Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 19:12:37
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door puntenglijder
Vandaag om 19:10:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door daempfer
Vandaag om 19:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 18:50:23
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
  

Auteur Topic: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa  (gelezen 5488 keer)

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Gepost op: 10 April 2008, 23:24:35 »
Hallo,

Marklin heeft in model gemaakt de 83320. dit is de zogenaamde tunnellok van de SNCF met het nummer 22402TU.

Wie weet wat voor rijtuigen achter deze loc reden? Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden.

bedankt voor de hulp!

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2008, 00:00:35 »
Deze locs, negen in totaal, reden met goederentreinen door de Kanaaltunnel, ter overbrugging omdat de locs Class 92 / CC 92000 nog niet geleverd waren. Dat was dus in de jaren 1994 en 1995. Vanwege de gele neus - ter identificatie - en hun inzetgebied kregen deze locs de bijnaam "Yellow Submachines".

Er bestonden twee versies: TU en TTU. Ze reden in multipleschakeling met TTU + TTU of TTU + TU, een combinatie TU + TU was verboden vanwege het feit dat alleen de TTU's voorzien waren van het beveiligingssysteem TVM430 (het systeem dat o.a. in de tunnel gebruikt wordt). De 22379, 22380, 22399, 22401, 22403 en 22405 waren TTU, de 22400, 22402 en 22404 waren TU.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2008, 07:29:52 »
Ze rijden niet met rijtuigen, je moet er een goederentrein met voor de Eurotunnel goedgekeurde wagens achter hangen. En dan meteen het antwoord op de volgende vraag, hoe weet ik of een wagen geschikt is voor de Eurotunnel, en dat is simpel aan de letter "ff" in de wagenbenaming, een voorbeeld is de Sffgns (containerwagen).

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 07:39:03 door Petertrein81 »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2008, 08:34:36 »
Fotootje ???????????????? ???
Groet, Albert.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2008, 10:34:43 »
zoek maar eens met google... ::)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
  • Spoor N
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2008, 13:17:04 »
Ze rijden niet met rijtuigen, je moet er een goederentrein met voor de Eurotunnel goedgekeurde wagens achter hangen. En dan meteen het antwoord op de volgende vraag, hoe weet ik of een wagen geschikt is voor de Eurotunnel, en dat is simpel aan de letter "ff" in de wagenbenaming, een voorbeeld is de Sffgns (containerwagen).
Naar ik me herinner staat 'ff' niet voor geschiktheid voor de Eurotunnel maar geschikt voor gebruik in Groot-Britannie, vanwege het kleinere profiel daar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2008, 15:00:04 »
Ken jij dan nog een andere manier voor een goederenwagen om in Groot-Brittanië te komen als door de Eurotunnel?
Als hij goedgekeurd is voor de Eurotunnel moet de wagen uiteraard zijn toegelaten in Groot-Brittanië.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2008, 15:25:12 »
Boot?? ;D 8)
Gr.
Eric

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2008, 16:03:00 »
Spoorferrys over het Kanaal zijn nooit bijzonder talrijk geweest, al zijn ze er wel geweest. Wat wel een punt is, is dat toelating / goedkeuring voor Groot-Brittannië en voor de Kanaaltunnel twee absoluut gescheiden verschillende procedures zijn. Er is zat materieel wel toegelaten in GB, maar niet in de Tunnel (voor binnenlands verkeer dus). Ook het omgekeerde geval komt voor; de toelating voor de Kanaaltunnel strekt tot en met de Eurotunnelterminal in Folkestone (hoe heet dat terrein ook weer ???). Denk bijvoorbeeld aan tractiematerieel en aan de wagens van de Shuttle.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #9 Gepost op: 11 April 2008, 17:14:22 »
Heeft er iemand een foto, ik heb ge-googled maar niets gevonden.

Zal wel aan mij liggen maar ik zou graag wat foto's willen zien!

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2008, 17:32:08 »
Foto's, da's dus een beetje lastig, aangezien die dingen alleen van Fréthun naar Folkestone (Dollands Moor, daar kon ik dus niet opkomen 8)) en terug reden...in de tunnel dus ;D. De enige foto's die ik ooit heb gezien, zijn losse locs in (of onderweg van/naar) depots.

Wat ik nog wel heb gevonden - als uitzondering die de regel bevestigt - is dit: klik,  een proefritje op 24 juni '93 (foto Nicolas Lelarge). Maar dat is dus bepaald niet karakteristiek voor de inzet van deze machines.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2008, 17:37:43 door Wesley »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2008, 00:14:47 »
Dat is niet de meest gelukkige kleurcombinatie die ze ooit op treinen hebben toegepast...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2008, 10:26:38 »
Helemaal mee eens...maar ja, het zou toch maar eventjes duren en zo'n gele neus is zowel onderscheidend (je kunt ze niet verwarren met de andere 22200-en) als zichtbaar in de tunnel, dus het kan ermee door. Als definitieve kleurstelling ware het natuurlijk waardeloos geweest ;D.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2008, 13:14:27 »
Hoi,
Hier is ook wel wat info te vinden .... als je goed in Frans bent. In ieder geval deze foto:



Ook deze is op het web te vinden:



Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 13:19:09 door Spoors »

Anoniem

  • Gast
Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2008, 18:43:21 »
Ja OK, foto's van de loc zijn er wel, maar dus niet van hun normale inzet. Alles is met proef- of meettreinen, danwel als losse loc onderweg van / naar depot, opgesteld in een depot, enzovoort.

Overigens zijn er op het forum van www.trains-en-voyage.com ook wel wat draadjes te vinden over deze machines, maar voor dat forum moet je je aanmelden.  Daar vind je ook foto's met goederentreinen van na hun Kanaaltunneltijd (ze waren natuurlijk niet direct teruggeschilderd). Als je daar zoekt op "22200 nez jaune" kom je een eind ;D.

Overigens: de ex-TTU's (die dus TVM 430 ingebouwd hebben) worden (werden?) ingezet voor wat waarschijnlijk de snelste goederentreinen ter wereld zijn (waren?), de twee treinparen voor de Sernam in de treincategorie MVGV, van Paris-Chevaleret naar Orange en Toulouse (Toulouse Raynal geloof ik). Deze rijden (reden?) met 200 km/u in de nachtelijke uren over de betreffende hogesnelheidslijnen. En dat vergt veel van die machines, vooral in het zuidoosten waar de hellingen in de LGV tot 35‰ gaan...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2008, 18:55:32 door Wesley »