Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:39:02
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:37:27
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 12:30:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:02:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 11:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:41:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door RobbertJan
Vandaag om 11:17:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
  

Auteur Topic: Bahnbetriebswerk "Altendorf"  (gelezen 61433 keer)

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
    • Station Lemmer
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #90 Gepost op: 16 October 2023, 20:54:50 »
ziet er goed uit! (y)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2970
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #91 Gepost op: 04 November 2023, 22:11:49 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets van de voortgang heb geplaatst maar dat betekend niet dat ik stilgezeten heb.
Vorige week heb ik de modules in de woonkamer opgesteld om alles eens te testen wat ik aangesloten en gemaakt heb. Alles functioneerde prima, de loc's en wissels heb ik voor het eerst met de MultiMaus aangestuurd en werkte prima. Alleen had de draaischijf kuren, was al eens helemaal nagekeken, en die begaf het uiteindelijk. Probleem!! Wat heb je aan een Bw zonder werkende draaischijf? Helemaal niets, dus op zoek naar een andere en die heb ik inmiddels gevonden en ingebouwd. Getest en functioneert helemaal naar behoren. Ook heb ik de schuiflade met opstelsporen aangepakt en voorzien van Hettich ladegeleiders. Ook dit werkt zonder haperingen, weer een probleem minder.
Nu alles werkt kan ik langzamerhand beginnen met de afbouw van de modulebakken met de scenery.


Nieuwe draaischijf ingebouwd en getest.


Onderzijde schuiflade met de elektrische verbindingen en connectoren en de ladegeleiders.


Voorzijde van de schuiflade met opstelsporen. Draaischijfschakelaar en MultiMaus houder zitten op hun plek.
Schema van de wisselstraat heb ik hier ook gemaakt zodat ik, als ik met de MultiMaus bezig ben, precies kan zien welke wissels ik moet ingeven in de Maus.
IK ga nog een bescherming maken aan de achterzijde van de opstelsporen zodat er straks niks kan doorschieten.

Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #92 Gepost op: 05 November 2023, 22:09:42 »
Ziet er heel netjes uit, Ronald (y)
En dat het probleemloos functioneert, da's een heel belangrijk ding. (We doen het niet voor minder :angel:)

Groet, Bas

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2970
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #93 Gepost op: 14 November 2023, 16:58:46 »
Vandaag maar eens een rijdagje ingepland, om er echt zeker van te zijn dat alles goed functioneert. En dat heeft het gedaan.

De "commandopost". Alles binnen handbereik. Alleen nog iets verzinnen voor de stroomvoorziening van de draaischijfschakelaar, wordt nu nog gevoed door een knots van een Fleischmann regelaar 6750.
Op de opstelsporen van de schuiflade staan v.l.n.r.: BR V200 029, BR V200 026, BR 86 519, BR 01 1086, BR 38 2964, BR 78 444 en BR V160 137.


BR 78 444 en 38 2964 staan op de plek van het toekomstige kolenpark, BR 86 519 staat op het spoor langs de slakkenput. Br V160 137 staat op het spoor naar de reparatieloods.


BR V100 2023 staat op de plaats van de toekomstige lokloods, betonnen funderingen zijn inmiddels gestort net zoals de onderzoeksputten.
BR 01 1086 staat op de brug van de draaischijf en staat op het punt om gedraaid te worden richting loods sporen.


Een kijkje aan de onderkant van alle bakken.
Draaischijfmodule, zichtbaar is o.a. de keerlusmodule LK 200 van Lenz. Ook te zien zijn de connectoren voor de stroomvoorziening, boven voor de draaischijfaansturing en onder voor de railspanning en verlichting. Ook is goed te zien hoe ik de poten bevestig aan de modules.



De "saaiste" module. Alleen de connectoren en stroomvoorziening zijn hier van belang net zo als de pootbevestiging. Dwarsbalkjes dienen ter versteviging. Hier komen alleen nog 3 servo's t.w. 2 voor de waterkolommen en 1 voor de laatste wissel.


De belangrijkste module. Hier bevinden zich de ESU ServoPilot voor de aansturing van de servo's van de wissels. In het bakje rechtsonder zit de z21 verstopt. Ook de stroomvoorziening van de sporen zijn zichtbaar net zoals die van de verlichting en de connectoren voor het doorlussen.


De schuiflademodule. Zichtbaar zijn de ladegeleiders van Hettich, de connectoren de stroomvoorziening van de sporen en draaischijfaansturing. Linksonder de zwarte en witte draad van de draaischijfschakelaar en daarboven in een rolletje de gele en blauwe draden voor de verlichting. Vanwege de compacte module zijn er maar 2 pootbevestigingen nodig die samen met de 2 zichtbare slotbouten(6 mm) de boel stabiel en stevig houden.
Grt, Ronald.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #94 Gepost op: 14 November 2023, 17:22:36 »
Knap werk man!  (y)
Op die schuiflade past nog een opstelspoortje naast?

Groeten,
Jos

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2970
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #95 Gepost op: 14 November 2023, 17:58:31 »
Hoi Jos,

Misschien ga ik de toeganssporen aanpassen zodat er totaal 8 i.p.v. 7 opstelsporen. Even over nadenken.
Grt, Ronald.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #96 Gepost op: 14 November 2023, 18:02:43 »
Daar kan je er volgens mij nooit genoeg van hebben  8)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #97 Gepost op: 14 November 2023, 22:55:00 »
Netjes Ronald (y)

Groet, Bas

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2970
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #98 Gepost op: 18 December 2023, 22:50:51 »
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en gaat het werk gestaag door. 1 van de nieuwe aanwinsten heeft zijn plekje gekregen nl. de Liebherr turmdrehkrane. De loodsen zijn bijna afgebouwd en de gebouwen staan op hun plaats.




Blik op de loods. In de gaten komen balken, planken en gedeeltelijk geplaatste dakleer om zo de renovatie uit te beelden. Het leistenen dak gaat plaatsmaken voor dakleer om zo eenheid te verkrijgen. 


Blik op de vlampijpreinigingsinstallatie waar de BR 38 klaar staat om gereinigd te worden. Ook staat het gebouw van de lokleitung op zijn plek.


Blik op het ketelhuis. Het spoortje voor de aanvoer van de kolen heeft zijn plek gekregen. Op het aanvoerspoortje staat een beladen Om met verse steenkolen. De Fuchskran die nodig is om de wagon te lossen staat op het lijstje van de aan te schaffen spullen.

Tot de volgende update......
Grt, Ronald.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6374
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #99 Gepost op: 18 December 2023, 23:28:52 »
 (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 229
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #100 Gepost op: 19 December 2023, 11:08:32 »
 (y) Lekker bezig, Ronald  (y)
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #101 Gepost op: 19 December 2023, 20:12:32 »
Nice (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #102 Gepost op: 19 December 2023, 20:30:54 »
Hoi Ronald,

De torenkraan die naast de loods staat voor de renovatie is een heel leuk idee. Alleen heb je nu een paar stukken leisteen die nergens op steunen. Die zweven nu. Dus om het nog overtuigender te krijgen zouden er nog wel wat balken en latten op de open plekken van het dak moeten komen.

Bij demontage van een dak moeten vanzelfsprekend eerst de leien of dakpannen weggehaald worden voor slechte latten en balken verwijderd kunnen worden.

Vriendelijke groet Ruud B. ( die vroeger een tijdje als dakdekker heeft gewerkt )
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2970
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #103 Gepost op: 19 December 2023, 20:46:37 »
Hallo Ruud,

Daar was ik al mee bezig. Dat stukje schuurpapier rechts is puur ter ondersteuning. Over het leistenen dak komt nog schuurpapier als dakleerimitatie. Op de balken komen nog planken te liggen en op die kale planken de stukken dakleer als renovatie.

Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf"
« Reactie #104 Gepost op: 20 December 2023, 14:06:06 »
Mooie voortgang Ronald (y).

Om het nòg mooier te maken zou je kunnen overwegen de balken in de andere richting te leggen, namelijk die van de kortste overspanning.
Maar waarschijnlijk is dat mosterd na de maaltijd.

Terzijde:
De dakconstructie van dit soort loodsen is altijd wat complex vanwege de verschillende overspanningslengten. Niet recht toe recht aan.

Groet, Bas