin een avontuurlijk wandelpad, gemaakt van matrassen, planken en rietmatten. Daar speelden wij vroeger als kind, en daarin verloor ik mijn eerste laarzen ...

In scene gezet kan het jouw huizenblok redden van dodelijke saaiheid.

« Laatst bewerkt op: 20 February 2023, 19:07:45 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2023, 19:07:45 »
Ik heb hier al heel veel goede tips gelezen. Gebruik die ook. We zijn allemaal een keer begonnen en in het begin denk je te moeilijk. Ik heb van mijn leermeester geleerd. Niet teveel over nadenken en gewoon wat doen. Ga eerst eens wandelen in het bos, weilanden of stadswijk. Let goed op de structuren. Kijk vooral goed naar de kleuren, want persoonlijk vind ik jou gras (grasmatten) vooral heel erg vers lente groen. Dat is het maar heel even in het echt. Gedurende het seizoen van het jaar zijn de kleuren verschillend. Dus maak daarin ook een keus en hou die vast.
Dan de opmerking van Marc Tram. Ik dacht ook wat zijn die huizen klein, maar dat vind ik ook van die boompjes. Vergeet niet dat een beetje boom al snel 10-25 meter is. Net zolang of hoog als een rijtuig. Maar dit is optisch natuurlijk geen gezicht, dat wordt te groot. Maar zo kan je ook snel te klein werken. Bekijk het regelmatig van een afstand of de verhoudingen nog een beetje kloppen.
Succes en vooral veel plezier. En dat je maar veel mag leren tijdens het bouwen!
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2023, 19:17:25 »
Albert,

Het zal ons ook helpen om je gehele baanplan te laten zien. Krijgen wij ook een idee van de totale ruimte waarin dit zich afspeelt. En, die kant en klare grasmatten kunnen echt niet meer.
Grt, Ronald.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2023, 19:44:27 »
Hallo,
Al mooi dat je baan ligt en ws ook rijdt! Probeer duidelijk te maken voor jezelf wat je wil uitbeelden. Dat kan voor een klein stukje zijn. BV een houtzagerij of een camping of woonhuis van je ouders.
KIjk naar echte voorbeelden en probeer dat te vertalen naar jouw baan. Ga dat bouwen en maak zoveel mogelijk zelf. Geen kibrinummer 4444. Zo bouw je stukje voor stukje je baan vol.
En als het je niet aanstaat is er de bekende stoeptegeltherapie: leg het bouwwerk voor je op de grond: neem een betonnen stoeptegel, hou die 1 meter boven het bouwwerk en laat los.......
Maar dingen die je zellf bouwt geven veel meer voldening dan een bouwpakket en velen van ons zijn zo begonnen. Succes

jandcargo

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2023, 21:19:21 »
Je hebt al de nodige tips gehad maar ik wil je mijn aanpak ook wel delen:

Het sporen plan en de globale opzet van de scenery heb ik vooraf goed over nagedacht. Wat de scenery betreft niet in detail maar ik heb wel een aantal gebieden bedacht (zoals stations met omliggende bebouwing; industrie; werkplaats en stukken natuur) en hoe deze in hoogte komen te liggen. Dit heeft vaak ook een directe link met het baanplan. Hierin heb ik ook wat wegen ingepland om de bebouwing ook logisch aan de weg te koppelen.

Daarna ben ik op basis van dit plan gewoon begonnen en heb daarbij nog veel tijdens het bouwen pas ingevuld. en ja .. ook afgebroken en weer aangepast. Laatste omdat het niet naar mijn zin had of opeens in een helder moment een mooier idee had. Dus zeker de scenery is voor mij een proces dat zich al bouwend vormt.

Zo zijn bijvoorbeeld de 2 omcirkelde delen van mijn baan pas tijdens de bouw bedacht. Voor de rivierbedding heb ik zaag ook nog in de baan moeten zetten.

En de uitvoering: veel naar anderen kijken (bv op dit forum of u-tube), goed naar de 1op 1 wereld kijken en vooral veel doen. En ja een workshop kan vaak ook heel verhelderend zijn.

Succes met j baan en bij vragen gerust stellen.

gr Frank

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2023, 08:04:22 »
https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm?x=153500&y=463000&l=10&b=lichtgrijs

Ik gebruik de prorail lucht foto's.
Daarna maak ik een gedeelte +- na.

Zo krijg je toch beetje gevoel dat het realistisch is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2023, 08:16:20 »
Als je wat verder naast de rails wilt kijken, dan kan dat hier:
https://app.pdok.nl/viewer/
Grt, Wim

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2023, 09:40:06 »
Daar lopen veel mensen tegenaan. Eerst de sporen en dan een landschap proberen te plooien. Toch is dat een vaak voorkomend probleem. Mijn tips zouden zijn:

• Probeer of je iets minder sporen zichtbaar kan maken, bv dat enkele spoor achterin. Hoge bomen (15 cm hoog) of bv een hoog gebouw. Of toch iets van een fabriek waarmee je de achterkant camoufleert.
  • Probeer een goed voorbeeld uit de praktijk te zoeken, dat maakt makkelijker na
  • Probeer het geheel wat schuin te leggen. Allereerst kan je dan bv een weg tussen 2 gebouwen uit het zicht laten verdwijnen, het oogt ook natuurlijker
  • probeer het niet te netjes en "clean" te doen. Allemaal dezelfde huizen kan, maar zoek dan verschillen in tuinen, schuurtjes etc. Dat is een stuk echter
  • Probeer een logisch geheel te bedenken, waarom staan de huisjes daar? Hoe kom je er? Kan er ook een vuilniswagen komen qua wegen etc.

Succes!

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2023, 15:24:51 »
Als ik mag interrumperen:

Kijk eens naar goed je eigen baan!
Wat ik zie:

er is een kerk
er is een stadhuis,
er is een "gemeenschaps" ruimte,
er is een brandweerkazerne,,
er is een ziekenhuis,
er is een school
er is een flatgebouw,
er is een winkel,
er is een garage,
er is een pompstation,
er is een bus remise,
er is een smederij,
er is een zwembad,
er is een speeltuin
er is een dierentuin,
er is een windmolen,
er is een zagerij.
....
er is een wegenpatroon,
er is een oversteekplaats

Zie jij ze niet?
Maak dan papieren plattegronden van die gebouwen etc en leg ze op de treintafel.
Ga bv ook eerst op zoek naar gebouwen die je wel ziet zitten/bouwdozen etc..

Dat doet Wim Vink bv ook
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222375362;topicseen#msg3222375362

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...