Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19

Auteur Topic: Bloksysteem in het kwadraat EN een digitaal vraagje  (gelezen 4631 keer)

Timo de Porto

• Offline Offline
Bloksysteem in het kwadraat EN een digitaal vraagje
« Gepost op: 10 April 2008, 18:40:46 »
het bloksysteem in kwadraat)

ja, ik, ik heb ooit eens getracht een bloksysteem te ontwerpen om m'n schaduwstation vrij van ongelukken te houden, dit is me niet gelukt vanwege het volgende feit. ik heb 7 sporen als schaduwstation, waarbij ik wil kunnen regelen dat als 1 van de sporen bezet is, en de wissel wel hiernaar afbuigt, dat het blok, of tenminste een stopsectie ervoor stil komt te staan, omdat ik precies op het punt waar de lok dan ligt er een beetje lastig bijkan. is dit mbv relais (ja, zo ouderwets ben ik, ik kan nl geen storing zoeken in IC's, wel in relais!) op te lossen? een berg relais heb ik liggen, dat geeft geen problemen, maar de uitvoering van het geheel dus wel, hebben jullie hierover leuke ideen?

EN een digitaal vraagje

apetrots (nog steeds) op m'n multimaus zijnde, heb ik er een vraag bij. het voorgaande probleem is een voortborduring van een reeds betaald bloksysteem, m'n baan is niet erg groot, maar m'n treinen zijn wel knap op lengte (hekel aan 4 wagons achter een lok, dat heet rangeren, niet rijden, maar dat terzeide), dus vandaar de keuze om er OOK een bloksysteem aan te knopen. nu is het analoog nog wel te doen om een stopsectie bedenken, of desnoods te kopen, maar hoe kan ik dit met het digitale deel oplossen? de spanning langzaamaan terugdraaien kan niet, dus vandaar mijn vraag!

Timo

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Bloksysteem in het kwadraat EN een digitaal vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2008, 11:36:22 »
Timo, over je 2e vraag: ja, dat kan met terugmelders en computersturing, het kan ook met wat Lenz het ABC-systeem noemt. In het laatste geval zul je moeten werken met (nieuwere) Lenz, Zimo of Tran decoders (er zijn er nog een paar die het ondersteunen, Umelec en Selectrix). Voor uitgebreide ins en outs verwijs ik je naar mijn website, zie "Beveiliging" en "Asymmetrische DCC", want het is een heel verhaal, inclusief de nodige rariteiten  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2008, 11:57:35 »
Aanvulling op het verhaal van Louis, het kan ook met een rembooster. die je via een relais een bepaald baanvak laat schakelen, zodat de lok met een DCC decoder daar netje op afremt. Dit relais systeem is dan je blokbeveliging. Komt neer op het bouwen van een ouderwetse blokbeveiling.

Andere optie is computersturing, dus met enkel bezetmelder, en decoders in je lok. En een besturingsprogramma. Daarvoor komt binnenkort iets leuks uit speciaal voor de Multi-Maus.
Zie daarvoor dit onderwerp.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2008, 20:57:32 »
Tks Wim, ik was die remboosters gewoon compleet vergeten  ::)

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2008, 09:18:52 »
how, computer gestuurd, daar wil ik niet aan, het verhaal is dus klaar, dit wordt em niet, dan maar wat ouderwetser en beter opletten. geeft verder niet, maar ik wilde graag weten of er een mogenlijkheid was, en dat blijkt niet het geval (of wel, maar dan dusdanig ingewikkeld dat de moed me spontaan DOOR m'n schoenen zakt), en dan houdt het toch op!

verder, bedankt!

Timo

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2008, 10:49:03 »
ik wilde graag weten of er een mogenlijkheid was, en dat blijkt niet het geval (of wel, maar dan dusdanig ingewikkeld dat de moed me spontaan DOOR m'n schoenen zakt), en dan houdt het toch op!

Nou, zo ingewikkeld is het niet. Je schreef zelf al dat relais voor jou nog te begrijpen zijn, daar hang je dan bv. reedcontacten aan om de spoelen te schakelen (bistabiele relais dus) en wat magneten aan de treinen.
Heel simpel schakelt het relais de spanning op het blok af en aan en dat betekent patsboem stilvallen, meestal zet je trein wel weer via CV3 aan.
Mooi is het niet, funktioneel wel.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2008, 13:40:59 »
how, computer gestuurd, daar wil ik niet aan, het verhaal is dus klaar, dit wordt em niet, dan maar wat ouderwetser en beter opletten. geeft verder niet, maar ik wilde graag weten of er een mogenlijkheid was, en dat blijkt niet het geval (of wel, maar dan dusdanig ingewikkeld dat de moed me spontaan DOOR m'n schoenen zakt), en dan houdt het toch op!

verder, bedankt!

Timo

Timo, dan MOET je mijn verhaal toch echt beter lezen, ik geef je namelijk ook een oplossing ZONDER computer. Ik kan wel  :'(

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 April 2008, 20:15:54 »
wim, ik ook, ik had het eerste deel wat minder goed gelezen, het 2e deel wel wat beter, dus vandaar. de rembooster, wie heeft die, heeft roco die zelf oid, EN, kan die zichzelf resetten, zodat ik, zodra het volgende blok vrij is em weer vanzelf kan laten rijden?, desnoods aan de hand van een vrij contactje ofzo, maar het is dus mogenlijk.

vervolgens, kan iemand mij een duwtje in de goeie richting geven in verband met het 7 sporen probleem, oftwel, hoe laat ik 7 blokken parralel werken, in serie staan ze altijd al.

enne, wanneer is een relais bistabiel?

ik weet niet precies wat dit inhoudt, ik werk vaak met overneem contacten EN verbreking, dan komt het vaak helemaal goed bij mij, en ik gebruik ook gewoon de nummertjes, simpel zat, hoewel, dat zeg ik wel, dat komt omdat ik tegenwoordig zowat elke dag met relais werk, en dus ondertussen wel door heb hoe dat allemaal werkt, maar benamingen?

Timo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2008, 20:24:29 »
Een relais is bistabiel als het twee stabiele standen heeft. Dus als het in beide standen vanzelf blijft staan zonder dat de spanning er op blijft.
Een normaal (monostabiel) relais is "op" of "af". Een bistabiel relais staat in "set" of "reset".
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2008, 20:49:17 »
Lenz heeft een remmodule de LG100, die sluit je aan op een aparte booster, de zogenaamde rembooster. Deze combinatie heb je eenmalig nodig en daarmee bedien je alle stukken van de baan waar de trein moet afremmen en tot slilstaand moet komen. Via een bi stabiel relais schakel je deze baandelen om van normale digitale spanning naar de spanning uit de rembooster. De decoder herkent dit speciale signaal en zal dan netjes afremmen en tot stilstand komen.

Mag de trein weer vertrekken de schakel je het relais om, de normale spanning komt weer op de baan en de lok trekt netjes langzaam op met de ingestelde vertraging.
Daar komt dus geen computer bij om de hoek kijken. Alleen een puzeltje voor jouw om het op de juiste manier te laten werken.

Mvg
Wim.

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2008, 21:23:33 »
is er eventueel een folder of een sheet ofzo waar ik hier meer over kan lezen? een catalogus van lenz, of een gebruiksaanwijzing, want ik snap het nog niet helemaal. je hebt dus een aparte booster nodig, EN de remmodule, die ervoor zorgt dat "de spanning eraf raakt?", of snap ik het hier niet zo goed?

Timo

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2008, 21:37:06 »
Je moet er even aan wennen dat bij digitaal de spanning op de baan blijft staan.
De decoder in de loc krijgt commando's om te stoppen.

Kijk maar eens op hun site http://www.digital-plus.de/ bij Digital Plus

Groet Gerrit
« Laatst bewerkt op: 12 April 2008, 21:41:51 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2008, 21:47:44 »
Timo, de remmodule genereert een speciale DCC code die door alle decoders herkend wordt als een opdracht om af te remmen en te stoppen. Maar net als het signaal uit een normale DCC centrale is dat niet sterk genoeg om de baan te voeden. Daarom moet er nog een booster achter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2008, 13:42:50 »
GerritM, ik had de spanning eraf ook al tussen haakjes gezet, de spanning gaat er niet af, maar ik kon even niet bedenken hoe je dit dan wel moest noemen.

ik zal eens goed op de site kijken

Klaas, ik snap nu hoe die werkt, ik kan dus gewoon 1 remmodule + booster aanschaffen en hiermee een aantal blokken voorzien van werking. Als ik de reedcontacten het blokrelais laat schakelen, dan kan de seinpaal EN de rembooster (laat ikhet zo maar even noemen) meegeschakeld worden. het 7 blokken naast elkaar begin ik al een beetje door te krijgen, jammer dat crocodile clips geen relais heeft met genoeg contactjes!

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2008, 14:58:06 »
Timo, het is alleen weer zo jammer dat niet Klaas je dit heeft uitgelegd, maar dat dit je door een zekere Wim is uitgelegd.  :'( :'(

Mvg
Wim.\