Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 15:53:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: US dieselmaterieel H0  (gelezen 10402 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #60 Gepost op: 28 januari 2023, 12:33:33 »
Door dit draadje, moest ik weer de film under siege 2 kijken die ze op netflix gezet hebben ::)



Je moet alleen de laatste 5 minuten van die film niet zien  ;D Iets met 6 lokomotieven die een ravijn in storten  :'(
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US dieselmaterieel H0 straks nu nog 0
« Reactie #61 Gepost op: 28 januari 2023, 13:27:11 »
Hierbij een plaatje van één van mijn NS GP60s in 1:48.

Volgens mij is die zeker niet beter gedetailleerd dan die H0 loks van ScaleTrains.


Niet te vergelijken, de Atlas GP60 is gewoon heel anders gebouwd als de H0 Scaletrains. Atlas 0 is veel metaal met een minder deel kunststof.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #62 Gepost op: 28 januari 2023, 21:11:30 »
Voor de Liefhebbers van Noord Amerikaanse modeltrein en.

Ik was dit weekend nog in een lokale treinen toko. En volgepakte “winkel” met zoveel locomotiven dat als je Canadese lok zoekt en je kunt hem niet vinden dan heb je waarschijnlijk pech. De ene volle vitrine na de andere en dozen vol met rolling stock.

De foto’s tonen slechts een klein gedeelte

Arjan





« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 05:06:26 door ArjanB »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #63 Gepost op: 28 januari 2023, 21:29:43 »
Welke winkel is dit? Otter Valley misschien? Want die heeft een hele grote voorraad.
Ik woon op 10 min afstand van de Trainshop in Santa Clara (California) en daar staan ook wel leuke modellen in de vitrines.

Groeten,
Lolke

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #64 Gepost op: 28 januari 2023, 21:39:24 »
Dit is Van Horne in Laval, Qc in de Montréal area


RonaldEU-AM

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #65 Gepost op: 29 januari 2023, 08:42:27 »
@Lolke en @Arjen LOL. Ik denk dat jullie daar meer problemen hebben met Nederlandse of Noorse modellen te vinden

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #66 Gepost op: 29 januari 2023, 22:13:07 »
Als ik het nu goed zie, hebben we een wereldomspannend draadje?  ;D

Op basis van jullie input heb ik een aardig begin voor het vinden van rollend materieel.
(ook nog maar 30 wagens besteld bij ScaleTrain trouwens).

De volgende vraag wordt nu:

Wat kunnen jullie adviseren voor geschikt railmateriaal?
Het gaat dus om 2-rail bedrijf waarbij ik vooral flexrails zal gebruiken en een paar slanke enkelvoudige wissels, rechts en links. Bedrijfszekerheid staat voorop.

In 0 gebruik ik voor mijn 1:48 baan de rails van Atlas met wissels 1:7.5 maar die laatste zijn niet echt degelijk uitgevoerd en enigszins ontsporingsgevoelig.

Wat zijn jullie ervaringen?

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #67 Gepost op: 29 januari 2023, 22:27:47 »
@Lolke en @Arjen LOL. Ik denk dat jullie daar meer problemen hebben met Nederlandse of Noorse modellen te vinden
Daarom koop ik al mijn spullen ook online. Mijn laatste aankoop in een winkel was tijdens de zomervakantie, een goederenwagen bij Treintje Oost en een Noorse loc bij NMJ in Oslo.

Groeten,
Lolke

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #68 Gepost op: 29 januari 2023, 22:44:29 »
Op mijn baan gebruik ik code 83 van PECO. Dat is railmateriaal speciaal voor de US-rijders.
Er zijn - voor mij althans - voldoende modellen wissels beschikbaar en het materiaal ziet er goed uit, is bedrijfszeker en in het algemeen ook in Nederland goed verkrijgbaar.

PECO is voor mij "the way to go"
Met andere merken rails heb ik zo goed als geen ervaring.

Groet,
Fredy Coenen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #69 Gepost op: 29 januari 2023, 23:01:37 »
Als Fredy; Peco 83 als je echt begint, meer dan goed railmateriaal en speciaal voor de US rijders ontwikkeld.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #70 Gepost op: 31 januari 2023, 14:26:22 »
Even zitten kijken maar dat Peco code 83 is echt perfect voor dit concept.
Wist niet dat dat bestond.
Ik had in het verleden code 75 streamline van Peco maar dit is dus echt anders.
Ruim programma aan wissels en kruisingen.
Bijvoorbeeld dat Y-wissel, geinig om die in het baanplan op te nemen, echt iets des US.

Mijn bedoeling is om ook geheel automatisch te rijden in de toekomst.
Welke wisselaandrijvingen kunnen jullie dan adviseren?
Ik ben niet zo gecharmeerd van servo-aandrijvingen, maar wellicht is dat in H0 anders?

grt
HJ

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5675
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #71 Gepost op: 31 januari 2023, 15:48:56 »
Hier nog een USA~fan!
Maar ik heb niet zoveel materieel en rij meest "NederDuits"  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #72 Gepost op: 02 februari 2023, 22:40:48 »
Als het om een motorische aandrijving gaat, heb ik positieve ervaringen met Tortoise. Die heeft ook twee extra omschakelcontacten voor bijv. puntstukpolarisatie.

Een aantal van mijn wissels stel ik handmatig/mechanisch dmv een in de voorzijde van mijn baan ingebouwde trekstang icm een schakelaar voor het ompolen van het puntstuk. Merk " eigenbouw".  Werkt simpel en betrouwbaar (geen extra bedrading/voedingen/decoders etc.) en voldoet voor mij prima.
Een commerciële variant daarop is  de Blue Point Turnout Controller. Daarmee heb ik echter geen ervaring.

Groet,
Fredy Coenen

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #73 Gepost op: 09 februari 2023, 23:00:27 »
Hey Fredy,

Ja met mechanische aandrijvingen heb ik ook ervaring. Zeker in de grote schalen waar je vaak banen hebt met relatief weinig wissels is dat prima. Maar mijn doel dit keer is een volledig computergestuurde baan.
Dan ontkom ik niet aan elektrische wisselaandrijvingen.
Iets met een dcc decoder en een motortje denk ik dan.
Peco maakt zelf ook aandrijvingen dacht ik maar zijn die handig in gebruik? En kunnen die van een decoder voorzien worden?
Who knows?

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

shay59

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: US dieselmaterieel H0
« Reactie #74 Gepost op: 09 februari 2023, 23:24:20 »
Hallo HJ,

Uit vroeger tijden in mijn spoor N-periode ken ik de PECO PL-10E wisselaandrijving die naar ik meen voorzien kon worden van los verkrijgbare omschakelcontacten. Dit berust echter op de werking van een relais. De rijrichting wordt veranderd doordat het relais wordt omgeschakeld. Dit gaat soms gepaard met een flinke "klap" van de tong maar functioneerde bij mij altijd redelijke betrouwbaar. Het geluid vond ik niet bezwaarlijk. 

Nu is er ook de PL-1000. Dit is voor zover ik begrijp een echte motor (ervaring hiermee heb ik echter geen) die kan worden gebruikt in combinatie met de PL-1005 dubbele microswitch. En of ze van een decoder kunnen worden voorzien, weet ik ook niet. Wellicht kun je navraag doen bij PECO.
 
Groet,
Fredy Coenen