Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:16:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Helaas geen EUROSPOOR2023  (gelezen 18986 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #75 Gepost op: 26 januari 2023, 09:55:59 »
Precies, die laatste zin vat al het bovenstaande samen: Jammer dat het niet uit kan en we zullen het missen.

Dan ga ik me nu focussen op Ontraxs en hoop daar veel modelspoor liefhebbers te ontmoeten, ook hen die de kijkdooscultuur niet kunnen waarderen om ter plaatse vast te stellen dat dat een ongefundeerde mening is ;)
RETROBAHN A.G.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #76 Gepost op: 26 januari 2023, 10:00:09 »
Perfecte reactie  (y)

Kan het niet zijn omdat er meer "Modellbahnfreunden" zijn dan in Nederland? Naar mijn ervaring klagen Duitsers net zo hard als de Hollanders. Te duur, te druk etc. Maar als de hobby meer wordt beoefend en je hebt daarboven op ook nog eens meer inwoners, dan heb je als een evenement snel meer bezoekers.

Hier in Groot-Britannië zijn er heel veel modelspoorevenementen. Het probleem waar ik hier over hoor is dat de organisatoren stoppen omdat ze te oud zijn geworden.

Ik heb meet het gevoel dat de Duitse markt meer draait om de beleving en ervaring dan het geld.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #77 Gepost op: 26 januari 2023, 10:00:19 »
HAllo,

Ach waar maken we ons weer druk over om een of ander trein beurs die niet doorgaat er zijn ergere dingen in de wereld, En wie weet misschien kunnen we straks geen eens zelf meer met onze treinen rijden.

Moderatie: stuk off-topic internationale politiek dat wat uitlokkend was qua off-topic reacties weggehaald.

Ik geeft Leo groot gelijk om eurospoor niet door te laten gaan wie weet kan  zo iets weer in 2024 plaats vinden of komt nooit meer terug.  Na mijn persoonlijke mening  zijn  er genoeg  modelspoor beurzen in Nederland .  Ontraxs -De Nederlandse modelspoordagen in Rijswijk  spoor 1 en 0 treff in Maarn wat in 2022 ook niet doorging aangezien er geen module banen van hoog niveau te vinden waren.  en dan nog modelspoor beurs in Leek die twee keer per jaar plaatsvind en in Groningen.  Dus voor iedereen wat wils.

Het nieuwe rail daar heb ik totaal geen vertrouwen in bovendien niet meer te vergelijken met het oude Rail wat drie dagen duurde en waar vele deelnemers uit England of uit andere euro landen te vinden waren die zeer de moeite waar waren om te zien.

tot zo ver mijn reactie op  modelspoor beurzen cq shows

gr bernhard
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 11:06:02 door Reinout van Rees. Reden: Stuk politiek wek »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Mijn website
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #78 Gepost op: 26 januari 2023, 10:02:28 »
Jammer dat Eurospoor niet doorgaat; het was een van de weinige (enige?) spoorbijeenkomsten waar de nieuwste modellen en het oude tinplate goed samen gingen.
 https://youtu.be/StuLhlpfRNM
<a href="https://www.youtube.com/v/StuLhlpfRNM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/StuLhlpfRNM</a>
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #79 Gepost op: 26 januari 2023, 10:03:12 »
Hier in Groot-Britannië zijn er heel veel modelspoorevenementen.

Versta je daar ook alle lokale kleine (tentoonstellings)beurzen? Hier in NL zijn ook diverse kleinere beurzen die door lokale modelspoorverenigingen georganiseerd worden. Naar verhouding is in NL veel te doen voor de modelspoorder. En anders wel net over de grens. We mogen tot nu toe niet klagen.  Het is jammer dat een beurs als Eurospoor niet doorgaat. Het is een bekende naam in het modelspoorwereldje.

Het probleem waar ik hier over hoor is dat de organisatoren stoppen omdat ze te oud zijn geworden.

Goed, dat probleem zullen we in NL ook wel krijgen. Leo en Alex zitten al meer dan 25 jaar in het vak.  Dus ook niet meer de jongsten.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 10:05:19 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #80 Gepost op: 26 januari 2023, 11:04:07 »
HAllo,
Ach waar maken we ons weer druk over om een of ander trein beurs die niet doorgaat er zijn ergere dingen in de wereld,

tot zo ver mijn reactie op  modelspoor beurzen cq shows

Precies. Albert Heijn heeft de kiloprijs van Chiquita-bananen voor het eerst in 6 jaar verhoogd, van € 1,99 naar € 2,19. Kwam ik ook alleen maar achter omdat ik de kassabon eens controleerde, maar ik vind wel dat ik hier een trauma van heb.

Tot zover mijn reactie op weinig toevoegende cliché-opmerkingen cq in "we-vorm" getypte bijdragen daar waar "ik vind" had moeten staan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #81 Gepost op: 26 januari 2023, 11:13:59 »
Perfecte reactie  (y)

Ik heb meet het gevoel dat de Duitse markt meer draait om de beleving en ervaring dan het geld.

Ik niet. Waar komt trouwens het idee vandaan dat de tentoonstellingen in Duitsland het gemakkelijker hebben? Waar is dat op gebaseerd of ook alleen een gevoel?
IMO Keulen moest al jaren gelden het format aanpassen, uitwijken naar minder zalen en is uiteindelijk de facto opgeheven door zich onder de paraplu van een andere organisatie te scharen. Is nu in sterk afgeslankte vorm ergens aan de Bodensee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #82 Gepost op: 26 januari 2023, 11:32:41 »

Maar laat ik dan eens proberen te verduidelijken hoezeer wij zelf MEDE verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van dit soort evenementen.


Ik deel die mening niet. Ik (wij) zijn helemaal niet verantwoordelijk voor het verdwijnen van dit evenement, ook niet een beetje. Je doet nou net alsof de bezoekers beurzen kapot praten, dat is helemaal niet zo. Op dit forum huist een beetje een leuterclubje waar altijd dezelfde mensen wat roepen maar doe nou niet alsof dat erg representatief is.

Leo (als ondernemer) durft het gewoon niet aan, bang het schip in te gaan. Ik snap dat maar leg de bal nou niet bij de bezoeker.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 11:40:51 door Ben »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #83 Gepost op: 26 januari 2023, 11:53:47 »
Precies, en dat clubje is niet eens representatief voor het forum. Vullen wel veel posts in de draadjes over tentoonstellingen, maar als je naar de unieke posters kijkt, dan ligt het allemaal een stuk genuanceerder.
En het lijkt me sterk dat Leo of welke organisatie dan ook het beleid baseert op een handjevol posters.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 11:56:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #84 Gepost op: 26 januari 2023, 12:03:58 »
Europoort hoort gewoon in de Jaarbeurs. Net als Ontraxs in het NSM, Modelspoordagen in de Broodfabriek en dergelijken.

Hmm, is dat echt zo? Of is dat vooral de emotie dat het al jaren zo is?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het goed bereikbaar is en redelijk centraal in Nederland.
Met die condities zou je prima een Eurospoor ergens anders kunnen organiseren.

Maar dan is het probleem natuurlijk wel zo dat je dan buiten de Jaarbeurs niet zoveel mogelijkheden hebt.
Is er iets in Amersfoort?
Eventueel in Den Bosch, redelijk dicht bij het station. Minder centraal in Nederland. Maar ook duur heb ik hier gelezen
Anders: RAI Amsterdam, Ahoy Rotterdam, Expo Haarlemmermeer
(die laatste kende ik niet, vlak bij Schiphol, wel wat minder bereikbaar denk ik)
Of zijn deze alternatieven ook allemaal financieel te duur?

Koen
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 12:06:52 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #85 Gepost op: 26 januari 2023, 12:07:40 »
En het lijkt me sterk dat Leo of welke organisatie dan ook het beleid baseert op een handjevol posters.

Nope, dat doet geen één organisator. Sommige posters kan je gewoon niet serieus nemen. ;D Ik ken Leo al wat langer dan vandaag. Toen Eurospoor nog gewoon doorging is er ook wel gesproken over hoe het een en ander gaat. Ook over de locatie Jaarbeurs. Het is gewoon naar verhouding een hele dure locatie om een beurs te organiseren. Tegenwoordig is het op basis van (deels) vooruit betalen en overige kosten (verwarming) op nacalculatie. Dat risico mag je wel als ondernemer dragen. Het is de vraag of je dat als ondernemer wil en/of kan. Leo is daarin de enige die dat kan afwegen  :) Nu is de afweging: dit jaar is het te onzeker. Dus gaan we het niet doen. Jammer maar helaas.

Of zijn deze alternatieven ook allemaal financieel te duur?

Of ze te duur zijn is de juiste vraag. De RAI en Ahoy zullen niet veel goedkoper zijn. Je moet weer praten met de achterliggende organisaties over alle voorwaarden.  Je moet alleen er veel tijd in steken. Expo Haarlemmer en Den Bosch zijn van Libéma. De organisatie achter Goes en Rosmalen (ook die locaties). De bereikbaarheid is natuurlijk subjectief. Haarlemmermeer of Ahoy is voor mij een stukje verder dan Utrecht. Zeker met de trein.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 12:13:35 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #86 Gepost op: 26 januari 2023, 12:10:14 »
Hallo,

Over andere locatie gesproken de IJsselhallen in Zwolle echt een super locatie  (y) om daar Eurospoor te houden in de toekomst. Ach zonder eurospoor zijn er nog genoeg modelspoorbeurzen over de grens in Duitsland of bij de Zuiderburen. Ik zeg ga gewoon straks in April lekker naar Intermodellbau  in Dortmund blijft een mooi evenement met  veel modelspoor banen en veel nieuwe Handelwaar maar ook fabrikanten staan daar vol op waar je de nieuwe aangekondigde neuheiten kan zien.

gr bernhard
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 12:13:23 door bernhard67 »

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #87 Gepost op: 26 januari 2023, 12:27:28 »
De IJsselhallen gaat waarschijnlijk volgend jaar plat dus ook geen optie

Cor

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #88 Gepost op: 26 januari 2023, 12:55:52 »
Het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Kosten/baten moeten natuurlijk reëel en haalbaar zijn. Maar is er ook nog wel markt voor een dergelijke beurs? Ik heb er geen zicht op.

Wat mij wel hoopvol stemt is, dat bij het verdwijnen van een evenement (in dit geval) er ergens anders een nieuwe ruimte ontstaat. En deze nieuwe ruimte kan blanco begonnen worden en opnieuw ingekleurd en is niet afhankelijk van voorgaande ervaringen.
Zo zijn er de afgelopen jaren wel initiatieven ontstaan, die misschien met Eurospoor en Rail minder snel van de grond zou zijden gekomen. Zoals bijvoorbeeld het 0 en 1 treff in Maarn, maar ook bij de USA bijeenkomst van Ronald en consorten. Ook Ontraxs is verandert gedurende de jaren, want volgens mij waren in de eerste versies geen modelbanen voor de officiële entree, hetgeen nu gewoon standaard is. Dus ook daar is ruimte voor verbreding van de hobby.

Dan ga ik me nu focussen op Ontraxs en hoop daar veel modelspoor liefhebbers te ontmoeten, ook hen die de kijkdooscultuur niet kunnen waarderen om ter plaatse vast te stellen dat dat een ongefundeerde mening is ;)

Exact, en nooit geweten dat ik mag meedraaien bij een team met een kijkdoos van 17 meter :D. Het geeft wel een geheel andere beleving zo.

Groet,
Michel

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 13:41:44 door tothebeach »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #89 Gepost op: 26 januari 2023, 13:35:20 »
Zal een knal zijn voor de modelspoor verenigingen want op het kijkdoos event Ontraxs mogen ze niet komen...

Ik heb dat al een keer uitgelegd aan jouw vriendje Anne W die bij dezelfde modelspoorclub zit en daar ook over begon .... Als de vereniging met enige kwaliteit en aan de voorwaarden voldoet die de organisatie van de beurs stelt dan kunnen ze uitgenodigd worden. Bij de ene beurs zal dat makkelijker gaan, zie Eurospoor, Rijswijk, Rail of een Houten plus. Bij anderen beurzen, zoals smalspoordagen, OnTraXS!, Spoor 0 en 1 treffen, DutchUSConv is het wat moeilijker. Beurzen die veel vierkante meters moeten vullen zullen eerder ja zeggen. Beurzen met minder ruimte zullen eerder kijken naar bepaalde kwaliteit, uitstraling en grootte. Sommige beurzen hebben zelfs zoveel keuze dat er een "wachtlijst" is voor de komende edities. Dus als je als vereniging verwacht dat je overal met een half afgemaakte baan of met een baan die al 10 jaar oud is overal terecht kan dan is dat een verkeerde veronderstelling. Sommige verenigingen vinden het leuk om voor beurzen te bouwen anderen doen het meer voor zichzelf. En als ze dan een keer ergens op een beurs staan is dat mooi meegenomen. Als je als vereniging heel graag naar een bepaalde beurs wil dan kan je ook eens iets specifieks voor die beurs bouwen. Dat zijn afwegingen die een modelspoorvereniging maakt. Of een baan van een modelspoorvereniging wordt uitgenodigd is een afweging die een beursorganisatie maakt. Dat is het hele spel van beurzen.

Zeg Floris, wanneer ga je nu eens een keer in op de uitnodiging die ik je jaren geleden al eens gedaan heb?

Maar uit de opmerking van Martin hier boven merk ik dat je nog nooit op de uitnodiging bent ingaan om als VIP naar binnen te mogen? En dan nog steeds durft te zeggen "Kijkdoos Event"?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 14:26:11 door Ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!