Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 55254 keer)

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Station Lemmer
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #90 Gepost op: 16 October 2023, 20:54:50 »
ziet er goed uit! (y)

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #91 Gepost op: 04 November 2023, 22:11:49 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets van de voortgang heb geplaatst maar dat betekend niet dat ik stilgezeten heb.
Vorige week heb ik de modules in de woonkamer opgesteld om alles eens te testen wat ik aangesloten en gemaakt heb. Alles functioneerde prima, de loc's en wissels heb ik voor het eerst met de MultiMaus aangestuurd en werkte prima. Alleen had de draaischijf kuren, was al eens helemaal nagekeken, en die begaf het uiteindelijk. Probleem!! Wat heb je aan een Bw zonder werkende draaischijf? Helemaal niets, dus op zoek naar een andere en die heb ik inmiddels gevonden en ingebouwd. Getest en functioneert helemaal naar behoren. Ook heb ik de schuiflade met opstelsporen aangepakt en voorzien van Hettich ladegeleiders. Ook dit werkt zonder haperingen, weer een probleem minder.
Nu alles werkt kan ik langzamerhand beginnen met de afbouw van de modulebakken met de scenery.


Nieuwe draaischijf ingebouwd en getest.


Onderzijde schuiflade met de elektrische verbindingen en connectoren en de ladegeleiders.


Voorzijde van de schuiflade met opstelsporen. Draaischijfschakelaar en MultiMaus houder zitten op hun plek.
Schema van de wisselstraat heb ik hier ook gemaakt zodat ik, als ik met de MultiMaus bezig ben, precies kan zien welke wissels ik moet ingeven in de Maus.
IK ga nog een bescherming maken aan de achterzijde van de opstelsporen zodat er straks niks kan doorschieten.

Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Aachenau West
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #92 Gepost op: 05 November 2023, 22:09:42 »
Ziet er heel netjes uit, Ronald (y)
En dat het probleemloos functioneert, da's een heel belangrijk ding. (We doen het niet voor minder :angel:)

Groet, Bas

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #93 Gepost op: 14 November 2023, 16:58:46 »
Vandaag maar eens een rijdagje ingepland, om er echt zeker van te zijn dat alles goed functioneert. En dat heeft het gedaan.

De "commandopost". Alles binnen handbereik. Alleen nog iets verzinnen voor de stroomvoorziening van de draaischijfschakelaar, wordt nu nog gevoed door een knots van een Fleischmann regelaar 6750.
Op de opstelsporen van de schuiflade staan v.l.n.r.: BR V200 029, BR V200 026, BR 86 519, BR 01 1086, BR 38 2964, BR 78 444 en BR V160 137.


BR 78 444 en 38 2964 staan op de plek van het toekomstige kolenpark, BR 86 519 staat op het spoor langs de slakkenput. Br V160 137 staat op het spoor naar de reparatieloods.


BR V100 2023 staat op de plaats van de toekomstige lokloods, betonnen funderingen zijn inmiddels gestort net zoals de onderzoeksputten.
BR 01 1086 staat op de brug van de draaischijf en staat op het punt om gedraaid te worden richting loods sporen.


Een kijkje aan de onderkant van alle bakken.
Draaischijfmodule, zichtbaar is o.a. de keerlusmodule LK 200 van Lenz. Ook te zien zijn de connectoren voor de stroomvoorziening, boven voor de draaischijfaansturing en onder voor de railspanning en verlichting. Ook is goed te zien hoe ik de poten bevestig aan de modules.



De "saaiste" module. Alleen de connectoren en stroomvoorziening zijn hier van belang net zo als de pootbevestiging. Dwarsbalkjes dienen ter versteviging. Hier komen alleen nog 3 servo's t.w. 2 voor de waterkolommen en 1 voor de laatste wissel.


De belangrijkste module. Hier bevinden zich de ESU ServoPilot voor de aansturing van de servo's van de wissels. In het bakje rechtsonder zit de z21 verstopt. Ook de stroomvoorziening van de sporen zijn zichtbaar net zoals die van de verlichting en de connectoren voor het doorlussen.


De schuiflademodule. Zichtbaar zijn de ladegeleiders van Hettich, de connectoren de stroomvoorziening van de sporen en draaischijfaansturing. Linksonder de zwarte en witte draad van de draaischijfschakelaar en daarboven in een rolletje de gele en blauwe draden voor de verlichting. Vanwege de compacte module zijn er maar 2 pootbevestigingen nodig die samen met de 2 zichtbare slotbouten(6 mm) de boel stabiel en stevig houden.
Grt, Ronald.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #94 Gepost op: 14 November 2023, 17:22:36 »
Knap werk man!  (y)
Op die schuiflade past nog een opstelspoortje naast?

Groeten,
Jos

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #95 Gepost op: 14 November 2023, 17:58:31 »
Hoi Jos,

Misschien ga ik de toeganssporen aanpassen zodat er totaal 8 i.p.v. 7 opstelsporen. Even over nadenken.
Grt, Ronald.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #96 Gepost op: 14 November 2023, 18:02:43 »
Daar kan je er volgens mij nooit genoeg van hebben  8)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Aachenau West
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #97 Gepost op: 14 November 2023, 22:55:00 »
Netjes Ronald (y)

Groet, Bas

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #98 Gepost op: 18 December 2023, 22:50:51 »
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en gaat het werk gestaag door. 1 van de nieuwe aanwinsten heeft zijn plekje gekregen nl. de Liebherr turmdrehkrane. De loodsen zijn bijna afgebouwd en de gebouwen staan op hun plaats.




Blik op de loods. In de gaten komen balken, planken en gedeeltelijk geplaatste dakleer om zo de renovatie uit te beelden. Het leistenen dak gaat plaatsmaken voor dakleer om zo eenheid te verkrijgen. 


Blik op de vlampijpreinigingsinstallatie waar de BR 38 klaar staat om gereinigd te worden. Ook staat het gebouw van de lokleitung op zijn plek.


Blik op het ketelhuis. Het spoortje voor de aanvoer van de kolen heeft zijn plek gekregen. Op het aanvoerspoortje staat een beladen Om met verse steenkolen. De Fuchskran die nodig is om de wagon te lossen staat op het lijstje van de aan te schaffen spullen.

Tot de volgende update......
Grt, Ronald.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6284
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #99 Gepost op: 18 December 2023, 23:28:52 »
 (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #100 Gepost op: 19 December 2023, 11:08:32 »
 (y) Lekker bezig, Ronald  (y)
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #101 Gepost op: 19 December 2023, 20:12:32 »
Nice (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #102 Gepost op: 19 December 2023, 20:30:54 »
Hoi Ronald,

De torenkraan die naast de loods staat voor de renovatie is een heel leuk idee. Alleen heb je nu een paar stukken leisteen die nergens op steunen. Die zweven nu. Dus om het nog overtuigender te krijgen zouden er nog wel wat balken en latten op de open plekken van het dak moeten komen.

Bij demontage van een dak moeten vanzelfsprekend eerst de leien of dakpannen weggehaald worden voor slechte latten en balken verwijderd kunnen worden.

Vriendelijke groet Ruud B. ( die vroeger een tijdje als dakdekker heeft gewerkt )
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2904
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #103 Gepost op: 19 December 2023, 20:46:37 »
Hallo Ruud,

Daar was ik al mee bezig. Dat stukje schuurpapier rechts is puur ter ondersteuning. Over het leistenen dak komt nog schuurpapier als dakleerimitatie. Op de balken komen nog planken te liggen en op die kale planken de stukken dakleer als renovatie.

Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Aachenau West
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #104 Gepost op: 20 December 2023, 14:06:06 »
Mooie voortgang Ronald (y).

Om het nòg mooier te maken zou je kunnen overwegen de balken in de andere richting te leggen, namelijk die van de kortste overspanning.
Maar waarschijnlijk is dat mosterd na de maaltijd.

Terzijde:
De dakconstructie van dit soort loodsen is altijd wat complex vanwege de verschillende overspanningslengten. Niet recht toe recht aan.

Groet, Bas