Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 09:49:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Eric B
Vandaag om 09:48:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:48:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 09:44:09
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa  (gelezen 5366 keer)

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Gepost op: 10 April 2008, 23:24:35 »
Hallo,

Marklin heeft in model gemaakt de 83320. dit is de zogenaamde tunnellok van de SNCF met het nummer 22402TU.

Wie weet wat voor rijtuigen achter deze loc reden? Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden.

bedankt voor de hulp!

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2008, 00:00:35 »
Deze locs, negen in totaal, reden met goederentreinen door de Kanaaltunnel, ter overbrugging omdat de locs Class 92 / CC 92000 nog niet geleverd waren. Dat was dus in de jaren 1994 en 1995. Vanwege de gele neus - ter identificatie - en hun inzetgebied kregen deze locs de bijnaam "Yellow Submachines".

Er bestonden twee versies: TU en TTU. Ze reden in multipleschakeling met TTU + TTU of TTU + TU, een combinatie TU + TU was verboden vanwege het feit dat alleen de TTU's voorzien waren van het beveiligingssysteem TVM430 (het systeem dat o.a. in de tunnel gebruikt wordt). De 22379, 22380, 22399, 22401, 22403 en 22405 waren TTU, de 22400, 22402 en 22404 waren TU.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2008, 07:29:52 »
Ze rijden niet met rijtuigen, je moet er een goederentrein met voor de Eurotunnel goedgekeurde wagens achter hangen. En dan meteen het antwoord op de volgende vraag, hoe weet ik of een wagen geschikt is voor de Eurotunnel, en dat is simpel aan de letter "ff" in de wagenbenaming, een voorbeeld is de Sffgns (containerwagen).

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 07:39:03 door Petertrein81 »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2008, 08:34:36 »
Fotootje ???????????????? ???
Groet, Albert.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2008, 10:34:43 »
zoek maar eens met google... ::)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2008, 13:17:04 »
Ze rijden niet met rijtuigen, je moet er een goederentrein met voor de Eurotunnel goedgekeurde wagens achter hangen. En dan meteen het antwoord op de volgende vraag, hoe weet ik of een wagen geschikt is voor de Eurotunnel, en dat is simpel aan de letter "ff" in de wagenbenaming, een voorbeeld is de Sffgns (containerwagen).
Naar ik me herinner staat 'ff' niet voor geschiktheid voor de Eurotunnel maar geschikt voor gebruik in Groot-Britannie, vanwege het kleinere profiel daar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2008, 15:00:04 »
Ken jij dan nog een andere manier voor een goederenwagen om in Groot-Brittanië te komen als door de Eurotunnel?
Als hij goedgekeurd is voor de Eurotunnel moet de wagen uiteraard zijn toegelaten in Groot-Brittanië.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2008, 15:25:12 »
Boot?? ;D 8)
Gr.
Eric

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2008, 16:03:00 »
Spoorferrys over het Kanaal zijn nooit bijzonder talrijk geweest, al zijn ze er wel geweest. Wat wel een punt is, is dat toelating / goedkeuring voor Groot-Brittannië en voor de Kanaaltunnel twee absoluut gescheiden verschillende procedures zijn. Er is zat materieel wel toegelaten in GB, maar niet in de Tunnel (voor binnenlands verkeer dus). Ook het omgekeerde geval komt voor; de toelating voor de Kanaaltunnel strekt tot en met de Eurotunnelterminal in Folkestone (hoe heet dat terrein ook weer ???). Denk bijvoorbeeld aan tractiematerieel en aan de wagens van de Shuttle.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2008, 17:14:22 »
Heeft er iemand een foto, ik heb ge-googled maar niets gevonden.

Zal wel aan mij liggen maar ik zou graag wat foto's willen zien!

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2008, 17:32:08 »
Foto's, da's dus een beetje lastig, aangezien die dingen alleen van Fréthun naar Folkestone (Dollands Moor, daar kon ik dus niet opkomen 8)) en terug reden...in de tunnel dus ;D. De enige foto's die ik ooit heb gezien, zijn losse locs in (of onderweg van/naar) depots.

Wat ik nog wel heb gevonden - als uitzondering die de regel bevestigt - is dit: klik,  een proefritje op 24 juni '93 (foto Nicolas Lelarge). Maar dat is dus bepaald niet karakteristiek voor de inzet van deze machines.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 17:37:43 door Wesley »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2008, 00:14:47 »
Dat is niet de meest gelukkige kleurcombinatie die ze ooit op treinen hebben toegepast...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2008, 10:26:38 »
Helemaal mee eens...maar ja, het zou toch maar eventjes duren en zo'n gele neus is zowel onderscheidend (je kunt ze niet verwarren met de andere 22200-en) als zichtbaar in de tunnel, dus het kan ermee door. Als definitieve kleurstelling ware het natuurlijk waardeloos geweest ;D.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2008, 13:14:27 »
Hoi,
Hier is ook wel wat info te vinden .... als je goed in Frans bent. In ieder geval deze foto:



Ook deze is op het web te vinden:



Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 13:19:09 door Spoors »

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2008, 18:43:21 »
Ja OK, foto's van de loc zijn er wel, maar dus niet van hun normale inzet. Alles is met proef- of meettreinen, danwel als losse loc onderweg van / naar depot, opgesteld in een depot, enzovoort.

Overigens zijn er op het forum van www.trains-en-voyage.com ook wel wat draadjes te vinden over deze machines, maar voor dat forum moet je je aanmelden.  Daar vind je ook foto's met goederentreinen van na hun Kanaaltunneltijd (ze waren natuurlijk niet direct teruggeschilderd). Als je daar zoekt op "22200 nez jaune" kom je een eind ;D.

Overigens: de ex-TTU's (die dus TVM 430 ingebouwd hebben) worden (werden?) ingezet voor wat waarschijnlijk de snelste goederentreinen ter wereld zijn (waren?), de twee treinparen voor de Sernam in de treincategorie MVGV, van Paris-Chevaleret naar Orange en Toulouse (Toulouse Raynal geloof ik). Deze rijden (reden?) met 200 km/u in de nachtelijke uren over de betreffende hogesnelheidslijnen. En dat vergt veel van die machines, vooral in het zuidoosten waar de hellingen in de LGV tot 35‰ gaan...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 18:55:32 door Wesley »