Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Vraag over aansluitingen stroom/rails.  (gelezen 3680 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2023, 12:41:00 »
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat dit geen al te fraaie solderingen zijn.  :angel:
Ik zie veel verbrande stukken en niet mooi gevloeide soldeer.
Je eerste foto ziet er inderdaad nog het beste uit.
Die blauwe solderingen zitten maar een beetje tegen de rails "geplakt". Dat daar problemen ontstaan is niet zo gek.

Pak eens een stukje rails en een paar draadjes en volg de procedure van Henk.
Ga daarmee oefenen en kijken of je je soldeerkunsten kunt verbeteren.   (y)
Gr.
Eric

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2023, 13:06:33 »
De soort soldeertin is ook van belang. ik heb me ooit laten verleiden tot het kopen van een rol soldeertin in China (Aliexpress). Pure rotzooi; stinkt en vloeit niet. Dat wil niet zeggen dat alles van Ali slecht is. Heb daar een prima soldeerboutje gekocht.
Ik kreeg (op dit forum) het advies om 60/40 Stannol met harskern te gaan gebruiken. Perfect spul. Met een ietsje flux erbij.

Rian
« Laatst bewerkt op: 25 January 2023, 13:47:41 door RBlok »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2023, 13:16:36 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2023, 13:28:32 »
Waarom soldeer je de draad.niet aan de onderkant van de rails? Je kan de draad dan immers onzichtbaar wegwerken onder je baan/tafel.
De onderkant van de railstaaf schoonkrabben en de vooraf vertinde draad eraan vastsolderen met harskernsoldeer en een voldoende hete soldeerbout. De temperatuur is afhankelijk van het gebruikte soldeertin. Als dit direct smelt als je het tegen de punt van de bout houdt is deze heet genoeg.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

C-rails

  • Gast
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #19 Gepost op: 25 January 2023, 13:31:59 »
Ik ben het wel met Klaas eens. Aan rails hoef je geen dik draad solderen. Er is maar een kleine stroomsterkte nodig. Draadje even vertinnen, oppervlak van raillas even goed schuren en vertinnen en dan draadje aan raillas.
Soldeertin 97/3 vind ik het prettigste werken, maar is wel wat duurder. Daaarentegen wil ik op een probleemloze verbinding niet bezuinigen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #20 Gepost op: 25 January 2023, 13:41:15 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Voor een natuurgetrouwe modelbaan kan dat prima hoor, in het echt zitten er ook best wel dikke kabels aan de rails ;-)

grtz rob

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #21 Gepost op: 25 January 2023, 13:52:41 »
Met een beetje oefening wordt het vast beter. Ik moest zelf ook mijn soldeerskills verbeteren. Ik heb op afvalstukjes rails eerst ongeveer ong. 100 draden gesoldeerd, met verschillende temp. etc. Eerst aan de zijkant vd rails en later onder de rails. Nu lukt het goed.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #22 Gepost op: 25 January 2023, 14:07:03 »
Er is iets waar ik me steeds over verbaas. Niet alleen bij de foto's van Hans, maar ik zie het ook op andere spoorbanen. En dat is dat er tamelijk dikke geïsoleerde soepele draad tegen de spoorstaf word gesoldeerd. Dat is lastig weg te werken. Ik soldeer tegen de spoorstaven altijd een blank stukje telefoondraad van 0,5 mm. Dat verdwijnt direct naast de spoorstaaf in een gaatje naar beneden en onder de plank gaat het over in een dikkere geïsoleerde draad.
Na het roestig schilderen van de spoorstaaf en het ballasten is dat draadje bovengronds bijna onzichtbaar geworden.

Mee eens.
ik gebruik (1 kern) koperdraad van 0,6 mm. Wordt ook gebruikt in de bijouterie. Kun je mooi tegen de buitenkant van de spoorstaaf leggen en is na solderen en weatheren vrijwel onzichtbaar. Gezien op YouTube (vanaf 5.36 min.). Ik gebruik een variant voor aan de spoorstaaf; tussen de bielzen, niet erdoorheen. Een beetje 'om' de zijkant gevormd voor meer soldeer oppervlak.



 

« Laatst bewerkt op: 26 January 2023, 12:39:08 door RBlok »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2023, 17:23:15 »
Bedankt weer voor jullie adviezen. Ik vrees het ergste als ik jullie zo gelezen heb hoe het commentaar op mijn foto's zal zijn ;D. Er zitten wat verschillen in maar ook her en der plastic verbrand. Moet zeggen dat de aansluitingen van de eerste 2 foto's nog geen problemen hebben gegeven. Wellicht moet ik een keer een cursus solderen volgen:-). Ik vind persoonlijk voor het zicht het geen punt als het er wat minder net uitziet. Maar goed, functioneren moet het wel natuurlijk.          +   foto's
Bedankt, gr Hans

Zien we hier (nog) ijzeren of koperen elektro-draadjes ?     Is koperdraad niet makkelijker en blijvender te solderen aan rails? 
Of helemaal niet ?    Ben zelf ongeoefend wat solderen betreft, maar heb de indruk dat oudere (recuperatie) ijzeren draadjes een probleem vormen. 

zuyderduyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
    • Spoorwereld
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2023, 12:58:50 »
Hoe soldeer je eigenlijk?

Mijn methode.
- Draad strippen en vertinnen.
- Vertinde deel op maat knippen en punt bijbuigen, zodat het tegen de railstaaf past.
- Beetje soldeer tegen de railstaaf laten vloeien.
- Draad erbij en het soldeer nogmaals laten vloeien.

Vooral dat voorvertinnen van zowel draad als een stukje railstaaf helpt enorm.

Ik heb eigenlijk nooit de draad voorvertind, net even mee aan de gang geweest en dat leek een stuk beter te gaan. Bedankt iedereen in ieder geval.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2023, 13:22:14 »
Dat voorvertinnen is toch wel wezenlijk. Dus rail voorvertinnen, draad voorvertinnen, dan tegen elkaar houden en nogmaals de bout er tegen om de zaak in elkaar te laten vloeien. Dat geeft een beter resultaat dan proberen om het in één keer te doen.
Bij het in één keer doen kom je een hand te kort. Een hand voor de bout, een hand voor de draad en een hand voor het soldeer. Even gecontroleerd, maar zoveel handen heb ik niet. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2023, 15:14:28 »
Er zijn ook "derde" handtjes!! :)

Werkt soms ook goed.
Lodewijk


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #27 Gepost op: 26 January 2023, 15:29:33 »
Niet voor dit klusje.
Dan werkt de voorvertin optie het beste.
Gr.
Eric

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #28 Gepost op: 26 January 2023, 15:31:46 »


Geen derde hand nodig, deze doosjes soldeer kun je heel goed in je mond houden, ze worden op den duur wel een beetje afgekloven ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Vraag over aansluitingen stroom/rails.
« Reactie #29 Gepost op: 26 January 2023, 15:32:32 »
Ook voor de dagelijkse hoeveelheid lood inname  ;D
Gr.
Eric