Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 14751 keer)

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Gepost op: 03 februari 2023, 15:02:27 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al meer dan 50 jaar een Fleischmann verzameling, die sinds mijn jeugd ook al weer 40 jaar in allerlei dozen op allerlei zolders heeft gelegen. Ik ben nu met pensioen, en ik heb een flink stuk zolder over om een permanente baan neer te leggen. De laatste maanden heb ik besteed aan het schoonmaken, opknappen, vervangen en  uitbreiden van mijn verzameling, om uiteindelijk een mooi rijdende baan te maken in een mooi berglandschap. Ik heb er lol in om mijn ouwe zut daar zoveel mogelijk voor te gebruiken; het is toch prachtig dat die na meer dan 50 jaar nog redelijk werkt ?

Ik ben intussen bezig met het ontwerpen van mijn baan. Eerst digitaal, met een proefversie van Wintrack, en inmiddels heb ik de baan om te testen op de grond neergelegd. Ik ben benieuwd naar jullie tips en adviezen. Ik wil gewoon treintjes rond laten rijden, en het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld of digitaal of zo. Er komen gezien de leeftijd van mijn loks ook geen, of nauwelijks hellingen in.

Vragen die ik vooral heb: is dit ontwerp spannend genoeg ? Hoe zit het met de bereikbaarheid van de sporen ? De 'achterwand' (de bovenkant van de eerste foto) staat onder een scheef zolderdak, en de rails zullen daar voor een groot deel door tunnels lopen. Hoeveel ruimte zou ik er achter vrij moeten laten ?
De hele baan zal worden gelegd op Ikea tafels, een stukje boven het tafelblad om wat diepte en relief te kunnen maken.

Hier het plan dat er is uitgekomen en mijn voorkeur heeft. Een uitgerekte en gebogen dog bone, met twee parkeer/rangeersporen.





Een paar andere opties (maar die zijn eigenlijk al afgevallen):





Als het zover is wil ik graag over de bouw van mijn baan een nieuw topic openen. Eerst wil ik mijn ontwerp optimaliseren, en ik ben benieuwd naar jullie tips. Vast bedankt !
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2023, 15:05:20 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2023, 17:33:29 »
Testrit. Dit lokje loopt al vrij aardig (met voorlopig maar één aansluitpunt op de hele baan. Mijn grote 4170 stoomlok heeft er veel meer moeite mee.

https://youtu.be/JoUDcYuxEHI

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2023, 21:14:21 »
Hallo Cyril,

Welkom op dit forum.  Je zult er veel informatie vinden.
Je hebt een mooie ruimte tot je beschikking.  De oppervlakte is echt groot. Is de zolder goed geïsoleerd?  Op mijn zolder was het in de zomer 35+ en in de winter behoorlijk koud. Die temperatuurverschillen zijn niet echt fijn voor een modelspoorbaan en ook niet voor jezelf om in te werken.

Maar het baanplan. Ik zou bovenin een verbinding maken tussen de twee lussen. Dat vergroot de mogelijkheden aanzienlijk.  Verder zou ik geen tafels gebruiken. Met een open frame waar je de baan op maakt kun je overal veel beter bij. Ook voor het aanleggen van bekabeling is het handig dat je er vanonder bij kunt.
En je kunt in de cirkels een afneembaar deel maken in de aankleding zodat je er daar ook altijd bij kunt. Meet maar eens op wat de reikwijdte van je arm is.
Succes met bouwen straks!
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Sporlijn Úje

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2023, 12:03:13 »

Ik vind die ouwe zut ook prachtig, deze Amerikaanse locomotief is van 1955-56 maar het rijdt nog prima, succes met je baan!
Freddy

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2023, 12:24:47 »
Cyril,

Leuk dat je oude Fleischmann hobby weer oppakt.
Ik had deze ook 20 jaar stil liggen voor dat ik weer begon.

Ik heb de gehele baan op rijdende tafels gezet om er ook achter te kunnen komen .
Inmiddels heb ik er linaire actuatoren op gezet die de gehele tafel (met 10 modules) gelijkmatig eenvoudig kunnen verplaatsen.
Maar dat zal voor de meesten overbodig zijn hoor.

Ook het er onder kunnen komen is van belang.
Ik gebruik een zitzak om er comfortabel onder te kunnen werken aan bedrading e.d.

Ik heb de baan modulair opgebouwd zodat ik ook een module er uit kan halen en daar op een aparte tafel aan kan werken.
Modulair werken vraagt mee planning en voorbereiding natuurlijk maar ik vind het de moeite waard.

Succes met het maken van je keuzes.

Eric

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2023, 20:07:43 »
Ik vindt het wel een leuk baanplan Cyril, ik ga het draadje volgen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2023, 21:33:37 »
Oud Fleischmann rehabiliteren is altijd  (y). En hoewel mijn baanbouw  om logistieke reden even stilstaat, is het weer rijvaardig maken van oud materieel ook zeer dankbaar werk.
Mocht je interesse hebben dan heb ik diverse antieke boeken met baanontwerpen van Fleischmann, ze zijn inmiddels uit elkaar gevallen maar kunnen nog veel inspiratie brengen. Tenslotte juich ik retro-medestanders van harte toe :)
RETROBAHN A.G.

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2023, 22:17:31 »
Beste ...,

Zier et leuk uit!

Als ik goed naar je onderste baanplaan kijk, dan zou ik de twee wisselstraten omdraaien. Die van linksonder naar rechtsboven en omgekeerd. Dan krijg je minder geslinger met de treinen en dus minder kans op ontsporingen.

Lees ook dat ze al zijn afgevallen ;-)

Succes!

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2023, 14:42:02 »
Ik blijf prutsen aan het grote baanontwerp. Ik neig er nu naar om zoiets als hieronder te doen: twee gescheiden sporen, met ieder 1 parkeerspoor. Dan kunnen er twee treinen tegelijk rijden, in verschillende richtingen. Omdat de sporen ook fysiek (en niet elektrisch) verbonden zijn kan ik de treinen ook nog wisselen. Onthou dat ik analoog rijd !
De wissels van het parkeerspoor van de binnenste baan zitten nog niet handig. De trein kan er zonder heen en weer manoeuvreren op deze manier niet oprijden.

Het centrale deel zal een zone met een station en bebouwing worden, tegen een heuvel waar de bovenste sporen doorheen lopen. Met de twee 'vleugels' kan ik landschappelijk doen wat ik wil: het zal er veel minder symmetrisch uit gaan zien dan het nu lijkt. De lengte van het middeldeel is afhankelijk van de beschikbare ruimte.

« Laatst bewerkt op: 04 maart 2023, 14:48:04 door Cyril Mariën »

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #9 Gepost op: 06 maart 2023, 16:45:52 »
Wat verbeteringen in de stationszone. De treinen kunnen nu van de buitenste twee doorgaande sporen meteen op de parkeertracks binnenin rijden.




spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2023, 11:43:27 »
Hoi,

Ik ben benieuwd waarom je in het station wil dat je van de buiten- naar de binnenbaan kan en omgekeerd. Je geeft aan dat je graag het geheel elektrisch wilt scheiden, dan is het ook het handigste om dat in het station te doen. Of kom je niet uit met 2 stationsporen per richting?

Even wat algemene opmerkingen:
  • Je hebt nu geen perrons ingetekend, daarvoor liggen de sporen te dicht bij elkaar
  • In het achterste gedeelte kan je mooi een schaduwstation (onzichtbaar station kwijt), zodat je de ene trein kan laten verdwijnen en de andere verschijnen. Dit zorgt er voor dat je minder snel uitgekeken bent op je treinenloop
  • Je station is relatief kort. Als je bv je station schuin legt, oogt dat natuurlijker (lichte boog?) en kan je langere treinen kwijt
  • Misschien is het toevoegen van een locomotievenloods/rangeerspoor/haven oid leuk voor de toekomst?

Succes!


Groeten,
Rogier

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2023, 12:17:57 »
Beste,
ik zou die bochten met rail 6025 vermijden als je kan, als kleinste boogstraal de 6030 ( R 415 mm ) nemen , en de volgende een maatje groter.
De grote loc's hebben moeite met een boogstraal van 360 mm. ( vooral stoomloc's )
grtjes,
Saskia

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2023, 12:52:37 »
Als het rijdend materieel oud Fleischmann spul is, is dat geen probleem. Indien je ook moderner materieel wil laten rijden is een radius van 415mm wel aan te raden als minimale boogstraal.
RETROBAHN A.G.

Cyril Mariën

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2023, 17:36:12 »
Dank voor jullie opmerkingen ! Ik zal ze zeker meenemen in mijn overwegingen.

De baan wordt een soort 'fantasie-showbaan' zonder al te moeilijke fratsen,  en niet periodespecifiek of echt puur natuurgetrouw. Er lopen wat treinen in een landschap, en dat landschap zal de hoofdmoot vormen. Ik denk dat het vooral een berglandschap wordt, maar een stuk (bijvoorbeeld één van de vleugels) met stadsbebouwing en een meer industrieel karakter lijkt me ook wel mooi. Ik ben nog erg bezig met het bedenken van alles, dus wie weet verandert de hele opzet nog wel, met al het moois wat ik op Youtube en op dit forum aan inspiratie opdoe.

- Het verborgen 'schaduwstation': ik vind het geen probleem als er op het station nog één of twee treinen geparkeerd staan. Op deze baan rijden drie treinen, die niet erg lang zijn: de langste is een FLM 4170 met 3 lange wagons. Wat de toekomst wat dat betreft gaat brengen weet ik nog niet, dus ik ga de schaduwsporen zo lang mogelijk maken in de beschikbare ruimte.

- Over de 6025 bochten: mijn langste lok en wagons rijden daar probleemloos doorheen. Een bocht met een nog grotere schaal dan de buitenste 6030 bochten gaat ook nog meer ruimte innemen, en ik heb wel wat plaats, maar die is niet oneindig, en ik moet ook nog overal een beetje fatsoenlijk bij kunnen.
Soms gaat het op volle snelheid wel eens mis, maar dat is dan meer omdat ik allerlei slingers en wissels ineen baan  gelegd had. Ik ga de baan natuurlijk zo goed mogelijk proberen te leggen en vast te maken, dus ik verwacht daar geen problemen. Ik heb zelfs gezien dat je de bochten met wat 'slope' kan leggen zodat hogere snelheden mogelijk zijn.

Ik ga eerst maar eens een klein diorama maken om eens te oefenen met het maken van een landschap. Daar heb ik een apart topic over gemaakt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106422.0

Ik ben blij met alle tips en opmerkingen, dus: keep 'em coming !
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2023, 17:45:57 door Cyril Mariën »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2023, 09:49:27 »
Wat ook kan helpen tegen ontsporingen is om S-bochten te voorkomen. Dus tussen elke bocht en de volgende bocht, even een stukje recht ertussen. Dat doen ze in het echt (waar mogelijk) ook. Het staat een stuk realistischer, maar verkleint ook de kans op ontsporingen. In jouw plan is dus dat dus op beide delen van de hondenbot, waarvan je van R1 naar R2 gaat (binnen naar buitenbocht) en andersom.

Groeten,
Rogier