Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:49:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hlv53
Vandaag om 12:44:36
Heroplage Artitec Plan W? door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Ben
Vandaag om 12:26:06
De Projecten van RetroJack door Theo Mol
Vandaag om 12:20:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:57:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door VAM65
Vandaag om 11:16:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door R1954
Vandaag om 11:10:32
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
  

Auteur Topic: Vraag over aansluitingen stroom/rails.  (gelezen 3678 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2023, 12:41:00 »
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat dit geen al te fraaie solderingen zijn.  :angel:
Ik zie veel verbrande stukken en niet mooi gevloeide soldeer.
Je eerste foto ziet er inderdaad nog het beste uit.
Die blauwe solderingen zitten maar een beetje tegen de rails "geplakt". Dat daar problemen ontstaan is niet zo gek.

Pak eens een stukje rails en een paar draadjes en volg de procedure van Henk.
Ga daarmee oefenen en kijken of je je soldeerkunsten kunt verbeteren.   (y)
Gr.
Eric

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2023, 13:06:33 »
De soort soldeertin is ook van belang. ik heb me ooit laten verleiden tot het kopen van een rol soldeertin in China (Aliexpress). Pure rotzooi; stinkt en vloeit niet. Dat wil niet zeggen dat alles van Ali slecht is. Heb daar een prima soldeerboutje gekocht.
Ik kreeg (op dit forum) het advies om 60/40 Stannol met harskern te gaan gebruiken. Perfect spul. Met een ietsje flux erbij.

Rian
« Laatst bewerkt op: 25 January 2023, 13:47:41 door RBlok »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26628
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2023, 13:16:36 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2023, 13:28:32 »
Waarom soldeer je de draad.niet aan de onderkant van de rails? Je kan de draad dan immers onzichtbaar wegwerken onder je baan/tafel.
De onderkant van de railstaaf schoonkrabben en de vooraf vertinde draad eraan vastsolderen met harskernsoldeer en een voldoende hete soldeerbout. De temperatuur is afhankelijk van het gebruikte soldeertin. Als dit direct smelt als je het tegen de punt van de bout houdt is deze heet genoeg.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

C-rails

  • Gast
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #19 Gepost op: 25 January 2023, 13:31:59 »
Ik ben het wel met Klaas eens. Aan rails hoef je geen dik draad solderen. Er is maar een kleine stroomsterkte nodig. Draadje even vertinnen, oppervlak van raillas even goed schuren en vertinnen en dan draadje aan raillas.
Soldeertin 97/3 vind ik het prettigste werken, maar is wel wat duurder. Daaarentegen wil ik op een probleemloze verbinding niet bezuinigen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #20 Gepost op: 25 January 2023, 13:41:15 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Voor een natuurgetrouwe modelbaan kan dat prima hoor, in het echt zitten er ook best wel dikke kabels aan de rails ;-)

grtz rob

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #21 Gepost op: 25 January 2023, 13:52:41 »
Met een beetje oefening wordt het vast beter. Ik moest zelf ook mijn soldeerskills verbeteren. Ik heb op afvalstukjes rails eerst ongeveer ong. 100 draden gesoldeerd, met verschillende temp. etc. Eerst aan de zijkant vd rails en later onder de rails. Nu lukt het goed.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #22 Gepost op: 25 January 2023, 14:07:03 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Mee eens.
ik gebruik (1 kern) koperdraad van 0,6 mm. Wordt ook gebruikt in de bijouterie. Kun je mooi tegen de buitenkant van de spoorstaaf leggen en is na solderen en weatheren vrijwel onzichtbaar. Gezien op YouTube (vanaf 5.36 min.). Ik gebruik een variant voor aan de spoorstaaf; tussen de bielzen, niet erdoorheen. Een beetje 'om' de zijkant gevormd voor meer soldeer oppervlak.



 

« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 12:39:08 door RBlok »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2023, 17:23:15 »
Bedankt weer voor jullie adviezen. Ik vrees het ergste als ik jullie zo gelezen heb hoe het commentaar op mijn foto's zal zijn ;D. Er zitten wat verschillen in maar ook her en der plastic verbrand. Moet zeggen dat de aansluitingen van de eerste 2 foto's nog geen problemen hebben gegeven. Wellicht moet ik een keer een cursus solderen volgen:-). Ik vind persoonlijk voor het zicht het geen punt als het er wat minder net uitziet. Maar goed, functioneren moet het wel natuurlijk.          +   foto's
Bedankt, gr Hans

Zien we hier (nog) ijzeren of koperen elektro-draadjes ?     Is koperdraad niet makkelijker en blijvender te solderen aan rails? 
Of helemaal niet ?    Ben zelf ongeoefend wat solderen betreft, maar heb de indruk dat oudere (recuperatie) ijzeren draadjes een probleem vormen. 

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2023, 12:58:50 »
Hoe soldeer je eigenlijk?

Mijn methode.
- Draad strippen en vertinnen.
- Vertinde deel op maat knippen en punt bijbuigen, zodat het tegen de railstaaf past.
- Beetje soldeer tegen de railstaaf laten vloeien.
- Draad erbij en het soldeer nogmaals laten vloeien.

Vooral dat voorvertinnen van zowel draad als een stukje railstaaf helpt enorm.

Ik heb eigenlijk nooit de draad voorvertind, net even mee aan de gang geweest en dat leek een stuk beter te gaan. Bedankt iedereen in ieder geval.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26628
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2023, 13:22:14 »
Dat voorvertinnen is toch wel wezenlijk. Dus rail voorvertinnen, draad voorvertinnen, dan tegen elkaar houden en nogmaals de bout er tegen om de zaak in elkaar te laten vloeien. Dat geeft een beter resultaat dan proberen om het in één keer te doen.
Bij het in één keer doen kom je een hand te kort. Een hand voor de bout, een hand voor de draad en een hand voor het soldeer. Even gecontroleerd, maar zoveel handen heb ik niet. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2023, 15:14:28 »
Er zijn ook "derde" handtjes!! :)

Werkt soms ook goed.
Lodewijk


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #27 Gepost op: 26 January 2023, 15:29:33 »
Niet voor dit klusje.
Dan werkt de voorvertin optie het beste.
Gr.
Eric

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2023, 15:31:46 »


Geen derde hand nodig, deze doosjes soldeer kun je heel goed in je mond houden, ze worden op den duur wel een beetje afgekloven ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2023, 15:32:32 »
Ook voor de dagelijkse hoeveelheid lood inname  ;D
Gr.
Eric